Novruzun ilk müjdəçiləri
Adətlər və inanclar
Uzun illər boyu xalqımıza, eyni zamanda türk ellərinə yaz fəslinin gəlişini xəbər verən müjdəçilər içərisində quşların adı xüsusi çəkilir. Yazın ilk əlaməti olaraq hacıleyləklərin qayıtması Kiçik çillənin sonu - Çillə beçənin (Boz ayın) əvvəllərinə təsadüf edilir.
Bundan
sonra havalar bir neçə günlüyə soyuyur, dəli
küləklər əsir. Buna
"Leylək boranı” deyilir. Xalq arasında söyləyirlər ki, gərək leylək yumurtasının
üstünə qar yağa.
Ümumən hacıleyləklər erkən
qayıtdıqlarından öz köhnə
yuvalarına dönür, Novruzu
orada keçirirlər. Bu
vaxtlar ağacların başını quş yuvaları bəzəyir. Eyvanlarda baharın ilk
müjdəçiləri sayılan şanapipiyin,
qaranquşun, alacəhrənin civiltisi, nəğməsi eşidilir.
Baharın soraqçısı hacıleylək inamı xalq arasında maraqlı əhvalatla yadda qalıb. Yazqabağı ilk
dəfə hacıleyləyi görən uşaqlar,
yeniyetmələr yaşlılardan muştuluq
alardılar. Deyərdilər ki,
hacıleyləklər yazın muştuluqçusudur.
Böyüklər soruşardılar: "De,
görək hacıleyləyin dimdiyində nə var?” Deyərdilər ki,
"sünbül”. Bu,
bolluq, bərəkət rəmzi hesab edilərdi.
Səməni
Novruz
bayramı ərəfəsində bütün evlərdə bərəkət
nişanəsi olan taxıl-səməni göyərdilir.
Yazın
gəlməsi, torpağın oyanması, təbiətin
canlanması, yaşıllıq rəmzi sayılan səməni
Novruz süfrəsində ən görkəmli yeri tutur.
Qohum-qonşular bir-birinə səməni yollayırlar. Təzətər
səməninin şərəfinə qədim mahnılar
oxunur, alqışlar söylənilir. Əkinin, məhsulun
bolluğunun rəmzi olan səməni qoymaq çox-çox qədimlərdən
adət olub. Yazlıq əkinqabağı səməni cücərtmək
ənənəsi xalqın çörəyə, qüdsiyyətə
ehtiramı, səcdəçisi kimi başa
düşülür, azərbaycanlıların şifahi
poeziyasında bolluq, səadət arzusu ifadə edir.
Səməninin
varlığı, həyatverici gücü, mənası
torpağa tapınmaqdır. Səmənini göyərtməklə
əkinçi babalarımız ümidini, arzusunu, ruzusunu
göyərdərmiş.
Səməni,
ay səməni,
İldə
göyərdərəm səni.
Sən
gələndə yaz olur,
Yaz
olur, avaz olur.
Səndən
mən can istərəm,
Damara
qan istərəm,
Qanın
təmiz gərək,
Dosta
sanım gərək.
Sənsiz
qanım olmaz,
Cansız
sanım olmaz.
İllətimin
loğmanı,
Yamanlığın
amanı.
Səməni,
ay səməni,
İldə
göyərdərəm səni.
Oğlaqqıran
Novruzda,
baharın əvvəllərində qəfildən başlanan
küləkli, soyuq günlərə Oğlaqqıran adı
veriblər. Bu müddətdə qışdan zəif
çıxan heyvanlar, ilk növbədə, oğlaqlar -
keçi-çəpiş, qoyun-quzu soyuğa davam gətirmir,
tələf olurlar. Bu müddət bir çox yerlərdə
"danaqıran” adı ilə də tanınır. Elat
camaatı həmin dövr üçün "davar doymaz,
yatar durmaz, gedər gəlməz” - deyir. Odur ki, bu zaman
üçün mərəkdə (samanlıqda) yem
ehtiyatı saxlanılır.
Ruzi
yağıntısı
Qışın
qurtarıb yazın başlandığı vaxtda yağan qara,
yağışa ruzi yağıntısı deyirlər.
İlaxır çərşənbələrin yerə dəyən
istiliyi torpağı oyadır. Donu açılmış
torpaq yumşalır. Bu vaxt yağan qar, yağış
rahat-rahat torpağın canına hopur, əkinəcəyin məhsuldarlığını
qat-qat artırır. Buna görə də deyilən vaxtda
yağan qar, yağış ruzi yağıntısı
adlanır.
Piyalə və
ox
Bu,
Novruz çərşənbələrində və digər
el şənliklərində təşkil edilmiş
atüstü oyundur. Orta əsrlərdə geniş
yayılmış belə oyun klassik ədəbiyyatımızın
nümunələrindən də bəllidir. Məlumata
görə, oyunda bir neçə nəfər iştirak edir.
Meydanın ortasında basdırılmış hündür
dirəyin başına içi sikkə ilə dolu piyalə
qoyulur. Süvarilər hər dəfə çaparaq dirəyin
yanından keçərkən eyni yerdə çevrilib ox
atırdılar. Oxlar qıjıltı ilə piyalənin
yanından ötüb keçir. Sərrast nişan alıb bu
qiymətli mükafatı vurub salan qalib sayılır və
piyalədən tökülən sikkələr ona
çatırdı.
Hazırladı: İradə
ƏLİYEVA
Azərbaycan.-2020.- 3 mart.- S.7.