Keçmişdən qopan gələcək
On yeddi yaşında Ağdamdan ayrılan Əli
Əmirli əlli altı ildən sonra doğma yurda xatirələrin
ağuşunda qayıtdı
Dağıntılar
arasında dayandığı yer onun yurd yeridir. Bütün həyatı,
əsli-kökü, qohum-əqrabası, keçmişi bu yerlə
bağlıdır. Bu yer 30 ilə yaxın
onu maqnit kimi özünə çəkib, amma getmək
mümkünsüz olub. İşğaldan azad edilən
yurd yerindən qalan indi yalnız daş
parçalarıdır...
Dizləri taqətdən
düşdüyündən hiss basmış daş
parçalarından birinin üstündə oturur. Görmək üçün gəlib bu
dağıntılar arasına çıxdığı yerdə
onu uzaq uşaqlığına, əvvəlki Ağdama
yalnız xatirələri apara bilər.
Yazıçı, Əməkdar
incəsənət xadimi, professor Əli Əmirlinin
“Qarabağ söhbətləri”ndəyik. Gözlərini uzaq məchulluğa
dikib, öz-özüylə danışırmış kimi həmin
xatirələrə baş vurur...
Ömrümün
on yeddi ili
- Adam
xatirələrini danışmağa başlayırsa, deməli,
qocalır. Bəlkə buna görədir ki,
altmışa qədər keçmişə boylanmağı
sevməmişəm, gələcəyə də heç vaxt
möhtəşəm planlar qurub arzular sorağında
olmamışam, düşünmüşəm ki, hər
şey bu gündə, indidə həll olunur.
Hər gələn sabah
da elə indiyə, bu günə çevrilir. Peyğəmbərə
aid edilən hədislərin birində havayı yerə deyilməyib
ki, sabahın dərdini bu gün çəkmə. Personajlarımdan birinin dili ilə desəm,
keçmiş yuxu, gələcək (əgər gələcəksə)
naməlum, nağd olan bu gündür, indidir, onun qədrini
bilmək gərək. Bəlkə elə
buna görə idi ki, cavanlıqda ağdamlı olsam da,
Qarabağı o qədər də tez-tez
xatırlamırdım. Xatırlayanda isə, Qarabağ mənim
üçün iki məkana bölünürdü:
doğulduğum Novruzlu kəndi, böyüdüyüm 1
nömrəli məktəbini bitirdiyim Ağdam şəhəri...
Kənddən yeddi,
Ağdamdan on yeddi yaşımda çıxıb
dünyanın ən gözəl, ən doğma şəhərinə
- Bakıya gəlmişəm. O Bakıya ki,
yaxşı nəyim varsa, onunla bağlıdır.
Bakısız özümü xoşbəxt hiss edə bilmirəm.
Bununla belə, zaman keçir, yaş artır və
xatirələr yaddaşımın hansı küncündəsə
dirilir, ilkin mənbədən daha canlı, daha təsirli olur,
aydın şəkildə keçmişimi görürəm.
Görürəm ki, ömrümün ilk on yeddi ili Novruzlu ilə, Ağdamla bağlıdır.
Həqiqətən, keçmiş yuxu olsa da, o
adamın içində həmişə canlıdır,
diridir. Xatirələrin uyuduğu o
keçmiş insanın bütün gələcək həyatını
müəyyənləşdirir, yönəldir, istiqamət
verir. Mən bunu yetmiş yaşı tamam
eləyəndən sonra daha dərindən, daha aydın
duyuram, görürəm.
Hərdən bu
yaşımda düşünürəm, bütün həyatım,
yaradıcılığım, xoşbəxtliyim, varlığım
Bakı ilə bağlı olduğu halda nədir məni
Qarabağa, konkret desəm, Ağdama, kiçik vətənim
Novruzluya bağlayan? Az qala otuz ildən sonra azadlıq
qazanmış Ağdama getmək istəyimin bu qədər
güclü olmasının səbəbi nədir? Niyə mən murdar düşmənin xaraba qoyduğu
şəhəri görmək istəyirəm, bu yanğı
nə ilə bağlıdır? On il
yaşadığım, dünyanı az-çox qanmağa
başladığım Ağdamın kol-kos başmış
Dəyirman həyətinin xarabalığında məni saran
həyəcan, boğazımı göynədən qəhərin
səbəbi nədir? Suallar çoxdur, cavablar
konkret deyil.
Bəlkə, xarabalıq
içərisində dayanıb xatirələrdə də
olsa keçmişi bərpa etmək,
yaşanmışları yenidən yaşamaq istəyidir bu? Bəlkə, məhz bu xatirələr
hesabına ömrün çox az
qalmış müddətini uzatmaq istəyi var burda? Bəlkə,
ona görə qoca adam daima keçmişi
yada salır, yorulmadn xatirələr söyləyir.
Personajlarımdan birinin parlaq
keçmişini yada salmaq, bəzək-düzək vuraraq
xatirələr danışmaq zəifliyi var, özü də
bunu bilir, ona görə də rəfiqəsinə deyir ki,
görsən bir şeyi iki dəfə danışıram, ətəyimi
çək və de ki, bunu danışmısan. İndi mən də hiss
edirəm ki, bu söhbətləri artıq “Ağdamda nəyim
qaldı?” avtobioqrafik romanımda demişəm, indi onları təkrarlayıram.
Müəllimdən
şikayət yazmışdıq
- Ağdamla bağlı xatirələrimin
məkanı şəhərin məşhur məhəllələrindən
biri ilə - Dəyirman həyəti ilə
bağlıdır. Oxuduğum 1 nömrəli məktəbə
aid xatirələrim çoxdur. Dəyirman
həyəti ilə bağlı ən parlaq hadisələri
“Ağdamda nəyim qaldı?” romanımda qələmə
almışam. Məktəb xatirələrim
isə məni heç vaxt dilləndirməyib. Baxmayaraq ki, ilk səhnə əsərimin mövzusu
məhz məktəbimizlə, 11-ci sinifdə oxuduğumuz
zamanla bağlıdır.
Məktəbi bitirməyə
ikicə ay qalmışdı. Ədəbiyyatdan bizə
dərs deyən müəllimdən narazı idik, indiki
ağlımla baxanda müəllimdə neqativ keyfiyyətlər
elə də dərin deyildi, insafən müəllim dərsə
can yandırır, ədəbiyyatı bizə sevdirməyə
çalışırdı, amma sevmirdik onu. Müəllimin dedikləri ilə əməlləri
üst-üstə düşmürdü, əksinə, ədəbiyyatın
təbliğ etdiyi mənəvi dəyərləri gözdən
salırdı. İlk gənclik
dövründə hamı həqiqətpərəst olur.
Nəhayət, müəllimi sinfimizdən
uzaqlaşdırmaq üçün ərizə yazmaq qərarına
gəldik. Yazdıq da!
Təsəvvür edin, 1965-ci il, sovet hökümətinin gur-gur guruldayan
vaxtı, partiya, komsomol, pioner təşkilatları və
şagirdlərin kollektiv etiraz ərizəsi! Əlbəttə,
biz istəyimizə nail ola bilmədik,
müəllim valideynlərimizin köməyi ilə faktik
olaraq qalib gəldi, amma mənəvi qələbə bizim idi,
müəllimin “markası” xeyli aşağı
düşdü. Baxt bu əhvalat mənim
“Ərizə” adlı ilk səhnə əsərimin
yazılmasına səbəb oldu.
Qızın
atası deyib ki, bu oğlan yazıçı olacaq
- Xatirələr çox idi, ilk
sevgilər, ilk davalar, uğurlar və uğursuzluqlar, ilk qələm
təcrübəsi. Onuncu sinifdə
yazdığım “indiyski” hekayələrimdən birini gizlicə
sevdiyim qıza verdim, diqqətini üstümə yönəltmək
üçün. Hekayə qızın necə
xoşuna gəlibsə, aparıb evdə bütün ailəyə
oxuyub. İlk dinləyicilərim yazıya
heyran qalıblar, qızın bazarda alverlə məşğul
olan atası deyib ki, bunu yazan oğlan böyük
yazıçı olacaq. Alverçi də
olsa, kişinin proqnozu “böyük” sözünü
çıxmaq şərti ilə doğru olub. Məqamı gələndə deyirəm, mənim
ilk tənqidçim bazarda alverçi olub.
Uşaqlıq illərim xeyli
dramatik, mürəkkəb keçib. O gündən ki, ata dediyim dayım
məni övladlığa götürüb Ağdama gətirdi.
Onda mənim yeddi yaşım vardı, hər
şeyi də çox gözəl başa
düşürdüm. Bir neçə
qızdan sonra doğulan birinci oğlanın ailədəki
yeri məlumdur. Yeddi il çox ərköyün,
sevilən, canına and içilən uşaq olmuşam,
Ağdama gələnə qədər. Sonrası
isə avtobioqrafik romanımda bütün təfərrüatları
ilə yazılıb.
Ağdamlı olasan, həyatında,
xatirələrində musiqinin yeri olmaya? Mümkünsüzdü!
Mən də musiqini sevirdim,
özü də ciddi şəkildə, amma bu məsələdə
mən muğam xridarı olan ağdamlılardan yüz səksən
dərəcə seçilirdim. Deməyə də
qorxuram, mən muğamatı sevmirdim. Məni Azərbaycan
bəstəkarlarının romansları, operalardan ariyalar, estrada mahnıları cəlb edirdi. Dinlədiyim əsərlərin hamısını əzbər
bilir, hətta tam otruşmamış dramatik tenora yaxın səsimlə
oxumağa cəsarət edirdim. Hər bazar
günü saat ikidə muğamat konsertini ağdamlılar həsrətlə
gözləyirdilər, mənsə dərd çəkirdim,
bu muğam nə vaxt bitəcək? Mən Bülbülə,
Rəşid Behbudova, Şövkət Ələkbərovaya
qulaq asırdım. Bütöv Ağdamda bəlkə məndən
başqa heç kəs Zəhra Rəhimovanı, Firəngiz
Əhmədovanı, Sona Aslanovanı, Ədilə Hüseynzadəni,
Rauf Atakişiyevi, Ağababa Bünyadzadəni
tanımırdı. Bu, o vaxtlar idi ki, atamın
xalası oğlu, nağaraçalan Yelmar dayı deyirdi ki, “sən
öl, camaat Bülbülün əlindən radiosunu
satır”. Şövkət Ələkbərova
fortepianonun müşayiəti ilə oxuyanda arvadlar
qışqırırdı ki, “o radyonu keçir, Şokət
yenə urusca oxuyur”.
Deyim ki, mən özüm də
zövqümün bu istiqamətinə təəccüb
edirdim. Çünki onlara xüsusi ləzzətlə qulaq
asırdım. Zəhra Rəhimovanın ifasında
Üzeyir bəyin “Firuzə” operasından Firuzənin
ariyasını dinləməkdən doymurdum, onu da bilirdim ki, əslində,
bu operadan bircə ariya qalıb, bəlkə də Üzeyir bəy
operanı elə bu ariyanın xatirinə yazmaq istəyirmiş,
o da alınmayıb. Bir də görürdün ariyanın
kulminasiya hissəsində nənəm müğənnidən
bərk qışqırdı: “Ay üstünə od
tökülsün, kəs onun səsini, başım getdi!”
Mən, yəqin ki,
müğənni olmaq istəyirdim. Əlbəttə,
içimdə aktyor olmaq istəyi də güclü idi.
Bir dəfə aktyor kimi səhnəyə
çıxdım da. Pioner həyatından
duzsuz bir pyes idi. Yaxşı səsimə
və aydın diksiyama görə baş rolu mənə
vermişdilər. Mədəniyyət
evinin səhnəsində məktəblilərin
olimpiadasına baxış keçirilirdi. Məktəbimiz baxışa bizim tamaşa ilə
qatılmışdı. Tamaşa
başladı, mən sözlərimi unutmuşdum, səhnədə
dəhşətli dərəcədə
sıxılırdım. Tamaşa bitdi, ya
bitmədi unutmuşam, xəcalət hissi isə hələ də
yadımdadı. Elə ordaca səhnəyə,
aktyorluğa həmişəlik əlvida deməyə
özümdə güc tapdım.
Ancaq Bakıya gələndən sonra
muğamları anlamağa, onlardan zövq almağa
başladım, bu, tədrici proses idi. İndi də
muğam xridarı deyiləm, amma ustad nəfəsini dərhal
hiss edirəm. Ümumiyyətlə,
muğamı və aşıq havalarını yaşlı
müğənnilərin ifasında dinləməyi
xoşlayıram. Uşaqların muğam
oxumasını isə qəbul etmirəm. Əlbəttə,
istisnalar da olur.
Novruzluda ondan
gözəl qadın yoxuydu
Doğulduğum Novruzlu kəndində
cəmi yeddi il yaşasam da, kəndin
toylarını şirin, əsrarəngiz nağıl kimi
xatırlayıram, ata-anam qardaş-bacılarım arasından
ancaq məni aparırdılar toylara. “Ağdamda
nəyim qaldı?” romanında Novruzlu toylarına xüsusi fəsil
ayırmışam.
Yaşa dolduqca, elə birbaşa deyək,
qocaldıqca köhnə xatirələrin təsir gücü
azalır, bir vaxtlar səni üzən nostalji zəifləyir,
heydən düşür, amma yenə də! Bu xatirələr
içərisində Novruzlu toylarının dəyişməz
“paçcah”ı gər səsli arıq, hikkəli
Tağı Yarovu, bir də çox gözəl rəqs eləyən,
ağappaq üzü işıq saçan, kənd
qadınlarından kəskin seçilən, şəhərlilər
kimi yaraşıqlı geyinən Aysabah müəllimi elə
bil indi də görürəm. O, adi kənd qadınları
kimi başını aşağı salıb utana-utana
oynamırdı. Onun rəqsi qadının
bütün gözəlliyini aşkar edir, onu olduğundan da
yaraşıqlı, gözəl göstərirdi.
İndinin özündə də Aysabah müəllimin geyim-kecimi,
başındakı ağ, uzun
saçaqlı ipək örpəyi, örpəyi rəngində
dikdaban lak çəkmələri gözümün
qabağındadı. Çox-çox uzun illərdən sonra
Bakıda xalam oğlunun hüzr yerində az
qala əyilib ikiqat olmuş bir qarını mənə
göstərib dedilər: “Aysabah müəllimdir, sənin
yadına gəlməz. Bir vaxtlar Novruzluda ondan
gözəl qadın yoxuydu”.
Novruzlu toylarının birində
“Qarabağın maralı” mahnısının müəllifi
İsgəndər Novruzlunu görmüşdüm. Bir suyu Səməd
Vurğunun ağsaçlı vaxtlarına çəkirdi.
Xatirələr çoxdur,
çətini o ümmana baş vurmaqdır, üzüb sahilə
çıxmaq çətin, ona görə qocaların
çoxu haqq dünyasına qovuşana qədər elə
xatirələr dənizində çapalayır.
Daha bir məqam
doğulduğum Novruzlu kəndi ilə bağlıdır. 1985-ci ilin
yanvarı idi. Bakıda iş yerimdə oturub “Axirətdən
qabaq gəzinti” adlı romanımın hansısa fəslini
yazırdım. O illərdə bir elmi-tədqiqat institutunda nəşriyyat-istehsalat
şöbəsinə rəhbərlik edirdim. Saat beşdə
hamı işini bitirib evə gedəndə, mənim iş
otağımda yaradıcılıq saatım
başlayırdı. Demək olar, hər gün
saat səkkizə kimi yazırdım. Bu,
bir adətə çevrilmişdi. Uzun illər
bu rejimdə işləmişəm. Bütün
əsərlərim eyni rejimlə yazılırdı. Həmin
gün də işimi bitirib çıxmaq istəyirdim ki,
telefon zəng vurdu və tanımadığım bir adam anamın ölüm xəbərini mənə
dedi. Bu çox gözlənilməz acı xəbər,
o vaxta qədər həyatımda almadığım ən
böyük zərbə idi. Gecə qatara
minib Ağdama yola düşdüm. Ertəsi
gün səhər tezdən artıq Novruzluda idim. Babam Məşədi Əlinin qardaşı Kəlbəabbasla
inqilabdan əvvəl şərikli tikdirdiyi nəhəng ikimərtəbəli
binanın həyəti kənd camaatı ilə dolu idi. Mən Ağdama gedənəcən bu evdə
yaşamışdım, dayım məni övladlığa
götürənəcən. Kəndin girəcəyində
olsa da, elə bizim bu evə görə Boccalı adlanan məhəlləmiz
bir vaxtlar Novruzlunun mərkəzinə çevrilmişdi.
Səbəb də kolxoz idarəsinin, kənd
sovetinin, sonralar kənd xəstəxanasının da
inqilabçı hökumət tərəfindən qismən
müsadirə edilmiş bu imarətə, yəni bizim evə
yerləşdirilməsiydi. Mülkümüzün
hökumət tərəfindən işğalı
altmışıncı illərə qədər davam
etmişdi. Sonralar elə bir vaxt gəlib
çatmışdı ki, o möhtəşəm imarətdə
mənim yönlü bir gün görməmiş yazıq
anamdan və bir-iki qohumdan başqa heç kəs
qalmamışdı, ölən ölmüş, qalanlar da dərbədər
olmuşdular.
Cənazəsində əbədi
yuxuya getmiş anam demiş, qu desən, məhlədə qulaq
tutulardı. İndi məni bu kəndə bağlayan heç nə
qalmadı. Onda belə
düşünürdüm. Sonralar, hər
bayramlarda həyat yoldaşım Solmaz xanım valideynlərinin
qəbrinə baş çəkəndə işğalda olan
kəndim - Novruzlu yada düşürdü. Qarqarın üstündəki Novruzlu qəbiristanlığını
xəyalən gəzirdim, doğma atamın, anamın, ata
dediyim dayımın, nənəmin, adlarını çəkmədiyim
neçə əziz adamımın qəbirlərini ziyarət
etmək istəyirdim. Amma mümkün deyildi, kənd də,
qəbiristanlıq da, qəbirlər də işğalda idi...
Sonuncu dəfə
Ağdamda atam rəhmətə gedən gün olmuşdum
Mən Ağdamın ən
yaxşı vaxtlarında, konkret desəm, 1965-ci ildə
çıxıb taleyimin şəhərinə - Bakıya gəlmişdim. Ağdamla əlaqələrim
qırılmamışdı. Hər yay
Bakıdan vətənə dönür, beş-on gün
qalıb qayıdırdım. Axırıncı
dəfə isə 1986-cı ildə, atam rəhmətə gedəndə
Ağdamda olmuşam. Ondan sonra nə
Ağdamı, nə Novruzlunu görmüşəm.
Nəhayət, Ağdamı
işğaldan azad etdik. Ali Baş Komandan İlham Əliyevin
müdrik siyasəti, qətiyyətli komandanlığı
altında qəhrəman Azərbaycan Ordusu murdar düşməni
zəlil etdi. Müstəqil Azərbaycanın
igidləri erməni vandallarını torpaqlarımızdan iti
qovan kimi qovdular. Bizim hər birimiz bu
möhtəşəm qələbəni daddıq, əyilmiş
qəddimizi dikəltdik. Anladıq ki, bu həlledici
məqamda qalib gəlməsək, ədalətə kar və
kor olan, üzünə sivil maskası taxmış qəddar
dünya uf demədən bizi əzərdi, ölkəmizi viran
qoyardı. Biz bu qələbə ilə dünyaya
sübut etdik ki, biz varıq, möhtəşəm xalqıq,
bizim yaşamağa haqqımız var. Bu haqqı biz
özümüz qazanmışıq!
Bu möhtəşəm qələbə ab-havasında 2021-ci ilin 29 mayında bir də gözümü açdım ki, Dəyirman həyətindəyəm, daha doğrusu, həmin həyətin, yeddidən on yeddiyədək yaşadığım evin xarabalığı qarşısındayam. Bütün danışdığım bu xatirələr həmin gün o həyətin kol-kos basmış xarabalığında üstümə sel kimi axanlardır. Novruzlu ilə, Ağdamla, Qarabağla bağlı xatirələr. Nə qədər ki varam, o xatirələr də olacaq, olmayanda isə kağızlarda, yazdıqlarımda, nəhayət, “Ağdamda nəyim qaldı?” romanımda qalacaq.
Uşaqlığında tərk etdiyi abad, yaşıllığa qərq olmuş, insanları da İmarətin qala divarları kimi möhkəm özüllü, özündə tarixi yaşadan yurduna o xatirələrin ağuşunda qayıtdı. İndi nə o təmtəraqlı Ağdam vardı, nə də uşaqlığı - hər ikisi xatirələrdə və tarixdə qalmışdı. Amma indi daha abad, gözəl, inkişaf etmiş bir yurd olacaq burda, indi dağıntıları arasında durduğu yerdə, gələcək olacaq, keçmişdən qopan gələcək...
Söhbəti yazdı:
Ramilə QURBANLI,
Azərbaycan.- 2021.- 4 avqust.- S.1; 6.