Cahana sığmayan Azərbaycan şairi
2019-cu il
"Nəsimi İli"dir
Qüdrətli sənət nəhənglərinin bədii dühasından və idrakından doğan orta əsr Azərbaycan poeziyasının görkəmli yaradıcıları olan sənətkarlardan hər biri ədəbiyyatda tarixi mərhələyə imza atmış, konkret ədəbi istiqamətlərin ən görkəmli simalarına çevrilmişlər.
Böyük sənət korifeyləri Nizami Gəncəvi, Əfzələddin Xaqani, Məhsəti Gəncəvi, İmadəddin Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai, Məhəmməd Füzuli, Saib Təbrizi və başqaları ədəbi fikrin inkişafındakı möhtəşəm xidmətləri ilə orta əsrlərdə Şərq dünyası miqyasını aşaraq, beynəlxalq aləmdə də əsl sənət ulduzları kimi parlamışlar. Bu sənətkarların adları ilə bağlı olan ədəbi məktəblər, poetik-üslubi istiqamətlər türk-müsəlman aləmində uzun əsrlər poeziyanın inkişafında aparıcı mövqeyə malik olmuşdur. Azərbaycan ədəbiyyatının dünya mədəniyyətinə bəxş etdiyi belə qüdrətli sənətkarların sırasında İmadəddin Nəsimi görkəmli yer tutur.
İmadəddin Nəsimi Ümumşərq miqyasında qüdrətli şair kimi tanınan və qəbul olunan böyük sənətkardır.
Nəsimi Azərbaycan hürufizm ədəbiyyatının görkəmli yaradıcısıdır.
İmadəddin Nəsimi dünya ədəbiyyatında sarsılmaz iradəsi və möhkəm əqidəsi ilə şəxsiyyətin bütövlüyünün və əzəmətinin nümunəsini göstərmiş nadir sənətkarlardan biridir.
Nəsimi böyük ədəbi
məktəb yaratmışdır.
Seyid İmadəddin Nəsimi (1369-1417) görkəmli Azərbaycan şairi və mütəfəkkiridir. O, Azərbaycanın qədim elm və ədəbiyyat mərkəzlərindən biri olan Şamaxı şəhərində dünyaya gəlmişdir. Uşaqlıq və gənclik illəri burada keçən Seyid İmadəddin Nəsimi Şamaxıda mükəmməl mədrəsə təhsili almışdır. Bədii istedadı ilə diqqəti cəlb edən İmadəddin Nəsimi ilk şeirlərindən etibarən ədəbi mühitdə istedadlı cavan şair kimi qəbul olunmuşdur. Qardaşı Şah Xəndanın məzarının və türbəsinin Şamaxı qəbiristanlığında bu günə qədər yaxşı vəziyyətdə qalması və xalq tərəfindən ziyarət yeri kimi qəbul olunması İmadəddin Nəsiminin mənsub olduğu şəcərəyə Azərbaycan xalqının, yerli əhalinin bəslədiyi yüksək ehtiramı nümayiş etdirir. Müxtəlif ədəbiyyatlarda Nəsiminin doğum yerinə dair müəyyən ölkələr və şəhərlər barədə qeyd edilən versiyalar onun anadan olduğu yerə aid olmayıb, tərcümeyi-halının digər hadisələri, xüsusən hürufilik təriqətini yaymaq üçün etdiyi səfərlər, müvəqqəti məskunlaşdığı məkanlarla əlaqədardır. Belə ki, Nəsimi hürufizm ideyalarını yaymaq üçün Azərbaycan vilayətlərindən başqa həm də İranda, Türkiyədə, İraqda, Suriyada olmuş və geniş təbliğat işləri aparmışdır. Olduğu ölkələrdə Nəsiminin və hürufizmin əleyhdarları olduğu kimi, tərəfdarları da formalaşmışdır. Bütün çətinliklərə baxmayaraq, onlar ustadlarının adını və əqidəsini daim uca tutaraq yaşatmışlar.
İmadəddin Nəsiminin həyatda və sənətdə rəhbər tutduğu hürufilik təliminin görkəmli yaradıcısı Fəzlullah Nəimi Astrabadi (1340-1394) ilə əlaqələri də maraq doğuran mühüm hadisələrlə bağlıdır. Mənbələrdə haqlı olaraq bu əlaqələr mürşid-şagird münasibətləri kimi yüksək qiymətləndirilir. Öz dövrünün görkəmli şəxsiyyətləri olmuş bu böyük mütəfəkkirlərin əlaqələri haqqında müxtəlif versiyalar mövcuddur. Bir versiyaya görə, İmadəddin Nəsimi XIV əsrin 80-ci illərində hürufizm ideyalarını təbliğ etmək üçün Şirvana gələrək söhbətlər aparan hürufizmin ideya-nəzəri əsaslarını yaratmış Fəzlullah Nəimi ilə burada tanış olmuşdur. Elmi ədəbiyyatlarda da qeyd olunduğu kimi, yaradıcılığının başlanğıc dövründə "Hüseyni” təxəllüsü ilə şeirlər yazan İmadəddin Nəsimi hürufizmin böyük ideoloqunun təliminə maraq göstərmiş və bu təriqəti qəbul etmişdir. Fəzlullah Nəiminin qızı ilə ailə qurması da sadəcə tərcümeyi-hal göstəricisi olmayıb, Nəsiminin ustadı ilə bütün varlığı ilə bağlı olmasının, əqidə və amal birliyinin mühüm faktlarından biridir. Eyni zamanda, İmadəddin Nəsiminin Şirvandan ayrılıb son dəfə Türkiyə-Suriya səfərinə gedərkən Naxçıvana gəlib, Xanəgahda Fəzlullah Nəimi ilə görüşməsi haqqındakı rəvayətlər də ədəbi-ictimai fikir tariximizin nadir səhifələrindən biri olmaqla bərabər, onların arasındakı münasibətlərin dərinliyini nümayiş etdirir. Fəzlullah Nəimi hürufizmin mükəmməl nəzəriyyəsini, İmadəddin Nəsimi isə böyük poeziyasını yaratmış qüdrətli şəxsiyyətlərdir. Bundan başqa, İmadəddin Nəsiminin Şərqdə qəzəl janrında böyük şeir xəzinəsi yaratmış Hafiz Şirazi ilə yaxın münasibətlərinin olması onun dövrün ədəbiyyat aləmində əsas simalardan biri kimi qəbul edildiyini düşünməyə əsas verir.
Orta əsr klassik Azərbaycan lirikasının bənzərsiz nümunələrini yaratmış İmadəddin Nəsiminin şeirləri insanın qüdrəti haqqında himn kimi səslənir. Nəsiminin şeirlərində kamil insan olmağa qüvvətli çağırışlar ifadə edilmişdir. O, kamil insanı təkcə real dünyanın yox, geniş mənada kainatın ən uca varlığı kimi vəsf etmişdir:
Mərhəba, ey bəhri-zatın gövhəri-yekdanəsi,
Şəmi-vəhdətdir cəmalın, kün-fəkan pərvanəsi.
...Hər ki, qəvvas oldu bildi vəhdətin bəhrində kim,
Aləmin cismi sədəfdir, sənisən dürdanəsi.
... Ey bu şeyda könlümün
halın soran hər dəm mana,
Dərdini bildirməz ol,
eşqin oduna yanəsi.
...Buldu ləlindən Nəsimi nəfxeyi-ruhulqüdüs,
Ey Nəsiminin həyatı,
canımın cananəsi.
İnsanın qüdrətini
tərənnüm edən Nəsiminin poeziyasında mübarizə
ruhu vardır.
O, üsyankar şeirləri ilə haqqa qovuşan kamil insan
olmaq uğrunda inadla mübarizə aparmışdır. Şairin fikrincə, ilahi varlıq səviyyəsinə
yüksələn, böyük mənəvi sərvət olan
kamil insan ədalətli cəmiyyət yaratmağın da real əsasını
təşkil edir. İmadəddin Nəsimi
yaradıcılığında ilhamla vəsf olunan kamil insan
obrazı orta əsr Azərbaycan şeirində bədii
sözdən yoğrulmuş əzəmətli insan heykəlidir.
Mənəvi kamillik
konsepsiyasını ifadə edən Şərq poeziyasında
Nəsiminin lirikası fərqli bir mövqeyə malikdir. O, əsərlərində
idealla insanlıq arasında bərabərlik yaratmağa nail
olmuşdur. Daha doğrusu, İmadəddin Nəsimi
insanı ilahi qüdrətə malik ideal miqyasında vəsf
etmişdir. Onun şeirlərində insan orta
əsrlər Şərq və Azərbaycan poeziyasında
olduğu kimi, yaxud aşiqanə üslubdan daha çox konkret
olaraq fərdin mənəvi ucalığı, şəxsiyyətin
daxili azadlığı və əzəməti formatında təqdim
olunmuşdur. Nəsimi insanı klassik Azərbaycan
şeirindəki eşq mehrabından çıxararaq, ilahi
varlıq müstəvisinə doğru yol gedən həqiqət
aşiqi qismində tərənnüm etmişdir. Nəsimi daha çox aşiqanə ruhda inkişaf edən
Azərbaycan poeziyasında ictimai motivlərin meydanını
genişləndirmişdir. Bundan başqa, Nəsiminin
poeziyasında nəsihətçilik arxa planda qalmış, həyat
fəlsəfəsi və mübarizə ruhu ön mövqeyə
keçmişdir. İmadəddin Nəsimi
özü də keşməkeşli tərcümeyi-halı və
mübariz ruhlu şeirləri ilə kamil insan obrazının
möhtəşəm şair-mütəfəkkir abidəsi
kimi ucalır.
Fikrimizcə, İmadəddin
Nəsiminin "Məndə sığar iki cahan, mən bu
cahana sığmazam” misrası ilə başlanan məşhur
şeiri İmadəddin Nəsiminin mükəmməl
avtoportretidir.
Sənəti və şəxsiyyəti
haqqında müasirlərindən tutmuş tədqiqatçılarına
qədər məğrur şairin barəsində
yazılanların hamısında "Sığmazam” bəyanatı
Nəsiminin real simasını və idealını mənalandıran
açar anlayış kimi göstərilir. Azərbaycan klassik lirikasının nadir nümunələrindən
biri olan "Sığmazam” şeirində İmadəddin Nəsiminin
mübariz ideyalarının və
çağırışlarının dövrə-zamana
sığmayan qüdrəti ifadə olunmuşdur. "Sığmazam” şeiri cahana sığmayan
böyük Azərbaycan şairinin əsrlərdən-əsrlərə
qədər gəlib çatan və yaşamaqda davam edən
məğrurluq manifestidir. Şeirdəki
yenilməz dağlar kimi parlaq və əzəmətli
görünən lirik mən "Can ilə həm cahan mənəm,
dəhrilə həm zaman mənəm” - deyən İmadəddin
Nəsiminin cahana və zamana sığmayan proobrazıdır.
Bu, Şərq poeziyasında insan haqqında ən
möhtəşəm poetik monoloqdur.
"Sığmazam” qəzəli
kövnü-məkana, cism ilə cana, dəhrü-zəmana və
cahana sığmayan qüdrətli Azərbaycan şairinin bənzərsiz
ucalığının şərhi-bəyanıdır. Bu, həyatda və sənətdə
Nəsimi səviyyəsinə çata bilməyin poetik bəyanatıdır:
Məndə sığar iki cahan, mən
bu cahanə sığmazam,
Gövhəri-laməkan mənəm,
kövnü-məkanə sığmazam.
...Kimsə gümanü zənn ilə
olmadı həqq ilə biliş,
Həqqi bilən bilir ki, mən
zənnü-gümana sığmazam.
...Can ilə həm cahan mənəm,
dəhrilə həm zaman mənəm,
Gör bu lətiqifeyi ki, mən
dəhrü-zəmanə sığmazam.
...Zərrə mənəm, günəş
mənəm, çar ilə pəncü şeş
mənəm,
Surəti gör bəyan ilə,
çünki bəyana sığmazam.
Gərçi bu gün Nəsimiyəm,
haşimiyəm, qureyşiyəm,
Bundan uludur ayətim, ayətə,
şanə sığmazam.
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə
"Məndə sığar iki cahan” misrasının
izahından bəhs edərkən buradakı iki cahan
anlayışı ilə Nəsiminin "Məndə
sığar ikən cahan” mənasını ifadə etməsi
qənaətində olduğunu qeyd etmişdir. "Məndə
sığar ikən cahan” anlayışı da hürufi ədəbi-fəlsəfi
təliminə uyğun olub, Nəsiminin əqidə
bütövlüyünü və qeyri-adi məğrurluğunu
ifadə edir. Bədii mətn mənasında
gerçəkliyə uyğun olub-olmamasından asılı
olmayaraq, bu təfsir də Nəsimi obrazının əzəmətini
və miqyasını dolğun surətdə əks etdirən
versiyalardan biri kimi mühüm əhəmiyyət
daşıyır.
Seyid İmadəddin Nəsiminin
lirikası özünəməxsus sənətkarlıq
xüsusiyyətlərinə malikdir. Ənənəvi
klassik şeir üslubunda yazıb-yaratmasına baxmayaraq o, orta
əsrlər Azərbaycan lirikasını bənzərsiz bədii
təsvir və ifadə vasitələri ilə zənginləşdirmişdir.
Təsvir və ifadə vasitələrindəki
yeniliklər Nəsimi sənətinin orijinallığını
müəyyən etmişdir. Onun hər
misrasında bir neçə təşbehin işləndiyi qəzəlləri
təkrarsız sənət nümunələridir. Şairin "Nigarım, dilbərim, yarım, ənisim,
munisim, canım” misrası ilə başlayan 7 beytlik qəzəlinin
bütün misralarının başdan-başa bənzətmələrdən
və daxili qafiyələrdən ibarət olması
ümumşərq poeziyasında nadir sənət hadisəsi
sayılmağa layiqdir.
Nigarım, dilbərim, yarım, ənisim,
munisim, canım,
Rəfiqim, həmdəmim,
ömrüm, rəvanım, dərdə dərmanım.
...Gülüm, reyhanım, əşcarım,
əbirim, ənbərim, udum,
Dürüm, mirvaridim,
kanım, əqiqim, lə'lü mərcanım.
Diləfruzum, vəfadarım, cigərsuzum,
cəfakarım,
Xudavəndim, cahandarım, əmirim,
şahü sultanım.
Çırağım, şəm'imü
nurim, ziyamü yıldızım, şəmsim,
Həzarım, bülbülüm, kəbkim,
Nəsimiyi-xoşəlhanım!
Bədii dilin sadəliyi,
aydınlığı və xəlqiliyi etibarilə də
İmadəddin Nəsiminin lirikası sələflərindən
və xələflərindən fərqlənir. O, dərinmənalı
şeirləri ilə Azərbaycan şeir dilinin zənginliyini,
sadəlik və aydınlığını geniş imkanlara
malik olduğunu nümayiş etdirmişdir. Nəsimi
öz ideyalarını, hürufi fikirlərini saraylardan daha
çox xalqa çatdırmaq üçün sadə və
anlaşıqlı dildə yazmağa üstünlük
vermişdir. Beləliklə, Nəsimi
klassik romantik poeziyanı xalqa daha da
yaxınlaşdırmışdır. Onun
XIV-XV əsrlərdə yazılmış elə şeirləri
vardır ki, həmin poetik nümunələri dilin
saflığı baxımından xalq dilinin poeziyada hakim
mövqeyə çatdığı XVIII əsr lirikası
örnəkləri ilə müqayisə etmək olar. Bu mənada Nəsiminin şeirləri Azərbaycan ədəbiyyatında
farsdilli poeziya ilə Molla Pənah Vaqif lirikası arasında
möhkəm mənəvi körpüdür. Hətta
şairin bir çox qəzəlləri dilinin tərkibi
etibarilə XX əsrin və hətta bu günün alınma
sözlərə həssas olan qəzəl janrında
yazılmış şeirləri təəssüratı
yaradır:
Canana mənim sevdiyimi can bilir ancaq,
Könlüm diləyin
dünyada canan bilir ancaq.
…Abdal oluban bəylik edən arifi
gör kim,
Bu səltənətin qədrini
sultan bilir ancaq.
…Könlüm gəmisin qərq edə
gör eşq dənizinə
Kim, bu dənizin bəhrini
ümman bilir ancaq.
Heç kimsə Nəsimi
sözünü kəşf edə bilməz,
Bu, quş dilidir, bunu
Süleyman bilir ancaq.
Bu qəbildən olan qəzəllər
məqtə beytdəki müəllifliyi bildirən Nəsimi
sözü yerinə Vahid (Əliağa Vahid), yaxud Mirmehdi
(Mirmehdi Seyidzadə) və ya hətta Süleyman (Süleyman
Rüstəm) yazılsa, dilinin sadəlik, aydınlıq və
saflıq etibarilə həmin qəzəlin bu görkəmli
şairlərə aid olduğuna heç kəs şübhə
ilə yanaşmaz. Dilinin sadəliyinə, poetik ahəngdarlığına,
ideyaca müasirliyinə görədir ki, bəstəkarlarımız
və müğənnilərimiz indi də Nəsimi şeirlərinə
müraciət edirlər.
Seyid İmadəddin Nəsimi
böyük mütəfəkkir şairdir. Onun fəlsəfəsində
hürufizm ideyaları və ədəbiyyatın böyük
idealları öz əksini tapmışdır. Nəsimi ədəbiyyatda müəyyən ənənəsi
olan "Ənəlhəq” ideyasını ədəbi təlim
səviyyəsinə çatdırmışdır. Böyük şair həyatda da, cəmiyyətdə
də, ədəbiyyatda da sarsılmaz əqidə yolunda, vahid
amal uğrunda mübarizə aparmışdır. Möhkəm mənəvi bütövlük və
kamillik İmadəddin Nəsiminin idealıdır. Orta əsrlər Azərbaycan poeziyasında insanı
Nəsimi qədər uca və möhtəşəm səviyyədə,
qüdrətli təqdim edən sənətkar göstərmək
çətindir. O, klassik ədəbiyyatda xüsusi yer
tutan humanizm fəlsəfəsini yeni mərtəbəyə
qaldırmışdır. Nəsimi əsasən
qəzəl üstündə köklənmiş Azərbaycan
klassik şeirini yüksək poetik səviyyədə müstəzad,
tərcibənd, müləmmə, tuyuq, əliflam
janrlarında yazılmış orijinal şeirlərlə zənginləşdirmiş,
daim novator sənətkar kimi çıxış etmişdir.
Bütün bunlara görə novator xüsusiyyətlər
və ənənələrlə zəngin olan Nəsimi
yaradıcılığı ədəbi məktəb səviyyəsinə
yüksəlmişdir. Nəsimi ədəbi
məktəbi Azərbaycandan başqa digər türk-müsəlman
ölkələrinin də ədəbiyyatını əhatə
etmişdir. Novator şairin adı və sənəti
ilə bağlı olan poetik ənənələr uzun əsrlər
boyu yaşamış, poeziyanın inkişafında
böyük rol oynamışdır. Nəsiminin
mübariz, mətin, mərdanə poeziyası bu gün
üçün də aktual və müasirdir.
Böyük əqidə
sahibi İmadəddin Nəsiminin faciəli şəkildə
öldürülməsi haqqında geniş
yayılmış rəvayətlər dünya ədəbiyyatında
təkrarı olmayan qəhrəmanlıq mifidir. Nəsiminin həyatı
və sənəti əqidəsi yolunda şəhidlik zirvəsinə
yüksəlməyin ibrətamiz nümunəsidir. Bizim
zamanlara qədər gəlib çatmış rəvayətə
görə edam zamanı onun bədənindən
axan qanın bir damcısı "bu məlunun qanından bir
damcı hara düşsə kəsilib atılmalıdır” -
deyən rəsmi şəxslərdən birinin
barmağına sıçradıqda həmin şəxs bu
ifadəni "söz məsəli” dediyini bildirərək
canını qurtarmaq istəmişdir. Həyatının ən
son məqamında məğrur şairin bağrından
qopmuş aşağıdakı misralar məsləyi yolunda
dönməzlik dərsləri kimi səslənmişdir:
Zahidin bir barmağın kəssən
dönüb haqdan qaçar,
Gör bu gerçək
aşiqi sərpa soyarlar, ağrımaz.
Cəmi 48 il
ömür sürmüş və 3 dildə: Azərbaycan,
fars və ərəb dillərində böyük və zəngin
ədəbi irs yaratmış İmadəddin Nəsiminin
şeirlərində ifadə olunan yüksək humanizm,
dünyəvilik, mənəvi kamillik, ictimai ədalət və
ilahi eşq ideyaları zamanı daha da irəli aparan
çağırışlardır. Nəsiminin
böyük idealları müasir dövrün də
ideyalarını əks etdirir, onun əsərləri
insanlığı mənəvi kamilliyə, ədalətə,
humanizmə çağırmaqda davam edir.
İmadəddin Nəsimi Azərbaycandan
getdikdən sonra müxtəlif fasilələrlə Türkiyədə,
İranda, İraqda yaşamış, nəhayət, Suriyada
olmuş, Hələbdə məskunlaşmış və
olduğu yerlərdə hürufizm ideyalarını geniş
şəkildə təbliğ etmişdir. Onun təbliğ
etdiyi hürufi ideyalar heç də hər yerdə birmənalı
qarşılanmamış, müzakirə və mübahisə
mövzusu olmuşdur. Mütəfəkkir
şairin əleyhdarları bundan istifadə edərək,
haqqında müxtəlif böhtan və şayiələr
yaymışlar. İmadəddin Nəsiminin məsləyi
yolunda faciəli şəkildə edam
olunması onun sarsılmaz, möhkəm əqidəsinin
isbatıdır. Buna baxmayaraq, İmadəddin Nəsiminin
Suriyanın Hələb şəhərindəki məzarı
xalq tərəfindən həmişə ehtiramla ziyarət
olunmuş və bu məqbərə ibadətgaha
çevrilmişdir. Çox təəssüf
ki, son dövrlərdə Suriyada gedən acınacaqlı
müharibə şəraiti böyük şairin məqbərəsi
və məzarı ətrafında da müəyyən dağıntılara
səbəb olmuşdur. Azərbaycan
ziyalılarının nümayəndə heyəti,
tanınmış alimlər və şairlər bir neçə
dəfə İmadəddin Nəsiminin məqbərəsini
ziyarət etmişlər.
Azərbaycanda Seyid İmadəddin
Nəsimi irsinin tədqiqi və nəşri sahəsində
böyük işlər görülmüşdür. İlk dəfə
tanınmış Azərbaycan ədəbiyyatşünası
Salman Mümtaz görkəmli sənətkarın irsini
toplayaraq kitab halında nəşr etdirmişdir. Sonrakı illərdə şairin zəngin irsi daha
geniş səviyyədə toplanılmış, kütləvi
tirajla nəşr edilərək xalqımıza
çatdırılmışdır. Nəsimi
şeirindən müəyyən seçmələr ingilis,
rus, fransız, alman, Ukrayna və sair dillərə tərcümə
edilib yayılmışdır.
Eyni zamanda, İmadəddin Nəsiminin
həyatı və yaradıcılığının tədqiqi
istiqamətində mühüm addımlar
atılmışdır. Görkəmli Azərbaycan alimi, professor
Mirzağa Quluzadə "Böyük ideallar şairi” adlı
monoqrafiyasını 1973-cü ildə nəşr
etdirmişdir. Professor Cahangir Qəhrəmanovun elmi ictimaiyyətə
təqdim etdiyi "Nəsimi divanının leksikası”
adlı monoqrafiya və onun hazırlayıb nəşr
etdirdiyi elmi-tənqidi mətn Azərbaycan nəsimişünaslığının
mühüm nailiyyətlərindəndir. Müxtəlif illərdə
tanınmış Azərbaycan alimlərindən akademiklər
Həmid Araslı, Bəkir Nəbiyev, Teymur Kərimli, Rafael
Hüseynov, AMEA-nın müxbir üzvləri Əliyar Səfərli,
Azadə Rüstəmova, fəlsəfə elmləri doktoru
Zümrüd Quluzadə, əməkdar elm xadimi Qəzənfər
Paşayev, filologiya elmləri doktorları Ənvər Əhməd,
Gülşən Əliyeva, filologiya elmləri namizədi Səadət
Şıxıyeva və başqalarının əsərləri
İmadəddin Nəsimi irsinin tədqiqinə dair sanballı
elmi töhfələrdir.
Görkəmli dövlət
xadimi Heydər Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi
ilə 1973-cü ildə anadan olmasının 600 illiyinin
yüksək səviyyədə və böyük təntənə
ilə qeyd olunması qüdrətli Azərbaycan şairi
İmadəddin Nəsiminin şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına dövlətimizin və
xalqımızın bəslədiyi yüksək ehtiramın və
ümumxalq məhəbbətinin ifadəsidir. Azərbaycan xalqının
ümummilli lideri Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və qayğısı ilə 1979-cu ildə İmadəddin Nəsimiyə
onun doğma vətənində, Bakı şəhərinin mərkəzi
meydanlarından birində görkəmli heykəltəraşlar
Tokay Məmmədov və İbrahim Zeynalovun ucaltdıqları
düşündürücü heykəl Azərbaycan
monumental heykəltəraşlıq sənətinin qiymətli
nümunələrindəndir. Ulu öndər Heydər
Əliyevin uzaqgörən siyasəti nəticəsində
AMEA-nın Dilçilik İnstitutuna, Bakı şəhərinin
ən böyük rayonlarından birinə və metro
stansiyasına İmadəddin Nəsiminin adının verilməsi
onun xatirəsinin öz ölkəsində yüksək səviyyədə
əbədiləşdirildiyini əks etdirən tarixi
reallıqlardır.
Eyni zamanda, xalq şairi Rəsul
Rzanın "Son gecə” poemasının yazılması,
Qabilin "Nəsimi” poemasının yaranması və
Dövlət mükafatına layiq görülməsi, İsa
Hüseynovun "Məşhər” romanının, "Nəsimi”
filminin xalqa çatdırılması, Bəxtiyar Vahabzadənin
"Fərhad” dramının səhnəyə
çıxarılması Azərbaycanda görkəmli sənətkara
bəslənilən böyük marağın və yüksək
ehtiramın real əks-sədasıdır.
Azərbaycan dövləti
müstəqillik dövründə də böyük şair
İmadəddin Nəsimi irsinin tədqiqi, nəşri və təbliği
istiqamətində məqsədyönlü və
ardıcıl siyasət həyata keçirir. Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin qayğısı ilə 2017-ci
ilin may ayında İmadəddin Nəsiminin vəfatının
600 illiyinin Parisdə UNESCO-nun baş iqamətgahında beynəlxalq
səviyyədə təntənəli surətdə qeyd edilməsi
bu qüdrətli sənətkarı dünyaya tanıtmaq
istiqamətində yeni səhifə açmışdır.
Prezident İlham Əliyevin "Böyük Azərbaycan
şairi İmadəddin Nəsiminin 650 illik yubileyinin qeyd edilməsi
haqqında”kı 15 noyabr 2018-ci il tarixli Sərəncamı
böyük mütəfəkkir şairə dövlət səviyyəsində
bəslənən yeni və yüksək münasibəti
aydın surətdə ifadə edir. Dövlət rəhbərinin
mühüm tarixi əhəmiyyətə malik olan sərəncamında
İmadəddin Nəsiminin şəxsiyyətinə və
irsinə verilən aşağıdakı böyük qiymət
bu görkəmli mütəfəkkir sənətkarın bənzərsiz
sənətinin mahiyyətini və miqyasını dolğun
şəkildə əks etdirir: "Nəsimi dünya
poeziyasının ən kamil nümunələri
sırasında diqqətəlayiq yer tutan əsərlərində
daim insanın əzəmətini, insani məhəbbəti və
şəxsiyyətin azadlığını tərənnüm
etmişdir. Anadilli şeirin humanist ideyalarla, yeni
məzmun, deyim tərzi və bədii lövhələrlə
daha da zənginləşməsində unudulmaz şairin
misilsiz xidmətləri vardır. Nəsiminin
mənbəyini xalq ruhundan almış parlaq üslubu orta əsrlər
Azərbaycan dilinin məna imkanlarını bütün
dolğunluğu və rəngarəngliyi ilə əks etdirir.
Sənətkarın
yaradıcılığı bir sıra xalqların bədii-ictimai
fikrinin inkişafına qüvvətli təsir göstərmişdir”.
Prezident "Azərbaycan
Respublikasında 2019-cu ilin "Nəsimi ili” kimi elan edilməsi
haqqında” 11 yanvar 2019-cu il tarixli Sərəncamı ölməz
sənətkarın həyatı və
yaradıcılığının, həmişəyaşar
ideallarının daha geniş miqyasda və elmi əsaslarla
tanıdılmasına və təbliğ edilməsinə
geniş meydan açır. Eyni zamanda,
mühüm tarixi əhəmiyyətə malik olan Prezident sərəncamı
yeni nəsillərin dönməz məslək və əqidə
nümayiş etdirən qüdrətli sənətkarı
nümunəsində tərbiyə edilib, azərbaycançılıq
ruhunda formalaşdırılmasına göstərilən
böyük dövlət qayğısının əməli
ifadəsidir. Bütün bunlar həm də
böyük Azərbaycan şairi İmadəddin Nəsimi
mövzusuna elm, ədəbiyyat və incəsənətin
bütün istiqamətlərində yenidən
qayıdış baxımından qarşıya yeni vəzifələr
qoyur.
Cəmi bir neçə ay bundan əvvəl,
2018-ci ilin sentyabr ayında Bakı şəhərində və
Şamaxıda keçirilmiş Nəsimi şeir, incəsənət
və mədəniyyət festivalı Nəsimi sənətinin
ölməzliyini bir daha sübut etməklə bərabər,
həm də bu zəngin bədii irsin tədqiqat və təbliğat
baxımından geniş imkanlara malik olduğunu nümayiş
etdirmişdir. Festivalın dünyanın müxtəlif
ölkələrindən gəlmiş elm, ədəbiyyat və
incəsənət xadimlərinin iştirakı ilə
keçirilməsi, tədbirlərin Bakı şəhəri
ilə yanaşı şairin vətəni Şamaxı şəhərini
də əhatə etməsi İmadəddin Nəsimini Azərbaycana
və cahana bəxş etmiş bu qədim diyarın
özünün böyük oğlu qarşısında mənəvi
borcunu ifadə edən möhtəşəm hesabat
olmuşdur. Xüsusən, Azərbaycan dövlətinin rəsmi
dəvəti və himayəsi ilə İmadəddin Nəsiminin
şəcərəsindən olub, hazırda Suriyanın Hələb
şəhərində yaşayan və Nəsimi
soyadını davam etdirərək yaşadan, Hələbdəki
Seyid İmadəddin Nəsimi məqbərəsinin mühafizi
Məhəmməd Cövdət Nəsiminin və onun mənsub
olduğu ailənin digər üzvlərinin Nəsimi tədbirlərində
iştirakının təmin edilməsi, onların ata-baba
yurdu Şamaxı şəhərini ziyarət etmələrinə
şərait yaradılması, Şamaxı qəbiristanlığında
böyük sənətkarın qardaşı Şahxəndanın
bu günə qədər qorunub saxlanılmış məqbərəsi
ilə tanışlığı mühüm əlamətdar
hadisəyə çevrilmişdir.
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun 23-24 iyun 2017-ci ildə "Ey Nəsimi,
cahanı tutdu sözün” adlı beynəlxalq konfrans
keçirməsi və həmin elmi tədbirdə Azərbaycanla
yanaşı Rusiya, Hindistan, Türkiyə və
Gürcüstan alimlərinin məruzələrlə
çıxış etmələri Nəsimi irsinin tədqiqinə
müstəqillik dövrü işığında yenidən
qayıdış sahəsində mühüm bir addım
olmuşdur. 2018-ci ilin noyabr ayında İmadəddin Nəsimi
ilə əlaqədar Rusiya Federasiyasının paytaxtı
Moskva şəhərində keçirilmiş geniş elmi-mədəni
tədbirlər, xüsusən, Moskva Beynəlxalq Münasibətlər
İnstitutunun binasında ölməz sənətkarın
büstünün açılması onun yeni tarixi şəraitdə
dünya şöhrətinin təntənəsini göstərən
mühüm hadisə olmuşdur.
Bütün bunlarla bərabər,
imzalanmış sərəncamları Azərbaycan alimləri
və yazıçılarından, incəsənət xadimlərindən
daha sanballı əsərlər yaratmağı tələb
edir. Çünki Nəsiminin həyatı və
yaradıcılığı azərbaycançılıq
ideyalarını, vətənpərvərlik və mənəvi
bütövlük tərbiyəsini diqqət mərkəzinə
çəkmək üçün tükənməz imkanlara
malikdir. Etiraf etməliyik ki, Nəsimiyə həsr
olunmuş bədii və elmi əsərlərin
yaradılması sahəsində son yarım əsr ərzində
yaranmış boşluğun aradan qaldırılması
üçün çox iş görülməlidir. Xüsusən, şairin zəngin irsi tam halda
çap olunaraq Azərbaycan oxucularına
çatdırılmalıdır. Doğrudur,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
müvafiq sərəncamı ilə İmadəddin Nəsiminin
"Seçilmiş əsərləri” böyük tirajla nəşr
edilib ölkə miqyasında bütün kitabxanalara göndərilmişdir.
Son vaxtlarda professor Qəzənfər
Paşayevin yenidən təkmilləşdirilmiş şəkildə
nəşr etdirdiyi Nəsiminin İraq divanı və naməlum
şeirləri, AMEA Əlyazmalar İnstitutunda əldə
olunmuş yeni əlyazma nüsxələri şairin irsinin
toplanması və nəşri işinə daha geniş
miqyasda bir daha qayıtmağın zəruriliyini nəzərə
çarpdırır.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan
elmi Nəsiminin tədqiq olunmasına bir daha baş vurmağa
borcludur.
İmadəddin Nəsimiyə həsr olunmuş professor
Mirzağa Quluzadənin "Böyük ideallar şairi”
monoqrafiyası 1973-cü ildə, 45 il
bundan əvvəl yazılmışdır. Ötən
dövr ərzində əldə edilən yeni əlyazmaları,
ədəbi-tarixi sənədlər və xüsusən
ölkəmizin dövlət müstəqilliyi qazanması ilə
əlaqədar dəyişən zaman Nəsiminin dövrü
və həyatını, zəngin irsini, sənət ənənələrini
bütün reallıqları ilə birlikdə dərindən
və əsaslı şəkildə tədqiq edib meydana
qoymağı tələb edir. Həmin istiqamətdə
AMEA Ədəbiyyat və Şərqşünaslıq
institutlarında aparılan elmi-tədqiqat işlərinin
miqyası genişləndirilməli, nəzəri səviyyəsi
dərinləşdirilməlidir. İmadəddin
Nəsimi haqqında xarici dillərdə tanıtma
kitablarının hazırlanıb çap olunmasına
böyük ehtiyac var. Eyni zamanda, şairin əsərlərinin
xarici dillərə tərcümə edilib, kitab halında nəşr
olunması dövlət sərəncamlarının və yeni
zamanın qarşımıza qoyduğu zəruri tələblərdəndir.
Bundan başqa, Nəsiminin həyat və
yaradıcılığının ali və
orta məktəblərdə tədrisi, dərsliklərdə
tutduğu yer məsələlərinə də yenidən
qayıtmağa borcluyuq.
Bütün dünya bu
reallığı bir daha bilməlidir ki, İmadəddin Nəsimi
cahana və zamana sığmayan, əbədiyaşar Azərbaycan
şairidir.
Nəsimi Azərbaycan ədəbiyyatı
və ictimai fikri qarşısındakı böyük xidmətləri
ilə ölməzlik qazanmış qüdrətli sənətkardır.
İmadəddin Nəsiminin
ölməz irsi Azərbaycan xalqının milli-mənəvi
varlığının və böyük ideallarının,
duyğu və düşüncəsinin zəngin və
tükənməz xəzinəsidir. Azərbaycan xalqı məhz
həmin möhkəm milli-mənəvi dayaqlar və
davamlı böyük ənənələr əsasında
zaman-zaman formalaşma və dirçəliş mərhələləri
keçərək, indiki yüksək inkişaf səviyyəsinə
gəlib çatmışdır.
Möhtərəm Prezident İlham
Əliyevin imzaladığı mühüm sərəncamların
işığında biz, Azərbaycan alimləri və
yaradıcı ziyalıları elan olunmuş "Nəsimi
ili”nin ölkəmizdə klassik ədəbi-mədəni
irsin, görkəmli ədəbi-tarixi şəxsiyyətlərimizin,
böyük mütəfəkkirlərimizin, xüsusən də
İmadəddin Nəsiminin həyatı və fəaliyyətinin
öyrənilməsi, xalqa çatdırılması,
böyük dönüş ilinə çevrilməsi
üçün çox iş görməli, bütün
qüvvələri səfərbər etməliyik.
Azərbaycan
Respublikasının xalq şairi Qabilin "Nəsimi”
poemasından gətirdiyimiz aşağıdakı misralar
böyük Azərbaycan şairi İmadəddin Nəsiminin
ölməz sənətinə bəslənilən tükənməz
məhəbbəti dərin mənası ilə ifadə edir:
Sinəm qalxıb-enir ümmanlar kimi,
Seyrinə daldıqca bu
xoş səhərin.
Gün kimi qalxırsan, babam Nəsimi,
Yaqut qübbəsindən
sonsuz göylərim.
Axı kim deyir ki,
bizdən uzaqsan,
Çox da
görünmürsən göz qabağında.
Sən qövsi-qüzehsən,
parlayacaqsan
Sənət göylərinin
sonsuz tağında.
Bayrağa çevrildin, qanlı
bayrağa,
Axıb
üz-gözünü örtdükcə qanın.
Elə bil boylanıb baxdın
uzağa,
Uzaq sabahına Azərbaycanın!
İsa
HƏBİBBƏYLİ,
AMEA-nın
vitse-prezidenti,
Milli Məclisin
Elm və təhsil komitəsinin sədri,
akademik
Azərbaycan.-
2019.- 16 yanvar.- S.1; 6.