Mütəfəkkir
şairin yaradıcılığında multikulturalizm
Multikultural dəyərlər əsrlər boyu əcdadlarımızın qanında, dünyagörüşündə, psixologiyasında formalaşaraq inkişaf etmiş və bugünkü səviyyəyə gəlib çıxmışdır. Çox böyük fəxrlə deyə bilərik ki, minillik bir tarixə malik klassik ədəbiyyat nümunələrində biz bunlara tez-tez rast gəlirik. Bir çox mütəfəkkirlərimiz bəşəriyyəti bütöv kimi qələmə vermiş, ayrı-ayrı xalqları, dinləri bir-birinə yaxınlaşdırmış, insanları dininə görə deyil, dəyərlərinə görə qiymətləndirməyə çalışmışlar.
Ayrı-ayrı dinlərə, müxtəlif xalqlara hörmət və ehtiram klassik anadilli şairimiz Nəsiminin şeir və qəzəllərində öz əksini tapmışdır. Böyük şair əsərlərində dövrün mütərəqqi fikirlərini tərənnüm edirdi. O, Nizaminin davamçısı kimi onun Şərq ədəbiyyatına gətirdiyi qabaqcıl ideyaları daha da inkişaf etdirmək uğrunda mübarizə aparmış, bu yolda ölümə belə gedərək fədakar sənətkar kimi tarixə düşmüşdür. Bu dahi şəxsiyyət Azərbaycan ədəbiyyatında ana dilində yaranan fəlsəfi şeirin əsasını qoymuşdur.
Böyük şair İmadəddin Nəsimi Şamaxıda doğulmuşdur. Bəzi mənbələrdə onun əsl adının Əli olduğu da iddia olunur. Nəsiminin atası Şirvanda Seyid Məhəmməd adlı tanınmış insanlardan biri idi. İslamın yaxşı yayıldığı və həmin dövrlərdə iri mədəniyyət mərkəzlərinə çevrildiyi şəhərlərdən olan Şamaxıda çoxlu məktəblər, mədrəsələr, kitabxanalar vardı ki, bu da mütərəqqi fikirli sənətkarın formalaşması və inkişafı üçün münbit bir mühit sayılırdı. O dövrün görkəmli alimlərindən təhsil alan Nəsiminin diqqətini həmin vaxtlarda Azərbaycanda geniş yayılmış hürufilik təlimi çəkmişdi. O, uzun müddət Fəzlullah Nəiminin yanında xidmət etmiş, öz qəzəllərində bu təlimi ifadə etməyə çalışmışdı. Bəzi mənbələrə görə, onun qızı ilə ailə həyatı da qurmuşdu. Şairin qəzəllərini oxuduqca onun qədim yunan fəlsəfəsini, ədəbiyyatını, islamın, yəhudiliyin və xristianlığın əsaslarını yaxşı bildiyi, hətta tibb, astronomiya, riyaziyyat və məntiq kimi elmlərə yiyələndiyi aşkar olunur. O, dövrün ən yaxşı universitetlərinin verə biləcəyi kamil təhsilə malik olmuşdur. Heç təsadüfi deyil ki, Nəsimi yaradıcılığının əsasında da kamil insan anlayışı durur. Xüsusilə üç dildə - Azərbaycan, fars və ərəb dillərində yaxşı yaza və oxuya bilməsi onun bir sənətkar kimi şöhrət qazanmasına səbəb oldu. Bu da şairin divanlarının əlyazma şəklində bütün Orta Asiyada yayılmasına geniş şərait yaratdı. Müxtəlif dillərdə yazmaqla o, öz mütərəqqi fikirlərini ayrı-ayrı xalqlar arasında yaydı, eyni zamanda onlar arasında mədəni əlaqələrin, xüsusilə kamil insanın tərənnümünə yer ayırırdı.
İlk vaxtlar yaradıcılığında sufizmin elementləri çox olsa da, sonralar hürufilik təlimini qəbul edən şairin yaradıcılığının mərkəzində insanı kamilləşdirən, öz nuruna qərq edən Allah durur. Lakin Nəsiminin şeirlərinə diqqət yetirəndə görürük ki, onun təlqin etdiyi hürufilik təlimi Fəzlullah Nəimininkindən çox fərqlənir.
Nəsiminin şeir və qəzəllərində müxtəlif dinlərin müqəddəslərinə - İbrahimə, Musaya, Süleymana, Yaquba, İsa Məsihə, Məryəmə çox böyük ehtiram göstərilir. Yəni Nəsimi bütün insanlara eyni dəyəri verir, onlardakı kamillik, zənginlik kimi mənəvi amilləri üstün tutur. Xüsusilə də başqa dinlərin peyğəmbərlərinə - İsa peyğəmbərə verdiyi dəyər diqqəti çəkir:
Bu dinə məmur olmadan
Musaya həm Tur olmadan
Bu abi-əngur olmadan
Mən eşqi-məstiyəm.
Bir başqa qəzəlində
oxuyuruq:
İsamısan, Musamısan?
Ya Yusifi - Kənanmısan?
Vallah ki, canım canmısan,
Mən səndən üz döndərmənəm!
Başqa dinlərə münasibətində
tolerant baxışlar onun
bir çox qəzəllərində öz
əksini tapmışdır. O, bir dini digərindən üstün tutmur, məscid-kilsə arasında
fərq görmürdü.
Onun fikrincə, hansı millətə, hansı dinə, hansı təriqətə mənsubluğundan
asılı olmayaraq bütün insanlar Allah qarşısında bərabərdir,
hansı dinə və harada sitayiş etməyin heç bir əhəmiyyəti yoxdur.
Mən münacat eylərəm hər dəmbədəm dər kuyi-dust,
Çün vücudum Tur olanda bil ki,
Musası nədir?
Əhli-həq hər yerdə
məskən dutsa, həqdir mənzili
Kəbəvü bütxanəvü məscid,
kəlisası nədir?
Dünyanın qalü qilindən
küç, Nəsimi,
faqriğ ol,
Aləmi-vəhdəti gözlə, bunca qovğası nədir?
Nəsimi poeziyasının əsasını
təşkil edən kamil insan həyatın
yaradıcısı, özəyi,
Yer kürəsinin əşrəfidir. Kamil insan dedikdə
şair dininə və dilinə görə heç bir fərqliliklərin nəzərə alınmadığı
bir bəşəri varlıq nəzərdə
tuturdu. Bütün insanları sevmək,
onları doğru yola aparmaq, cahillikdən
uzaqlaşdırmaq, bərabər
imkanlar yaratmaq, hamıya eyni dəyər vermək, saflaşdırmaq, Tanrıya
yaxınlaşdırmaq, onları
mücərrəd yerlərdə
deyil, qəlbimizdə
axtarmaq. Bir sözlə,
Nəsimi bəşər
övladının daxili
aləminə dəyər
verir. Onun üçün insanın hansı millətdən olmasının
heç bir önəmi yoxdur. Bütün bu fikirlər bəşər övladına
multikultural yanaşmanın
bir fəlsəfi təcəssümüdür.
İskəndəri zülmatə irişdirdimi
döndüm,
Xızrın sifətin çeşmeyi-heyvanə
yetirdim.
Həm Yusifi mən çahi-biyabanə buraxdım,
Həm atəşi
mən Musayi-İmranə
yetirdim.
Mən ol Musayi-İmranəm ki, daim aşiqi-Turəm,
Və leykin xeyli müddətdir
cənabından ki, məhcurəm
Gərçi dəmi-Musayəm nurilə
nar içində,
Həm bir ölü dirildən İsayi-möcüzatəm.
Nübar BAYRAMOVA,
ADPU-nun Quba filialının Pedaqoji fakültəsinin dekan müavini
Azərbaycan.- 2019.- 26 sentyabr.- S. 7.