300-dən
çox dolma, 400-dən artıq plov...
Bəs zəngin mətbəximizdən yetərincə
faydalana bilirikmi?
Mətbəx sadəcə
bişirmək-düşürmək yox, həm də bir
xalqın mədəni inkişafının təzahürü,
bəzən onun haqqında ilkin təəssürat
yaradandır.
Təqdimat fərqliliyi, ləzzəti və
dadı ilə xalqın necə yaradıcı, özünəməxsus
ənənələri olduğunu ortaya qoyur.
Təbii ki, Azərbaycan mətbəxinin
də məxsusi özəllikləri ilə dünya
kulinariyasında öz yeri var. Minillik ənənələrə
söykənən mətbəx mədəniyyətimiz əcdadlarımızdan
üzü bəri ötürülərək təkmilləşə-təkmilləşə
bugünümüzə qədər gəlib çatıb. Həm də
həmin xörəklər təkcə ləzzətinə,
dadına, görünüşünə görə deyil,
zamanla uzlaşmasına, sağlıqlı olmasına görə
də fərqlənir. Elə sadəcə bir
dovğamız, əvəlikli umacımız, çoban
salatımızın özü min dərdə dəvadır...
Varın
yoxluğu
Amma zamanla var
olanlarımızla realda tətbiq etdiklərimiz arasında bir
paradoks, uçurum yaranıb. Elə oradan
başlayaq ki, bu qədər zəngin mətbəximiz ola-ola
toy menyularımızda ermənilərin illərdir
özününkü kimi qələmə verməyə
çalışdığı milli xörəyimiz
dolmanın cəmi bir-iki növü yer alır, süfrələrin
şahı hesab olunan plov isə məclis bitənə
yaxın, qonaqlar doyandan sonra gətirilir.
Əvəzində digər
ölkələrin mətbəxinə aid çürbəcür
salatlar, kolbasalar israf dərəcədə süfrəyə
düzülür. Düşünülə bilər ki, bu,
bir yenilikdir və müasir zamanın tələblərinə
uyğun olaraq bu kimi qidalara tələb var. Məgər bu qədər
qədim ənənələrə malik zəngin mətbəximizdə
yeni milli dadlar yaranmır?
Məlumdur ki, kulinariyada vacib
şərtlərdən biri bu sahə ilə məşğul
olanların peşəkarlığıdır. Görünən
isə odur ki, bu gün texnoloq, aşbaz, qənnadçı
hazırlığında da müəyyən
çatışmazlıqlar mövcuddur. O cümlədən
ölkəmizdə xeyli sayda restoran var, amma onların əksəriyyətində
göstərilən xidmət və keyfiyyət heç də
ürəkaçan deyil. Yuxarıda
sadaladığımız və daha
sadalamadığımız bu kimi fikirlər ola
bilər ki, haradasa subyektiv səslənir. Təbii
ki, bütün bu məsələlərin obyektiv dəyərləndirməsini
isə yalnız bu sahənin mütəxəssisi, peşəkarları
verə bilər.
Toxunulan məsələlərə
aydınlıq gətirmək üçün milli kulinariya mədəniyyətimizin
təbliği üçün çalışan Azərbaycan
Milli Kulinariya Mərkəzinə (AMKM) üz tuturuq. 1991-ci ildə
Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə yaradılan mərkəz
Azərbaycan milli mətbəx mədəniyyətinin öyrənilməsi,
təbliği ilə məşğul olur. Qurum 1992-ci ildən Ümumdünya Kulinariya Təşkilatları
Birliyinin (ÜKTB), 1998-ci ildə isə UNESKO-nun Xalq
Yaradıcılığı Təşkilatının Ənənəvi
Qida Komitəsinin üzvüdür.
Azərbaycan 1992-ci ildə,
Rusiya da daxil olmaqla, keçmiş SSRİ respublikalarından və
bütün türk-islam dünyasından Ümumdünya
Kulinariya Təşkilatları Birliyinə (ÜKTB) qəbul
edilən ilk və yeganə ölkədir. UNESKO ilə əməkdaşlığın
genişləndirilməsində, mədəni irsimizin
qorunması və dünya miqyasında təbliğində
xeyli iş görülüb. Bu sahədə Birinci
vitse-prezident, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESKO və
ISESCO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban Əliyevanın əvəzsiz
xidmətləri var. Məhz Mehriban xanımın təşəbbüsü,
dəstəyi ilə lavaş və dolma hazırlanma,
paylaşma ənənəsi UNESKO-nun Qeyri-maddi mədəni
irs siyahısına daxil edilib.
Yeri gəlmişkən, bu
yaxınlarda AMKM tərəfindən Azərbaycan mətbəxinin
toplanıb sistemləşdirilməsi istiqamətində
"Azərbaycan mətbəxində dolmalar” adı ilə
çap olunan kitabda 381 dolma resepti verilib. Həmin
çapdan sonra isə daha 30 növ dolma tapılıb və
kitabın rus, ingilis dilindəki nəşrində yeni
aşkarlanan dolmaların da reseptinin verilməsi
planlaşdırılır.
Aşpaz
yetişdirilməsi dünya standartlarına cavab vermir
Bəs, ümumiyyətlə,
Azərbaycan mətbəxində yeni xörəklər
yaranırmı? Bu suala mərkəzin prezidenti, Əməkdar
mədəniyyət işçisi Tahir Əmiraslanov
"Axı yeni yaradacağımız hansısa xörək məlum
deyil ki, 10-20 il yaşayacaq, yoxsa yox. Amma min illər
yaşamış xörəklərimiz var. Azərbaycan mətbəxində
təkcə 300-dən çox dolma, 400-dən çox plov
növü var. Yeni milli xörəklərin yaradılması
üçün də məhz həmin köhnə xörəkləri
öyrənmək lazımdır” deyə cavab verdi.
Kulinariya sahəsinin
inkişafının əsaslarından biri də
aşpazların yetişdirilməsidir. Milli mətbəxə
yeni xörəklər gətirmək üçün
savadlı, peşəkar aşpazlar, qənnadçılar,
texnoloqlar lazımdır. Buna görə də
əvvəlcə onları yetişdirmək əsasdır.
Bəs hazırda ölkəmizdə aşpaz
yetişdirilməsi ilə məşğul olan peşə məktəbləri
müasir tələblərə cavab verirmi?
Baş kulinar söyləyir
ki, aşpaz yetişdirilməsi ilə məşğul olan
peşə məktəbləri dünya standartlarına cavab
vermir. Həmin məktəblərdə kulinariya
hazırlığı üçün lazım olan
avadanlıqlar köhnədir və müasir tələblərlə
uyğunlaşmır. Həmçinin tədris vəsaitlərinin
vəziyyəti də o qədər ürəkaçan deyil:
"Bizdə adətən kulinariya üzrə peşə məktəblərinə
savadlı uşaqlar getmir. Onların əksəriyyəti
orta məktəblərdə aşağı göstəriciləri
olanlardır. Hələlik sıfır səviyyəsinə
belə çatmamışıq ki, onun üzərində nə
isə quraq. Elmi baxımdan da bu sahədə
müəyyən problemlər var. Azərbaycanda kulinariya, milli
qida üzrə heç bir elmi tədqiqat institutu yoxdur ki, bu
sahəni tədqiq etsin. Restoran biznesi sahəsində
müəyyən irəliləyişlər var, illərlə
nəyəsə can atılır, amma bunlar qlobal şəkildə
sadalanan məsələləri həll etmir. Əgər
təhsili aşağı səviyyədə olanlar kulinariya
üzrə peşə məktəblərinə daxil olurlarsa
və orada da təhsil lazımi səviyyədə deyilsə,
bir neçə restoran istisna olmaqla, yüksək xidmətdən
söhbət gedə bilməz. Bütün
bunlar kulinariya sahəsinin inkişafına mənfi təsir edən
amillərdir”.
Milli Kulinariya Mərkəzi
problemləri tam aradan qaldırmaq üçün müəyyən
məsələlərin həll edilməsini təklif edir. T.Əmiraslanov bildirir ki,
ötən il Peşə Təhsili üzrə
Dövlət Agentliyi ilə birlikdə gənc kulinarların
respublika çempionatını keçiriblər: "Bununla
yanaşı, bizim aşpazlarımız xeyli məktəbdə
ustad dərsləri keçdi, amma bu kifayət deyil. Ayrıca təhsil sistemi yaradılmalıdır.
Dəfələrlə Təhsil Nazirliyinə təklif
etmişik ki, peşə məktəblərindən birini
müqavilə ilə Milli Kulinariya Mərkəzinə, ya
assosiasiyasına versinlər və dövlətin bu gün
peşə təhsili məktəblərinə
ayırdığı vəsaitdən bir qəpik də
artıq istəmirik. 7 ildən sonra biz sizə
Fransadakı Le Cordon Bleu məktəbini qaytaraq verək. Hətta xaricdən mütəxəssis gətirib
imtahan götürün, görün necə mütəxəssislər
yetişir. Amma hələlik bu məsələdə
irəliləyiş yoxdur”.
İtirəcəyin
enerjiyə uyğun qidalanmalısan
Baş kulinardan milli mətbəximizin
özəlliklərini, bu günə adekvatlığını
da öyrənirik. Məsələn, elə milli xörəklərimiz
var ki, xəngəl, xaş, piti kimi, kalorisi çoxdur və
bu gün əksəriyyətin oturaq işlə məşğul
olduğu bir dövrdə onları yeməyin narahatlıq
yaradacağı düşünülür. Amma
T.Əmiraslanov deyir ki, adıçəkilən xörəklərin
bugünkü şərtlərdə də yeyilməsində
heç bir problem yoxdur, sadəcə qədərində yemək
lazımdır: "Tutaq ki, əvvəl xəngəli sini ilə
yeyirdik, indi kiçik boşqabda yemək lazımdır. Əsas o zövqü dadmaq və vaxtında masadan
qalxmaqdır. Öynənizi düzgün
qaydasına salsanız, orqanizm də qidanı rahat qəbul edəcək.
Burada əsas itirəcəyiniz enerjidir. Qədərində qidalanma ilə bağlı məsələ
Azərbaycan xalq ədəbiyyatında da mükəmməl
formada diqqətə çatdırılır. Məsələn "Koroğlu” dastanında deyilir
ki, Koroğlu 7 qazan plov yedi. Niyə?
Desələr ki, Koroğlu bir boşqab şorba yedi, getdi
Xotkarın 10 minlik qoşununa qarşı vuruşub 10 minini də
qırdı, inanmazsan. Amma o, 7 qazan plov yeməklə
10 mini qırmağın enerjisini alır həmin yeməkdən.
Burada tarazlıq verilir ki, sən itirəcəyin
enerjiyə uyğun qidalanmalısan”.
Qidalanma ilə bağlı
geniş hal almış bir məsələ də doğru
bilinən yanlışlardır ki, bir çox hallarda da bəzi
diyetoloqlar insanları bu səhv yola yönləndirirlər. Diqqət
etdikdə görürsən ki, eyni qida haqqında
diyetoloqların hər birinin məsləhəti fərqli olur.
Birinin faydalı bildiyi xörəyi digəri zərərli
hesab edir. Bəzisi deyir ki, əti tamamilə
menyudan çıxarmaq, yalnız tərəvəzlərlə
qidalanmaq lazımdır. Eləsi də var
söyləyir ki, ümumiyyətlə, bişmiş xörəklər
orqanizmə zərərlidir. Bütün bu
qarma-qarışıqlığın içərisində
bir çaş-başlıq yaranıb, nəyin doğru, nəyin
yanlış olduğu bəlli deyil...
Baş kulinar isə deyir ki,
bu məsələyə yanaşma hər xalqın öz
qidalanma sisteminə, iqlim şəraitinə, o adamın
işlədiyi yerə, ətraf mühitə
bağlılığına, genetik adətlərinə, hətta
hansı kənddə böyüməsinə uyğun
olmalıdır. Öyrənilməlidir ki, hansı xəstəliyi, yaxud
hansı xəstəliklərə həssaslığı var,
5 temperament növündən hansına yaxındır: "Məsələn,
eskimos 30-40 dərəcə şaxtanın "bişirdiyi” əti
yeyir. Burada isə çiy ət, ya balıq yesən
ölərsən. Tutaq ki, vegeterianlıq əla
qidalanma növüdür. Gedib Şimal
Buzlu okean tərəfdə yaşayan xalqlara deyək ki, siz bu
gündən ət yeməyəcəksiniz, görək həmin
xalqların axırı necə olur, azsaylı xalqlardan,
ümumiyyətlə, kimsə qalırmı? Bəzi diyetoloqlar deyirlər ki, hər gün litrlərlə
su içmək lazımdır. Avropada duz
yemirlər, siz də yeməyin. Axı
avropalı bizim qədər tərləmir. Biz tüklü və tərləyən millətik.
Tərləyən adam çox su içməli
və duz qəbul etməlidir. Belə etməsən,
dəri qırışacaq, xəstələnəcək,
qocalma prosesi sürətlənəcək, çünki bədənin
su balansına zərbə dəyəcək”.
Kərə
yağı yemək zərərli deyil...
"Həmçinin deyirlər
ki, kərə yağı, heyvan yağı yeməyin. Bəyəm
bizim dərimizin altındakı bitki yağıdır?!
Bitki yağı ümumi yağ qəbulunun
30 faizini təşkil etməlidir, ondan çox yox. Çünki o yağda xolesterin yoxdur. Xolesterin mütləq yeyilməlidir. Burada səhhəti normal adamlar nəzərdə
tutulur, xəstə yox. Elə xəstəliklər var ki
yağ, şəkər, zülal yemək
olmaz, məsələn, mədə-bağırsaq sistemində
müəyyən problemlər, xora olanlar. Biz
normal, sağlam adamlardan danışırıq. Mütləq quyruq, kərə yağı yeyilməlidir.
Xolesterin olmasa yağ mübadiləsi
getmir. Yağ olmasa, xolesterin yoxdursa, ən
çox böyrəküstü vəzin ifraz etdiyi testosteron
necə əmələ gələcək? Təmiz kərə yağından həmişə
istifadə etmək lazımdır. Keçmişdə
zahidlik, rahiblik edənlər kərə, quyruq yağı
yemirdilər. İndi həmin pəhriz
sistemini bütün insanlara tətbiq etmək istəyirlər”
deyə AMKM-in rəhbəri vurğulayır.
İdeal menyu...
Hazırda restoranlarda, toy və
digər məclislərdə təklif edilən menyular da o qədər
ürəkaçan deyil. Əksər hallarda bu
menyular müxtəlif cür mayonezli salatlarla dolu olur, milli
xörəklərimiz isə gözə dəymir. Bəs əslində necə olmalıdır?
T.Əmiraslanov deyir ki, həmin məkanlarda
verilən salatlar laboratoriyalarda yoxlanan zaman hələ elə
nəticə olmayıb ki, onlardan biri mikrobsuz
çıxsın: "Burada restoran biznesinin də heç
bir günahı yoxdur. Onlar bu cür
hazırlayıb satırlar, əgər sən almasan, o
satmayacaq. Toyda artıq heç nə vermək
lazım deyil. Ta dədə-babadan bölgənizdə
hansı xörəklər verilibsə, onu təqdim etmək
lazımdır. Mən şəxsən
qızımın toyunda belə etmişəm. Tutaq ki,
Bakıda bozbaş, Tovuzda bozartma, yanında dovğa, Kəlbəcərdə
aş yanında ayran verilirdi və yenə də elə etmək
lazımdır...”
Kulinariyamızın
mövcud vəziyyəti ilə bağlı mütəxəssis
dəyərləndirməsindən sonra da aydın olur ki, qədim
və bir o qədər də zəngin mətbəximizdən
yetərincə faydalana bilmirik. Buna görə də milli mətbəximizin
itib-batmaması, daha da inkişafı üçün sadalanan
problemlərin həlli vacibdir, xüsusilə də təhsil
sahəsindəki çatışmazlıqların...
Yasəmən MUSAYEVA
Azərbaycan.- 2019.-8 sentyabr.- S.5.