Bir də uşaqlar var...
Dünyanı yasa
bürüyən bu bəlanı onlara necə izah edək?
Bəli,
bir də uşaqlar var...
Gözlərində min-bir cavabsız sual, saysız niyələrin əsiri...
Səsləri küçələrsiz, gülüşləri bağçalarsız,
sevincləri dostlarıyla
paylaşımsız...
Dünyaları qorxulu, yaşamları
oyunsuz, nağılları
almasız...
Milyonlarla qüssəli, pərişan
uşaq.
İstəklərinin qarşısına
koronavirus adlı bir bəla sədd
çəkib
İndi uşaqların dünyasına
kabus çöküb. Küçələrdə,
parklarda, bağlarda azadə dolaşmaq, həmyaşıdlarıyla qaçmaq,
oynamaq istəyirlər,
fəqət...
Bağçaya, məktəbə, sevimli
müəllimlərinin görüşünə
tələsirlər, lakin...
Onların bu istəklərinin
qarşısına koronavirus
adlı bir bəla sədd çəkib...
Qəlblərinə qəm-kədər
hökm etmək istəyir...
Bilir ki, dünyanın var olması məhz uşaqların sevinci üzərində bərqərar
olub.
Həqiqətləri başa düşəcəkləri sadə
dildə izah etmək lazımdır
Bəs uşaqları
koronavirusun çəngindən
necə alaq, sevinc dünyalarına qara bulud kimi
çökən bu bəladan necə qoruyaq? Onlara necə dəstək
olaq?
Psixoterapevt Orxan Fərəcli deyir ki, uşaqlar
bu karantin dövrünün ən həssas təbəqəsidir. Onlara həqiqi məlumatları
başa düşəcəkləri
sadə dildə izah etmək lazımdır: "Qətiyyən
yalan informasiya verməyin. Məktəbə getməməklə evdə qalaraq əslində, bir qəhrəmanlıq etdiklərini,
nənə-babalarını qoruduqlarını izah edin. Əmin olun ki, bu, onlara hədsiz
maraqlı gələcək.
Çoxdandır görmədiyi bağça
və sinif yoldaşları ilə görüntülü danışmaqlarına
şərait yaradın.
Uzun müddət televizor qarşısında vaxt keçirməmələrinə nəzarət edin”.
Böyüklərdən fərqli olaraq...
Uşaq və gənclərin sosial reabilitasiya mərkəzinin psixoloqu Asəf Kərimov bildirir ki, hazırkı
dövrdə koronavirus
pandemiyası ilə bağlı insanların karantin rejimində yaşaması onlarda bir çox mənfi emosional psixoloji hal və
vəziyyətlərə gətirib
çıxarır.
Bu, xüsusilə psixoloji müdafiə mexanizmi hələ tam formalaşmamış
uşaq və yeniyetmələr arasında
özünü daha qabarıq göstərir:
"Böyüklərdən fərqli olaraq onlar daha çox
çətin vəziyyətlərdə
qalırlar. Uşaqlara, xüsusən məktəbəqədər
və kiçik məktəb yaşında
olan uşaqlara xəstəliklə bağlı
informasiya vermək lazımdır. Onların maarifləndirilməsi
üçün gərək
fantaziyamızı işə
salaq”.
A. Kərimov söyləyir ki, ilk növbədə məktəbəqədər və
kiçik məktəb
yaşında olan uşaqlara insan orqanizmi ilə bağlı bilikləri vermək lazımdır. Uşaqlar üçün onların
yaş xüsusiyyətləri
ilə bağlı kitabçalar var. Kiçikyaşlı
uşaqlarda ətrafı
tanımağa maraq və fəaliyyət özünü göstərdiyi
andan valideynlər bu barədə məlumatı əldə
etməkdə onlara yardım etməlidirlər.
Xarici və daxili orqanların tanınması
ilə bağlı informasiya şəkilləri,
cizgi filmləri, öyrədici çarxları
tapmaq elə də çətin deyil (O cümlədən karantində olan zaman internet vasitəsilə.).
Kiçikyaşlı uşaqlara ölüm haqqında danışmaq tezdir
Psixoloq uşaqlara
sağlam və xəstə orqanizm-bədənlə
əlaqədar məlumatlar
da verilməli olduğunu qeyd edir və bunu
onlara necə izah etməyin yollarını da göstərir. Bu zaman
xəstəlik törədicisi
olan mikroblar, viruslarla bağlı informasiya nağıllaşdırılmış
formada (mənfi obrazlar, gözəgörünməz
düşmən ordusu
və ya cadugər, div) verilə bilər. Mikrob və virusların
hansı formada insana keçməsi ilə bağlı nağıllar danışmaq
olar. Onların qarşısını almaq
üçün müsbət
obrazlar rolunda vitaminlər, dərmanlar, su damcıları, həkimlər ordusu, maska və s. çıxış etməlidir.
Sonda mütləq şəkildə
nağılda müsbət
qəhrəmanlar qalib
gəlir. Gözəgörünməz düşmən ordusu isə məğlub olur. Kiçikyaşlı uşaqlara ölüm
haqqında danışmaq
tezdir. Buna görə də onlara yalnız bəzi əlamətlər
haqqında danışmaq
lazımdır. Öskürək, qızdırma, boğaz ağrısı və s.
Bina evində yaşayan uşaqlar isə...
Karantin dövründə əsas
problem uşaqların heç
bir yerə çıxmaması və
ev şəraitində
monoton həyat tərzinin necə aradan qaldırılmasıdır.
Mütəxəssis deyir ki, onlarla oynamaq, birgə şəkillər
çəkmək, cizgi
filminə baxmaq, kiçik teatr düzəltmək çox
önəmlidir. Həyət evində
yaşayanlar təmiz havaya çıxa, yəni təcrid edilmiş həyətdə
gəzə və oynaya bilərlər.
Lakin bina evində bu imkan olmadığı
üçün gün
ərzində heç
olmasa bir dəfə eyvana çıxmaq və hava almaq, gün
işığına baxmaq
lazımdır. Onlayn dərslərdə
iştirak etmək, müəllimi və digər həmyaşıdları
ilə internet vasitəsi
ilə ünsiyyət
yaratmaq lazımdır.
Yeniyetmələrin həmyaşıdları ilə ünsiyyət qurmalarına imkan yaratmaq lazımdır
Bu dövr xüsusilə
yeniyetmələr üçün
çətindir. Məktəblərin bağlanması, tədbirlərin ləğv
olunması, dostlarla ünsiyyətin kəsilməsi
onlarda bir çox psixoloji problemlərə gətirib
çıxarır. Yeniyetmələr
koronavirusun dünyanı
bürüməsi ilə
bağlı tətbiq
olunan karantin rejimlərinə görə
üzləşdikləri həyati
dəyişikliklər baxımından
özlərini narahat,
təcrid olunmuş və məyus hiss edirlər.
A.Kərimov yuxarıda sadalanan
neqativ halların olmaması üçün
yeniyetmələrə də
tövsiyələrini bildirir:
"Yeniyetmələrin xüsusilə
hazırkı dövrdə
həmyaşıdları ilə
ünsiyyət qurmalarına
imkan yaratmaq lazımdır. Adi günlərdən fərqli olaraq mobil telefonla, sosial şəbəkələrlə
əlaqələrinə bir
qədər daha çox müddət ayırmaq gərəkdir.
Eyni zamanda onlar öz yaradıcılıqlarını,
əl işlərini hazırlayıb sosial şəbəkələrdə paylaşa, qruplar yaradıb ünsiyyət qura, bir-birilərinə dəstək ola
bilərlər. Valideynlərin onlarla daha çox
söhbət etmək,
nələrisə müzakirə
etmək imkanı yaranıb, bundan istifadə etmək lazımdır”.
Övladınızın özünü
əmin, təhlükəsiz
hiss etməsinə şərait
yaradın
Ailə Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin "Uşaqlara
koronavirusu necə anladaq” adlı məlumatlandırıcı yazısında
isə qeyd olunur ki, uşaqlara
ehtiyac duyulandan artıq informasiya verməyin, sadəcə onun suallarını cavablandırın və özünü əmin, təhlükəsiz hiss etməsinə
şərait yaradın.
Övladınız cavabını bilmədiyiniz sual verirsə, yaşına uyğun olaraq onu birlikdə axtarmağı təklif edin. Etibarlı informasiya mənbələrindən (https://cabmin.gov.az/az/category/10/, https://www.who.int/ vəs.) məlumatları oxumağın yolunu göstərin və onları birlikdə oxuyun. Onlarla danışarkən səsinizi sakit və pozitiv tonda saxlamağa çalışın. Söhbətinizlə onlara rahatlıq və əminlik verməlisiniz ki, narahat olmasınlar.
Uşaqlara həkimlərin və xəstəxanaların insanları sağaltdığına, alimlərin vaksin hazırlamaq üçün təhqiqatlar apardığına, tezliklə vaksinin tapılacağına inandırın. Bu söhbətlər onlarda həyatda çətin, stressli zamanların bir müddət sonra keçəcəyinə və normal həyatın qayıdacağına inam yaradır, həyata qarşı davamiyyəti formalaşdırır.
Çalışın bu karantin dövründən ən faydalı şəkildə istifadə edəsiniz - övladlarınızla gözəl vaxt keçirin, maraqlı söhbətlər, pozitiv əyləncələr təşkil edin və mümkün qədər evdə qalın.
Uşaq psixologiyası incə
bir tel üzərində
qurulub. Hansısa yanlış informasiya, diqqətsiz davranış,
naşı toxunuş tar-mar
olmasına, düzəldilməsi çətin problemlərə
səbəb olar. Buna görə də bütün dünyanın
yaşadığı bu qorxulu
və həssas dövrdə xüsusilə uşaqlara
diqqət göstərmək, bacardığımız qədər
onları bu təhlükədən uzaq tutmaq ən ümdə
vəzifəmiz olmalıdır.
Çünki elə gələcək də uşaqlarla gələcək...
Yasəmən
MUSAYEVA
Azərbaycan.-2020.- 19 aprel.- S.8.