Azərbaycan
məktəblilərinin “Dərs vaxtı”
Virtual
dərslərin gerçək ünvanından reportaj
Sükuta
bürünmüş, "boynu bükük” qalmış məktəb...
Ətrafda
nə şagirdlərin səs-küyü var, nə şən-şaqraq
gülüşləri eşidilir. Nə zəng
çalınır, nə də dərsə tələsən
məktəblilər, müəllimlər gözə dəyir...
Səssizlik
çöküb məktəbin həyətinə,
binasına, dəhlizinə... Cansız daşların da
gözü yol çəkir sanki. Daş hafizəsinə, quru
"canına” hopmuş məktəb zənginə,
uşaqların hay-küyünə möhtac qalıb
aylardır.
Məktəbin
alışdığımız qaynar həyatını
qulaqbatırıcı bir sükut əvəzləyib xeyli
vaxtdır.
"Mənə
qalsa, doğru deyil bu sükut. Nə nöqtəsi, nə
vergülü yerində...”
Amma
elə bu sakit, səssiz həyatın içində də
başqa bir dünya var. Bu sükutun içində belə əks-sədası
bütün ölkəyə yayılmış, miqyasca
böyük bir iş görülür.
İndi
bu bina təkcə bir neçə yüz şagirdin təhsil
aldığı məktəb deyil. İndi bura bütün Azərbaycan
məktəblilərinin - 1, 6 milyon şagirdin tədrisə cəlb
olunduğu təhsil ocağıdır. Üç aydır
bütün ölkədə həftəiçi hər
gün nümayiş olunan, məktəbi müəyyən qədər
əvəz edən "Dərs vaxtı” adlı teledərslərin
çəkildiyi, ərsəyə gətirildiyi məkandır...
Biz də
teledərslərin çəkiliş prosesini izləmək,
görülən işlərlə yaxından tanış
olmaq üçün layihənin həyata keçirildiyi məktəbə
getdik. Beləliklə, virtual dərslərin gerçək
ünvanında - 6 nömrəli məktəbdəyik.
Koronavirusdan
qorunmaq üçün müvafiq sanitar-epidemioloji qaydalara
uyğun olaraq binaya daxil olan hər kəsin öncə
qızdırması ölçülür, əllərinə
dezinfeksiyaedici məhlul vurulur. Tibbi maska ilə təmin ediləndən
sonra içəri keçməsinə icazə verilir.
Məktəbin
ikinci və üçüncü mərtəbəsi layihənin
icrası üçün ayrılıb. Hər gün səhər
saat 9-dan axşama kimi, müəllim heyəti də daxil
olmaqla, təxminən 100 nəfərdən ibarət komanda
pandemiya dövrünün şərtlərinə, gigiyena
qaydalarına əməl etməklə burada fəaliyyət
göstərir. Gün ərzində 40-60 teledərs çəkilib
montaj edilir.
"Dərs
vaxtı” vasitəsilə 1,6 milyon şagird tədrisə cəlb
olundu
Dünyanın
gərdişini, düzənini dəyişən koronavirus
bütün sahələrdə yeni normalar müəyyənləşdirdi.
Pandemiya dünyada təhsil sistemlərinə də təsirsiz
ötüşmədi. Martın 2-də dövlət
başçısı İlham Əliyevin
tapşırığına uyğun olaraq, Nazirlər Kabineti
tərəfindən COVID-19 infeksiyasına yoluxma halının
qarşısının alınması, ölkə ərazisində
yerləşən bütün təhsil müəssisələrində
tibbi profilaktik, dezinfeksiyaedici və digər qabaqlayıcı tədbirlərin
intensivləşdirilməsi məqsədilə tədrisin, təlim-tərbiyə
prosesinin dayandırılması və bununla əlaqədar
bütün tədbirlərin təxirə salınması barədə
qərar qəbul edildi. Həmin vaxt ölkə ərazisində
bütün təhsil müəssisələrinin fəaliyyətini
dayandırması barədə qərar dünyada yalnız 12
ölkə tərəfindən verilmişdi, sonradan isə bu
qərar, demək olar ki, bütün ölkələri əhatə
etdi. Qərara uyğun olaraq, martın 3-dən bütün təhsil
müəssisələrində tədris, təlim-tərbiyə
prosesi mərhələlərlə tədris ilinin sonunadək
dayandırıldı. Təhsilin fasiləsizliyini və
davamlılığını təmin etmək məqsədilə
Təhsil Nazirliyi tərəfindən teledərslərin təşkili
ilə bağlı işlərə başlandı. Bu məqsədlə
qısa müddət ərzində peşəkar heyət
müəyyənləşdirildi, texniki təchizat məsələləri
həll edildi və teledərslərin çəkilişlərinə
start verildi.
Dərslərin
nümayişi üçün televiziyanın seçilməsi
təsadüfi deyildi. Belə ki, ölkənin bütün
regionlarında, xüsusilə də ucqar kəndlərdə
şagirdlərin fasiləsiz və sürətli internet
bağlantısı ilə təmin edilməsində çətinliklər
olduğu üçün onların müəyyən hissəsinin
dərslərdən yararlana bilməməsi ehtimalı var idi.
Dövlət televiziyasının bütün ölkəni əhatə
etdiyi nəzərə alınaraq, dərslərin 2 televiziya
kanalında (Azərbaycan Televiziyasının "Mədəniyyət”
kanalı və "ARB Günəş” kanalı) yayımlanması
barədə qərar qəbul edildi. Beləliklə, martın
11-dən etibarən şənbə və bazar günləri
istisna olmaqla, hər gün 5-6 saat "Dərs vaxtı”
yayımlanmağa başlandı, ümumi təhsil müəssisələrində
təhsil alan 1,6 milyon şagird tədrisə cəlb olundu.
Dərslər
ümumi təhsil proqramına uyğun olaraq bütün sinifləri
və əksər fənləri əhatə edir.
Nümayiş etdirilən bütün teledərslər sonradan
sərbəst istifadə üçün Təhsil Nazirliyinin
"www.video.edu.az” elektron portalında və rəsmi
"Facebook” səhifəsində, "Youtube” kanalında da
yerləşdirilir.
"Bir
neçə müəllimlə təkcə üz ifadəsinə
görə sağollaşdıq”
Dərslərin
çəkilməsi kənardan asan görünsə də, əslində,
uzun prosesdir. Bu, müəllimlərin seçilməsindən
başlayıb, onların dərsə hazırlanması,
hazırlıq prosesi ilə bağlı konsultasiyaların
aparılması, operator otağında iki rakursdan dərslərin
çəkilməsi, montaj otağında çəkilmiş
dərslərin montaj edilməsindən ibarətdir. Sonda
operatorlar ayrı-ayrı çəkilmiş dərsləri
sinifər üzrə və dərs cədvəlinə
uyğun qruplaşdırırlar.
Bəs
görəsən televiziya vasitəsilə dərs keçən
müəllimlərin seçimi necə həyata
keçirilib?
Təhsil
İnstitutunun Təhsil İşçilərinin Peşəkar
İnkişafı Mərkəzinin direktoru Nəzakət
Mehdiyeva ilə bu barədə söhbət etdik. Deyir ki,
çəkilişlərin ilk günü seçim imkanı
olmadığına görə Bakının ən
yaxşı fənn müəllimləri layihəyə cəlb
edildi. Paralel olaraq məktəb direktorlarına təcrübəli
müəllimlərini çəkilişə göndərmələri
ilə bağlı elan verildi. Beləliklə, seçimlər
başlandı. Təxminən 250-300 müəllim seçimlərə
qatılsa da, onlardan 110-u layihə üçün
seçildi: "Əvvəl müəllimlərlə
şifahi müsahibə aparırdıq. Nitqinə
baxırdıq, kamera qarşısında özünü necə
hiss etdiyini soruşurduq. Əsas danışığı, fənnini
bilməsi və hansı metodikadan istifadə etməsi idi.
İkinci addımda tapşırıq verirdik ki, sabaha bir dərs
çək. Kamera önündə necə
danışdıqlarına baxırdıq. Ola bilər nitqi
gözəldir, amma kamera önündə həyəcanlanır,
özünü itirir, bu zaman səs əsir. Belə müəllimlərlə
dərhal sağollaşırdıq. Təxminən 20 ən
güclü, olimpiadalara şagird hazırlayan müəllim teledərsə
uyğun gəlmədi, çünki kamera
qarşısında özlərini çox pis hiss edirdilər.
Birinci meyarımız o idi ki, təcrübəli müəllim
olsun. Amma sonradan başa düşdük ki, vizual
görüntüyə də fikir vermək lazımdır. Bir
neçə müəllimlə təkcə üz ifadəsinə
görə, qaşqabaqlı, ciddi olduqları
üçün sağollaşdıq”.
"Müəllimlər
dərsi qısaldıb danışa bilmirdilər”
Təbii
ki, çəkilişlər zamanı xeyli çətinliklər
və problemlər üzə çıxıb.
N.Mehdiyevanın sözlərinə görə, müəllimlərin
teledərslərə çəkilməsində əsas
çətinliklərdən biri öyrətmə mühitinin
sinifdəkindən fərqli olmasıdır. Belə ki, müəllim
sinifdə dərsləri izah edərkən şagirdlərin
reaksiyasına baxır, onların sual dolu
baxışlarını görəndə nəyi
anlamadıqlarını hiss edir. Şagirdlərin verdiyi
suallardan başa düşür ki, məhz onlar hansı məsələni
mənimsəməkdə çətinlik çəkirlər.
Teledərslərin çəkiliş otağı isə
boşdur və müəllim yalnız öz fərziyyəsinə,
illərin təcrübəsinə əsasən nələri
daha çox vurğulamaq, hansı məsələnin üzərində
daha çox dayanmaq lazım olduğunun fərqindədir. Belə
əks əlaqə olmadan dərs keçmək isə hər
müəllimdə dərhal alınmır. Onların buna vərdiş
etməsi üçün zaman lazım olur. Bəziləri
daha peşəkar olur və dərhal vəziyyətə
uyğunlaşırlar. Bəziləri isə çətinlik
çəkir: "Seçim prosesi zamanı digər ən
böyük problemimiz ümumiləşdirmə ilə
bağlı oldu. Məqsəd bu idi - tədris etdiyin
mövzü vasitəsilə şagirdə çatdırmaq
istədiyin əsas fikri, vacib mesajı 10-12 dəqiqəlik
vaxta sığdırmağın səmərəli yolunu
düşün. Yəni müəllimə şərt
qoyulurdu ki, 45 dəqiqəlik dərsi 10 dəqiqəyə
ümumiləşdirin. Çəkiliş
başlayırdı, dərs 35 dəqiqə davam edirdi. Müəllimlər
dərsi qısaldıb danışa bilmirdilər. Yuxarı
sinif müəllimləri bir neçə məşqdən
sonra buna alışdılar. Ancaq ibtidai sinif müəllimləri
ilə son günlərə qədər çox əziyyət
çəkdik. Dərsi danışır, çəkiliş
gedir, sonra oturub baxanda görürsən ki, istənilən nəticə
alınmayıb. Tədris etdiyi mətnin qəhrəmanı məsələn,
dovşandırsa, bütün dərsi dovşana həsr edir.
Soruşanda uşağa nə öyrətmək istəyirdiniz,
deyir "Dovşan” hekayəsini. Demək, bu müəllim hələ
də anlamır ki, hekayə sadəcə vasitədir. Hardasa
30-40 yaxşı adlandırdığımız ibtidai sinif
müəllimini o şablondan çıxa bilmədikləri
üçün çəkmədik. Sonradan müəyyən
gənc müəllimlərdə bu proses daha tez alındı.
Burda əsas çətinlik müəllimin sinifdəki
metodikasını teledərsə gətirmək
bacarığıdır. Sinifdə o metodika düzgün
deyilsə, burda da düzgün olmayacaq. Bu çəkilişlər
kurikulumla bağlı boşluqları da ortaya qoydu. Müəllimlərin
çoxu elə bil şüuraltında bu cür
formalaşıb, ya o cür təhsil alıblar, uzun illər
çalışıblar deyə, ənənəvi təhsildən
çıxa bilmirlər. Bu problem təkcə ibtidai sinif yox,
dil müəllimlərində də var. Dəqiq fənlərdə
çətinlik nisbətən az oldu. O müəllimlərin
böyük əksəriyyəti dərsi canlı deməyi
sevirlər. Əksəriyyəti iddia edir iki, dərsi 10 dəqiqəyə
izah etmək çətindir, çünki mürəkkəb
misallardır, ətraflı izah olunmalıdır. Amma bacaranlar
oldu. Yaxud texniki problemlər yaranırdı. Məsələn,
hər şey hazırdı, dərs efirə gedə bilər.
Amma son anda problem çıxıb, həmin dərs yenidən
çəkilməli olub. Yəni bu proses uzaqdan
göründüyü kimi, asan başa gəlməyib.
Böyük komandanın gərgin əməyinin bəhrəsi
hesabına ərsəyə gəlib”.
Bu
proseslər Azərbaycan müəllimi üçün bir
ilkdir. Teledərslərin mahiyyətini anlamaq, ruhunu tutmaq
baxımından müəllimlər üçün
böyük bir məktəbdir. Çox qısa müddətdə
tamamilə yeni, vərdiş etmədiyi şəraitdə dərs
keçməyə alışmaq üçün müəllimdən
böyük əzm tələb olunur. Sevindiricidir ki, müəllimlərin
böyük əksəriyyəti bu çətinliyi
aşdı və layihə uğurlu alındı. Bəs teledərslər
müəllimə nə verdi?
Nəzakət
xanımın fikrincə, əvvəllər adətən
müəllimlər yalnız bir məktəb daxilində
bir-birinin dərslərini dinləyib, fikir bildirə bilirdilərsə,
indi bir-birini əvvəldən tanımayan müəllimlər
tamamilə doğma bir mühitə düşdülər.
Bir-birinin dərslərini dinlədilər, rəy bildirdilər,
birlikdə işlədilər, səhvləri düzəltmək,
ən yaxşısını təqdim etmək
üçün kiçik bir məsələni dəfələrlə
müzakirə etməyi öyrəndilər. Bu şəraitdə
müəllim-müəllim əməkdaşlığının
inanılmaz bir forması üzə çıxdı. Teledərslərin
təcrübəsi gələcəkdə müəllimlərin
peşəkarlığının artırılmasına da
töhfəsini verəcək. Müəllimlərin metodik
bacarıqlarının inkişaf etdirilməsi
üçün hər il yeni ixtisasartırma proqramları
hazırlanır. Teledərs təcrübəsi həmin
proqramların məzmununun zənginləşdirilməsi
üçün bir mənbə olacaq. Təlimlərdə,
seminarlarda müzakirə və təhlil etmək
üçün də xeyli material toplandı. Müəllimlərin
peşə bacarıqlarının inkişaf etdirilməsi
üçün bundan sonra bir neçə məsələlərə
ciddi diqqət yetiriləcək. Müəllimin nitqinin sürətli
olması, böyük məzmunu az vaxt ərzində izah etmək,
bir neçə məzmunu ümumiləşdirmək,
faktları qruplaşdırıb təqdim etmək
bacarıqları və digər bu kimi məsələlər
üzərində düşünmək və iş aparmaq
lazım olacaq.
"Şagirdlərlə
ünsiyyət üçün darıxırıq”
Dərsinin
montaj prosesində iştirak edən 6 nömrəli məktəbin
rus dili, ədəbiyyat müəllimi Sevinc Hüseynovaya
yaxınlaşırıq. Teledərslə ənənəvi təhsilin
fərqini soruşuruq. Deyir ki, fərq böyükdür.
Sinifdə görməyə alışdığımız,
ünsiyyət qurduğumuz şagirdlər,
qarşılıqlı sual-cavab mühiti burada yoxdur. Məktəb,
sinif otağı boşdur. Ancaq müəllim hər şəraitdə
müəllim olmağı bacarmalıdır: "Kamera,
çəkiliş prosesi müəllim üçün
yaddır və yenidir. Odur ki, kamera önündə
çıxış etmək özü də müəllimdən
məharət tələb edir. Dərsi izah edən zaman
şagirdlərə müraciət edərək xəyalən
onları qarşımızda hiss etməyə
çalışırıq. Hesab edirəm ki, üç ay ərzində
müəyyən uğurlara nail olduq, virtual dərslər səmərə
verdi. Bacardığımız qədər
çalışdıq ki, şagirdlər karantin müddətində
dərsdən geri qalmasınlar, ardıcıl şəkildə
biliklərini artırsınlar, bacarıqlarını
inkişaf etdirsinlər. Lakin ənənəvi məktəb, dərs
mühiti, şagirdlərimiz, onlarla ünsiyyət
üçün çox darıxırıq. Ümid edirik ki,
tezliklə koronavirus bəlasından qurtulacağıq və
yeni dərs ilində əvvəlki,
alışdığımız tədris bərpa olunacaq”.
Qeyd
edək ki, "Dərs vaxtı”nın son
buraxılışı iyunun 12-də yayımlanacaq. Bu, tədris
ilinin sonunadək təqdim edilən 2124-cü teledərs
olacaq. İyunun 16-dan isə "Abituriyentlərə dəstək”
adlı növbəti layihə efir həyatına
başlayacaq.
Distant
təhsil haqqında illərdir eşidirdik. Amma onun tətbiqinə
ilk dəfə ehtiyac duyduq. Üstəlik, nümunəyə də
çevrildik. Azərbaycanın teledərslər təcrübəsi
sonradan Gürcüstan, Türkiyə, Ukrayna, Böyük
Britaniya və digər ölkələr tərəfindən
istifadə edilməyə başlandı. Bu və digər
onlayn layihələr vasitəsilə nə qlobal problem, nə
zaman, nə də məkan bizi təhsildən uzaq düşməyə
qoymadı. Əksinə, pandemiya müəllim peşəsinin
nə qədər əhəmiyyətli, müqəddəs və
alternativsiz olduğunu bir daha təsdiq etdi. Və
böyüklü-kiçikli hamımıza bir dərs verdi -
heç bir virtual layihə əsl məktəbi, sinif
otağını, canlı müəllim-şagird ünsiyyətini,
çalınması səbirsizliklə gözlənilən məktəb
zəngini əvəz edə bilməz...…
Xəyalə MURADLI
Azərbaycan.-2020.- 10 iyun.- S.7.