Ermənistan atəşkəs
rejimini artıq üç dəfə kobud şəkildə
pozmaqla siyasi müstəvidə qeyri-konstruktiv yanaşma
nümayiş etdirir
Prezident İlham Əliyev
Rusiyanın "İnterfaks” agentliyinə müsahibə verib
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev oktyabrın 28-də
Rusiyanın İnterfaks agentliyinə müsahibə verib.
AZƏRTAC müsahibəni təqdim edir.
-Cənab Prezident, sağ olun ki, gərgin iş qrafikinizdə bizim agentliyimizə müsahibə üçün vaxt tapmısınız. Azərbaycan Silahlı Qüvvələrinin Dağlıq Qarabağda əks-hücuma başlamasının dünən düz bir ayı tamam oldu. Siz ötən ayı münaqişənin hərbi-siyasi nizamlanması baxımından necə qiymətləndirirsiniz?
-Azərbaycan Ordusu döyüş meydanında özünün üstünlüyünü sübut etdi. İşğal edilmiş ərazilərin xeyli hissəsi bu bir ay ərzində azad olundu. Erməni tərəfinin təqribən 30 il ərzində işğal olunmuş torpaqlarda möhkəmləndirilmiş rayonlar yaratmasını nəzərə alsaq, orada bir neçə müdafiə xətti var idi. Ərazinin relyefi də erməni tərəfi üçün daha əlverişlidir, çünki ora dağlıq ərazidir və bizim hərbi qulluqçular əks-hücum əməliyyatlarını həyata keçirərkən həm mühəndis qurğularını, həm də dağlıq relyefi adlamalı olurdu. Buna görə də bütün bu amillər nəzərə alınmaqla, ölkəmizin ərazilərinin xeyli hissəsi bir ay ərzində azad edildi və bu, göstərir ki, Azərbaycan Ordusunun dünyada ən yaxşı döyüş qabiliyyətinə malik ordulardan biri hesab edilməsi əbəs deyildi. Ölkələrin hərbi potensialının dəyərləndirilməsi ilə məşğul olan qurumların vaxtaşırı dərc etdiyi reytinqlərə əsasən, Azərbaycan Ordusu dünyanın aparıcı 50 ordusu sırasındadır. Həm peşəkarlıq, həm təlim, həm döyüş qabiliyyəti, ən başlıcası mənəvi döyüş ruhu, əlbəttə ki, Azərbaycan Ordusunun texniki təchizatı da çox cəhətdən bizim uğurumuza kömək edib. Biz Füzuli, Cəbrayıl, Zəngilan, Qubadlı şəhərlərini, Xocavənd rayonunun bir hissəsini azad etmişik. Azərbaycan Ordusunun uğurlu fəaliyyəti, uğurla irəliləməsi davam edir. Bu bir ay ərzində mən dəfələrlə demişəm ki, biz bu münaqişənin nizamlanmasının hərbi mərhələdən siyasi mərhələyə keçməsini istəyirik. Lakin təəssüf ki, erməni tərəfi atəşkəs rejimini artıq üçüncü dəfə kobud şəkildə pozaraq, bizim azad etdiyimiz əraziləri yenidən işğal etməyə cəhd göstərərək qarşıdurmanı davam etməyə doğru yönəldir. Buna görə sizin sualınıza bir daha cavab verirəm - hərbi-siyasi nizamlama yeganə mümkün yoldur. Biz istərdik ki, hərbi faza danışıqlar masası arxasında başa çatsın, Azərbaycan ərazilərinin bundan sonra da işğaldan azad olunması məsələləri həll edilsin.
-Cənab Prezident, Siz artıq qeyd etdiniz ki, Bakı hərbi fazanı maksimum tez bir müddətdə başa çatdırmaqda maraqlıdır. Sizin fikrinizcə, hazırda hərbi faza nə qədər uzun müddət davam edə bilər və Bakı yalnız Dağlıq Qarabağın ətrafındakı yeddi rayonla kifayətlənməyə hazırdırmı?
-Bu ay ərzində mən Azərbaycan xalqına müraciətlərimdə, habelə çoxsaylı müsahibələrimdə dəfələrlə demişəm ki, biz istənilən anda, günü bu gün dayanmağa hazırıq. Lakin bunun üçün erməni tərəfi işğal edilmiş ərazilərin qalan hissəsindən qoşunlarını çıxarmaq barədə öhdəlik götürməlidir. Buna görə də hərbi qarşıdurmanın nə qədər uzun müddət davam edəcəyini qabaqcadan deyə bilmərəm. Bu, erməni tərəfindən asılıdır. Artıq dediyim kimi, onların bizim torpaqlarımızı yenidən işğal altına qaytarmaq üçün göstərdiyi daimi cəhdlər fiaskoya uğrayıb. Düşünürəm ki, onların hərbi yolla heç nəyə nail olmayacaqlarını anlamaları üçün bu, kifayətdir. Lakin təəssüf ki, onlar dediyim kimi, atəşkəs rejimini artıq üç dəfə kobud şəkildə pozmaqla siyasi müstəvidə qeyri-konstruktiv yanaşma nümayiş etdirirlər. Bunu nəzərə alaraq biz, əlbəttə, gələcək fəaliyyətimizi planlaşdıracağıq. İşğal edilmiş ərazilər məsələsinə gəldikdə, şübhəsiz, azərbaycanlılar əvvəl yaşadıqları bütün işğal olunmuş ərazilərə qayıtmalıdırlar. Mənim yanaşmam həmişə belə olub. Azərbaycanlılar təkcə Dağlıq Qarabağın hüdudlarından kənarda, keçmiş Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin hüdudlarından kənarda yerləşən işğal edilmiş yeddi rayona deyil, o cümlədən əsrlərboyu yaşadıqları ərazilərə, torpaqlara qayıtmalıdırlar - ilk növbədə, Şuşaya, Xankəndiyə və azərbaycanlıların əsrlərboyu məskunlaşdığı digər torpaqlara. Mən onu da demişəm ki, nizamlama barədə bizim təsəvvürümüz Dağlıq Qarabağın erməni və azərbaycanlı əhalisinin birgə yaşamasından ibarətdir. Tarixən iş elə gətirib ki, artıq 200 ildir erməni əhalisi bu torpaqlarda yaşayır. Ermənilərin Şərqi Anadoludan və İrandan köçürülməsi tarixini biz hamımız bilirik. Lakin iş belə gətirib. Onlar 200 ildir orada yaşayırlar. Erməni əhalinin bundan sonra da orada yaşaması barədə bizim heç bir planımız yoxdur. Əksinə, mən həmişə demişəm ki, Azərbaycanda erməni millətindən olan minlərlə vətəndaş yaşayır. Qonşu ölkələrdə də ermənilər və azərbaycanlılar birgə yaşayır və öz aralarında yaxşı dolanırlar. Bu, Dağlıq Qarabağda niyə mümkün olmasın? Bizim təsəvvürümüz belədir. Azərbaycanlılar əvvəl yaşadıqları bütün ərazilərə qayıtmalıdırlar. Erməni əhali də həmin torpaqda yaşamalıdır, özü də mehriban qonşuluq şəraitində. Biz müharibənin vurduğu yaraları sağaltmağa çalışacağıq.
-Yəni, belə çıxır ki, erməni hərbçilər işğal edilmiş bütün ərazilərdən çıxarılmayınca Bakı dayanmayacaq.
-Biz Ermənistan tərəfindən onların yüksək rəhbərliyinin şəxsində öhdəlik almalıyıq ki, qoşunları işğal olunmuş ərazilərdən çıxaracaqlar. Hələlik biz bunu eşitməmişik. Erməni rəhbərliyindən bu cür öhdəlik alınandan və bu, ATƏT-in Minsk qrupunun həmsədrləri tərəfindən təsdiq ediləndən dərhal sonra biz hərbi əməliyyatları dayandırmağa hazırıq. Bu şərtlə ki, erməni tərəfi də onları dayandırsın. Çünki atəşkəs üç dəfə pozulub və hər üçü erməni tərəfin təqsiri üzündən baş verib. Bilirsiniz ki, dünən kasetli raketlərlə atəşlər nəticəsində Bərdədə dörd dinc vətəndaş, o cümlədən 7 yaşlı qız həlak olub. Bərdə münaqişə zonası deyil. Yəni bu, Vaşinqtonda razılaşdırılmış atəşkəsin kobud şəkildə pozulmasıdır. Bundan əvvəl Moskvada razılaşdırılmış atəşkəs elə ertəsi gün ermənilər tərəfindən Ermənistan ərazisindən Gəncəyə ballistik raket atılması yolu ilə pozuldu. Bunun nəticəsində 10 nəfər həlak oldu. Gəncəyə ballistik raketlərlə ikinci hücum nəticəsində bu dinc şəhərdə daha çox, ümumilikdə isə 30-a yaxın insan həlak oldu. Ona görə də atəşkəsə riayət edilməməsi bizim təqsirimiz deyil. Buna görə erməni tərəfi indiyə qədər işğal altında saxladıqları ərazilərdən çıxacaqları barədə öhdəlik götürməlidir. Buraya Ağdam rayonunun bir hissəsi, Laçın rayonu bütünlüklə və Kəlbəcər rayonunun bir hissəsi daxildir. Təbii ki, o halda biz siyasi nizamlamaya keçməyə hazırıq. Siyasi nizamlama çox aspektləri əhatə edəcək. Baza prinsipləri bizim tərəfimizdən qəbul edilib, ermənilər tərəfindən rədd edilib. Lakin Ermənistanın baş nazirinin dünənki təcavüzkar bəyanatı onu göstərir ki, onlar vasitəçilərə bir söz deyir, özləri isə tamam başqa iş görürlər.
-Cənab Prezident, Siz yerində qeyd etdiniz ki, Bakı baza prinsiplərinə əsasən sadiqdir. Bu prinsiplərin birinci bəndi Dağlıq Qarabağ ətrafındakı beş rayonun azad edilməsi barədə idi. Lakin hazırda beş rayondan dördü bilavasitə Azərbaycan Ordusu tərəfindən demək olar ki, azad edilib. Belə çıxır ki, minimum baza prinsipləri ya aktual deyil, ya da onlara müəyyən düzəliş edilməsinə ehtiyac var.
-Bu, yenə də erməni tərəfin davranışından asılı olacaq. Bilirsiniz ki, sabah Cenevrədə Azərbaycanın və Ermənistanın Xarici İşlər nazirləri arasında danışıqlar olmalıdır. Erməni tərəfin baza prinsiplərinə nə dərəcədə sadiq olduğunu orada görəcəyik. Bundan sonra biz həmin prinsiplərin hazırda nə dərəcədə aktual olub-olmadığını artıq özümüz qiymətləndirəcəyik. Hərçənd, bu bir ay ərzində mən dəfələrlə bəyan etmişəm ki, Azərbaycan bütövlükdə bu prinsipləri qəbul edib, əlbəttə, orada bizi qane etməyən müəyyən məqamlar var. Birinci mərhələdə beş rayonun qaytarılmasının nəzərdə tutulmasına gəldikdə isə, əlbəttə, indi bu, artıq aktual deyil. Ona görə ki, baza prinsiplərində ərazilərin qaytarılmasının növbəliliyi müəyyən edilmişdi. Birinci mərhələdə beş rayon, Kəlbəcər və Laçın rayonları ikinci mərhələdə. Sonra isə artıq azərbaycanlıların Dağlıq Qarabağ ərazisinə qaytarılması. Prinsip etibarilə, bütün məcburi köçkünlərin əvvəlki yaşayış yerlərinə qaytarılması. Buna görə də biz birinci mərhələni praktiki olaraq başa çatdırmışıq. Bu səbəbdən əgər indi erməni tərəfi baza prinsiplərinə sadiq olduğunu bildirərsə, biz dərhal hazırda işğal altında olan Laçın, Kəlbəcər rayonlarının və Ağdam rayonunun bir hissəsinin Azərbaycanın nəzarətinə verilməsi barədə danışacağıq. Beləliklə, biz müəyyən dərəcədə vasitəçilərin də işlərini asanlaşdıracağıq. Ona görə ki, mühüm bəndlərdən biri artıq həyata keçiriləcək və bizim hansısa ikinci mərhələni gözləməyimiz lazım olmayacaq. O mərhələ dərhal başlamalıdır. Əgər biz siyasi nizamlama barədə razılığa gəlsək, erməni qoşunları Kəlbəcər və Laçın rayonlarından, habelə Ağdam rayonunun bir hissəsindən dərhal çıxarılmalıdır.
-Siz artıq XİN rəhbərlərinin sabahkı görüşü mövzusuna toxundunuz, bütövlükdə Bakının gözləntilərini təsvir etdiniz. Lakin dəqiqləşdirmək istərdim, hər halda, Bakı güman edir ki, erməni tərəfi konstruktivlik nümayiş etdirəcək və danışıqlar mücərrəd, uzun-uzadı deyil, daha konkret xarakter daşıyacaq.
-Düşünürəm ki, bəli, hər halda, biz buna ümid edirik. Hərçənd, erməni tərəfin aqressiv davranışı və onların beynəlxalq hüququ kobud şəkildə pozması, Cenevrə konvensiyalarını pozması və hərbi cinayətlər törətməsi, əlbəttə, onların nizamlama məsələsini konkret müzakirə etməyə hazırlaşmasından xəbər vermir. Ona görə ki, dinc şəhərlərə kasetli raketlərlə və döyüş sursatları ilə hücumlar hərbi cinayətdir. Ermənilərin atəşləri nəticəsində bizim 69 dinc vətəndaşımız həlak olub, 300-dən çox adam yaralanıb. Budur, erməni faşizminin siması. Lakin, eyni zamanda, düşünürəm, döyüş meydanında Ermənistanı məğlub etməyimiz hər halda onlardan ötrü ciddi siqnal olmalıdır ki, onlar daha imitasiya fəaliyyəti apara, bizi, Minsk qrupunun həmsədrlərini aldada, mahiyyət etibarilə məsələnin konkret müzakirəsindən yaxa qurtara bilməzlər. Danışıqlar prosesinə gəldikdə isə, son bir il ərzində, hətta bir ildən də çox müddətdə praktiki olaraq bu proses aparılmayıb. Bu, 1994-cü il atəşkəs anından sonra ilk dəfə idi. Ona görə ki, o vaxtdan bəri danışıqlar prosesi müxtəlif intensivliklə gedir, tərəflər baza prinsiplərinin bəndlərini razılaşdırırdılar. Axı, bu prinsiplər göydən düşməyib. Bu prinsiplər Minsk qrupu tərəfindən, onun həmsədrləri tərəfindən təklif edilmiş və münaqişə tərəfləri onları razılaşdırmışdılar. Əlbəttə, proses ləng gedirdi, lakin ümumiyyətlə, müəyyən tərəqqi vardı. Amma Ermənistanda yeni hökumət hakimiyyətə gələndən sonra birinci ildə onlar bizə və bildiyimə görə vasitəçilərə də vədlər verirdilər, ikinci ildə isə artıq açıq şəkildə özlərinin əsl niyyətlərini nümayiş etdirdilər ki, onlar bircə qarış belə torpaq verməyəcəklər və üstəlik, bizi yeni ərazilər uğrunda yeni müharibə ilə hədələyirdilər. Yeri gəlmişkən, bu sözləri onların müdafiə naziri deyib. Hazırda o, müdafiə naziri kimi həm öz xalqının, həm də dünya ictimaiyyətinin nəzərində tamamilə hörmətdən düşüb. Mən təəccüblənirəm, necə olub ki, belə alçaldıcı məğlubiyyətdən sonra o, indiyə qədər istefa verməyib.
-Cənab Prezident, Siz qeyd etdiniz ki, Ermənistanın
baş naziri son vaxtlar çox davakar bəyanatlar verir, bəyanatların
ritorikasının özü davakardır. Lakin
bütövlükdə, onun sonuncu bir neçə bəyanatını
izləsək, əvvəlcə o deyirdi ki, bu münaqişənin
diplomatik nizamlanması yolu yoxdur. İki gün bundan əvvəl
deyib ki, Ermənistan ağrılı güzəştlərə
hazırlaşmalıdır. Lakin dünən ritorika dəyişdi,
Sizin dediyiniz kimi, daha davakar oldu. Siz necə hesab
edirsiniz, bu, nə ilə bağlıdır?
-Bunu
şərh etmək mənim üçün çətindir.
Yəqin ki, Ermənistanın baş nazirinin
başına nələr gəldiyini qiymətləndirməkdən
özümü saxlayacağam. Yəqin ki,
bu cür hərbi məğlubiyyət onun vəziyyətinə
təsir göstərib. Əks halda, bu
cür qeyri-ardıcıllığı necə izah etmək
olar. Axı, bu qeyri-ardıcıl bəyanatlar
və hərəkətlər, ilk növbədə, ölkənin
rəhbəri kimi onun özü üçün tamamilə
irrasional və zərərli, həm də onun ölkəsi
üçün təhlükəli və zərərlidir.
Çoxları sual verir, bu hərbi toqquşmalar nə
üçün məhz indi baş verdi? Nə üçün əvvəl olmadı? Hətta Azərbaycana qərəzli münasibət bəsləyənlər
və Ermənistanı açıq dəstəkləyənlər
də özlərinə bu sualı verməyə məcburdurlar.
Axı, 1994-cü il atəşkəs
anından 26 il keçib. Bütün bu illər
ərzində toqquşmalar olub, qurbanlar olub, lakin belə
miqyasda olmayıb. Birdən-birə nə
baş verib? Axı, Azərbaycanda heç
nə dəyişməyib. Mən 17 il
nizamlamaya dair danışıqlar aparmışam. Ermənistanın əvvəlki iki prezidenti ilə
biz baza prinsiplərinin razılaşdırılması üzrə
kifayət qədər ciddi yol keçmişik. Buna görə də obyektiv müşahidəçilərə
aydındır ki, təqsir bizdə deyil, təqsir Ermənistanın
baş nazirinin bu cür qeyri-adekvat, irrasional, təhlükəli
davranmasındadır. Ermənistanın əvvəlki
rəhbərlərindən heç biri Azərbaycan
xalqının ünvanına bu cür təhqiramiz
çıxışları özünə rəva
görmürdü. Onların heç biri
cinayətkar Dağlıq Qarabağ rejiminin
başçısı üçün Şuşada
inauqurasiya təşkil etməyi özünə rəva
görmürdü. Onların heç biri
Cenevrə Konvensiyasını nümayişkaranə şəkildə
pozmaqla lovğalanmır, Livan ermənilərinin Dağlıq
Qarabağda, o cümlədən Şuşada məskunlaşdırılmasını
nümayiş etdirmirdi. Onların heç
biri qondarma "Dağlıq Qarabağ parlamenti”ni Xankəndidən
Şuşaya köçürməyə
hazırlaşmırdı və sair və ilaxır. Yəni, bütün bunlar baş nazir
Paşinyanın düşünülməmiş və təhlükəli
fəaliyyətinin nəticələridir. Onun
ölkə daxilindəki bəyanatlarını şərh etməyəcəyəm.
Lakin onun nizamlama ilə bağlı məsələlərdə
etdikləri Ermənistan üçün çox təhlükəlidir.
Bu gün Ermənistan bunu aydın görür.
Buna görə düşünürəm ki, Minsk qrupunun həmsədrləri
sabah Ermənistanın xarici işlər
nazirinin qarşısında məsələni dəqiq
qoymalıdırlar. Başa düşürəm,
o, çətin vəziyyətdədir. O, öz rəhbərinin
qeyri-adekvat davranışına görə cavab verməli
olur. Həqiqətən o, acınacaqlı vəziyyətdədir.
O, necəsə vəziyyətdən çıxmalı, sizin
qeyd etdiyiniz kimi, bu qeyri-ardıcıl hərəkətləri
izah etməli olacaq. Paşinyan gah ağrılı güzəştlərdən
danışır, gah deyir ki, məsələnin diplomatik həlli
yoxdur, sonra deyir ki, kompromisə getməyə hazırdır,
daha sonra deyir ki, Qarabağı axıra qədər müdafiə
edəcək, gah deyir ki, Qarabağ Ermənistandır, sonra
deyirdi ki, biz danışıqları Dağlıq Qarabağla
aparmalıyıq. Yəni, bir-birini tamamilə
qarşılıqlı istisna edən qeyri-adekvatlıq
palitrası. Buna görə də düşünürəm
ki, sabah bu məsələlərin
çoxu aydınlaşacaq.
-Siz
artıq Minsk qrupunun fəaliyyətinə toxundunuz. Mən belə bir aspekti dəqiqləşdirmək
istərdim. Siz Azərbaycan xalqına
sonuncu müraciətinizdə vasitəçiləri
onların faktiki fəaliyyətsizliyinə görə kifayət
qədər sərt tənqid etdiniz. Bu, o
deməkdirmi ki, Bakı Minsk qrupunun formatının dəyişdirilməsində
israr edəcək? Bunu nə
üçün soruşuram? Ötən həftə
Prezident Putin Minsk qrupunun formatına yenidən
baxılmasının mümkünlüyünü istisna etməyib.
-Bu bir ay ərzində
mən Minsk qrupunun fəaliyyəti barədə dəfələrlə
danışmışam və Azərbaycan xalqına müraciətimdə
dediklərim əsl həqiqətdir. Axı, hər
bir struktur, necə adlanmasından, kimlərdən ibarət
olmasından asılı olmayaraq, əgər
qarşısına qoyulmuş məsələni yerinə
yetirmirsə, özünün səmərəsiz olduğunu
etiraf etməlidir. Axı, qarşıya
qoyulmuş vəzifə yerinə yetirilməyib. Hərçənd, mən özümün bəzi
müsahibələrimdə demişəm ki, Minsk qrupu tərəfindən
nizamlamaya yönəlmiş cəhdləri tamamilə inkar edə
bilmərəm. Ona görə ki, hər
halda baza prinsipləri Minsk qrupu tərəfindən işlənib
hazırlanmışdı. Onlar işləyirdilər,
variantlar təklif edirdilər. Təkliflərin
bəziləri ilə biz razılaşmırdıq, bəziləri
ilə erməni tərəfi razılaşmırdı.
Yəni, bu proses Paşinyan Ermənistanda hakimiyyətə gələnədək
davam etdi. Lakin səmərəlilik, nəticəlilik
baxımından, əlbəttə, Minsk qrupu özünü
doğrultmadı. Mən həmsədrlərin
fəaliyyətini nəzərdə tuturam. Özü də
əgər Minsk qrupunun həmsədrləri hansısa
başqa ölkələr olsaydı, bunu hələ onunla izah
etmək olardı ki, o ölkələrin dünyada kifayət
qədər təsir qüvvəsi yoxdur, hətta BMT Təhlükəsizlik
Şurasının onların özlərinin qəbul etdikləri
qətnamələrini reallaşdırmaq üçün
kifayət qədər nüfuzu yoxdur. Lakin Minsk
qrupunun həmsədrləri BMT Təhlükəsizlik
Şurasının üç daimi üzvü, üç
nüvə dövləti olduğu halda onların Ermənistana
təzyiq göstərməsinin mümkün olmaması, əlbəttə,
çoxlu suallar doğurur. Qrupun tərkibi
məsələsinə gəldikdə, mən bu barədə
artıq demişəm ki, Minsk qrupu 1992-ci ildə yaranıb.
Onun necə yaradıldığını bilmirəm.
Üzvlərin seçilməsinin hansı
prinsiplərə əsaslanması da mənə məlum deyil.
Ancaq mən onu da demişəm ki, əgər bu
gün biz hansısa təmas qrupu yaratsaydıq, onun tərkibi,
əlbəttə, tamam başqa olardı. Orada
regionda öz mövqeləri olan, potensialı olan, dünyada
nüfuza malik olan ölkələr olardı. Əlbəttə, düşünürəm ki,
hazırda həmsədr olan ölkələr də bəlkə
qala bilərdi. Lakin bu sual, əlbəttə,
mənə aid deyil. Ona görə ki, Minsk
qrupunun və onun həmsədrlərinin formalaşması
mexanizmi və proseduru ATƏT-in səlahiyyətlərinə
aiddir. Mən hesab edirəm ki,
münaqişəni nizamlamaq üçün biz formal məsələlərdən
yapışmamalıyıq. Minsk qrupu indiki
kimi öz işini davam etdirə bilər. Ancaq
praktiki olaraq siyasi nizamlama səviyyəsinə çıxmaq
üçün region ölkələri arasında regional əməkdaşlığın
hansısa yeni mexanizmləri barədə düşünmək
lazımdır. Fikrimcə, Prezident Putin bu
barədə danışanda yəqin ki, o da bunları nəzərdə
tuturdu.
-Yeri gəlmişkən,
bəzi ekspertlər bununla əlaqədar 2+2 formulunu təklif
edirlər. Bu formul, belə deyək, rəsmi
Bakı üçün nə dərəcədə məqbuldur?
-İki tərəf Ermənistan və Azərbaycandır. Bəs o biri
iki tərəf kimlərdir?
-Türkiyə
və Rusiya.
-Bu, bizim
üçün məqbul olardı. Ona görə
ki, həm Rusiya, həm də Türkiyə bizim
qonşularımızdır. Bu ölkələrlə
sıx qarşılıqlı münasibətlərimiz var. Bu
ölkələrin öz aralarında yaxşı əməkdaşlıq
potensialı var. Təkcə son illərin tarixinə baxmaq
kifayətdir. Türkiyə və Rusiya həm
ikitərəfli gündəlikdəki bir çox məsələlər
barəsində, həm də regional təhlükəsizlik məsələlərində
qarşılıqlı anlaşmanın yüksək səviyyəsinə
nail olublar. Bunu Suriyada da, Liviyada da, beynəlxalq
terrorizmə qarşı mübarizə ilə bağlı məsələlərin
həllində də görürük. Enerji
layihələri, iqtisadi, investisiya xarakterli layihələr də
öz yerində. Əvvəllər, hələ
bu münaqişə kəskinləşənə qədər
mən hər zaman deyirdim ki, biz Türkiyə ilə
Rusiyanın yaxınlaşmasını həmişə
alqışlamışıq. Hesab edirəm
ki, bu, regional təhlükəsizliyin mühüm amilidir.
Erməni separatizminin və ekstremizminin bizdən
ötrü, - təkcə bizdən ötrü deyil, regiondan
ötrü, - əsas təhlükə olduğunu nəzərə
alsaq, hesab edirəm ki, Türkiyə ilə Rusiyanın səylərini
birləşdirməsi regionun xeyrinə olardı,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin siyasi yolla
nizamlanmasını sürətləndirə bilərdi.
-Cənab
Prezident, Siz dəfələrlə demisiniz ki, münaqişənin
nizamlanmasında irəliləyiş olması
üçün vasitəçilər Ermənistana
qarşı hansısa formada sanksiyalar tətbiq etməlidirlər.
Sizin fikrinizcə, bu sanksiyalar nədən ibarət ola bilər?
-Bəli,
siz haqlısınız. Mən bu barədə
danışmışam. Özü də
təkcə indi yox. Mən bu barədə
çoxdan danışıram. Lakin təəssüf
ki, mənim çağırışlarım cavabsız
qalır. Hansı sanksiyalar tətbiq edilə
bilərdi? O sanksiyalar ki, Ermənistanı BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qətnamələrini yerinə yetirməyə
və işğal edilmiş ərazilərdən
qoşunları çıxarmağa məcbur etsinlər. Məsələn, İraq Küveyti işğal edəndən
sonra İraqa qarşı tətbiq edilmiş sanksiyaları
götürmək olar. Axı, beynəlxalq
hüquq baxımından təxminən eyni hadisə baş
verib. Küveytin beynəlxalq aləmdə
tanınmış ərazisi İraq tərəfindən
işğal edilmişdi, hərbi cinayətlər törədilmişdi,
etnik təmizləmə aparılmışdı. Yalnız dünya birliyinin vaxtında reaksiya verməsi
nəticəsində bu işğal dayandırıldı,
özü də qısa vaxtda. Daha sonra
İraqa iqtisadi sanksiyalar tətbiq edildi, silah
satışına embarqo qoyuldu, İraqın ərazisi
uçuşların qadağan edildiyi zonaya çevrildi, insanlığa
qarşı cinayətlər törətmiş hərbi canilər
məhkəməyə cəlb edildi, mühakimə olundu.
Ermənistana münasibətdə də bu
cür sanksiyalar tətbiq edilməli idi. Mən
əminəm ki, hətta bu sanksiyalardan biri tətbiq olunsa idi,
münaqişə çoxdan həll edilərdi. Sadəcə, bu sanksiyaları tətbiq etmək
üçün siyasi iradə və istək yox idi. Çox ehtimal ki, belə bir mövqeyə
üstünlük verilirdi - təki vəziyyət daha da kəskinləşməsin,
gəlin hər şeyi olduğu kimi saxlayaq.
-Münaqişə
donduruldu?
-Əlbəttə, donduruldu. Hərçənd
hamı başa düşürdü ki, bu, əbədi davam
edə bilməz. Hamı bunu hələ 10 il əvvəl başa düşürdü. Rusiya, ABŞ və Fransa prezidentləri bəyanatlarla
çıxış ediblər, özü də dəfələrlə.
Onlar aydın şəkildə deyirdilər ki,
status-kvo qəbuledilməzdir. Yaxşı,
biz bunu alqışladıq. Yadımdadır,
bu, bizdə bəyənildi və mən də bunu şərh
etdim. Bəs sonra nə oldu? Sonra bu tezisdən tədricən uzaqlaşmağa
başladılar, onu artikulyasiya etmədilər və yeni tezis
fikirləşib tapdılar ki, status-kvo davamlı deyil. Axı, bunlar tamamilə fərqli məsələlərdir.
Axı, biz bunu gözəl başa
düşürük. Deməli, həmsədr
ölkələr Ermənistana hətta hər hansı siyasi təzyiq
göstərmək cəhdindən də geri çəkildilər.
Status-kvonun davamlı olmadığını
hamı bilirdi. Son hadisələr də
bunu göstərdi. Buna görə bir daha
deyirəm, münaqişəni tezliklə həll etmək
üçün, - hələ gec deyil, - sanksiyalar
lazımdır. Düşünürəm
ki, həmsədr ölkələr təcavüzkarı
işğal olunmuş torpaqlardan getməyə məcbur etmək
üçün ona hansı sanksiyalar tətbiq edilə biləcəyi
barədə ciddi fikirləşməlidirlər.
-Siz necə
hesab edirsiniz, bir ay davam edən hərbi faza müddətində
həmsədr ölkələr bitərəfliyi tam qoruyub
saxlaya biliblərmi?
-Bilirsinizmi,
mən bu barədə öz mülahizələrimi
bildirmişəm və demişəm ki, əlbəttə, hər
bir ölkənin, o cümlədən Azərbaycanın da
öz xarici siyasət prioritetləri ola bilər.
Biz bəzi ölkələrlə daha sıx
münasibətdəyik, bəziləri ilə münasibətlərimiz
o qədər də sıx deyil, bəzi ölkələrlə
münasibətlərimiz tarixi amillərə, başqaları
ilə münasibətlərimiz daha praqmatik amillərə əsaslanır.
Buna görə də həmsədr ölkələrdə
çox strukturlaşdırılmış və fəal erməni
icmalarının mövcud olmasına biz həmişə
anlaşıqlı münasibət bəsləmişik. Amerikada da, Fransada da, Rusiyada da. Biz
hətta bu vəziyyəti təhlil edəndə onların qərarların
qəbuluna daha çox harada təsir etmək imkanını
müəyyənləşdirməkdə çətinlik
çəkirik. Buna görə biz həmin
amili həmişə nəzərə almışıq və
indi də nəzərə alırıq. Birinci
mərhələdə, hərbi toqquşmaların ilk günlərində
bəzi sapmalar bizdə bitərəfliyə şübhə
oyadırdı, indi isə düşünürəm ki,
bütün bunlar qaydaya düşüb. Həmsədr
ölkələrin ali rəhbərliyi ilə
mənim əlaqələrim, habelə əminəm, - Azərbaycanın
aldığı beynəlxalq dəstək, - indi
gördüyümüz bitərəfliyə gətirib
çıxarıb. Bir daha deyirəm, kimin
ürəyində nə varsa, bu, bizim işimiz deyil. Lakin beynəlxalq hüququn normalarına və bitərəfliyə
riayət edilməsi baxımından, əlbəttə, vasitəçilər
buna əməl etməlidirlər. Əks
halda onlar, sadəcə, vasitəçi olmaq imkanını
itirərlər.
-Nizamlamaya
qərəzsiz yanaşmalıdırlar.
-Tamamilə
doğrudur. Ona görə ki, vasitəçi qərəzsiz
olmalıdır. O, emosiyalarını evdə qoymalı,
ya da ikitərəfli formatı tərk etməli, nizamlama
çərçivəsində isə ona ATƏT-in verdiyi
mandatı və münaqişəni Azərbaycanın və
ya Ermənistanın istəyinə uyğun şəkildə
deyil, beynəlxalq hüququn tələb etdiyi qaydada nizamlamaq
arzusunu əsas götürməlidir.
-Siz nisbətən
yaxın vaxtlarda bəyan etmisiniz ki, Dağlıq Qarabağda
heç bir referendum olmayacaq. Bu, prinsip etibarilə
təzə reallıqdır. Bu, o deməkdirmi
ki, məsələn, Azərbaycan öz mövqeyini dəyişib
və ya ilkin mövqeyini bir qədər sərtləşdirib.
-Bilirsinizmi,
artıq 17 ildir ki, mən bu barədə danışıram,
vasitəçilər də bunu bilirlər. ATƏT-in
Minsk qrupunun həmsədrləri mənim mövqeyimi bilirlər.
Bu illər ərzində mən neçə həmsədrin
dəyişdiyini, həmsədr qismində neçə
diplomatın dəyişdiyini artıq xatırlamıram.
Lakin onlar hamısı təsdiq edə bilər,
mən həmişə demişəm ki, Azərbaycanın
beynəlxalq miqyasda tanınmış ərazilərində
heç vaxt heç bir referendum olmayacaq. Üstəlik,
əgər baza prinsiplərinə nəzər salsaq, orada da
referendum sözü yoxdur. Orada iradə
ifadəsi ilə bağlı, təyini-müqəddərat ilə
bağlı müəyyən ifadələr var. Lakin biz həmişə
demişik ki, bəli, təyini-müqəddərat beynəlxalq
hüququn mühüm prinsipidir, ancaq o, ölkənin ərazi
bütövlüyünü poza bilməz. İkincisi, ölkənin ərazi
bütövlüyü həmin ölkənin
razılığı olmadan dəyişdirilə bilməz.
Ona görə də indiki halda bir müsahibəmdə
dediyim sözlər mənim mövqeyimi tamamilə əks
etdirir, bu, sirr deyil. Təbii ki, mən indi
də eyni mövqedəyəm, biz Azərbaycan ərazisində
ikinci erməni dövləti yaradılmasına imkan verməyəcəyik.
Əgər kimsə ermənilər
üçün ikinci dövlət yaratmaq istəyirsə,
qoy, öz ərazisinin bir hissəsində yaratsın.
-Cənab
Prezident, son vaxtlar Ermənistanın rəhbərləri
tez-tez, bilmirəm bunu necə adlandıraq, şantaja
başlayır, bəyan edirlər ki, əgər hərbi faza
davam etsə, Ermənistan Dağlıq Qarabağın müstəqilliyini
tanıyacaq. Bu halda onlar özləri onu hələ
indiyə qədər tanımayıblar. Hələlik
yalnız bəyan edirlər. Lakin bununla belə,
onlar ümidlərini itirmirlər ki, hansısa ayrı-ayrı
ölkələr, beynəlxalq təşkilatlar müxtəlif
ifadələrlə, xilas olmaq və sair xatirinə
Dağlıq Qarabağın müstəqilliyini
tanıyacaqlar. Siz necə hesab edirsiniz,
Yerevan tərəfindən belə tanıma nə dərəcədə
gözlənilir və bu, münaqişənin
nizamlanmasında hansı nəticələrə gətirib
çıxara bilər?
-Sizin bu
sualınız Ermənistanın indiki hakimiyyət
orqanlarının qeyri-ardıcıl və qeyri-səmimi
olmasına bir daha dəlalət edir. Ona görə
ki, onlar özləri Dağlıq Qarabağın müstəqilliyini
tanımadığı halda, istəyirlər ki, başqa
ölkələr bunu etsinlər. Vəziyyət
kəskinləşəcəyi halda onların Dağlıq
Qarabağın müstəqilliyini tanıyacaqları barədə
daimi şantaj və hədələri yenə də küy-kələk
oldu. Hərbi qarşıdurma bir aydan
çoxdur ki, davam edir. Bəs nə
üçün onlar indiyə qədər Dağlıq
Qarabağın müstəqilliyini tanımayıblar? Bunu etmək çox asandır. Qoy
bəyan etsinlər ki, onu tanıyırlar. Onların siyasətinin bütün mahiyyəti də
məhz bundadır. Onlar onilliklər boyu həmişə
cəhd ediblər, - təəssüf ki, bəzən başqa
ölkələrin arxasında gizlənməyə nail olublar,
- onların problemlərini onların əvəzinə
başqa ölkələr həll etsinlər. Müasir erməni dövlətinin ideologiyası da, əslində,
bundan ibarətdir. Bu ideologiyanın
çox dərin tarixi kökləri var. Bütün tarixboyu
belə olub. Son 200 ilin tarixini, Qafqazın
tarixini izləsək, onların ucbatından neçə
müharibə baş verməsini, onların başqa ölkələr
üçün neçə təxribat yaratmasını
görərik. Sonra isə kolluğa
qaçaraq və kimlərinsə arxasında gizlənərək
başqa xalqların qanının axıdılmasının və
qarşıdurmanın bəhrələrini görürdülər.
Onların Qafqaza gəlib
çıxmalarının tarixini biz çox gözəl
bilirik. Qafqaz regionunda tarixən erməni
etnosu olmayıb. Onlar buraya necə gəlib
çıxıblar – məhz belə yolla, hiyləgərliklə,
məkrliliklə, necə deyərlər, ilanı
başqasının əli ilə tutmaq cəhdləri ilə.
Onlar indi də eyni hərəkətləri edirlər.
Buradan mən onlara, necə deyərlər, cavab
çağırışı edirəm – Dağlıq
Qarabağı tanıyın. Bu gün
tanıyın. Yeri gəlmişkən, bu
barədə nisbətən yaxın vaxtlarda demişəm,
qoy, bu gün tanısınlar. Lakin
başqa ölkələrin bunu etməsini xahiş etmək
yenə də Ermənistan rəhbərliyinin
qeyri-adekvatlığından və onun siyasi savadının
çox aşağı səviyyədə olmasından xəbər
verir. Ona görə ki, əgər Ermənistan rəhbərliyi
beynəlxalq siyasətin əsaslarından azacıq da olsa,
baş çıxarsaydı, anlayardı ki, bu gün, biz
Dağlıq Qarabağ ilə vahid dövlət çərçivəsində
və digər beynəlxalq strukturlar çərçivəsində
BMT-yə daxil olanda Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü bütün dünya tərəfindən
hamıya məlum fakt kimi etiraf edilib. Axı, Qoşulmama Hərəkatı
- 120 ölkə Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü birmənalı şəkildə
dəstəkləyib. Avropa İttifaqına 27
ölkə daxildir. Avropa İttifaqı ilə
bizim imzaladığımız sənəddə Azərbaycanın
ərazi bütövlüyü, sərhədlərin
toxunulmazlığı və suverenliyi dəstəklənib.
Bunlar təqribən 150 ölkə deməkdir.
Buraya İslam Əməkdaşlıq Təşkilatını
da əlavə etsək, - düzdür, orada Qoşulmama Hərəkatının
üzvləri olanlar da var, olmayanlar da, - budur dünya birliyi.
Ermənistanın ucbatından, onun istəyinə görə,
onun Dağlıq Qarabağı tanımaq
şıltaqlığına görə Azərbaycan ilə
münasibətləri korlamaq, özü də, sadəcə,
korlamaq deyil, deyərdim ki, bu, hər hansı ölkə ilə
diplomatik münasibətləri dərhal pozmağa gətirib
çıxarar. Kim belə addım atacaq?
Sadəcə, heç kim bunu etməyəcək.
Xüsusən ona görə ki, ermənilər
özləri onu tanımırlar. Özü
də elə bir vaxtda ki, onlar BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qətnamələrinə əsasən təcavüzkardırlar.
Buna görə də deyərdim ki, bu hərəkət
onların növbəti ləyaqətsiz cəhdidir, yenə
başqasının hesabına öz istəklərinə nail
olmağa çalışırlar.
-Siz
çox yaxşı dediniz. Rusiya münaqişə
zonasına hərbi müşahidəçilər göndərilməsini
təklif etmişdi. Baş nazir
Paşinyan, prinsip etibarilə sülhməramlıların
münaqişə zonasına daxil olmalarına
razılaşdı və bunların rusiyalı sülhməramlılar
olmasını istisna etmədi. Yəni, bir növ kazus
alınır: hərbi müşahidəçilər, yoxsa
sülhməramlılar? Ümumiyyətlə, bu
məsələ barədə rəsmi Bakının
mövqeyi necədir?
-Bu bənd
baza prinsiplərində əks olunub. Lakin biz onu
heç vaxt ciddi müzakirə etməmişik. Ona görə ki, sadəcə, biz həmin bəndə
çatmamışıq. Regiona sülhməramlıların
göndərilməsi nizamlamanın sonuncu mərhələsində,
işğalın nəticələri aradan qaldırılanda,
işğal edilmiş ərazilər qaytarılanda,
qaçqınlar Dağlıq Qarabağa qayıdanda planlaşdırılırdı.
Bəli, erməni və azərbaycanlı əhalinin
birgə yaşamasını təmin etmək
üçün birinci mərhələdə
ayırıcı qüvvələr lazım olacaq. Lakin baza prinsiplərində həmin qüvvələrin
hansı müddətə göndəriləcəyi,
onların hansı ölkələrdən olacağı barədə
göstərişlər yox idi. Yəni,
sadəcə, ona görə ki, biz o bəndə
çatmamışdıq. Biz əvvəlcə
sazişin əsas bəndlərini razılaşdırmalı
idik. Ermənistanın baş nazirinin
münaqişə zonasında sülhməramlılar
olmasını istədiyini bəyan etməsinə gəldikdə
isə, əvvələn, bu, onun işi deyil. Ona görə ki, biz münaqişə zonası deyəndə
başa düşmək lazımdır ki, bu, Azərbaycanın
ərazisidir. Əgər biz Azərbaycanla
Ermənistanın sərhədində sülhməramlılardan
danışırıqsa, bu, başqa məsələdir.
Bəli, amma indi, mən belə başa
düşürəm ki, Azərbaycan ərazisi haqqında
danışırlar. Buna görə də,
təbii ki, həlledici sözü biz deməliyik,
çünki bu mövzu geniş müzakirə edilməyib.
Məncə, bu barədə danışmaq hələ
tezdir. Lakin öz tərəfimdən qeyd
etmək istərdim ki, bu barədə danışanda, əvvələn,
başa düşmək lazımdır ki, ehtimal edilən
müşahidəçilərin mandatı necə olacaq, onlar
harada dislokasiya ediləcək. Başa
düşmək lazımdır ki, təmas xətti yoxdur, buna
görə də dislokasiya yerləri harada olacaq.
Ermənistan beynəlxalq hüququ pozur, atəşkəsi
pozmaqda davam edir, bizim şəhərlərimizi atəşə
tutur. Bu yaxınlarda "Euronews” kanalında bir reportaj
verilirdi. Orada raketin necə uçması
aydın görünürdü. Özü
də raket hərbi mövqelərə deyil, bizim şəhərlərə
uçur. Buna görə də sülhməramlılar
harada yerləşəcək, onların mandatı necə
olacaq, şəxsi heyəti, sayı, silahları,
funksiyaları nə olacaq, onların təhlükəsizliyini kim təmin edəcək? Buna
görə də bütün bu məsələlərin
çox diqqətlə öyrənilməsi tələb olunur
və yalnız bundan sonra deyə bilərik ki, bəli, biz buna
razıyıq və ya razı deyilik. Ona
görə bu sual hələ tezdir.
-Bütövlükdə,
indiki vaxtda Azərbaycan, Ermənistan və Rusiya hərbçiləri
atəşkəsin monitorinqinin hər hansı mexanizmini
müzakirə edirlərmi?
-Xeyr. İndi belə müzakirələr aparılmır.
-Siz Ermənistanın baş naziri ilə Qarabağ barəsində
danışıqlar aparılması üçün Moskvaya gəlməyə
hazırsınızmı və hansı şərtlərlə?
-Mən
belə dəvət almamışam. Üçtərəfli
görüşlərdə dəfələrlə iştirak
etmişəm, lakin Ermənistanın, Azərbaycanın və
Rusiyanın rəhbərlərinin - prezidentlərinin
iştirakı ilə. Amma Paşinyan Ermənistanda
hakimiyyətə gələndən sonra bu cür
görüşlər olmayıb. Ermənistanın
əvvəlki prezidentləri ilə belə görüşlər
olub. Mən həmin görüşlərdən
heç vaxt boyun qaçırmamışam. Hesab edirdim ki, bu görüşlər çox
müsbətdir. Ona görə ki, Rusiya
Minsk qrupunun həmsədri kimi nizamlamada xüsusi rol
oynayır. Çünki Rusiya həm də tarixən istər
Ermənistanla, istərsə də Azərbaycanla həmişə
sıx əlaqə saxlayır və bu gün siyasi, iqtisadi
qarşılıqlı əlaqələr baxımından
Rusiya Azərbaycanla və Ermənistanla çox fəal əməkdaşlıq
edir, bizim qonşumuzdur. Buna görə, əlbəttə,
belə görüşlərin çoxu Rusiya ərazisində
keçirilib. Paşinyanın
dövründə isə belə görüşlər
olmayıb. Ermənistan rəhbərliyinin
qeyri-adekvatlığını nəzərə alsaq, indi həmin
görüşlərin nə dərəcədə səmərəli
olacağını bilmirəm. Lakin əgər
belə təklif daxil olarsa, biz ona həmişə müsbət
mövqedən baxmışıq və baxacağıq.
-Yəni,
belə dəvət olarsa, Siz gəlməyə
hazırsınızmı?
-Bəli.
Özü də, siz dediyiniz kimi, heç bir
şərtsiz. Buna sübut odur ki, sabah
bizim Xarici İşlər nazirləri Cenevrədə, yenə
hər hansı şərtlər olmadan görüşəcəklər.
Üstəlik, demək istəyirəm ki, hələ
münaqişə başlayan vaxt bizim Xarici İşlər
naziri, - onun Minsk qrupunun həmsədrləri ilə
görüşmək üçün Cenevrəyə səfəri
planlaşdırılmışdı, - o, oraya getdi. Ermənistanın xarici işlər naziri isə bir həftə
əvvəl, oktyabrın əvvəlində oraya getməli
idi, imtina etdi. Humanitar atəşkəs məsələsini
razılaşdırmaq üçün xarici işlər
nazirlərinin görüşü barədə Moskvadan təklif
alınanda da bizim Xarici İşlər naziri Cenevrədən
oraya uçdu. Yəni, biz heç bir
şərt qoymuruq. Amma mən yenə
çox şübhə edirəm ki, Ermənistanın indiki
hakimiyyəti nizamlanma üzrə konstruktiv işə qabil
olsun.
-Erməni
tərəfin bəyanatlarına qayıtsaq, baş nazir
Paşinyan daim deyir ki, Türkiyənin xüsusi təyinatlıları,
türkiyəli hərbçilər Azərbaycana, belə deyək,
sadəcə, kömək etmirlər, onlar hərbi fazaya fəal
cəlb ediliblər. İndi belə fikirlər də
əlavə olunub ki, münaqişənin hərbi
fazasının həllində pakistanlı xüsusi təyinatlılar
Azərbaycana fəal kömək edirlər. Siz bu bəyanatları
necə şərh edərdiniz və ümumiyyətlə
Sizin fikrinizcə, hazırda nizamlamada Türkiyənin rolu nədən
ibarətdir və perspektivdə bir rol nədən ibarət ola bilər?
-Bu,
Paşinyanın növbəti yalanıdır. Onu
da deməliyəm ki, Ermənistanın əvvəlki prezidentləri
ilə mənim ünsiyyətim zamanı buna oxşar heç
bir hal olmayıb. Bəli, biz düşmənlərik,
biz bir-birimizə qarşı müsbət əhvalda ola bilmərik, lakin danışıqlar
masası arxasında heç vaxt belə ağ yalan
olmayıb. Sadəcə, belə insunasiyalar da
olmayıb. Bunlar hamısı yalandır.
Burada Türkiyənin heç bir xüsusi təyinatlısı
yoxdur. Bu barədə dəfələrlə
demişəm, buna ehtiyac da yoxdur. İndi
onun ağzı o qədər qızışıb ki, guya
hansısa pakistanlı xüsusi təyinatlılar var. Yeri gəlmişkən,
buna görə məncə etiraz notası da alıb. Bu, cəfəngiyatdır, belə şey yoxdur.
Bu, əvvələn, üçüncü tərəfləri
münaqişəyə cəlb etmək, münaqişəni
beynəlmiləlləşdirmək və özünün
alçaldılmış vəziyyətini ört-basdır
etmək cəhdləridir. Guya
döyüş meydanında vuruşan Azərbaycan deyil,
Türkiyənin və Pakistanın xüsusi təyinatlılarıdır.
O, cəfəngiyat danışır. Bu
yaxınlarda deyib ki, guya Azərbaycanın Suriyadan gətirdiyi
terrorçular Rusiya ərazisinə soxulub və Qroznıda
terror aktı törədiblər. Başa
düşün, bu ki, tamamilə cəfəngiyatdır.
Rusiyanın xüsusi xidmət orqanları bu
terror aktını kimin təşkil etdiyini yəqin ki, bilirlər.
Bundan əvvəl Paşinyan deyirdi ki, Türkiyənin
F-16 təyyarəsi Ermənistana məxsus Su-25 təyyarəsini
vurub. Hamı bilir ki, bu, yalandır. Bütün bunları həm Rusiya, həm də digər
həmsədr ölkələr izləyirlər. İndi biz texnologiyalar əsrində
yaşayırıq. Heç nəyi gizlətmək
mümkün deyil. O deyəndə ki, Gəncəyə
ballestik raketləri Ermənistan atmayıb, bu, sadəcə,
axmaqlıqdır. Ona görə ki, hər
hansı ballestik raketin buraxılması izlənilir. Bu raketin haradan buraxılmasını, ona hansı
döyüş tapşırığı verilməsini Rusiya
da çox gözəl bilir, Amerika da, Fransa da. Bu döyüş tapşırığının
hədəfi yaşayış məhəlləsi idi. İkinci dəfə də yaşayış məhəlləsi
oldu. Gəncədə bizim heç bir hərbi
bazamız, heç bir hərbi şəhərciyimiz yoxdur.
Axı, o, yalan deyir. Bu dəhşətli
dağıntı kadrlarını biz yox, yüzlərlə
xarici jurnalist çəkəndə, xarici diplomatlar birbaşa
dağıntılar yerindən müsahibə verəndə də
Paşinyan yalan deyir. Deyir ki, bunu edən
Ermənistan deyil. Bəs kimdir? Biz özümüz Gəncəyə zərbə
endirmişik? Yalançılığın,
ən başlıcası, axmaqlığın dərəcəsini
təsəvvür edirsinizmi? Bunu hər bir
adekvat insan başa düşməli idi, bunu gizlətmək
mümkün deyil. Buna görə də
onun pakistanlı, türkiyəli xüsusi təyinatlılar
barəsində dedikləri növbəti sərsəmlikdir.
Sabah deyər ki, biz ərazilərimizi azad etmək
üçün buraya marslıları gətirmişik. Ondan nə desəniz gözləmək olar.
-Hər
halda, münaqişənin nizamlanmasında Türkiyənin
sonrakı rolunu dəqiqləşdirmək istərdim.
-Bəli,
nizamlamada Türkiyənin rolunu görürük, səmərəli
roldur. Türkiyə bizə qardaş dövlətdir.
Türkiyə dünyada yeganə ölkədir
ki, Cənubi Qafqazın üç ölkəsi ilə onun
dövlət sərhədləri var. Hazırda Türkiyə
təkcə regional problemlərlə bağlı bir sıra məsələlərdə
deyil, həm də qlobal planda həlledici söz sahibidir.
Türkiyə həm də tamamilə müstəqil
xarici siyasət yürüdür. Mənim
bildiyimə görə bu da, hamıya komanda verməyə adət
edənləri çox qıcıqlandırır. Türkiyə bizim etibarlı tərəfdaşımız,
Azərbaycanın dostu, həm də Rusiya ilə çox
sıx münasibətləri olan ölkə kimi, zənnimcə,
hökmən mühüm rol oynayacaq. O, artıq indi həmin
rolu oynayır. Rusiya və Türkiyə
prezidentləri, bu ölkələrin Xarici İşlər nazirləri,
Müdafiə nazirləri daim əlaqə saxlayırlar, bu məsələləri
müzakirə edirlər. Bu, onu göstərir
ki, Türkiyə artıq cəlb olunub, Ermənistanın nə
qədər xoşuna gəlməsə də. Lakin, mən əminəm, Ermənistan bunu etiraf etməyə
və bununla razılaşmağa məcbur olacaq.
-Cənab
Prezident, hər halda belə bir risk varmı ki, Azərbaycan ilə
Ermənistan arasında münaqişə genişlənərək
daha böyük regional münaqişəyə çevriləcək,
ona iri dövlətlər də qoşulacaq?
-Səmimi
desək, bunu tam istisna edə bilmərəm. Lakin
öz tərəfimdən deməliyəm ki, biz buna gətirib
çıxara biləcək hər hansı hərəkətlər
etməyəcəyik. Bu münaqişəni
beynəlmiləlləşdirə biləcək heç bir təxribat
olmayacaq. Bu, bizə lazım deyil. Son bir ayda dəfələrlə demişəm ki,
biz bunun əleyhinəyik. Bütün
ölkələri təmkin nümayiş etdirməyə,
müdaxilə etməməyə
çağırmışam. Mən
şadam ki, belə də olur. Hərçənd Ermənistanın
münaqişəni beynəlmiləlləşdirmək
üçün daimi cəhdləri, Ermənistan rəhbərliyinin
Rusiyadan az qala Ermənistan tərəfində
döyüşmək üçün Rusiya
qoşunlarını göndərmək barədə daimi
xahişləri məhz mənim dediyim ilanı özgə əli
ilə tutmaq məsələsidir. Buna görə əminəm
ki, region ölkələri, həm Rusiya, həm Türkiyə,
həm İran, həm də Gürcüstan, - təbii ki, Azərbaycanın
bu ölkələrlə etimada əsaslanan sıx tarixi, mədəni,
siyasi münasibətləri var, - təcavüzkarın dəyirmanına
su tökən hər hansı hərəkətlərdən
çəkinəcəklər.
-Bu
yaxınlarda Prezident Putin bəyan etdi ki, indiki eskalasiyanın
gedişində hər iki tərəfdən ölənlərin
ümumi sayı təqribən beş min nəfərdir.
Siz də olan rəqəmlər də belədir,
yoxsa onlar bir qədər fərqlənir?
-Mən
demişdim ki, biz həlak olan hərbi qulluqçuların
sayını münaqişə, müharibə başa
çatandan sonra açıqlayacağıq. Müharibə
başa çatdıqdan sonra. Dinc sakinlərə
gəlincə, biz məlumatları dərc edirik. Mən
sizə dedim: 69 nəfər həlak olan və 300-dən
çox yaralı var. İtkilərə gəlincə, mən
bizim fərziyyələrə görə Ermənistanın
hansı itkiləri ola biləcəyini deyə
bilərəm.
-Maraqlı
olardı.
-Baxın,
hətta tam riyazi cəhətdən. 256 tank məhv edilib, bu, dünənki gün üçün olan məlumatdır.
Hər gün bu rəqəm artır. Hesablayın, orada hərəsində 3-4 nəfər
var. Bu, artıq təxminən min nəfər. Sonra 50-dən çox piyadaların döyüş
maşını məhv edilib. Orada təxminən
neçə nəfərin olduğu aydındır. Yüzlərlə artilleriya topları. Hər birində bir neçə nəfər.
6 ədəd S-300 qurğusu, 40-a yaxın "Osa”, "TOR”,
"KRUQ”, "KUB” zenit-raket kompleksləri. 400, bəlkə
də 400-dən çox yük maşını, onların
böyük hissəsi məhv edilib, həm hərbi
qulluqçularla, həm də döyüş sursatı ilə
birgə. Əgər bunları hesablasaq, hələ
nə qədər səngərlərdə məhv edilib.
Axı, biz bu səngərləri, təmas xəttini
keçmişik. Bu kadrlar internetdə var. Yəni, bizim məlumata
görə, təkcə erməni tərəfinin itkisi 5 min və
daha çox ola bilər, yaralananlar isə
müharibədə bir qayda olaraq, 2-3 dəfə çox olur.
Bizim itkilərə gəlincə, mən yenə dedim ki, biz
onları sonra açıqlayacağıq. Lakin
deməliyəm ki, onlar xeyli azdır. Silahlı
toqquşmanın xarakteri, mürəkkəb relyef və ermənilərin
30 il ərzində qurduqları istehkamlar nəzərə
alınarsa, hesab edirəm ki, hər bir insan həyatı dəyərlidir,
lakin bütün bunlarla bərabər, bizim itkilərimiz
minimaldır.
-Bu
mövzunu davam etdirmək istərdim. Bəzi hərbi
ekspertlər hesab edirlər ki, Azərbaycan, belə deyək, hərbi
əməliyyatların aktiv fazasında pilotsuz uçuş
aparatlarından fəal istifadə edilməsi hesabına həlak
olanların sayını minimuma endirməyə müvəffəq
olub. Hətta bəziləri, elə
ABŞ-dan olan hərbi ekspertlər hesab edirlər ki, bu, XXI əsrdə
döyüş əməliyyatlarının
aparılmasının yeni modelidir. Əks-hücum
aparılarkən dronların xeyrinə seçim edilməsi nə
ilə bağlı idi?
-Bilirsiniz,
Azərbaycan Ordusunun arsenalı təkcə dronlardan ibarət
deyil, bizdə Rusiya, Belarus, İsrail istehsalı olan müasir
hava hücumundan müdafiə sistemləri, bir neçə
çarpaz hava hücumundan müdafiə sistemləri var. Onlar
Ermənistan ərazisindən göndərilən raketlərin
çox hissəsini vurur. Təəssüf ki,
biz həmin raketlərin hamısını vura bilmirik.
Bizdə ən müasir zirehli texnika var, modernləşdirilmiş
"T-72” tankları, ən müasir "T-90” tankları,
piyadaların döyüş maşınları və sair,
müasir uzaqvuran artilleriya silahları var. İndi bu, heç
kəs üçün sirr deyil. "Polonez”, "Lora”,
"Ekstra”, "Qasırğa” raketləri və sairə. Yəni, biz ordumuzun silahlanmasına birtərəfli
yanaşmamışıq. Lakin müharibə
aparılmasının müasir metodları, əlbəttə,
1990-cı illərdə olan metodlardan fərqlənir. Buna görə də pilotsuz aviasiya bizim
döyüş qabiliyyətimizin mühüm amilidir, xüsusən,
bu cür möhkəmlənmiş rayonların olması nəzərə
alınmaqla. İnanın ki, hətta bizim
internetdə nümayiş etdirdiyimiz kadrlar da, əslində,
baş verənlərlə müqayisədə çox
cüzi hissədir. Bunlar bizim göstərə
bildiklərimizdir. Aşkar
görünür ki, onlar orada qazılıb yerləşdirilib.
Sanki hansısa gəmiricilərdir. Onlar orada hər yeri qazıblar. Aralarında
yollar olan, uzunluğu kilometrlərlə ölçülən
tunellər var. Siçovul yuvalarına oxşayır. Səs eşidən kimi oraya girirlər. Hər bir artilleriya topunun "siçovul yuvası”
var. Buna görə müasir texnika olmasa, bunları məhv etmək
çox çətin olardı və bu, çox böyük
insan tələfatına gətirib çıxarardı.
Biz neçə "Qrad” qurğusunu məhv
etmişik. İndiki halda pilotsuz aviasiya - həm
Türkiyə dronları, həm də İsrail dronları, əlbəttə,
bizə çox kömək edir. Biz
azı altı ədəd "S-300” zenit-raket kompleksini məhv
etmişik. Üstəgəl müasir
pilotsuz uçuş aparatları. Onlar
özləri zərbə endirir, özləri kəşfiyyat
aparır, həm də zərbə vuran artilleriyanın
koordinatlarını verirlər. Buna görə,
əlbəttə, bu, bizim uğurumuzun mühüm amilidir.
Lakin dediyim kimi, torpaqlarımızı Azərbaycan
əsgərləri və zabitləri azad edirlər, bu torpaqlarda
bayrağımızı qaldırırlar. Buna görə bütün bunlar bizim sərvətimizdir
və təsadüfi deyil ki, Azərbaycan Ordusu ən yüksək
döyüş qabiliyyətli ordulardan biri hesab edilir. Mən bilirəm ki, bu müharibədən sonra bu təcrübə
öyrəniləcək. Ümumiyyətlə,
bu təcrübə hərbi quruculuq üzrə gələcək
fəaliyyəti planlaşdıran çox ölkələr
üçün, hətta bizim üçün də
faydalı olacaq. Bu yaxınlarda Müdafiə Nazirliyində
hərbçilərlə müşavirə keçirirdim,
orada dedim ki, biz uğurlarımızla yanaşı,
nöqsanlarımızı da təhlil etməliyik və gələcəkdə
hərbi texnika alanda indi bizə lazım olan, amma, sadəcə,
anbarlarda qalmış texnikanı almamaq təcrübəsini əsas
götürməliyik.
-İstifadə edilməmiş qalıb?
-Bəli.
-Cənab
Prezident, Siz qeyd etdiniz ki, eskalasiyanın indiki fazasında erməni
tərəfinin dinc şəhərləri atəşə
tutması halları tez-tez baş verib. Gəncənin
iki dəfə şiddətli atəşə tutulması, Bərdənin
dünən atəşə tutulması, həlak olanların
ümumi sayı 70 nəfərə yaxındır, - bu,
döyüş əməliyyatları zonasından kənarda
yaşayan şəxslər üçün lap çoxdur, -
və 300-dən çox yaralı. Lakin,
eyni zamanda, Bakıdan daim bəyanatlar səslənir ki, beynəlxalq
birlik bu atəşlərə görə Ermənistanı
lazımınca qınamır. Yəni, beynəlxalq
birlik həm Bakıya, həm də Yerevana dinc vətəndaşların
atəşə tutulmasını dayandırmaq kimi
çağırışlar etməklə kifayətlənir.
Lakin Bakının Ermənistanın əməllərini
ittiham etməsi beynəlxalq birlik tərəfindən
lazımınca qarşılanmır?
-Bəli,
bu, belədir. Lakin bu, bizim üçün
yenilik deyil. Bütün bu işğal illəri
ərzində Ermənistanın qınanması nədən
ibarət olub? Məgər bu, ittiham idimi,
xeyr. Məgər kimsə Ermənistanı
işğala görə qınayıbmı? Bəli, 1993-cü ildə BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qətnamələri qəbul edilib. Bəli, sonra biz öz səylərimizlə BMT
Baş Assambleyasının və Qoşulmama Hərəkatının
qətnamələrinin qəbul edilməsinə nail olduq.
Hətta Avropa Parlamentinin də. Lakin onlar, əlbəttə, nizamlama
üçün hüquqi baza yaratdılar, amma ittihamları
eşitmədik. Hətta atəşkəsin
Ermənistan tərəfindən pozulması aydın olduqda belə.
Moskvada atəşkəs əldə
olunmasından heç bir gün keçməmiş onlar Gəncəyə
zərbə endirdilər. İndi də,
Vaşinqtonda atəşkəs
razılaşdırıldıqdan bir gün sonra, özü də
bunun üçün onlar yalvarırdılar. Axı, atəşkəs barədə yalvaran onlar
idi. Moskvada da, indi də Fransa tərəfinin
fəaliyyəti nəticəsində əldə edilmiş atəşkəs
pozulub. Bir gün keçmədi, onlar Bərdəni
atəşə tutdular. Buna qədər isə
onlar Tərtərdə dəfn mərasimini atəşə
tutmuşdular. Orada 4 nəfər həlak
olmuşdu. Bu, qeyri-insani əməllər
onu göstərir ki, baxın, görün, biz kiminlə
vuruşmağa məcburuq. Onlar
üçün nə əxlaq normaları var, nə şərəf,
nə ləyaqət. Ümumiyyətlə,
müharibənin necə aparılması barədə
anlayışları yoxdur. Ona görə
də onlar müharibəni belə aparırlar. Bilirsinizmi, hətta hər bir rəqibə,
düşmənə də müəyyən dərəcədə
hörmət etmək lazımdır, çünki qaydalar, o
cümlədən müharibənin aparılması
qaydaları var. Erməni tərəfi üçün bu
qaydalar yoxdur. Ona görə də biz Ermənistanın
pislənəcəyinə o qədər də ümid etmirdik.
Bizi qardaş Türkiyə dəstəkləyir.
Bizi Pakistan, Türkiyə Prezidenti, Pakistanın Baş Naziri
açıq dəstəkləyirlər. Onlar dəfələrlə
bizi dəstəklədiklərini ifadə ediblər. Bizi çox ölkələr dəstəkləyir.
Lakin biz dünya birliyi dedikdə, nə
üçünsə həmişə Qərb dünyası
başa düşülür. Bax, oradan biz
həmrəylik gözləmirdik və gözləmirik.
-Bundan
başqa, erməni tərəfi tez-tez Azərbaycanın
müxtəlif enerji infrastrukturunu – Mingəçeviri, qaz kəmərlərini,
neft kəmərlərini atəşə tuturdu. Ümumiyyətlə, Siz necə hesab edirsiniz, bu, Azərbaycan
neftinin və qazının dünya bazarına
çatdırılması üçün müəyyən
risklər yarada bilərmi?
-Əgər onlar vəd etdiklərini reallaşdıra
bilsələr, konkret olaraq, Səngəçal
terminalını və ya bizim neft və qaz kəmərlərimizi
bombalaya bilsələr, bu, əlbəttə, risklərlə
bağlı olacaq. İndiki halda düşünürəm
ki, onları qınayacaqlar, çünki bu neft və qaz əsasən
avropalı istehlakçılara lazımdır. Sirr deyil ki, Azərbaycandan çəkilən qaz kəməri
müəyyən dərəcədə, çox yox, müəyyən
dərəcədə bəzi Avropa ölkələrinin enerji
təhlükəsizliyinə şərait yaradır və
yaradacaq.
-Avropanın
cənubu.
-Neftin
göndərilməsi məsələsinə gəldikdə
bu gün Avropa İttifaqının üzvü olan bəzi
ölkələr özlərinin ehtiyaclarının təxminən
40-50 faizini Azərbaycan nefti hesabına təmin edirlər. Yəni, əgər bu neft-qaz kəmərləri ilə
bağlı bir hadisə baş versə, Ermənistan ciddi beynəlxalq
təzyiqlə üzləşəcək. Lakin bu da onları dayandırmır. Axı, onlar Bakı-Novorossiysk neft kəmərini
bombalamağa cəhd göstərmişdilər. Bu neft kəməri Azərbaycan ilə Rusiyanı
bağlayır. Həmin Rusiyanı ki, Ermənistan
ondan həmişə hansısa xüsusi münasibətlər
tələb edir, əvəzində heç nə vermədən.
Heç nə. Əsla.
İstər tarixi baxımdan, istər beynəlxalq
arenada dəstək mənasında. Əlbəttə,
indi Sorosun komandasından başqa bir əməl gözləmək
çətindir. Buna görə də Mingəçeviri,
elektrik stansiyasını bombalamağın məqsədi Azərbaycanın
enerji sistemini dağıtmaqdır. Bu, əlbəttə,
müəyyən dərəcədə təsir göstərər,
lakin biz artıq şaxələnmiş enerji təchizatı
şəbəkəsi, yeni elektrik stansiyalarını
yaratmışıq. Ona görə də
bu, məhz erməni tərəfin yırtıcı mahiyyətini
göstərir. Başqa məsələdir
ki, biz həmin raketlərin çoxunu havada məhv etmişik.
Bir hissəsi tutulub, bir hissəsi partlamayıb.
Bu da onların hərbi potensialından xəbər
verir. Amma, əlbəttə, belə bir təhdid
var və biz ona adekvat reaksiya verməliyik. Mən
həmişə demişəm, bu gün də deyirəm, Bərdə
şəhərinin vəhşicəsinə bombardman edilməsinə,
orada 7 yaşlı qızın həlak olmasına və bir
neçə uşağın zərər çəkməsinə
baxmayaraq, biz onların tayı deyilik. Biz
onlara döyüş meydanında cavab verəcəyik. Biz yeni torpaqların azad edilməsi ilə,
bayrağımızı yeni şəhərlərə
sancmaqla cavab verəcəyik. Biz şəhərləri,
mülki şəxsləri bombalamayacağıq. Sizə
lap yaxın vaxtlara aid bir nümunə göstərim. Artıq çoxdandır ki, həlak olanların cəsədlərinin
və hərbi əsirlərin dəyişdirilməsi barədə
söhbət gedir. Prinsip etibarilə bu
mövzu Moskvada səslənib. Bu ayın
10-da humanitar mülahizələrə əsasən biz Beynəlxalq
Qırmızı Xaç Komitəsinə dəfələrlə
müraciət etmişik ki, gəlin, mübadiləni təşkil
edək. Özü də, tam təfərrüatı
ilə deyim, mən həlak olmuş erməni hərbçilərinin
cəsədləri barədə tapşırıq vermişəm
ki, onları maksimum dərəcədə refrijiratorlarda
(soyuducularda), soyuq yerlərdə saxlasınlar, biz
hamımız bilirik, insanların cəsədləri qalanda nə
hala düşür.
-Cəsədlərin
parçalanmaması üçün.
-Bəli,
tamamilə doğrudur. Hər dəfə erməni
tərəfi imtina edir. Hər dəfə
bəhanələr gətirirdilər ki, gəlin, bunu
döyüşlər gedən yerdə edək. Başa düşürsünüzmü, bu,
mübadiləni aparacaq insanların, mülki şəxslərin
həyatını təhlükə altına qoymaq deməkdir.
Biz deyirik yox, axı, bizim dövlət sərhədimiz
var. Gəlin, bunu Tovuz rayonunda, Qazax rayonunda edək. Gəlin, orada edək. Deyirlər,
yox, yalnız burada. Buna görə dünən
mən qərar qəbul etmişəm ki, Ermənistanın həlak
olmuş hərbi qulluqçularının cəsədlərinin
çox hissəsi birtərəfli qaydada Ermənistana verilsin.
Üstəgəl daha iki mülki şəxsi –
bu ahıl insanları da verəcəyik. Dünən
biz bunu etməyə çalışdıq, onları
maşınlarla sərhəd tərəfə yola saldıq.
ATƏT-in ofisini, Qırmızı Xaç Komitəsini
bu işə cəlb etdik, lakin erməni tərəfi
onları qəbul etmir. Onlar həlak
olmuş insanlarının cəsədlərini qəbul etmirlər.
Ümumiyyətlə, bu, nə deməkdir, bunu
necə izah edəsən? Ümumiyyətlə,
bu, hansı insani əxlaq normalarına sığır? Biz hər halda cəsədləri verəcəyik.
İndi mülki şəxslərin və həlak
olanların cəsədlərinin Gürcüstan ərazisindən
çatdırılması üzərində işləyirik.
Əgər onlar bu cəsədləri qəbul
etməsələr, mən heç bilmirəm nə edək?!
Görün, biz kiminlə vuruşuruq. Başa düşürsünüz? Bunu hamı başa düşməlidir. Onların bütün saxta, yalvarış dolu bəyanatlarını
da. Onların ah-vayı, ağlamaları –
bunlar hamısı yalançı göz yaşlarıdır.
Biz onları yaxşı tanıyırıq.
Buna görə Rusiya ictimaiyyəti onların
yalanlarına, böhtanlarına aldanmamalıdır. Bəli, aydındır ki, onlar Rusiya Federasiyasında
inteqrasiya ediblər. Təkcə orada yox,
Fransada da, Amerikada da. Onlar mediada da yer tutub, ictimai fon yaradırlar. Lakin insanlar bizim
kiminlə vuruşduğumuzu başa düşməlidirlər.
Anlamalıdırlar ki, biz haqlıyıq. Biz öz torpağımızda vuruşuruq. Onlar bizim torpaqda ölürlər.
-Cənab
Prezident, Siz dəfələrlə vurğulamısınız
ki, hərbi faza gec-tez başa çatacaq. Bununla əlaqədar
Sizə iki sualım var. Birincisi, Siz bütün rayonların
işğaldan azad edilməsindən, yəni, həm
Dağlıq Qarabağın, həm də yeddi rayonun
qaytarılmasından sonra Azərbaycanın iqtisadi
potensialını necə qiymətləndirirsiniz? Bu, Azərbaycanın iqtisadi artım sürətinə
necə təsir göstərə bilər?
-Bunu demək
çətindir. Bilirsinizmi, bu barədə
müxtəlif ehtimallar var. Əlbəttə, böyük ərazilərin
öz nəzarətimizə qaytarılması artım
üçün, inkişaf üçün, ilk növbədə,
kənd təsərrüfatının və turizmin
inkişafı üçün böyük potensialdır.
Ona görə ki, Qarabağ regionu ölkəmizin
ən gözəl və bərəkətli regionlarından
biridir. Həm təbii faydalı qazıntılarla, həm
qızılla, sink və qurğuşunla zəngindir. Yeri gəlmişkən, Ermənistan Kəlbəcərdə
bir neçə xarici şirkətlə bərabər
qızılın qanunsuz hasilatını həyata
keçirir. Lakin biz, əlbəttə,
onların hamısını müvafiq hüquqi prosedurlar vasitəsilə
məsuliyyətə cəlb edəcəyik. Ona görə də bu regionun perspektivi Azərbaycanın
davamlı inkişafı üçün, ilk növbədə,
ərzaq təhlükəsizliyi məsələlərinin həlli
üçün çox vacib olacaq. Lakin
anlamaq lazımdır ki, birinci mərhələdə bu,
çox böyük maliyyə məsrəfləri tələb
edəcək.
-Bərpa
işləri.
-Bəli,
əlbəttə. Çünki, hətta bizim göstərdiyimiz
kadrlardan da görünür ki, orada bircə ev
də qalmayıb. Biz Füzuli şəhərini
işğaldan azad edəndə orada bircə salamat bina tapa
bilmədik. Təsəvvür edirsinizmi?
Bütün şəhərdə, halbuki orada 10
minlərlə insan yaşayırdı. Bircə
bina da qalmayıb. Mənə zəng vurdular, dedim ki,
bayrağı dirək üzərində qaldırın. Görün, onlar nə ediblər. Ağdamın, Cəbrayıl rayonunun
xarabalıqlarına baxın. Hər
şey dağıdılıb. Elə bil
buradan vəhşilər keçiblər. Elə
bil bunlar insan deyilmiş. Onlar hər
şeyi söküb-dağıdıblar. Evlərin
damlarını, pəncərə çərçivələrini,
hətta unitazları da. Bu, sadəcə,
quldurluqdur. Buna görə qarşıda
bizi çox böyük xərclər gözləyir. İnfrastruktur, yollar, kommunikasiyalar, yaşayış
yerləri, inzibati binalar. Buna görə də
bu, yəqin ki, birinci mərhələdə ümumi daxili məhsulun
həcminə, inşaat sektoruna çox müsbət təsir
göstərəcək.
-İnşaat sektoruna.
-Bəli,
sözsüz. Bir də, əlbəttə, məşğulluq
məsələsinə. Tikinti
materialları istehsalı ilə bağlı olan hər
şeyə. Lakin bu, milyardlarla məsrəf
demək olacaq. Biz dəymiş ziyanı
hesablayacağıq. Mən artıq komanda
vermişəm, işğaldan azad edilmiş ərazilərdə
xüsusi müvəqqəti komendaturalar yaradılmasına
dair təlimatlar vermişəm. Cəmi bir
neçə gün bundan əvvəl bu cür
tapşırıq verilib. Biz hər
şeyi inventarlaşdıracağıq, orada qalanların
uçotunu aparacağıq, bizə vurulmuş ziyanın həcmini
qiymətləndirəcəyik və təbii ki, bundan sonra
artıq bizim vətəndaşların oraya
qayıdacağı mərhələdə müvafiq
hüquqi prosedurlar aparılacaq, biz təcavüzkarı məsuliyyətə
cəlb edəcəyik. Odur ki, perspektivdə, fikrimcə
50 il ərzində bu, qeyri-neft sektorunun
inkişafına yaxşı təkan verəcək,
qısamüddətli perspektivdə isə bu, məsrəf tələb
edəcək. Lakin, başa
düşürsünüzmü, Qarabağı bərpa etmək,
onu yer üzündə ən gözəl və həyat
üçün rahat guşələrdən birinə
çevirməkdən bizi dayandıra biləcək maddi maneə
yoxdur.
-Nəhayət,
sonuncu sual. Siz Qarabağ münaqişəsi
başa çatandan, nizamlanandan sonra bizim regionda vəziyyətin
geosiyasi inkişafını və qüvvələr nisbətini
necə görürsünüz?
-Zənnimcə, vəziyyət, əlbəttə, münaqişədən əvvəlki kimi olmayacaq. Biz regionda geosiyasi düzümü çox cəhətdən dəyişmişik. O, artıq dəyişib və bir çox stereotiplər keçmişdə qalıb. Məsələn, Rusiya və NATO arasındakı qarşıdurma kimi. Siz indi baxın, Rusiya və NATO-nun üzvü olan Türkiyə daha çox səmimi və etimada əsaslanan əlaqələrə malikdirlər, nəinki Türkiyə ilə NATO üzvü olan hər hansısa başqa ölkə. Bunlar əvvəl yox idi, bunlar yeni reallıqlardır. Buna görə də, bax, belə dəqiq strukturlaşdırılmış stereotip geosiyasi təfəkkür də ikinci plana keçir. Mən hesab edirəm ki, bu, müsbət amildir. Çünki reallıqları əsas götürmək lazımdır, reallıqları isə siyasətçilər öz fəaliyyətləri ilə yaradırlar. Düşünürəm ki, bu gün bizim regionda regionun gündəliyini müəyyən edən, əməkdaşlığa istiqamətlənən aparıcı siyasi xadimlər arasında çox müsbət əməkdaşlıq formatı yaranır. Çünki bu gün Türkiyə, İran, Rusiya və Azərbaycan arasında həm üçtərəfli, həm də ikitərəfli formatlarda fəal əməkdaşlıqdan danışmaq olar. Bizim üçtərəfli formatımız mövcuddur. Düşünürəm ki, gün gələcək, biz artıq dördtərəfli formatda da fəaliyyət göstərəcəyik. Bu, həm tarixi, həm iqtisadi, həm nəqliyyat, həm geosiyasi və ən başlıcası, bu regionda təhlükəsizliyin möhkəmləndirilməsi baxımından təbii olacaq. Buna görə Ermənistan bundan sonra da Qafqazın bədənində yad cisim kimi qalmamalıdır. Ermənistan buraya onsuz da hamıdan sonra gəlib və erməni dövləti onlara tarixən heç vaxt məxsus olmadıqları torpaqlarda süni şəkildə yaradılıb. Mən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin İrəvanı Ermənistana necə verməsini dəfələrlə demişəm. Bu, tarixi faktdır. 1918-ci il mayın 29-da, Cümhuriyyətin yaranması elan ediləndən bir gün sonra İrəvan verilib. Özü də müzakirələr zamanı qanunverici orqanının İrəvandan olan deputatları bunun əleyhinə idilər, lakin onların fikrini heç kim nəzərə almadı. Bax, beləcə İrəvanı götürüb veriblər. Buna görə də, necə deyərlər, olan olub, keçən keçib. İndi Ermənistan yad cisim olmamalı və işğala son qoymalı, Azərbaycan ilə, Türkiyə ilə münasibətləri normallaşdırmalıdır. Bu, onlara yalnız fayda gətirə bilər, başa düşürsünüzmü, yalnız fayda. Bütün kommunikasiyalar açılacaq, onlar inteqrasiyalı enerji, nəqliyyat layihələrinin bir hissəsi, ümumi təhlükəsizlik sisteminin bir hissəsi olacaqlar. Baxın, bu gün Türkiyə Rusiyadan S-400 zenit-raket kompleksləri alır. Bu, tamamilə yeni təhlükəsizlik sistemidir. Bu, sadəcə, hava hücumundan müdafiə kompleksinin alınması deyil, yeni təhlükəsizlik, qarşılıqlı etimad sisteminə bir addım yaxınlaşmaqdır. Bunu qarşılıqlı etimad olmadan əldə etmək mümkün deyil. Biz Rusiyadan S-300-ləri çoxdan almışıq. Bu da qarşılıqlı etimad amilidir. Buna görə regionun belə konfiqurasiyası hamının xeyrinədir. Amma Ermənistan başa düşməlidir ki, o, artıq yolun kənarındadır. Artıq ondan ötrü heç kim vuruşmayacaq. Bəs sonra? Əgər o, bizimlə qarşıdurmaya davam edərsə, əgər bundan sonra da Türkiyəyə ərazi iddiaları irəli sürərsə, başa düşməlidir ki, bizim qarşımızda necə dura bilər. Lakin biz qarşıdurma istəmirik, biz sülh istəyirik, onların bizə və xalqımıza gətirdiyi bütün ağrı-acılara və faciələrə baxmayaraq. Buna görə də düşünürəm ki, geosiyasi reallıqlar müsbət istiqamətdə inkişaf etməlidir. Hər halda biz öz tərəfimizdən hər şeyi edəcəyik ki, bu, belə olsun.
-Bütün
suallarımıza ətraflı cavab verdiyinizə görə
bir daha sağ olun.
-Sağ
olun.
Azərbaycan.-2020.- 29 oktyabr.- S.1;3.