Davamlı
inkişafı təmin edən islahatlar kursunun banisi
Tarix
boyu hər bir xalqın davamlı sabitlik, iqtisadi inkişaf və
tərəqqi yoluna çıxaraq sabit dövlətçilik
ənənələri formalaşdırması milli lider amili
ilə sıx bağlı olmuşdur.
Bugünün
özündə də dünyanın bir sıra nüfuzlu
dövlətləri məhz öz liderlərinin müəyyənləşdirdiyi
mütərəqqi strategiya əsasında irəliləyir, gələcək
perspektivlərini bu uğur yolundan kənarda təsəvvür
etmirlər. Müdrik xalqımızın XX əsrdə
dünya siyasi arenasına bəxş etdiyi nadir şəxsiyyət,
dərin zəkası, fitri idarəçilik keyfiyyətləri
və xarizması ilə Ümummilli Liderlik zirvəsinə
yüksəlmiş Heydər Əliyev də müstəqil
respublkamızın milli inkişaf modelinin banisi kimi bu gün
böyük ehtiramla xatırlanır.
Müstəqil
Azərbaycanın bu gün sosial-iqtisadi sahədə
qazandığı böyük uğurlar Ümummilli Lider Heydər
Əliyevin hələ ötən əsrin 70-80-ci illərində
böyük müdrikliklə formalaşdırdığı
iqtisadi resurslardan, sənaye və istehsal potensialından
qaynaqlanır. 1969-cu ilin 14 iyulunda Azərbaycanda siyasi rəhbərliyə
irəli çəkilən Heydər Əliyev keçmiş
ittifaqın iqtisadiyyatı üçün əlverişli
xammal bazasına çevrilmiş Azərbaycanın yeni
inkişaf strategiyasını işləyib həyata
keçirmişdir. Bunun nəticəsi kimi bir sıra əsas
göstəricilər üzrə geridə qalmış Azərbaycan
qısa müddətdə inkişafının yeni mərhələsinə
qədəm qoyaraq tez bir zamanda keçmiş ittifaqın
qabaqcıl respublikalarından birinə çevrilmiş, milli
gəlir səviyyəsini əhəmiyyətli dərəcədə
artıra bilmişdir.
Ümummilli
Lider Heydər Əliyevin qətiyyəti, iradəsi və təşəbbüskarlığı
ilə keçmiş SSRİ-nin bir sıra strateji əhəmiyyətli
müəssisələri həmin illərdə məhz Azərbaycanda
inşa olunmuş, bununla da respublikamızın gələcək
müstəqilliyinin iqtisadi əsası
formalaşdırılmışdır. Sənayenin
inkişafını müəyyənləşdirən tamamilə
yeni sahələr meydana gəlmiş, müxtəlif elektrik
cihazları istehsal edən zavodlar inşa olunmuşdur.
Ümumilikdə 1970-1985-ci illərdə Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və ciddi səyləri nəticəsində Azərbaycanda
onlarca zavod, fabrik, istehsalat sahələri yaradılmış,
250-dən artıq sənaye müəssisəsi fəaliyyətə
başlamışdır. Azərbaycan bir sıra istehsal sahələrinə
görə Sovet İttifaqında aparıcı yer tutur, burada
istehsal olunan 350 adda məhsul dünyanın 65 ölkəsinə
ixrac edilirdi.
Həyata
keçirilən islahatlar sayəsində Azərbaycan həmin
illərdə aqrar-sənaye respublikasından sənaye-aqrar
respublikasına çevrilmişdi. Ağır sənaye ilə
yanaşı, yüngül sənaye müəssisələrinin
də açılmasına xüsusi diqqət göstərilir,
yeni-yeni tikiş və toxuculuq fabrikləri inşa olunurdu.
Müdrik rəhbərin səyləri nəticəsində
respublikamız eyni zamanda keçmiş ittifaq miqyasında
mühüm kənd təsərrüfatı respublikası,
qabaqcıl pambıqçılıq və
üzümçülük diyarı kimi məşhurlaşmışdı.
Həmin dövrdə keçmiş ittifaq miqyasında istehsal
olunan üzümün 27, pambıq mahlıcının 9,2
faizi respublikamızın payına düşürdü.
Eyni
zamanda Azərbaycan neftinin mərkəzə
daşınmasından daxilən narazı olan Heydər
Əliyev qeyri-neft sahəsinə diqqət yetirmiş, buna
maliyyə vəsaitinin ayrılmasına nail olmuş, bununla da
respublikamızın regionlarının inkişaf etdirilməsinə,
yeni iş yerlərinin açılmasına, azərbaycanlıların
həyat şəraitinin
yaxşılaşdırılmasına, əhalinin demoqrafik
inkişafına, rayonların və kəndlərin mədəni
simasının dəyişdirilməsinə dair strateji məqsədlərini
ardıcıllıqla həyata keçirmişdir.
Ötən
əsrin 70-ci illərində neft sənayesinin inkişafında
da yüksəliş hiss olunmuş, bu zəngin milli sərvətin
Azərbaycanın rifahına xidmət edən vasitəyə
çevrilməsi prosesinin əsası qoyulmuşdur. Yeni
yataqların kəşfiyyatı, qazılması, işlənməsi,
mütərəqqi texnologiyalardan və üsullardan istifadədə
yeniliklər də məhz Heydər Əliyevin təşəbbüskarlığı
nəticəsində mümkün olmuşdur. Onun müəllifliyi
ilə tərtib olunan "Azərbaycanda neftayırma sənayesinin
yenidən qurulması” planı əsasında bu tipli müəssisələrin,
iri komplekslərin tikilməsi və yeni fəaliyyət prinsiplərinə
keçməsi prosesi sürətlə başa
çatdırılmışdır. Azərbaycan məhz dahi
rəhbərinin fədakarlığı nəticəsində
keçmiş SSRİ-də neft hasilatı, emalı,
geologiyası, kəşfiyyatı ilə məşğul olan
aparıcı dövlətlərdən birinə
çevrilmiş, əldə olunan uğurlar isə bilavasitə
respublikamızın inkişafına yönəldilmişdir.
Bütün
bunlar təsdiqləyir ki, Ulu Öndər Heydər Əliyev o
dövrün ən ağır şərtləri, məhdudiyyətləri
çərçivəsində xalqının gələcək
rifahı üçün əlindən gələni əsirgəməmiş,
bəzən mümkün görünməyəni belə
reallığa çevirmiş liderdir. Xüsusi vurğulamaq
istərdim ki, azərbaycanlı gənclərin, o cümlədən
ali təhsildə fərqlənən tələbələrin
keçmiş SSRİ-nin bir sıra qabaqcıl universitetlərinə
oxumağa göndərilməsi də Ulu Öndərin
respublikada milli kadr potensialının
formalaşdırılması istiqamətində
atdığı mühüm addımlardan biri kimi
xatırlanır. Azərbaycanın gələcəyi naminə
uzaqgörənliklə əsası qoyulmuş bu ənənə
milli elmi potensialın yüksəlməsinə, ixtisaslı
kadrlara olan ehtiyacın ödənilməsinə
hesablanmışdı. Ümumiyyətlə, o dövrdə
Heydər Əliyevin qayğı və diqqəti ilə 10 minədək
azərbaycanlı gənc respublikadan kənarda təhsil
almağa göndərilmişdi.
1998-ci
ilin 31 avqustunda 1970-1987-ci illərdə Azərbaycandan kənarda
təhsil almış mütəxəssislərin
ümumrespublika toplantısındakı nitqində həmin
dövrü xarakterizə edən Heydər Əliyev bir
çox məqamlara toxunaraq deyirdi: "Mən 1969-cu il iyulun
14-də Azərbaycana rəhbər seçiləndən sonra
dərhal birinci növbədə təhsil məsələləri
ilə məşğul olmağa başladım.
Araşdırmalar apararkən mənə aydın oldu ki, Azərbaycandan
kənarda respublikamızın özündə hazırlana
bilməyən ixtisaslar üzrə ali təhsil almaq
üçün respublikaya 50 nəfərlik limit verilibdir. Mən
dərhal maraqlandım ki, bəs siz kimləri seçmisiniz,
kimləri oxumağa göndərirsiniz? Siyahını
aldım, çox təəssüfləndim. Onların əksəriyyəti
azərbaycanlı deyildi. Sonrakı illərdə də bu məsələ
bir az çətin idi. Bilirsiniz ki, Azərbaycanda bir çox
millətlərin nümayəndələri vardır. O vaxt mən
iki-üç ildən sonra hər il respublikadan kənarda
oxumağa göndərilənlərin 97-98 faizinin azərbaycanlılardan
ibarət olmasına nail oldum”.
Tarixən
zamanın nəbzini tutmağı, hadisələrə obyektiv
qiymət verməyi bacaran liderlər cəmiyyətdəki
prosesləri düzgün istiqamətləndirməyə nail
olmuş, təmsil etdikləri xalqları zamanın sərt
fırtınalarından, sınaqlarından üzüağ
çıxarmış, milli xilaskara çevrilmişlər.
Belə müdrik dövlət xadimləri ən çətin
vəziyyətlərdən az itki ilə çıxış
imkanı yaradan optimal qərarlar qəbul etmiş,
xalqlarının mənafeyi naminə həyatlarını riskə
atmaqdan belə çəkinməmişlər. Azərbaycan
xalqının müasir tarixində əvəzolunmaz xidmətləri
olmuş Ulu Öndər Heydər Əliyev də məhz
xilaskarlıq və quruculuq missiyası ilə
sağlığında Ümummilli Liderə
çevrilmişdir.
Hadisələrin
gələcək inkişaf axarını böyük
uzaqgörənliklə duymaq bacarığı,
sözünü məqamında deməsi, bütöv və
prinsipial xarakteri sayəsində Ulu Öndər hadisələrin
fövqünə qalxaraq idarəçilik qabiliyyətini
reallaşdıra bilmiş, lider imicini qorumuşdur.
Böyük öndərin Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinin əldə edilməsi və möhkəmləndirilməsi
istiqamətində cərəyan edən proseslərin
önündə getdiyini təsdiqləyən faktlar kifayət
qədərdir. Ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
respublikada cərəyan edən mürəkkəb və
ziddiyyətli ictimai-siyasi proseslərə qətiyyən biganə
qalmayan Ulu Öndər Heydər Əliyev hələ
Naxçıvan Ali Sovetinə rəhbərlik etdiyi vaxtlarda əsl
vətənpərvərliklə, lider təəssübkeşliyi
ilə müstəqilliyin qazanılması, milli
özünüdərkin təmin olunması prosesində
yaxından iştirak etmişdir. Keçmiş
Naxçıvan MSSR-in adının dəyişdirilməsi,
burada ilk dəfə olaraq Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yadigarı olan üçrəngli dövlət
bayrağının ucaldılması, habelə keçmiş
SSRİ-nin saxlanılmasına münasibəti öyrənən
referendumun boykot edilməsi və digər mühüm hadisələr
bunun əyani təsdiqidir.
Azərbaycan
1991-ci il oktyabrın 18-də dövlət müstəqilliyini əldə
etsə də, de-fakto bu istəyini reallaşdıra bilməmiş,
hakimiyyətdə olan səriştəsiz qüvvələr
ölkənin ictimai-iqtisadi formasiya dəyişkənliyinin
doğurduğu ağır problemlərin öhdəsindən
gələ bilməmişlər. Nəticədə ölkədə
iqtisadi tənəzzül prosesi dərinləşmiş,
xalqın yaşayış səviyyəsi pisləşmiş,
qanunçuluğun, hüquq qaydalarının təminatında
ciddi problemlər yaranmışdı. 1993-cü ilin iyun
ayında Gəncədə baş qaldırmış hərbi
qiyam isə ölkədəki hərc-mərcliyin, anarxiya
mühitinin, siyasi hakimiyyətə qarşı
inamsızlığın məntiqi sonluğa yetişməsi
idi. Müəyyən xarici qüvvələrin dəstəklədiyi
bu silahlı qiyam respublikamızın yenicə nail olduğu
dövlət müstəqilliyinə ciddi təhlükə
olmaqla yanaşı, silahlı vətəndaş müharibəsi,
Azərbaycanın ayrı-ayrı bölgələrə
parçalanması təhlükəsini
alovlandırmışdı.
Ümummilli
Liderin 1993-cü ilin 9 iyununda xalqın təkidli tələbinə
səs verərək Bakıya qayıtması isə onun nə
qədər qətiyyətli, prinsipial, heç bir riskdən
çəkinməyən, dövlətinin taleyinə biganə
qalmayan fenomen şəxsiyyət olduğunu bir daha təsdiqləyir.
Respublikada hərc-mərcliyin, dərəbəyliyin hökm
sürdüyü, qanunsuz silahlı dəstələrin at
oynatdığı, düşmənlə mübarizə apara
biləcək nizami ordunun olmadığı, ərazilərinin
işğalının gündən-günə genişləndiyi,
bir çox xarici dövlətlərin Azərbaycana qənim kəsildiyi,
beynəlxalq aləmdə ölkəmizin təkləndiyi bir
vaxtda hakimiyyətə gəlib hadisələrin gedişini
qısa zamanda dəyişmək, normal məcrasına salmaq
böyük siyasət və müdriklik tələb edirdi.
Bugünkü prizmadan bir daha aydın görünür ki, Heydər
Əliyevin qan içində çalxalanan paytaxta gəlməsinin
özü bir qəhrəmanlıq nümunəsi, liderlik
örnəyi idi.
Ulu
Öndər Heydər Əliyevin 1993-cü il iyunun 15-də Ali
Sovetin Sədri seçilməsi onun sadəcə hakimiyyətə
qayıdışı deyil, eyni zamanda xalqın qurtuluş, qəhrəmanlıq
tarixidir. Əgər xalqın təkidi ilə Heydər
Əliyev həmin gün yenidən hakimiyyətə gəlməsəydi,
bugünkü müstəqil Azərbaycanın
varlığından danışmaq çətin ki,
mümkün olacaqdı. Bu qayıdış ilk növbədə
Azərbaycanın varlığını, müstəqilliyini,
dövlətçiliyini qoruyub saxlamış, ölkəni
parçalanmadan, vətəndaş müharibəsindən,
düşmən işğalının geniş miqyas
almasından xilas etmişdir. Bu da təsadüfi deyildir ki,
Ümummilli Lider Heydər Əliyevin iyunun 15-də Azərbaycan
Ali Sovetinin Sədri seçilməsi respublikanın
çağdaş tarixində dönüş və
Qurtuluş mərhələsi kimi dəyərləndirilir.
Xilaskar
missiyanın nəticəsi kimi Azərbaycan xalqı 1993-cü
ilin 10 oktyabrında Ulu Öndər Heydər Əliyevə
etimad göstərərək onu özünün layiqli rəhbəri
seçmiş, müdrik liderinin rəhbərliyi altında
davamlı və dönməz inkişaf yoluna qədəm
qoymuşdur. Ulu Öndər bir ictimai-iqtisadi formasiyadan digərinə
keçid dövründə respublikanın
qarşısında duran strateji vəzifə və hədəfləri
düzgün müəyyənləşdirməklə
dünyanın qabaqcıl dövlətlərinin təcrübəsində
sınaqdan uğurla çıxmış, müsbət nəticələri
sübut olunmuş inkişaf kursunun Azərbaycan gerçəkliyinə
adekvat modelini yaratmışdır. Heydər Əliyev qısa
zamanda özəl mülkiyyətçiliyə,
sahibkarlığa, sərbəst rəqabətə meydan
açan, dövlətsizləşdirməni özündə
ehtiva edən, sosialyönümlü mahiyyət daşıyan,
dünya təsərrüfat sisteminə inteqrasiya, xarici
iqtisadi əlaqələrin gücləndirilməsi, münbit
biznes mühitinin formalaşdırılması yolu ilə
ölkəyə investisiya axınını təşviq edən
liberal inkişaf modelinin gerçəkləşdirilməsinə
nail olmuşdur.
Sosial-iqtisadi
inkişaf prosesində xarici kapital və sərmayə amilinin
təkanverici rolunu düzgün olaraq önə çəkən
Heydər Əliyev xarici şirkətlərlə Xəzərin
Azərbaycan sektorundakı zəngin neft ehtiyatlarının mənimsənilməsini
nəzərdə tutan müqavilələrin imzalanmasına da
strateji məsələ kimi yanaşmışdır.
İqtisadi inkişafın sürətləndirilməsinin, səmərəli
sosial-iqtisadi islahatlar aparılmasının, investisiya layihələrinin
həyata keçirilməsinin ümdə şərti kimi
müstəqil Azərbaycanın yeni neft strategiyası işlənib
hazırlanmış və mərhələlərlə həyata
keçirilmişdir. XX əsrin qlobal layihələrindən
biri kimi alternativ enerji mənbələri axtarışında
olan müasir dünyanın yeni geoiqtisadi xəritəsinin
müəyyənləşməsinə əsaslı təsir
göstərən "Əsrin müqaviləsi” Azərbaycanın
siyasi və iqtisadi cəhətdən möhkəmlənməsinə,
beynəlxalq iqtisadi münasibətlər sisteminə sürətli
inteqrasiyasına da təkan vermişdir. Bu müqavilə, eyni
zamanda Azərbaycanın yüksək siyasi iradəsini, milli
maraqlarını sonadək müdafiə etmək, təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq əzminin təntənəsi kimi tarixiləşmişdir.
Ulu
Öndər Heydər Əliyevin həmin illərdə müəyyənləşdirdiyi
iqtisadi islahatlar bir tərəfdən ağır iqtisadi
böhran və tənəzzül şəraitində əhalinin
sosial vəziyyətini qismən də olsa
yaxşılaşdırmağa, digər tərəfdən
iqtisadi inkişafa xidmət edən islahatları təxirə
salmadan həyata keçirməyə xidmət edirdi. Sirr deyildir
ki, 1992-1994-cü illərdə mövcud olmuş hiperinflyasiya
iqtisadiyyatın əsaslarını sarsıdır, əhalinin
maddi və sosial vəziyyətini
ağırlaşdırırdı. Həyata keçirilən
iqtisadi siyasətin müvəffəqiyyəti
genişmiqyaslı sabitləşdirmə tədbirləri ilə
inflyasiyanın cilovlanmasından və makroiqtisadi səviyyədə
maliyyə sabitliyinin təmin olunmasından asılı idi. Bu
reallığı düzgün dəyərləndirən Ulu
Öndər Heydər Əliyev ölkə iqtisadiyyatında
bazar prinsiplərinin bərqərar olmasını təmin etmək
üçün onun liberallaşdırılması istiqamətində
radikal addımların həyata keçirilməsini təmin
etdi. 1994-1995-ci illərdə xarici ticarət əməliyyatlarının
liberallaşdırılmasına başlanıldı və bu
sahədə islahatlar qısa zamanda "Açıq qapı”
siyasətinin tətbiqi zərurətindən irəli gəlirdi.
İqtisadi
liberallaşdırma qiymət islahatlarının da radikal
şəkildə davam etdirilməsini tələb edirdi. Bununla
bağlı olaraq 1995-1996-cı illərdə qiymətlərin
formalaşması prosesinin inzibati-amirlik sisteminin
qalıqlarından azad olunması başa
çatdırıldı. Beləliklə, bazar
iqtisadiyyatının əsas prinsiplərindən birinin, yəni
qiymətlərin bazarda sərbəst şəkildə tələb
və təklif amillərinin qarşılıqlı təsiri
altında formalaşması prosesinin başlanmasına yol
açılmış oldu. Bu proses bazar iqtisadiyyatının
digər vacib elementi olan valyuta rejiminin sərbəstləşdirilməsi
prosesi ilə tamamlandı.
Ulu
Öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata
keçirilən qətiyyətli iqtisadi islahatlar həmin illərdə
geniş beynəlxalq dəstək almış, Beynəlxalq
Valyuta Fondu və Dünya Bankı Azərbaycanda iqtisadi
islahatlar haqqında xüsusi proqram hazırlayaraq ölkəmizə
maliyyə yardımı göstərməyə
başlamışdılar. Həmin təşkilatlarla sıx əməkdaşlıq
şəraitində hazırlanmış sabitləşdirmə
proqramına uyğun olaraq iqtisadiyyatın
liberallaşdırılmasına yönələn islahatlar həyata
keçirilmişdir. Sərt və çevik pul-kredit, büdcə,
vergi, gömrük siyasətinin aparılması, qiymətlərin,
xarici iqtisadi fəaliyyətin və valyuta bazarının
liberallaşdırılması, xarici kapitalın cəlb
olunması nəticəsində tezliklə ölkədə
makroiqtisadi səviyyədə maliyyə sabitliyinin təminatına
nail olunmuşdur.
Bütün
bunların nəticəsi olaraq 1996-cı ildən ölkədə
ümumi daxili məhsulun artımına nail olunmuş, 1997-ci
ildə bu artım 5,8 faiz təşkil etmişdir. Real
sektordakı bu canlanma Cənubi-Şərqi Asiyada və
qonşu Rusiyada baş vermiş dərin maliyyə
böhranına baxmayaraq, 1998-ci ildə daha da inkişaf
etmişdir. Qısa zamanda Azərbaycan iqtisadi inkişafın
artım sürətinə görə postsovet respublikaları
arasında qabaqcıl mövqe tutmağa başlamış,
bu, ilk növbədə, sahibkarlığın inkişafı
istiqamətində atılan ardıcıl addımların nəticəsi
olmuşdur. Ümummilli Lider respublika iqtisadiyyatının
keyfiyyətcə yeni mərhələsində məhz özəl
sektoru sosial-iqtisadi inkişafın başlıca təminatçısı
kimi dəyərləndirmiş, güclü sahibkarlar təbəqəsinin
formalaşmasına, onların cəmiyyətdəki mövqelərinin
güclənməsinə çalışmışdır.
1997-2003-ci
illərdə respublikada sahibkarlığın inkişafı
üçün zəruri maliyyə təminatı
yaradılmış, süni maneələrin aradan
qaldırılması üçün mükəmməl
qanunvericilik bazası formalaşdırılmış, fəaliyyətin
bu növü ilə məşğul olanların hərtərəfli
stimullaşdırılması məsələsi diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır. İnvestisiyaların təşviqi
üçün respublikada daha münbit şərait yaratmaq,
daxili və xarici sərmayəni stimullaşdıran səmərəli
metodlardan istifadə etmək, xarici kapital qoyuluşunun
başlıca istiqamətini regionların, qeyri-neft sektorunun
inkişafına yönəltmək, habelə maddiləşən
işgüzar fəallığı gücləndirmək
üçün kompleks tədbirlər həyata
keçirilmişdir.
1997-ci
ildə qəbul edilmiş "Azərbaycan Respublikasında
kiçik və orta sahibkarlığın inkişafı
(1997-2000-ci illər) Dövlət Proqramı” əhəmiyyətinə,
aktuallığına və miqyasına görə milli
sahibkarlığın inkişafında yeni mərhələnin
başlanğıcı olmuş, bu sahədə dövlət
siyasətinin başlıca prinsiplərini müəyyənləşdirmişdi.
Dövlət proqramında ilk dəfə olaraq milli
sahibkarlığın stimullaşdırılması və
onun maliyyə təminatı mexanizmlərinin
formalaşdırılması, daxili bazarın qorunması yolu
ilə istehsal sahibkarlığının inkişaf etdirilməsi,
qeyri-neft sektorunun ümumi daxili məhsuldakı çəkisinin
artırılması ilə bağlı kompleks tədbirlər
planı öz əksini tapmışdır. Dövlət
proqramı çərçivəsində həyata
keçirilmiş tədbirlər nəticəsində
sahibkarlıq subyektlərində əsassız yoxlamaların
aparılması qadağan edilmiş, iş adamlarının fəaliyyətinə
əngəl yaradan problemlərin aradan qaldırılması
yolları göstərilmişdi.
Kiçik
və orta sahibkarlıq subyektlərinin normal fəaliyyəti
üçün sonrakı mərhələdə "Azərbaycan
Respublikasında kiçik sahibkarlığa dövlət
köməyi haqqında” Azərbaycan Respublikasının
Qanununa bir sıra mütərəqqi dəyişiklik və əlavələr
edilmiş, habelə "Haqsız rəqabət haqqında”,
"İnvestisiyaların qorunması haqqında”,
"İstehlak bazarı haqqında” və digər zəruri
qanunlar qəbul edilmişdir. Bu qanunlar yerli və xarici sahibkarların
təhlükəsiz və xüsusi risklilik tələb etməyən
biznes fəaliyyətinə dövlət tərəfindən
verilən hüquqi təminatı daha da gücləndirmiş,
investisiyaların qarşılıqlı təşviqinə və
qorunmasına əsaslı zəmin
formalaşdırmışdır.
Ümummilli
Lider Heydər Əliyevin 10 sentyabr 2002-ci il tarixli "Azərbaycan
Respublikasında sahibkarlığın inkişafına
dövlət qayğısı haqqında” və 28 sentyabr
2002-ci il tarixli "Sahibkarlığın inkişafına mane
olan müdaxilələrin qarşısının
alınması haqqında” fərmanlarında dövlət
qurumları ilə sahibkarlıq subyektləri arasında dərin
kök salmış və həllini gözləyən bir
sıra ciddi problemlər tam açıqlığı ilə
göstərilmiş, onların qarşısının
alınması üçün kompleks islahatlar
aparılmışdır. Bütün bu tədbirlərin nəticəsi
kimi 1996-2003-cü illərdə Azərbaycanın bütün
həyati əhəmiyyətli sahələrində dinamik
inkişaf və tərəqqi təmin edilmiş, milli
sahibkarlar ordusu formalaşmış, ümimi daxili məhsulda
özəl sektorun xüsusi çəkisi 75 faizə yüksəlmişdir.
2003-cü
ildən bu siyasəti uğurla həyata keçirən və
yeni çalarlarla zənginləşdirən möhtərəm
Prezident
İlham
Əliyevin son 17 ildə həyata keçirdiyi siyasət Azərbaycanı
regionda ən sürətlə inkişaf edən, məqsədlərinə
doğru inamla irəliləyən dövlətə
çevirmişdir. Cənab İlham Əliyevin prezidentliyi
dövründə iqtisadiyyat həyata keçirilən
çoxşaxəli islahatların əsas ağırlıq mərkəzini,
nüvəsini təşkil etmişdir. İqtisadi məsələlərə
xüsusi diqqətin ayrılması əsaslı yanaşma
olaraq dövlət müstəqilliyinin iqtisadi bazisini möhkəmlətmək,
cəmiyyətin davamlı inkişafı üçün zəmin
hazırlamaq məqsədindən irəli gəlmişdir.
Ötən dövrdə xüsusən də regional
inkişafa, qeyri-neft sektorunun yüksəlişinə,
infrastrukturun müasirləşdirilməsinə, neft amilindən
asılılığın azaldılmasına,
sahibkarlığın inkişafına və güclü insan
kapitalının formalaşdırılmasına xidmət edən
mühüm addımlar atılmışdır.
Dövlət
başçısı Azərbaycanı enerji resurslarından
asılı olmayan müasir və qüdrətli dövlətə
çevirmək məqsədini sadəcə deklorativ bəyanatlarla
ifadə etmir, onun konkret icra mexanizmlərinin müəyyənləşdirilməsi
istiqamətində konkret addımlar atır. Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2016-cı il 6 dekabr tarixli "Milli
iqtisadiyyat və iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə
strateji yol xəritələrinin təsdiq edilməsi
haqqında” fərmanında qeyd olunduğu kimi, "Dünyada
cərəyan edən proseslərin yaratdığı yeni
çağırışlara uyğunlaşmaq və
mövcud qlobal iqtisadi böhranın ölkəmizə təsirini
minimuma endirmək məqsədilə iqtisadi islahatların əsas
strateji hədəflərinə uyğun olaraq sistem xarakterli
bir sıra tədbirlərin həyata keçirilməsi,
sosial-iqtisadi inkişafın cari, orta və uzunmüddətli
dövrləri arasında üzvi bağlılıq və
qarşılıqlı uzlaşma yaratmaqla, iqtisadi
inkişafın keyfiyyətcə yeni modelinin
formalaşdırılması qarşıda duran əsas
prioritet vəzifələrdəndir”.
Ümumilikdə
qeyri-neft sektorunda yaradılan əlavə dəyər
2003-cü illə müqayisədə ötən 17 ildə 10
dəfədən çox artmış, qeyri-neft sektorunun
ümumi daxili məhsulda payı 50 faizi
ötmüşdür. Bundan əlavə, qısa müddətdə
Azərbaycanın valyuta ehtiyatlarının 51 milyard dollar səviyyəsinə
yüksəlməsi, ixracın idxalı üstələməsi
makroiqtisadi sabitliyin və manatın məzənnəsinin
qorunub saxlanılması baxımından uğurlu göstəricilərdir.
Xüsusilə
hazırkı pandemiya dövründə ölkədə
uğurla reallaşdırılan iqtisadi islahatlar, eləcə
də sahibkarlığa dövlət dəstəyi tədbirləri
davam etdirilir. Dövlət başçısının
2014-cü il 3 mart tarixli "Sahibkarlığın
inkişafı ilə bağlı əlavə tədbirlər
haqqında” fərmanı bu sahədə ötən illərdən
başlanmış islahatların mütərəqqi
davamını təmin edəcək mühüm sənəd
kimi dəyərləndirilir. Fərman Azərbaycanda biznes
mühitinin daha da yaxşılaşdırılması və ən
qabaqcıl təcrübələr əsasında təkmilləşdirilməsi
istiqamətində mühüm tədbirlərin həyata
keçirilməsinə, sahibkarlığın
inkişafına geniş imkanlar açmışdır.
Pandemiya
dövründə xarici ticarətdə müsbət saldonun təmin
edilməsi, şübhəsiz, ixrac
sahibkarlığının dəstəklənməsi tədbirləri
ilə sıx şəkildə bağlıdır. Prezidentin 1
mart 2016-cı il tarixli "Qeyri-neft məhsullarının
ixracının təşviqi ilə bağlı əlavə
tədbirlər haqqında” fərmanı sahibkarlığa dəstək
istiqamətində mühüm addım olmuş, bununla ixrac məhsullarına
ixrac təşviqinin maliyyələşdirilməsi və
geriödəmə dəstəklərinin verilməsi mexanizmi
yaradılmışdır.
Ümumilikdə
son illərdə sahibkarlıq fəaliyyəti
üçün lisenziya və icazələrin sayının
və ödənilən rüsumların məbləğlərinin
dəfələrlə azaldılması, icazələrin
verilməsi prosedurlarının sadələşdirilməsi,
o cümlədən bu sahədə elektron portalın
yaradılması,sahibkarların hüquqlarının
qorunması məqsədilə apelyasiya şuralarının
yaradılması, ölkə ərazisindən tranzit yüklərin
daşınmasında "bir pəncərə” prinsipinin tətbiq
olunması, ölkədə investisiyaların təşviqinin
artırılması məqsədilə 7 il müddətində
vergi və gömrük güzəştlərinin verilməsi,
idxal-ixrac əməliyyatları zamanı gömrük
prosedurlarının sadələşdirilməsi məqsədilə
elektron gömrük xidmətlərinin daha da genişləndirilməsi;
dövlət satınalmalarında təkmilləşdirmələrin
aparılması, dövlət orqanlarında sahibkarların
müraciətlərinin birbaşa
cavablandırılmasını həyata keçirən, məlumatlandırma
və məsləhət xidmətləri göstərən
çağrı mərkəzlərinin yaradılması həyata
keçirilmişdir.
Azərbaycanın
son illərdəki dinamik inkişafının real göstəricilərindən
biri də mərkəzin dotasiyalarından asılı olan
rayonların sayının ilbəil azalmasıdır. 2020-ci
ildə Azərbaycanın 65 rayon və şəhərindən
34-nə mərkəzi büdcədən vəsait
ayrılmayıb. Bu isə regionların iqtisadi və sənaye
potensialının son illər əhəmiyyətli dərəcədə
möhkəmlənməsindən xəbər verir.
2018-ci
ilin 11 aprel seçkilərindən sonra genişmiqyaslı
islahatlarda keyfiyyətcə yeni mərhələ
başlanmış, əhalinin aztəminatlı və
imtiyazlı təbəqələrinin sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsinə xidmət edən kompleks tədbirlər
həyata keçirilmişdir. Respublikamız daha da güclənmiş,
hərtərəfli inkişaf yolunda yeni uğurlara imza
atmış, insan amili həyata keçirilən siyasətin
prioritetini təşkil etmişdir. Sosialyönümlü
islahatlarda keyfiyyətcə yeni mərhələnin
başlanmasında, xüsusən də 2019-cu ilin əvvəlindən
etibarən əhalinin aztəminatlı və imtiyazlı təbəqələrinin
sosial müdafiəsinin gücdəndirilməsinə xidmət
edən kompleks tədbirlərin həyata keçirilməsində
dövlət başçısı cənab
İlham
Əliyevlə yanaşı, Birinci vitse-prezident Mehriban
xanım Əliyevanın da xidmətləri
böyükdür. Azərbaycanın Birinci vitse-prezidentinin fəaliyyəti
postneft strategiyası dövründə həyata keçirilən
çoxşaxəli islahatların davamlığını və
dövlət idarəçiliyinin səmərəliliyini
yüksəltmişdir.
Sistem
xarakterli islahatların hazırkı mərhələsində
mütərəqqi meyarlara söykənən çevik idarəetmə
modelinin formalaşdırılması istəyi
özünü daha qabarıq büruzə verir. İndiki mərhələdə
dövlət başçısının başlıca tələbi
yeniliklərlə ayaqlaşmaq, aparılan islahatların mahiyyətini
düzgün dərk edərək ona dəstək vermək,
bürokratik və neqativ amillərdən tamamilə uzaq olmaq,
xalq üçün işləmək, hər bir vətəndaşın
mənafeyini uca tutmaqdır. Son aylarda korrupsiyaya qarşı qətiyyətli
mübarizə tədbirlərinin həyata keçirilməsi,
yarıtmaz kadrlar barəsində sərt ölçülərin
götürülməsi idarəçiliyin təkmilləşdirilməsi
naminə ciddi siyasi iradənin mövcudluğunu bir daha təsdiqləyir.
Dünya
ölkələrinin əksəriyyətinin son 6 ayda koronavirus
pandemiyası qarşısında ciddi sosial-iqtisadi, tibbi, mənəvi-psixoloji
problemlərlə üzləşdiyi, hətta vəziyyətə
nəzarəti itirdiyi bir zamanda Azərbaycanın iqtisadi
inkişaf tempini qoruyub saxlaması, eləcə də ciddi
sosial paketin reallaşdırılması dövlətimizin rəhbərinin
müdrik və uzaqgörən siyasətinin nəticəsi
kimi cəmiyyətdə yüksək qiymət alır. Son 3
ayda Azərbaycan Prezidentinin təşəbbüsü ilə
keçirilən onlayn beynəlxalq tədbirlərin nüfuzlu
əcnəbi iştirakçıları, dövlət və
hökumət başçıları, müxtəlif təşkilatların
nümayəndələri respublikamızın bu sahədə
keçirdiyi tədbirləri mütərəqqi, öyrənilməsi
və tətbiqi zəruri olan model kimi dəyərləndirirlər.
İqtisadi tənəzzül keçirən 150-dən
çox ölkənin Beynəlxalq Valyuta Fondu və Dünya
Bankına yardım üçün müraciət etdiyi bir
dönəmdə Azərbaycanın digər dövlətlərə
və qurumlara yardım göstərməsi mühüm
uğurlar sırasında qeyd olunmalıdır.
Prezident
İlham Əliyevin 19 mart 2020-ci il tarixli sərəncamı əsasında
pandemiyanın iqtisadiyyata, məşğulluq məsələlərinə
və sahibkarlıq subyektlərinə mənfi təsirinin
azaldılması məqsədilə dəyəri 3,5 milyard
manata çatan sosial-iqtisadi dəstək paketinin qəbulu cəmiyyətdə
böyük razılıqla qarşılanmışdır.
Pandemiya dövründə mikro, kiçik, orta və iri
sahibkarlıq subyektləri üçün ciddi güzəştlərin
nəzərdə tutulması iş adamlarına dəyən zərərin
kompensasiya edilməsi baxımından olduqca əhəmiyyətlidir.
Eyni zamanda pandemiyadan ən çox zərər çəkən
sahələrdə işləyən 300 mindən çox
insanın əməkhaqlarının əhəmiyyətli hissəsinin
dövlət tərəfindən dəstəklənməsi,
300 minə yaxın mikro sahibkarın, ümumilikdə 600 minə
yaxın insanın dövlətdən maddi yardım alması
ölkə rəhbərinin daim xalqın yanında
olduğunun əyani təsdiqidir.
Ölkəmizdə
istər sosial-iqtisadi inkişaf, istərsə də
sahibkarlığın inkişafı istiqamətində
atılan addımlar Azərbaycanın ən böyük sənaye
şəhəri olan Sumqayıtda da özünü qabarıq
göstərir. Şəhərin malik olduğu əmək
ehtiyatlarının və digər resursların konkret məqsədlərə
yönəldilməsi, ən başlıcası, Azərbaycan
Prezidentinin imzaladığı dövlət proqramlarından,
fərman və sərəncamlarından irəli gələn
vəzifələrin böyük əzm və bacarıqla həyata
keçirilməsi Sumqayıt şəhərinin son illərdəki
möhtəşəm uğurlarını şərtləndirən
əsas məqamlar sırasındadır. Şəhər rəhbərliyinin
ötən illərdə əldə etdiyi uğurlar -
inkişafın əsasını müəyyən edən
idarəetmənin elmi əsaslarla düzgün aparılması,
situasiyaların səmərəli idarə olunması
qarşıya qoyulan vəzifələrin uğurlu
icrasını təmin etmişdir. Sumqayıt son illər
yalnız yaşayış məntəqəsi kimi deyil, eyni
zamanda sağlam ictimai iqlim zonası və ölkənin
sosial-iqtisadi inkişafında yeri olan ərazi təsərrüfat
kompleksi kimi inkişaf edir. İş adamı olaraq şəhərdə
sahibkarlarla münasibətlərin
sağlamlaşdırılması, qarşılıqlı
faydalı əlaqələrin inkişafı, səmərəli
layihələrin dəstəklənməsi istiqamətində
atılan addımları da xüsusi vurğulamaq istərdik.
15 iyun
- Milli Qurtuluş Günü ərəfəsində əminliklə
deyə bilərik ki, Heydər Əliyev dühasının
müəyyənləşdirdiyi yolla inamla irəliləyən
Azərbaycan xalqı onun ən layiqli davamçısı cənab
İlham Əliyevin milli maraqlara əsaslanan siyasəti ətrafında
sıx birləşərək, gələcəyə
böyük nikbinliklə baxır. Mütləq əksəriyyət
əmindir ki, Azərbaycan xalqının milli mənafeyinə
cavab verən bu siyasət qarşıdakı illərdə də
davam etdiriləcək, respublikamız inkişaf tempini qoruyub
saxlayaraq qabaqcıl dövlətlər sırasında layiqli
yerini tutacaqdır.
Qüdrət KƏRİMOV,
"Xəzər” QSC-nin sədri,
iqtisad elmləri doktoru
Azərbaycan.-2020.- 12 iyun.- S.1;7.