Nakam
ömürlü şair…
Əliqulu
Qəmküsar - 140
Azərbaycan
ədəbiyyatının, mətbuatının,
teatrının inkişafında misilsiz xidmətləri olan,
Əliqulu Qəmküsar kimi adını tariximizə yazan, məşhur
satirik şair, publisist, mədəniyyət xadimi Əliqulu Nəcəfov
1880-ci ildə Naxçıvanda dünyaya göz
açıb. Ondan qabaq şairlik yolundan atası Məşədi
Ələsgər Nəcəfov "Səba”, əmisi Məmmədhüseyn
Nəcəfzadə "Fani”, ana babası Məşədi
Əsəd "Məddah” təxəllüsü ilə
yazdıqları şeirlərlə keçiblər.
Dayıları - Moskva Universitetinin Hüquq fakültəsində
oxumuş Fərəculla Şeyxov və 1906-1911-ci illərdə
istiqlal mücahidi Səttarxanın başçılıq
etdiyi inqilabi hərəkatda fəal iştirak etmiş Nəsrulla
Şeyxov Naxçıvan teatrının
yaradıcılarından olublar. Mətbuata, mədəniyyətə
açıq fikirli münasibətləri ilə seçilən
bu ziyalılar, eləcə də görkəmli pedaqoq Məhəmməd
Tağı Sidqinin məşhur "Tərbiyə” məktəbində
aldığı yeni üsullu dünyəvi təhsil onun həyat
yolunun müəyyənləşməsində müstəsna
rol oynayıb. Gələcəyin şairi, mətbuat adamı,
mədəniyyət mücahidi, fəal ictimai xadimi Əliqulu
Nəcəfovun dünyagörüşü belə bir mühitdə
formalaşıb.
Mətbuat
meydanına XX əsrin ilk anadilli orqanı olan "Şərqi-Rus”
qəzetində dərc olunan məqalələri ilə
çıxıb. İlk mətbu əsəri 1904-cü ildə
bu qəzetin 28 dekabr tarixli 260-cı sayında təqdim edilib.
Dinəndə
yandı dilim,
Dinməyəndə
dil yandı.
Nə
dərdi gizlədə bildim,
Nə
aşikar eylədim.
misraları
ilə başlayan həmin şeir onun istedadının ilk təcəssümü
olub. Dövrün bir çox istedadlı qələm və
fikir adamları kimi o da "Şərqi-Rus”un fəaliyyətində
iştirak edib. Ancaq Əliqulu Nəcəfovu Əliqulu Qəmküsar
kimi tanıdan, məşhurlaşdıran başqa bir mətbu
orqan olub...
Azərbaycanın
ilk satirik mətbu orqanı olan "Molla Nəsrəddin”
jurnalının nəşrə başlaması millətsevər
ziyalılar tərəfindən sevinclə
qarşılanıb. Jurnalın baş redaktoru Cəlil Məmmədquluzadə
istedadına bələd olduğu qələm
adamlarını əməkdaşlığa dəvət edib.
Bunun sayəsində "Molla Nəsrəddin” dövrün
görkəmli ziyalılarını bir araya yığaraq,
onları dostlaşdıraraq, bir ideya, bir məslək
uğrunda mübarizəyə istiqamətləndirib.
"Molla
Nəsrəddin” bir çoxu kimi, ona da böyük
şöhrət qazandırıb. Doğrudur, digər mətbuat
orqanları - "Həyat”, "İrşad”, "Sədayi-həqq”,
"Al bayraq”, "Gələcək”lə əməkdaşlığı
da uğurlu olub. Ancaq Əliqulu Qəmküsar
yaradıcılığında "Molla Nəsrəddin”
jurnalı xüsusi yer tutub. O, bu məşhur jurnalda
"Xadimi-millət”, "O taylı”, "Cüvəllağı”,
"Cüvəllağı bəy”, "Sarsaqqulu bəy” və
başqa imzalarla çıxış edib. 1913-cü ildə
Əliqulu Qəmküsar Cəlil Məmmədquluzadənin təklifi
ilə jurnalın ikinci redaktoru olub.
Culfada
yaşadığı illərdə Əliqulu Qəmküsar
Səttarxan hərəkatında iştirak edib.
Azərbaycan
ədəbiyyatında və mətbuatında daha çox
satirik şair və publisist kimi məşhurlaşan
Əliqulu Qəmküsarı dövrdaşları həm də
fədakar teatr xadimi kimi tanıyıblar. Naxçıvanda
teatrın yaranmasında, inkişafında o, böyük xidmətlər
göstərib. Əliqulu Qəmküsar Cəlil Məmmədquluzadənin
"Ölülər” əsərinin baş qəhrəmanlarından
birinin - Şeyx Nəsrullah obrazının unudulmaz
ifaçılarından olub. "Ölülər”in
Naxçıvanda, Bakıda, Gəncədə, eləcə də
Azərbaycandan kənarda - Aşqabad, Daşkənd, Səmərqənd,
Kazan, Həştərxan, Vladiqafqaz və Dərbənddə
tamaşaya qoyulması Şeyx Nəsrullahın mahir
ifaçısı kimi Əliqulu Qəmküsara uğur gətirib.
Əliqulu
Qəmküsarla bərabər, Naxçıvanda
"Ölülər”in tamaşaya qoyulmasında iştirak edən,
İsgəndər rolunun ifaçısı, teatrşünas
və rejissor Rza Təhmasib öz təəssüratlarını
belə qələmə alıb: "Şeyx Nəsrullah
rolunun mən bir çox ifaçılarını
görmüşəm. Lakin açıq deməliyəm ki,
heç kəs islamiyyəti dərindən bilən,
mollaların həyat və psixologiyasına yaxşı bələd
olan bu xırda cüssəli adamdan üstün tutula bilməz”.
Şeyx Nəsrullah obrazının ifası elə əks-səda
yaradıb ki, ruhanilərin fitvası ilə Əliqulu Qəmküsar
küçədə möhkəm döyülüb,
Bazarçayına atılıb. Ancaq bununla Əliqulu Qəmküsarın
gözünün odunu ala bilməyiblər. Sonradan o, başına
gələnlər barədə deyib: "Mən elə
bilirdim ki, məni döymürlər, başımı
tumarlayırlar”.
O,
1910-cu ildə Culfada teatr truppasına rəhbərlik edib, Mirzə
Fətəli Axundzadənin "Müsyö Jordan və Dərviş
Məstəli şah” komediyasını, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin "Bəxtsiz cavan”, "Dağılan tifaq” faciələrini
tamaşaya qoyub. Əliqulu Qəmküsarın təşəbbüsü
ilə 1917-ci ildə Naxçıvanda "El
güzgüsü” dram cəmiyyəti yaranıb.
Əliqulu
Qəmküsar 1919-cu il martın 14-də Tiflisdə qətlə
yetirilib. Qətlin hansı şəraitdə və kimlər tərəfindən
törədilməsi barədə müxtəlif fikirlər
mövcuddur. Ən çox söylənilən onun
Gürcüstan menşevikləri tərəfindən güllələnməsidir.
Bu fikirlə razılaşmayanlar 1919-cu ildə Zaqafqaziyada
menşeviklərin mövqeyinin o qədər də
güclü olmadığını, həm də Əliqulu Qəmküsarın
menşeviklərlə ciddi münaqişəsinin
olmadığını əsas gətiriblər. Tədqiqatçıları
onun 1917-ci ildə yazdığı "Qarğalar” adlı
felyetonunda ölkədəki kadetlər,
müsavatçılar, federalistlər və menşeviklərlə
bərabər, bolşevikləri də günahkar
saydığını diqqətə alır, onların hər
birinin Əliqulu Qəmküsarın həyatına sui-qəsd
edə biləcəyini bildiriblər.
Həmin
vaxt Tiflis şəhərində yaşayan Əziz Şərifin
"Borba” qəzetində verilmiş "Qəmküsar”
adlı yazısında Əliqulu Qəmküsar gecə saat
11-də evə qayıdıb giriş qapısını
döyərkən qonşuların şübhəsinə
tuş gəldiyi, qorxudan vahimə keçirən qonşu
qadınların hay-küyünə gələn qaradovoyun
dalana açdığı atəşdən qətlə
yetirildiyi bildirilib. Müəllifin "həyatımızın
pərakəndəliyi... bir xalq dostunu alıb apardı” fikrinə
əsaslananlar qətlin əvvəlcədən
planlaşdırılmış hadisə olmadığı qənaətindədirlər.
Əziz
Şərifin də yazdığı kimi, müsəlman həyatının
elə bir sahəsi yoxdur ki, Əliqulu Qəmküsarın diqqətindən
kənarda qalsın. Ruhanilərin, bəy və mülkədarların
zülmü demokratiyanın zülmətdə qalması,
gücsüzlüyü, qadınların hüquqsuzluğu
onun yazılarında əksini tapıb, o, bəzən cəmiyyəti
və onun adət-ənənələrini amansız tənqid
atəşinə tutub. Müəllif Əliqulu Qəmküsar
haqqında yazıb: "Amansız tale ona öz
gücünü bir daha göstərmək imkanı vermədi
və onu müsəlman demokratiyasının əlindən
vaxtsız alıb apardı. Mərhum şair ən dəhşətli,
ən faciəli bir şəraitdə dünyasını dəyişdi.
Gecə saat 11-də evə qayıdıb giriş
qapısını döyərkən qonşuların
şübhəsinə tuş gəlir və... onu qətlə
yetirirlər. İki gündən sonra - dəfn günü
yerli qəzetlərdə kiçik qeyd peyda olur: "Martın
15-nə keçən gecə Moskovskaya küçəsində
milisionerlər tərəfindən bir qatı cinayətkar
öldürülmüşdür. Ölənin familiyası məlum
deyil”. Məqalədəki bu fikirlər isə Əliqulu Qəmküsarın
yaşamış olduğu acınacaqlı həyatı əks
etdirib: "Şair maddi cəhətdən son dərəcə
təminatsız, tez-tez cırıq palto və yırtıq
başmaqda ac-yalavac gəzib dolaşan, ürəyində intəhasız
qəm-qüssə, baxışlarında insana sönməz
sevgi daşıyan istedadlı şair idi. Və namərd bir
insanın qaba gülləsi poeziyaya bu qədər dəyərli
incilər bəxş etmiş qələmini onun əlindən
aldı”.
Əliqulu
Qəmküsarın qətlini ədəbi ictimaiyyət Azərbaycan
ədəbiyyatına, mollanəsrəddinçi hərəkata
ağır zərbə kimi qarşılayıb. Görkəmli
yazıçı Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev bu
itkinin ağrısını belə ifadə edib:
"Əliqulu Nəcəfzadəyə atılan güllə
"Molla Nəsrəddin” məcmuəsinin ürəyinə dəydi”.
Nakam
şairin ayrılığından doğan kədərini Cəlil
Məmmədquluzadə isə belə qələmə
alıb: "Təəssüflər edirəm ki, Əliqulu Nəcəfov
kimi həqiqi və ləzzətli əhli-qələm və
şairimiz bu dünyadan vaxtsız getdi və məcmuəni
öz köməyindən məhrum qoydu”. Və dostu,
silahdaşı Əliqulu Qəmküsarın
unudulmayacağını bildirib: "Nə qədər ki məcmuəmizin
adı söylənilir, onun əziz və qiymətdar qələm
yoldaşlarının qabaq sırasında Əliqulu Qəmküsarın
- Cüvəllağı bəyin adı həmişə zindəbad
alqışları ilə zikr olunacaqdır”.
Zöhrə FƏRƏCOVA
Azərbaycan.-2020.- 6 iyun.- S.8.