Sonun gur
işığı...
Tədqiqatçılardan biri onun barəsində belə deyib: "İngilislər üçün Şekspir, ruslar üçün Puşkin kimdirsə, Höte almanlar üçün odur”. Əsərləri qədər həyatı da maraqlı olan, haqqında saysız-hesabsız əfsanələr dolaşan İohann Volfqanq Höte 1749-cu il avqustun 28-də qədim alman ticarət şəhəri Frankfurt-Maynda varlı İohann Kaspar Hötenin ailəsində dünyaya gəldi. İxtisasca hüquqşünas olan atası keçmiş vəkil, imperiya məsləhətçisi, anası şəhər zadəganlarından birinin qızı idi.
O, həyat anlayışını atasından, şən təbiətini, yaradıcılıq gücünü anasından aldığını söyləyirmiş. Höte valideynlərinin sayəsində mükəmməl təhsilə yiyələndi. Uşaqlıq illərində evdə xüsusi müəllimlərdən dərs alaraq yunan, latın, ibrani, fransız, ingilis, italyan dillərini, tarix, coğrafiya, teoloji, riyaziyyat, rəsm və musiqini mükəmməl öyrəndi. Vialonçel və pianinoda ifa etməyi bacarır, müxtəlif idman növləri ilə məşğul olurdu. İohann Kaspar Höte zəkalı, mütaliəli oğluna evlərində 2000 cildlik kitabxana yaratdı. Frankfurt fransızların işğalına məruz qalanda evləri qərargah edilən Höte Fransa incəsənətinə maraq göstərdi.
Dəlicəsinə
yazıb-yaratmaq eşqi
Təhsilini 1765-ci ildən Leypsiq Universitetinin hüquq fakültəsində davam etdirdi. Tələbəlik illərində də oxumağa, yazmağa, elmi araşdırmalar aparmağa çox böyük həvəs göstərən Höteni gərgin rejim əldən saldı, ağır xəstəlik keçirdi. Bir də ilk sevginin uğursuzluğu ilə yaddaşında qaldı o illər. Bu acılar təhsildə müvəffəqiyyət qazanmasını əngəlləyə bilmədi. İyirmi bir yaşında, 1770-ci ildə universiteti hüquq doktoru elmi dərəcəsi ilə başa vurdu. Həmin il həm də ilk şeirlər kitabını - "Arnette”ni çap etdirdi. Bundan sonra, o, bir neçə dram əsəri və şeirlər yazsa da, elmi araşdırmalara və mütaliəyə daha çox vaxt ayırdı. Mistika və əlkimyanı öyrəndi.
Strasburqda yaşayanda Vilyam Şekspirin əsərləri ilə tanışlığı ədəbiyyat haqqındakı düşüncələrinə ciddi təsir göstərdi. Bir müddət sonra Vaymara döndü. Atasının təkidi ilə Alman Ali Məhkəməsində işə başlayandan sonra da bədii yaradıcılığını davam etdirdi. Sonra Vetsler şəhərində yaşamağa qərar verdi. Orada Höte dostu Kestnerin nişanlısı Şarlottaya aşiq oldu. Bu sevginin təsiri ilə Vetsler şəhərini tərk edib evinə qayıdan gənc dahi əzablardan xilas ola bilmədi. Keçirdiyi sarsıntılarla "Gənc Verterin iztirabları” adlı roman yazdı. Əsər qısa müddətdə müəllifini bütün Avropada məhşurlaşdırdı.
Veymara döndükdən sonra yaradıcılıqla daha çox məşğul oldu. 1775-ci ildə bankir qızı on səkkiz yaşlı Lili Şönemanla nişanlandı. Çox keçmədi ki, Höte nişanı qaytardı. Amma bu ayrılıq onun üçün asan olmadı. Həmin günlərdə Veymar prinsi, sonralar hersoq olan Karl Avqustun dəvəti ilə saraya köçdü. Sarayda nazir vəzifəsinədək yüksəldi, əyan adını aldı. Tədqiqatçıları buna görə yazırlar ki, sözdə feodalizm quruluşunun düşməni olan Höte, əslində, görkəmli saray xadimi idi.
Sarayda keçirdiyi on il ədəbi yaradıcılığında itirilmiş zaman oldu. Doğrudur, Höte həmin illərdə saray işləriylə yanaşı, təbiət elmləri ilə də məşğul oldu, bir neçə elmi əsər, eləcə də dəstxətinə yad əyləncəli şeir və nəğmələr yazdı. Ancaq gördüyü işlər böyük istedadının qarşısında sönük idi. Saray həyatı, vəzifələr onu bezdirmişdi. 1786-cı ildə təkcə xidmətçisini xəbərdar edərək ölkədən getdi. Qərarı sarayda narahatlıq yaratsa da, ona mane olmadılar. Bu gedişlə yaradıcılığındakı onillik durğunluq bitdi. Höte Avropanı dolaşdı. Səfər etdiyi İtaliyanın şəhərləri, möhtəşəm abidələri, sarayları, heykəlləri, muzeyləri ruhuna rahatlıq gətirdi, onu ilhamlandırdı. Bundan sonrakı yaradıcılığı haqqında tədqiqatçıları bildirirlər ki, Hötenin klassik üslubda yazmağa başladığı yeni əsərlərində artıq coşqun ruhlu qəhrəmanlar və iştirakçılar yoxdur, bunlar dincəlmiş, mövcud qanun-qaydanın dəyişməzliyinə inanmış, əlçatmaz məqsədlər uğrunda nahaq mübarizədən əl çəkmiş sakit insanlardır. İtaliyada xeyli müddət qalan Höte Renesans və Antik dönəmin incəsənəti ilə dərindən maraqlandı, İtaliya incəsənətini araşdırdı. Uzun illər yarımçıq qoyduğu "Egmont” və "Tasso” əsərlərini tamamladı. Bu dövrdə o, Veymar klassizmi adlanan ədəbi məktəbin banisi, yeni estetik normaların yaradıcısı kimi tanındı.
Çoxlarını
düşündürən sual: Höte müsəlmandırmı?
İtaliyada olduğu müddətdə vəzifəsindən
uzaqlaşdırılmadığı üçün
sarayda da fəaliyyətini
davam etdirməklə yanaşı, Yena Universitetində dərs deməyə
başladı. Universitetin ətrafına Hegel, Şiller,
Fixte, Şillinq kimi böyük alimləri topladı. Şillerlə bir müddət jurnal da çıxardılar. Ümumiyyətlə, araşdırıcıları Hötenin həyatına və yaradıcılığına iki
şəxsiyyətin - Şiller
və Herderin təsirini xüsusi qeyd edirlər. İohann Herderlə dostluğu Höteni islama daha da yaxınlaşdırdı.
Bir axşam xəstə dostunu görməyə gedən
Höteyə Herder "Qurani-Kərim”i
oxumağı tövsiyə
etdi: "Ərəblərin
"Qurani-Kərim”ə sahib olduqları kimi, almanlar da bir
kitaba sahib olsaydı, çox irəlilərə
gedərdik”. Höte iyirmi iki yaşında "Qurani-Kərim”
təfsirləri üzərində
çalışmalara başladı.
"Məhəmməd” adlı qəsidəsində
isə o, peyğəmbərlik
missiyasının mahiyyəti
barədə düşüncələrini
ifadə etdi.
Dünya
ədəbiyyatına, eləcə
də Şərq xalqlarının ədəbiyyatına
böyük maraq göstərən Höteyə
1812-1813-cü illərdə oxuduğu Hafiz Şirazinin
divanı yeni ideya verdi.
1814-1819-cu illərdə
"Qərb-Şərq divanı”
adlı silsilə şeirləri qələmə
alarkən Palus, Lorsbax, Kozerqarten kimi şərqşünasların
köməyilə o, ərəb
dilini öyrəndi.
Yaradana inamı
çox güclü idi. Reymerə məktubunda
yazırdı: "İnsanlar
dərk edə bilmədikləri və xoşbəxtlik anında
tam mənası ilə
təzahür edən
bütün naməlum
qüvvələri təsadüf
adlandırırlar. Lakin bu,
ən xırda şeydə belə öz böyüklüyünü
göstərən, gözə
görünmədən hər
yerdə mövcud olan Allahın əlamətləridir”. İslama rəğbətinə
görə, müasirləri
arasında onu başa düşməyənlər,
yaxud qınayanlar çoxdur. Bütün bunlar Höteni
maraqlandırmırdı. O, öz heyranlığını
belə ifadə edirdi: "Heç kim Hz.Məhəmmədin
(s) prinsiplərindən daha
irəli gedə bilməz. Avropanın əldə etdiyi nailiyyətlərə rəğmən
tətbiq etdiyimiz qanunlar islam
mədəniyyətinə nisbətdə
geridir. Biz, Avropa
millətləri mədəni
imkanlarımıza rəğmən
Hz.Məhəmmədin son pilləyə
çatdığı nərdivanın
daha ilk pilləsindəyik.
Şübhəsiz ki,
bu yolda heç kim
onu keçməyəcək”.
Dünyanın valeh olduğu Höte Avropanın mərkəzində
Həzrət Məhəmmədi
(s.ə.s.) vəsf edirdi: "O, şair yox, peyğəmbərdir.
Onun Quranı - ilahi qanundur...”.
Hötenin həyatını araşdıran
Katerina Momzen yazırdı: "Höte
ömrünün sonlarına
yaxın daha çox islama meyillənmiş, ərəb
əlifbasını və
"Qurani-Kərim”i daha
dərindən mənimsəməyi
qarşısına məqsəd
qoyubmuş. Hətta onun islam dinini qəbul etməsiylə bağlı
düşüncəyə qapılanlar var”. Hötenin Ekkermana məktubunda: "Mən bir müsəlman kimi Onu (Allahı)
yüzlərlə ad ilə
çağırmağı xoşlayıram, amma yenə Onun saysız sifətləri qarşısında acizliyimi
görüb susuram” yazması isə xüsusilə müsəlman
araşdırıcılarının onun müsəlman olmasına əminliklərini
artırır. Bütün
tədqiqatçıların sorğu-sualsız qəbul
etdiyi həqiqət isə budur: dünya şöhrətli
alman İohann Volfqanq Höte islam dininə,
sonuncu peyğəmbər
Həzrət Məhəmmədə
sonsuz sevgi, heyranlıq duyurdu.
"Yaşamaq istərsən, vuruş həmişə!”
Onun çalışqanlığı
da istedadı qədər heyrətamiz idi. Höte sutkada 5 saat
yatırdı. İki hissədən
ibarət "Faust” dram-poeması
dünya ədəbiyyatının
ən gözəl nümunələrindən sayılır.
Hötenin digər əsərləri, çoxsaylı
şeir-poemaları - "Vilhelm
Meysterin təhsil illəri”, "Gənc Verterin iztirabları” adlı məktub-romanı,
"Seçmə oxşarlıq”
adlı qismən avtobioqrafik romanları da məşhurdur. "Gənc Verterin iztirabları” əsəri
romantik hərəkata
təkan verdi.
"Promotey” əsəri
ilə isə o, sərbəst şeirin əsasını qoydu.
Höte barəsində ən müxtəlif təbəqələrdə
söz-söhbət dolaşırdı. Sadə müasirləri
çoxlarının çəkindiyi
bu dahinin hündürlükdən həddindən
artıq qorxduğunu söyləyirdilər. Qorxusunu yenmək
üçün o, hər
gün Strasburqdakı
Müqəddəs Münster
kilsəsinin başına
çıxaraq həyəcanlanır,
endikdən sonra sevinc içərisində
uşaq kimi atılıb-düşürmüş. Sevgi onun həyatında və yaradıcılığında
mühüm yer tuturdu. Elə məhəbbətlə baxdığı qadınlar
da Höteyə biganə deyildilər.
Hətta
yetmiş yaşı olanda dəlicəsinə vurulduğu on yeddi yaşlı qız da ona aşiq
olmuşdu.
Şah əsərini
- "Faust”u 1772-ci ildə,
iyirmi üç yaşında yazmağa başlamışdı. Əsəri 1831-ci ildə bitirmişdi.
O zaman Hötenin səksən iki yaşı vardı. Həyatla vidalaşmağına
bir il
qalırdı...
Höte sanki üzərində bütün yaradıcılığı
boyu işlədiyi
"Faust”la xoşbəxtliyi
axtarırdı. Onun qəhrəmanı - Faust məsumiyyətinə, sadəlövhlüyünə
görə aldadıldı,
öz sevgisi və biliyi ilə müəllifin arzuladığı xoşbəxtliyə
çata bilmədi.
Ancaq Höte dünyada bu iki şeyin
vəhdətindən daha
yaxşı formul olmadığına ömrü
boyu inandı. O,
bu ölməz əsərində yazırdı:
Yaşamaq istərsən, vuruş
həmişə!
Azadlıq layiqdir o adama ki,
Atıla
bu yolda hər an döyüşə!..
O, Avropa musiqisi, dramaturgiyası, poeziya və fəlsəfəsinə
güclü təsir göstərdi. Hötenin yaradıcılığına və
şəxsiyyətinə heyranlıqla
Franz Kafka: "O, həyat barədə
söylənə biləcək
şeylərin hamısını
söyləmiş biridir”,
Fridrix Nitşe: "Höte alman tarixində sonu olmayan bir həqiqətdir”,
Volter Benjamin: "Hötenin
iş otağının
çox sadə olduğunu hamı bilir. Tavanı alçaq, xalçasız
və mebellərin üzünə baxılası
halda deyildi. İstəsəydi, zadəganlara
xas iş otağı seçə bilərdi. Amma o bunu seçmişdi”
deyə yazdılar.
Höte yüzlərlə bədii
və elmi əsərin müəllifi
oldu. Çarlz Darvin, Nyuton və daha neçə-neçə
elm adamına təsir
göstərdi.
Dahi Höte
ömrünün son anlarında
da dünyanı heyrətləndirdi. Katerina Momzen yazır
ki, "Höte həyatla vidalaşdığı
anlarda öz sinəsinə "W” işarəsi
yazmışdır. Çoxları belə güman etmişlər ki, bu, şairin adının - Wolfgang sözünün
baş hərfidir.
Lakin bu, əslində, ərəbcə yazılmış
"Allah” sözü olmuşdur.
Hötenin ərəbcə yazmaq bacarığını
isə o zaman hamı bilirdi. Beləliklə, 1832-ci il martın 22-də Höte öz sinəsinə "Allah” sözünü
yazaraq, dünyasını
dəyişmişdir...”
Şair-dramaturq, mütəfəkkir və
naturalist İohann Volfqanq
Höte ehtimallara görə infarktdan dünyasını dəyişdi. Vaymarda xəstə yatağında
can verən dahinin son sözü "daha gur işıq...” oldu.
Zöhrə FƏRƏCOVA
Azərbaycan.- 2019.- 25 sentyabr.- S. 6.