Heydər Əliyev və Azərbaycan
nizamişünaslığı
Görkəmli siyasi xadim Heydər Əliyev 1969-1982-ci illərdə Azərbaycan Respublikasının rəhbəri olduğu dövrdə dahi şairimiz Nizami Gəncəvi irsinə xüsusi qayğı və diqqət yetirmişdir. Bu mərhələdə Azərbaycanda, eləcə də postsovet məkanında nizamişünaslığın inkişafı Ulu Öndərin müdrük dövlətçilik siyasətinin tərkib hissələrindən biri olmuşdur.
1 noyabr 1969-cu ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin 50 illik yubileyinə həsr edilmiş təntənəli yığıncaqda söylədiyi nitqində Ulu Öndər Azərbaycan xalqının parlaq və orijinal mədəniyyətinin öndə gedən simaları sırasında - “mütəfəkkir şair Nizami Gəncəvi” deyə dahi sənətkarın adını xüsusi məhəbbət və şərəflə çəkmişdir. Nizami yaradıcılığındakı humanist ideologiya və ümumbəşəri xüsusiyyətlər onun hər zaman güvəndiyi əsas ictimai-fəlsəfi mənbələrdən idi.
Təsadüfi deyildir ki, Heydər Əliyev 1972-ci il avqustun 16-da Moskvada nəşr olunan “Literaturnaya qazeta”ya verdiyi müsahibəsində jurnalistin “Azərbaycan yazıçılarının yaradıcılığında sovet adamlarının dostluğu və qardaşlığı mövzusu necə işıqlandırılır?” - sualının cavabında Nizami Gəncəvi yaradıcılığına istinad etmiş, onun əsərlərinin əsas qayəsini təşkil edən və parlaq cizgilərlə ifadə olunmuş ümumbəşəri məhəbbət ideyasını nümunə gətirərək, yığcam və dəqiq şəkildə belə söyləmişdi: “Digər xalqların bütün əsl humanist mütərəqqi ədəbiyyatları kimi, Azərbaycan ədəbiyyatının da öz şanlı çoxəsrlik beynəlmiləlçilik ənənələri vardır. Müxtəlif xalqların oğul və qızlarını alovlu məhəbbətlə tərənnüm etmiş Nizaminin dahiyanə əsərləri buna parlaq sübutdur”.
Azərbaycan nizamişünaslığında Heydər Əliyevin müstəsna əməyini qiymətləndirmək üçün bu sahənin inkişaf tarixinə qısaca nəzər salmaq lazım gəlir. Məlumdur ki, Azərbaycan nizamişünaslığının ilk möhtəşəm mərhələsi, yəni XX əsrin 40-cı illəri öz monumental töhfələri ilə dünya elmi tarixində yeni bir səhifə açmışdı. 1940-cı illərə nisbətən, sonrakı 1950-1960-cı illər, ilk baxışdan durğunluq, sakitlik dövrü kimi nəzərə çarpsa da, əslində nizamişünaslıq artıq qurulmuş olan sxem əsasında sakit elmi tədqiqlərə keçmiş və nizamişünaslığın vacib problemlərinə həsr olunmuş onlarla monoqrafiyalar yazılmışdı. Lakin Nizami əsərlərinin nəşri və onun irsinin dünya miqyasında tərcümə və təbliği işində ötən əsrin 40-cı illərinə nisbətən bir durğunluq nəzərə çarpmaqdaydı.
Heydər Əliyevin 1970-ci illərdən başlayan təşəbbüsü və fəaliyyəti sayəsində Azərbaycan nizamişünaslığı öz tarixində ikinci çox möhtəşəm bir mərhələyə qədəm qoydu. Ulu Öndərin “Azərbaycanın böyük şairi və mütəfəkkiri Nizami Gəncəvinin irsinin öyrənilməsini, nəşrini və təbliğini daha da yaxşılaşdırmaq tədbirləri haqqında” 1979-cu il 6 yanvar tarixli qərarı ilə nizamişünaslıq elminin tarixində yeni bir dövr başladı. Bu qərarla Nizami Gəncəvi irsinin nəşri, tədqiqi və təbliği işi böyük vüsət aldı, nizamişünaslığın aktual problemlərinin çağdaş dünya elmi səviyyəsində həlli istiqamətində geniş imkanlar açıldı. Şairin həyatı və yaradıcılığının müxtəlif elmi aspektlərdən tədqiqata cəlb olunması, sənətinin dünya fəlsəfəsi və poeziya tarixinə təsirinin öyrənilməsi, həmçinin dünya şərqşünaslıq elmi tərəfindən qiymətləndirilməsi və digər məsələlərin tədqiqi qlobal xarakter aldı.
Bu dövrdə bütövlükdə Nizami mövzusu ədəbi prosesin ən aktual problemlərindən birinə çevrildi. Şairin lirikası və poemalarının Azərbaycan və rus dillərinə filoloji tərcümələri yarandı, əsərləri yenidən işıq üzü gördü.
Heydər Əliyevin 1981-ci ilin avqust ayında Nizami Gəncəvinin anadan olmasının 840 illiyi haqqında qərarı isə nizamişünaslıq problemlərinin həllini ümumittifaq miqyasında misli görünməmiş məcraya yönəltdi. Məhz Ulu Öndərin təşəbbüsü və himayədarlığı ilə 1981-ci ildə AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda ilk dəfə olaraq, ayrıca Nizamişünaslıq şöbəsi yaradıldı. Şöbəyə rəhbərlik dünyaşöhrətli şərqşünas-alim, professor, əməkdar elm xadimi Rüstəm Əliyevə həvalə olundu. Heydər Əliyevin xüsusi tapşırığı ilə respublikada, o cümlədən Nizamişünaslıq şöbəsində Nizami Gəncəvi “Xəmsə”sinin yenidən nəşri, şairin əsərlərinin Azərbaycan və rus dillərində filoloji tərcümələri və həyatının, ədəbi mühitinin və yaradıcılığının tədqiqi sahəsində qızğın iş getdi. O zaman ayda bir dəfə şöbə rəhbəri Rüstəm Əliyev Mərkəzi Komitənin İdeoloji məsələlər üzrə katibinə hesabat verir və nizamişünaslıq sahəsindəki işlərin gedişi haqqında Heydər Əliyevə məruzə edirdi.
Bu dövrdə görülən monumental işlər haqqında təsəvvür yaratmaq üçün onların bəzilərini qeyd etmək kifayətdir: Nəşrlər: Nizami “Xəmsə”si üzrə ayrı-ayrı poemaların Azərbaycan və rus dillərinə filoloji tərcümələri. (tərcüməçilər: R.Əliyev, M.Əlizadə, H.Məmmədzadə, Q.Əliyev, Z.Quluzadə, V.Aslanov, X.Yusifov və başqaları); tədqiqatlar: R.Azadə. “Nizami Gəncəvi. Həyatı və sənəti”, Nüşabə Araslı. “Nizami və türk ədəbiyyatı” (Bakı,1979), A.Hacıyev. “Renesans və Nizami Gəncəvi poeziyası” (Bakı,1980), M.Cəfər. “Nizaminin fikir dünyası” (Bakı,1982), X.Yusifov. “Şərqdə intibah və Nizami Gəncəvi” (Bakı, 1982), R.Əliyev. “Nizami. Azərbaycan, rus və ingilis dillərində biblioqrafik məlumat” (Bakı,1983) və “Ölməz məhəbbət dastanı” (Bakı,1984), X.Hüseynov. “Nizaminin “Sirlər xəzinəsi” (Bakı,1983), Ç.Sasani. “Nizaminin “Leyli və Məcnun”poeması” (Bakı,1985) , M.Kazımov. “Nizaminin “Yeddi gözəl” poeması və XIV-XVI əsrlər farsdilli ədəbiyyatda nəzirə ənənəsi” (Bakı,1987), Z.Quluzadə. “Şərq mədəiyyəti tarixinin nəzəri problemləri və nizamişünaslıq” (Bakı,1987), C.V.Qəhrəmanov və K.Allahyarov.”Nizami Gəncəvi əsərlərinin əlyazmaları dünya kitab xəzinələrində” (Bakı,1987) və sair.
Nizami əsərlərinin
ümumittifaq miqyaslı nəşrləri:
Nizami. Şeirlər və poemalar. (Leninqrad,1981), Nizami Gəncəvi. Seçilmiş əsərləri. 5 cilddə (Moskva, “Xudojestvennaya literatura”,
1985) və “Həft peykər”, elmi-tənqidi mətn: T.Məhərrəmov
(Moskva,1987).
Həmçinin bu illərdə Nizaminin dünya şərqşünaslığında öyrənilməsi problemi
üzrə neçə-neçə
tədqiqat işləri
yazıldı.
Əslində görülən işlərin
hamısı sadə yolla həll olunmurdu. Onların arxasında böyük
məsuliyyət dayanırdı.
O zaman respublikamız sovetlər birliyinin tərkibində idi. Hər bir irimiqyaslı nəşrlər və tədbirlər müxtəlif
mərhələlərdən keçməli olurdu.
Bu iş respublika rəhbərliyindən böyük
iradə, ağır zəhmət və güclü
vətənpərvərlik tələb edirdi. Heydər Əliyev özü bu hadisələri 1993-cü il 21 sentyabrda Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında ziyalılarla görüşündə
xatırlayaraq söyləyirdi:
“1981-ci ildə biz Nizaminin
ədəbi irsinin öyrənilməsi haqqında
böyük bir qərar qəbul etdik. Nizami Gəncəvinin
840 illiyini böyük
bir yubiley kimi qeyd edəndə
bizə çox yerdə irad tuturdular ki, 840 il yuvarlaq
tarix deyildir. Ancaq biz sübut etdik ki, Nizami Gəncəvi
elə bir şəxsiyyətdir, tarixdə,
dünya mədəniyyətində
elə bir iz qoyub getmişdir
ki, onun yubileyi hər il keçirilə bilər”.
Nizami əsərlərinin dünya
miqyasında nəşrinin
keyfiyyəti məsələsi
də həmişə
Ulu Öndəri düşündürürdü. Həmin nitqində Heydər Əliyev söyləyirdi: “Təsəvvür
edin, əgər biz Nizami Gəncəvini yaxşı tanıyırıqsa,
yaxud da Qərb ölkələrinin,
o cümlədən İngiltərənin
kitabxanalarında, muzeylərində
vaxtilə onun yaradıcılığını təhlil edən alimlər müəyyən
əsərlər yazmışlarsa,
Azərbaycanda 1948-ci ildən
sonra dahi şairimizin əsərləri
lazımi səviyyədə
çap olunmamışdı.
Nizami Gəncəvinin əsərlərinin
Moskvada rus dilində nəşr olunması barədə qərar qəbul edilmişdir. Lakin sonra
öyrəndik ki, “Xudojestvennaya literatura” nəşriyyatında bu əsərlər çap
olunmamışdır. Böyük bir nailiyyət kimi yox, sadəcə
olaraq, xalqıma xidmət kimi deyə bilərəm ki, Moskvada işlədiyim
dövrdə Nizami Gəncəvinin “Xəmsə”sinə
daxil olan əsərlərin rus dilində ayrı-ayrılıqda
nəşr olunmasına
nəzarət etdim.
Lakin Moskvada mənə dedilər ki, Nizaminin əsərlərinin
rus dilinə tərcüməsi istənilən
səviyyədə deyildir.
O zaman Mirzə İbrahimovdan və başqalarından xahiş
etdim ki, mən artıq Azərbaycanda deyiləm, görün nə etmək olar ki, Nizami Gəncəvinin
əsərləri rus
dilinə yenidən tərcümə edilsin. Bəzi adamlar isə buna etiraz
edirdilər... Nizaminin əsərlərini
böyük çətinliklə
Moskvada nəşr etdirdik. Sonra mən Bakıya gələrkən Nizami muzeyinə getdim və gördüm ki, şairin beş əsərinin
hamısı orada nümayiş etdirilir”.
Heydər Əliyev
müstəqillik dövründə
Nizaminin 850 illik yubileyinin keçirilməsini
qiymətləndirərkən 1940-cı illərdən sonra görülən işləri
hələ də kifayət hesab etmir, Nizami irsinin
təbliğ və tədqiqini mütəmadi
şəkildə aparmağı
vacib bilərək deyirdi: “Nizami Gəncəvinin 850 illiyi qeyd edilmişdir. Hansı səviyyədə qeyd edildiyini deyə bilmərəm. Ona görə
yox ki, bu
yubiley böyük bayram kimi keçirilməlidir.
Bu, Azərbaycanı, onun tarixini bir
daha dünyaya tanıtmaq üçün
imkandır. Nizami Gəncəvinin
əsərləri təkcə
ədəbi cəhətdən
deyil, fəlsəfi baxımdan da əvəzsizdir. Lakin1948-ci ildən ötən 50 ilə yaxın vaxtda biz onların istənilən səviyyədə
tətbiq edilib yayılmasına nail ola bilməmişik.
Respublikada keçirilən bütün
mədəniyyət tədbirlərində
nizamişünaslığın problemləri Heydər Əliyevi düşündürürdü.
Ulu
Öndər “1947-ci ildə
keçmiş sovetlər
birliyində kartoçka
sisteminin tətbiq olunduğu bir dövrdə Nizaminin yubileyinin keçirilməsini
əsl fədakarlıq”
kimi qiymətləndirir
və müstəqillik
dövründə bu işi davam etdirməyi tövsiyə edirdi. Onun sərəncamı və rəhbərliyi ilə
1999-cu ildə türkdilli
abidəmiz olan “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanının 1300 illik yubileyi üzrə təşkil olunmuş Dövlət Komissiyasının
iclasında söyləyirdi:
“Biz keçmiş zamanlarda
böyük minnətdarlıq
hissi ilə qeyd edirdik ki,
İkinci Dünya müharibəsi, Vətən
müharibəsi gedən
zaman, Leninqrad blokadada olduğu dövrdə orada Nizaminin 800 illik yubileyi keçirilmişdir...
Bu tarixdir, həqiqətdir.
Biz indi müstəqil
dövlətik. Müstəqil dövlət kimi xalqımızın milli köklərini, tarixini, qədim mədəniyyətini,
böyüklüyünü öz vətəndaşlarımıza
da, bütün dünyaya da göstərməliyik, təbliğ
etməliyik”.
O, təkcə nizamişünaslıqda deyil,
ümumiyyətlə, bütün
sahələrdə elmi
qüvvələr potensialının
vacibliyini vurğulayır,
tədqiqatçı alimlərin
zəhmətini yüksək
qiymətləndirirdi. “Əgər
bizim millətimizin keçmişini, tarixini, mədəniyyətini, onun
mənbəyini bizim alimlərimiz, ziyalılarımız
tədqiq etməsələr,
xalqımıza, dünyaya
göstərməsələr, sübut etməsələr,
bəs bunu kim edəcəkdir”,
- deyə həmişə
elmi mütəxəssislərə
arxalanırdı.
Bir məsələni
də qeyd etmək vacibdir ki, Gəncədə Nizami Gəncəvi məqbərəsinin
bərpa olunaraq yenidən qurulması Heydər Əliyevin və onun varisinin
adı ilə bağlıdır. Hazırda Gəncədəki
möhtəşəm “Xəmsə”
abidə kompleksi, zənnimcə, hər bir azərbaycanlının
qürur mənbəyidir.
Türk dünyasının
görkəmli şəxsiyyətlərindən
biri İhsan Doğramacının 2003-cü ildə söylədiyi çox
qiymətli fikirlərini
xatırlamaq yerinə
düşər: “Heydər
Əliyev fırtınalı həyatının
hər dövründə
Azərbaycanı, türklüyünü
unutmayan böyük şəxsiyyətdir”.
Zəhra ALLAHVERDİYEVA
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Azərbaycan.- 2021.- 12 dekabr.-
S.10.