Ceyhun Mirzəyevin Gülablı
“Fəryad”ı
...Bir vardı, biri yoxdu, cənnət məkanda Gülablı adlı bir kənd vardı. Ağdamın suyu da, havası da gül qoxuyan bu yurdundan çox istedadlar çıxıb Azərbaycan adlı məmləkətin ədəbiyyat, mədəniyyət aləminə, ictimai həyatına atılmışdı...
Hamısı da öz sahəsinin sevilən, seçilən adamlarından olmuşdular. Bu kəndin məşhur yetirmələrindən biri də bir ömürdə iki tale yaşayan aktyor Ceyhun Mirzəyev idi...
Həyat ssenarisi
1946-cı il aprelin 9-da dünyaya göz
açan Ceyhunun atası Cəmil Mirzəyev Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsində
çalışırdı. “Qırmızı
Döyüş Bayrağı” ordeninin ilk
daşıyıcısı olmuşdu. Həmin orden ilk
olduğu üçün indi də Rusiya Tarixi Muzeyində
saxlanılır. Bizim kinoçular isə bu ordeni “Qanun naminə” filmində
tarixə salıblar. Gənc prokurorun yaxasında...
Ceyhun 3 yaşında olanda Cəmil Mirzəyev ürək
çatışmazlığından dünyasını dəyişib. Atasızlıq
bütün varlığı ilə ömür boyu
içindən keçib, bu hiss onunla birgə yaşayıb.
Gecələr yorğanını başına çəkib
günün yorğunluğunu yuxudan əvvəl göz
yaşları ilə çıxaran anasının
hıçqırtısını eşidib...
Özü
də yorğanını başına çəkib ona
qoşulan Ceyhun uşaqlığını yaşamadan
böyüyür... Ana qayğısı çəkir,
balaca çiyinlərinə ailənin məsuliyyətini
götürür. Atasızlığı
unutmağa, anasına arxasız olmadığını
göstərməyə çalışır. Yalnız təklikdə öz aləmində
atalı Ceyhunun həyatının ssenarisini yazır.
Pozur, dəyişir,
hər gün daha bir xoşbəxt Ceyhun ssenarisi
yazılır... Belə ssenari yazmaq
bacarığı onu “Azərbaycanfilm”ə sınaq çəkilişlərinə
gətirib çıxarır.
“Doğrudan
İsmayıldır ki...”
Uşaq
rolu üçün balaca oğlan uşağı gəzən
rejissor köməkçiləri onun “şeytan siması”na heyran qalıb kinostudiyaya dəvət edirlər.
Tanımadığı rejissorun - “Bu filmə çəkilməsə
belə onun gözəl ekran siması var, əsil kinoluqdur” rəyi
Ceyhunda kinoya olan marağı birə beş
artırır...
İlk dəfə 11 yaşında “Görüş”
filmində Şıxəlinin uşaqlarından birini
oynayır. Filmdə heç gözə çarpmamağı
onu yaman təsirləndirir. Amma xəbəri
olmur ki, peşəkarın gözündən
yayınmayıb. Həbib İsmayılov
onu çəkəcəyi “Ögey ana” filmində
İsmayıl rolu üçün artıq gözaltı
edibmiş. Ona Ceyhunu tanıtdıran isə
Nəcibə Məlikova idi.
Sınaq çəkilişindən sonra kinostudiyanın
dəhlizində əmisinin gəlib onu evə
aparacağını gözləyən Ceyhun dəhlizin o
başından bu başına keçən Nəcibə
xanımı görür. Aktrisanı ilk dəfə
canlı görməsi, onun gözəlliyi balaca kişini necə
heyran edirsə özü də bilmədən ağzı
açıq qalır. Nəcibə
xanım ona - “balası, ağzını yum” - deyə, eyham
edib keçib gedir. Birdən nə
düşünürsə duruxub geri dönür. Aktrisa Ceyhunu xeyli sorğu-suala çəkdikdən
sonra yan otağa keçib “Ögey ana” filminin çəkilişlərinə
aktyor yığan rejissora “İsmayılı tapdım, öz
ayaqları ilə gəlib, dəhlizdədir” deyir. Rejissor çıxıb Ceyhuna baxıb “Doğrudan
İsmayıldır ki” deyir.
Bu filmə
çəkiləndə onun 12 yaşı vardı...
47 illik
ömrün kinoda keçən 35 ili
Ceyhunun üçüncü filmi də əsas rol olur. 14
yaşında P.Meremenin əsəri əsasında Tofiq
Tağızadənin çəkdiyi “Matteo Falkone” filmində
baş - Fortunato rolu ona həvalə olunur. Bu iki uğurlu obraz onun kinoda vizit kartına
çevrilir. Sonra isə ümumən 25-ə qədər
filmdə müxtəlif obrazlar yaradır: “Əsl dost” (1959),
“Qara qağayı” (1962-ci ildə Rusiyada çəkilib),
“Yenilməz batalyon” (1965), “Qanun naminə” (1968), “Dəli
Kür” (1969), “Bakıda küləklər əsir” (1974), “Yol əhvalatı”
(1980), “Qanlı zəmi” (1985), “Lətifə” (1989)...
Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun Rejissorluq fakültəsini bitirəndən sonra
Moskvada da təhsil alır. İşinin peşəkarı olmaq
üçün... Onun 47 illik ömrünün
35 ilə yaxını kino ilə bağlı olub. Təkcə çəkilməyib, Ceyhun Mirzəyev
kinostudiyada müxtəlif peşələrdə
çalışıb. Assistent də olub,
rejissor köməkçisi də işləyib, aktyorluq da
edib, üstəlik, rejissor kimi filmlər də çəkib.
“Mozalan” satirik kinojurnalı üçün süjetlər
çəkəndə, onun bədii rəhbəri olanda
çox gənc idi...
Onun rejissor kimi ilk işi “Bəyin oğurlanması” filmi
olub. Ardınca “İşarəni dənizdən gözləyin”
filmini çəkib. “Fəryad” isə sonuncu filmidir...
“Mozalan”ı
vızıldadan adam
Ceyhun həyatda nə edəcəkdisə,
hamısını vaxtından əvvəl başa
çatdırıb. Görünür, vaxtından əvvəl o dünyaya
getməyə tələsirmiş...
Kino
çəkilişlərində, gərgin iş rejimində
Ceyhun Mirzəyevin dostlarını, həmkarlarını
parodiya etməsi adət halını almışdı. Bunu həm
də ondan gözləyirdilər artıq... Hamının
dönüb ona baxdığını görəndə
birinci bunu ondan istəyən adamı parodiyadan
başlayardı.
“Mozalan”ın şapkasında səslənən
vızıltı səsi də ona məxsusdur, arını
parodiya edir...
Özündən böyükləri parodiya etməzmiş,
bir dəfə necə olursa Rasim Ocaqovu yamsılayır və
“cinayət başında” yaxalanır. Arxadan Rasim Ocaqov gəlib
eşidir. Ceyhun çevrilib baxanda Rasim
Ocaqovun dönüb getdiyini görür. Onun
gözünə görünməmək üçün bir
aylıq Moskvaya ezamiyyət götürüb aradan
çıxır.
Bu bir ay ərzində
Ceyhun Mirzəyev indiyə qədər ona tanış
olmayan bir hiss yaşayır, sevir. Qarşısına
çıxan Lidya adlı gənc qız onu elə
ovsunlayır ki, evlənməyə qərar verir. Həm də bu qarşılıqlı sevgi onun
yaradıcılıq yoluna da işıq salır. Evlilikdən sonra Ceyhun Mirzəyev sevimli işində
daha maraqlı etapa keçir.
İllər
keçir Ceyhun Mirzəyevin bir qızı dünyaya gəlir...
“Fəryad”
...Ötən
əsrin 90-cı illəri idi. Qarabağla
bağlı olaylar Ceyhunun rahatlığını əlindən
almağa başlayır. Gördüyü işlər
gözündən düşür... Gecə-gündüz
Qarabağ mövzusunda bir film ortaya qoymağın vacibliyi fikri
onu narahat edir. Beləcə “Fəryad”ın ideyası
yaranır.
Onun
çəkilişlərinə başlayanda artıq
1993-cü il idi. Ağdam, onun doğma yurdu
Gülablı işğal olunmuşdu...
Ceyhun Mirzəyev bu ağrını nisbətən
azaltmaq üçün bütün enerjisini “Fəryad”a
verirdi.
“Fəryad”
Ceyhunun Qarabağ, Ağdam, Gülablı fəryadı idi...
Kinonun çəkiliş məkanını operator Kənan
Məmmədovla Ceyhun Mirzəyev seçirlər. Qışın
oğlan çağında Murovun ətəyində, Goranboy
rayonunda çəkilişlər başlayır.
Ceyhun Mirzəyev çəkiliş arası
döyüş yerlərinə gedir. Döyüşçülərlə
görüşüb, onların döyüş söhbətlərini
dinləyirmiş...
Kərkicahan uğrunda döyüşlərdə
yaralanmış, əsir düşmüş Arif
İsmayılov sonralar “Fəryad” filminə baxanda heyrətə
gəlir.
Filmdəki kadrlar bir vaxtlar hospitalda yatarkən ona baş
çəkməyə gələn Ceyhun Mirzəyevə
danışdığı epizodlar idi...
Tələsirdi...
Çəkilişdən evə qayıdan rejissor rahat
dincələ bilmirmiş, hospitalları gəzir, əsirlikdən
qaytarılmış, yaralanmış
döyüşçülərlə görüşür,
gecələr yuxuda belə o epizodları görüb
hövlnak oyanarmış. Xanımı Lidya
danışırdı ki, bizim də
rahatlığımız pozulmuşdu: “Ceyhun əvvəlki
kimi ailəsinə, canından çox sevdiyi qızı Cəmiləyə
bağlı deyildi, hardasa başqa yerdə idi, bizimlə olan
yalnız cismi idi. Onu da bizdən əsirgəyib
vaxtından tez çəkiliş meydançasına
qayıdırdı”.
Tələsirdi
Ceyhun... Kaskadyor Əlini iştirak etdiyi Qarabağ
döyüşlərindən çağırıb filmin
lazım olan hissələrində çəkirdi, amma elə
səhnələr vardı ki, Ceyhun özü çəkilirdi...
Məsələn, Xocalıda balaca qız
uşağını işgəncə ilə qətlə
yetirən erməninin başını əzmək
üçün dağ çayından keçən Ceyhunun
sonradan buzlamış qıçları şişib göyərir.
Erməni obrazını oynayan Məlik Dadaşov onun
qıçına vuranda Ceyhun həqiqi ağrı hiss etdiyindən
təbii inildəyir. Bu ağrıları, əzabları
yaşamaqla işğal olunmuş yurdunun
ağrı-acısını içindən bu minvalla
çıxarmaq istəyirdi.
Kinonun çəkilişləri başa çatır, montaj başlayır. Ceyhun əməyinin bəhrəsini görəcəyi günü həsrətlə gözləyir və hər gün texniki prosesi izləmək üçün kinostudiyaya gedir, tələsir, darıxırdı.
Filmin operatoru Kənan Məmmədov çəkilişlər zamanı baş verən bəzi hadisələri xatırlayır: “Filmdə bir səhnə var - balaca qıza zor tətbiq edildiyini eşidən İsmayıl bunu kimin elədiyini başa düşür. Səngərin arası ilə qaça-qaça gəlib ermənilərin mövqeyinə çatır və bu alçaqlığı edən ermənini öldürür. Bu səhnəni hərəkətlə çəkirdim. Kamera maşında idi. Ceyhun ağacların arasında qaçdığı müddətdə maşın da paralel olaraq gedirdi. Birdən Ceyhun qeyri-adi bir hərəkət etdi və yıxıldı. Demə, qaçdığı yerdə bir ağacdan o biri ağaca çox nazik, amma poladdan bir sim çəkilmişdi. Kim bunu eləmişdi bilmirik. Amma təbii ki, əvvəlcədən hazırlanmışdı. Ceyhun onu son anda görüb əli ilə itələyib yıxılmasaydı, sim boğazını üzərdi. Çox sarsıldıq o anda. Əli kəsilmişdi, həkimə aparıb yardım etdik. Bir də o qaçan zaman çaydan keçir. Qış ayı, dağdan gələn su adamın barmağını da kəsirdi. Mən etiraz edirdim ki, o səhnədə kaskadyor, dubl aktyoru çəkilsin. Amma Ceyhun razı olmadı, özü çəkildi. Ondan sonra da təbii ki, özünü pis hiss etdi. Ümumiyyətlə, bu film Ceyhuna mənən xeyli təsir etdi, ürəyi tap gətirmədi. Filmi tez hazırlayıb qurtarmaq istəyirdi, tələsirdi elə bil. Bəlkə də ürəyinə nəsə dammışdı. Amma çox təəssüf ki, tam olaraq başa çatdıra bilmədi. Nə öz rolunu səsləndirə bildi, nə də filmi gördü”.
Onun “Fəryad”ı heç vaxt bitməyəcək
Rayonlar bir-bir işğal olunurdu, vəziyyət gərgin, film ərsəyə gətirmək zülm... Ceyhun Mirzəyev isə həm vətənini, həm də kinonu çox sevirdi.
1993-cü il martın 5-də (47 yaşının tamamına 1 ay qalmış) Ceyhun Mirzəyev telestudiyaya getmişdi. Onun “Fəryad” filmi haqqında veriliş hazırlanırdı. Elə oradaca vəziyyəti pisləşib. Diktor Hicran Hüseynov onu maşına qoyub evə gətirəndə Ceyhun Mirzəyev özündə olmayıb. Xanımı təcili yardım çağırıb. Ceyhun bir anlıq gözünü açıb qızı Cəmiləni çağırıb. Qızın üzünə baxıb və gözlərini yumub...
Onu köhnə Yasamal məzarlığında atasının, əmisinin yanında dəfn edirlər. Cəmi 47 yaşlı Ceyhun körpə ikən itirdiyi, indi özü yaşında qalan atasına qovuşur.
Ceyhunun özünün görə bilmədiyi film ölümündən sonra təqdim olunur...
Ceyhun Mirzəyevi aramızdan vaxtsız aparan, ömrünün nakamlığına səbəb olan itkilər artıq yoxdur...
Ceyhunun Qarabağı da, Ağdamı da, Gülablısı da indi azaddır...
Ancaq onun “Fəryad”ı heç vaxt bitməyəcək...
Ramilə QURBANLI
Azərbaycan.-2021.- 9 aprel.- S.6.