Novruzgülünün açdığı ay
Kiçik çillə fevralın 20-dən meydanı Boz aya verir. "İlin qırxlı çağı da deyilən Boz ay martın 21-dək davam edir.
Qədimdə xalq arasında qışı müəyyən zamanlara bölüblər. Onlara adları isə təsadüfən verməyiblər. Boz ay eyni gündə buludlu, yağışlı, küləkli, həm də günəşli olduğu üçün belə adlandırılıb. Yəni "Boz ay ifadəsi həmin dönəmdə hava şəraitinin digər aylarla müqayisədə daha tez-tez dəyişməsi ilə əlaqədardır. Bir gündə dörd fəsil özünü göstərdiyi üçün bu aya xalq arasında "alaçalpov, "çilləbeçə, "ağlar-gülər, "cəmlələr də deyirlər.
Təqvimdə özünəməxsus yeri olan Boz ayla bağlı xalq arasında rəvayətlər dolaşır. Onlardan birində deyilir ki, qədim dövrlərdə insanlar ili hesablamaq üçün on iki aya bölüblər. Hər aya otuz iki gün, Boz aya on dörd gün düşüb. Boz ayın incidiyini görüb hər ay öz ömründən bir gün ona verib. Amma Boz ay yenə narazı qalıb. Onda ayların bəzisi yenə ömründən bir gün ona verib. Boz ay buna da qane olmayıb. Belə olduqda ayların bəzisi bir gününü də Boz aya bağışlayıb. Ancaq bu dəfə ayların çoxu öz ömründən daha bir gün kəsməyə razı olmayıblar. Həmin rəvayətə görə, ayların bəzisinin otuz, bəzisinin otuz bir gün olmasının səbəbi də budur. Folklorşünaslar bildiriblər ki, xalq arasında doğrudan da, belə təqvimin olduğu bir tapmacada da təsdiqini tapıb:
Bir ağacım var
On iki budaqlı,
Otuz iki yarpaqlı.
Rəvayətə əsasən, hər aydan pay aldığı üçün Boz ayın havaları dəyişkəndir.
Qışdan yaza keçid dövrü olan bu aya "bayram
ayı da deyirlər. Çünki çərşənbə bayramları Boz ayda keçirilir. Belə ki, xalq arasında
bu ayın dörd çərşənbəsi
müqəddəs hesab
edilir və təbiətin canlanmasında
mühüm rol oynamış dörd ünsür - su, torpaq, yel və
odun adı ilə əlaqələndirilir.
Dörd çərşənbənin
- su çərşənbəsi,
od çərşənbəsi,
yel çərşənbəsi
və bəzən
"ilaxır çərşənbə
də deyilən torpaq çərşənbəsinin
hər biri xüsusi mərasimlərlə
qeyd olunur.
Qədim zamanlardan Boz ayın gəlişi ilə Novruzun ilk çərşənbəsinə - Su çərşənbəsinə hazırlıqlara başlanılır. Qeyd edək ki, bu
il Su çərşənbəsi
fevralın 25-nə təsadüf
edir.
Boz ayla bağlı folklorşünas
Bəhlul Abdulla yazıb:
"Boz ay çilləbeçələrə
bölünür. Etiqada görə,
çərşənbələrdən birinci üçünə
"oğru buğ
("oğru üskü),
ikinci üçünə
"doğru buğ
("doğru üskü),
sonuncuya isə ilaxır çərşənbə
deyilir. Bu çərşənbələrin hər birinin ayin və mərasimləri
vardır. Məsələn, torpağa dəyən ilk
"oğru buğda
adamlar tonqal üstündən hoppanmaqla
yanaşı, öncədən
düzəltdikləri lopanı
alışdırıb üç
kərə ev-eşiyin
çevrəsinə dolandırıb
"Qaçın-qaçın, şeytanlar, sizi oda qalaram deyərmişlər.
Ayinə
görə, şər
qüvvələr qorxub
qaçarmışlar.
Boz ay bayram mərasimləri ilə olduqca zəngindir. Bu ayda
bayram səmənisi qoyulur. Evlərdə təmizlik işləri
görülür, yır-yığış
edilir, xalça-palazlar
çırpılır. Bağ-bağçalara əl gəzdirilir,
ağaclar budanır.
Bayram tədarükü görülür,
alış-veriş edilir.
Bu ayın
dəyişkənliyi qışdan
yaza keçidlə, təbiətin oyanışı
ilə əlaqədardır. Bununla bağlı
da müxtəlif ifadələr, deyimlər
yaranıb. "Boz ay kimi qərarsız
deyimi də bu mənada söylənilir. Başqa
bir deyim isə belədir: "Boz ay bozara-bozara keçər.
Boz ayın gəlişi ilə havalar tədricən isinməyə
başlayır. Bahar müjdəçisi novruzgülü də Novruz bayramı ərəfəsində açır.
Etnoqraflar bu gülün
kiçik çillənin
sonu, Boz ayın əvvəlində
açdığını da qeyd edirlər.
Məlumata görə, hətta
qış mülayim,
qarsız-boransız ötsə
belə, novruzgülü
Boz aydan qabaq açmır. Qış sərt keçəndə
də Boz ayın əvvəlində
güneylərdə qarın
altından zərif çiçəklər boylanır.
Z.FƏRƏCOVA
Azərbaycan.-
2020.- 20 fevral.- S.11.