Əsrlərdən
gələn səs
Klssik irsimiz
Xalqımızın tarix boyu
yetirdiyi ən böyük dühalardan olan görkəmli
şair və mütəfəkkir Nizami Gəncəvinin anadan
olmasının 880-ci ildönümünü
simvollaşdıran “Nizami ili”ndə onun əsərlərindəki
qadın obrazları barədə də söhbət
açmaq yerinə düşər. Qadına münasibət,
bu adın ucalığı, şərəfi şairin
yaradıcılığında aparıcı istiqamət təşkil
edir. Bu mövzuda düşüncələrini qüdrətli
söz ustadı yaratdığı ayrı-ayrı parlaq
qadın obrazları işığında canlandırır.
Qadına
sevgi və ehtiram
Nizaminin Şərq ədəbiyyatının
şah əsərlərindən olan “Xəmsə”si qadın
surətləri ilə zəngindir. “Sirlər xəzinəsi”,
“Xosrov və Şirin”, “Leyli və Məcnun”, “Yeddi gözəl”,
“İsgəndərnamə” əsərlərinin hər birində
mükəmməl mənəvi keyfiyyətlərə malik
qadınlarla rastlaşırıq. Maraqlısı budur ki, “Xəmsə”dəki
bütün poemaların əsas qəhrəmanları elə
məhz bu zərif zümrənin insanlarıdır. Şairin
qadına, anaya ali münasibəti, ilk növbədə, elə
bundan bəlli olur. Digər maraqlı məqam isə Nizaminin
qadın obrazlarını bu qədər dahiyanəliklə
yarada bilməsi, onların mənəvi dünyasına dərindən
bələdliyi, həssaslıqla anlamaq
bacarığıdır. Həmin obrazlarla yaxından
tanış olduqca bu zümrənin çəkdiyi
iztirabları, acılı-şirinli duyğuları da hiss
etmiş olursan. Qadına verilən yüksək dəyər,
ilk növbədə, Nizaminin öz anasına olan sevgisindən,
ehtiramından irəli gəlir. Şeirlərinin birində
dahi şair anası Rəisənin vəfatını
sarsıntı ilə təsvir etməklə onu dünyaya gətirmiş
qadına böyük övlad sevgisini ifadə edir. Digər tərəfdən
şairin zərif zümrəyə münasibətinin müəyyənləşməsində,
qadın ideallarının formalaşmasında öz
xanımı Afaqa olan dərin məhəbbəti, hörmət
və ehtiramı da böyük rol oynamışdır.
Afaqı Dərbənd
hökmdarı şairə kəniz kimi hədiyyə
etmişdi. Afaqın yüksək kamallı bir qadın
olduğunu görən Nizami onu özünə həyat
yoldaşı seçmişdi. Onunla yaxşı günlər
keçirdiyini əsərlərində daim xatırlayır.
Afaqın ölümü Nizami Gəncəvini çox
sarsıdır. Bunu hər dəfə iztirab dolu misralarında
da duyuruq.
İlk poeması “Sirlər xəzinəsi”ndə
qadın surəti və onun cəmiyyətin aparıcı
qüvvəsi kimi öz haqq və hüququnu tələb etməsi
“Sultan Səncər və qarı” mənzuməsində
çox inandırıcı şəkildə verilmişdir.
Nizaminin ideal cəmiyyət sorağında olduğu,
insanları sosial təbəqəsindən asılı
olmayaraq mənəvi təmizliyə çağırması
poema boyu təbliğ olunur. Və bunu çəkinmədən
ümidi hər şeydən kəsilmiş bir qarının
dilindən ədalətsiz, zülmkar hökmdarın
üzünə söyləyir. Əsərdə dul bir
qadının hünəri mənəviyyatını iblisə
satmış hökmdarın nadanlığına qarşı
qoyulur. Bununla da dahi şair zəmanəsinin ən cəsarətli
söz ustadı olduğunu sübut edir.
Bənzərsiz
obrazlar
Nizami Gəncəvinin əsərlərindəki
qadınların hərəsinin öz missiyası var. Dahi mütəfəkkir
bu surətlər vasitəsilə ayrı-ayrı dəyərləri
simvollaşdırır, düşüncələrini bu
simvollar vasitəsilə oxucularına yetirir. Belə ki, bir
çox tədqiqatlarda da qeyd edildiyi kimi, Nizaminin əsərlərindəki
Nüşabə obrazı şahlıq, sultanlıq,
müdriklik simvolu, Şirin sədaqət, doğruluq, namus,
Fitnə əzmkarlıq, cəsarət, dözüm, Leyli
dövrünün bütün ağrı-acılarına,
mühafizəkar qayda-qanunlarına qeyd-şərtsiz əməl
etməyə borclu, mühitin diktəsi ilə hərəkət
etməyə məcbur olan saf bir qız, Məhin Banu həm
hökmdar qadın, həm də doğru yol göstərən
müdrik, mükəmməl bir xanım rəmzi olaraq təqdim
edilir. Bu obrazlarla tanış olduqca gözlərinin
önündə Nizami dövründə yaşamış
xanımların kamillik abidəsi canlanır və bu
qadınların gözəlliyinə,
ağlına-kamalına, ismətinə, zərifliyinə,
kişilərlə bərabər səviyyədə
dayanmalarına, bir o qədər də mətinliyinə, cəsarətinə
heyran olmaya bilmirsən.
Nizami
yaradıcılığındakı qadın surətləri
nəinki klassik, eləcə də ümumən Azərbaycan ədəbiyyatının
bənzərsiz qadın obrazları kimi ümumbəşəri
bir fonda öz ifadəsini tapır. Əsərlərinin birində
şair qadını vəfasız adlandıran, onları
dünyaya bəla sayan ərəbi bədxah bir insan kimi səciyyələndirir
və bununla da qadına münasibətini göstərmiş
olur.
Nizaminin yaratdığı mükəmməl
qadın obrazlarından biri Nüşabədir. Bu obrazla
“İsgəndərnamə” əsərində
rastlaşırıq. Nüşabə Bərdə
hökmdarıdır. Bu ağıllı qadının ədaləti,
uzaqgörənliyi sayəsində onun yurdu çox gözəl,
abad, insanların xoşbəxt yaşadığı məkana
çevrilmişdir. Əsərdə şair yalnız
Nüşabə surətinin təsviri ilə məhdudlaşmır.
Bu müdrik qadının ətrafında minlərlə qəhrəman
qız-gəlini bir araya gətirir. Poemada şairin öz
qadın qəhrəmanına - Nüşabəyə
heyranlığını da duymamaq olmur. Onun ağlına, dərrakəsinə
məftun olan Nizami qadın müdrikliyinin və bir o qədər
də igidliyinin təsviri üçün Makedoniyalı
İsgəndəri Azərbaycana gətirir. Səhraya qoşun
çəkən İsgəndər su və əkininə
heyran qaldığı o yerin başçısı ilə
maraqlanır. Həmin diyarın Nüşabə adlı bir
qadın tərəfindən idarə edildiyini söyləyirlər.
Nizami hər iki hökmdar arasında baş verən hadisəni
dramatik planda təsvir edir. Makedoniyalı İsgəndər
qüdrətli hakim olsa da, adi elçi sifəti ilə Bərdəyə
Nüşabənin yanına getməli olur. Özünün
böyük sərkərdəliyi ilə öyünən
İskəndərin Nüşabənin sarayına gələrkən
elçilik qaydalarına riayət etməməsi, cəsarətlə
içəri girməsi, qılıncını
çıxarmaması hökmdar xanımda şübhə
doğurur. Nüşabə bundan qəzəblənir və
axırda şübhələndiyi adamı tanıyır.
Nüşabə yenilməz bir qəhrəman kimi İsgəndərin sözlərindən qorxmur.
Böyük sərkərdə özünün tanınmması
üçün nə qədər israr etsə də,
Nüşabənin gətirdiyi dəlillər
qarşısında aciz qalır. Dünyanı fəth etmək
qüdrətində olan İsgəndər Nüşabənin
kamalı qarşında diz çökür. Fatehin
düşüncələrində tamam başqa bir aləmin
qapılarını açır. Nizami burada qadının
ağlının, mənəvi qüvvəsinin intəhasızlığını
göstərir. Nüşabənin hökmdarlıq etdiyi
diyarın bəd niyyətdən, xudbinlikdən,
tamahkarlıqdan, naqis keyfiyyətlərdən xali olduğunu
meydana qoyur.
Şərq ədəbiyyatında
bir ilk
Nizami Gəncəvi Şərq ədəbiyyatında
ilk dəfə qadını ən yüksək zirvəyə
ucaldıb layiq olduğu qiyməti verən şairdir. Onun əsərlərindəki
surətlərin araşdırılması Azərbaycan milli
düşüncəsində tarixən xanımlarımıza
münasibətin müəyyən edilməsi baxımından
çox önəmlidir. Çünki “Xəmsə”dəki bu
obrazlar şairin xəyal dünyasından gəlmir,
yaşadığı dövrün reallıqlarından, o
dövrə qədər formlaşaraq möhkəmlənmiş
ənənələrdən qaynaqlanır. Onlar heyranedici
gözəllikləri, mənəvi dünyalarının zənginliyi,
dərin zəkaları ilə böyük rəğbət
doğururlar. Əməllərindəki saflıq, dürüstlük,
nəciblik bu zərif insanların ali keyfiyyətlərindəndir.
Həmin obrazları Nizaminin əhatə olunduğu mühitlə
birgə təsəvvüründə canlandıra bilirsən
və Azərbaycan xalqının hələ əsrlər əvvəl
dünyanın bir çox toplumlarından nə qədər
irəlidə olduğunu görürsən.
Bu qəhrəmanlar sırasında
dünya ədəbiyyatı xəzinəsinin gözəl
incisi olan Şirin öndə durur. Şair “Xosrov və
Şirin” poemasında məhəbbətin
böyüklüyünü, insan ağlını,
düşüncəsini tərənnüm edərək əsrlərlə
unudulmayan bədii surətlər, ədəbi qəhrəmanlar
yaratmışdır. Şirin Şərq ədəbiyyatında
Nizaminin ən mükəmməl qadın obrazlarından
biridir. Bu mükəmməllik obrazın boyuna, biçiminə,
ağlına, kamalına, hətta saçının gözəlliyinə
qədər bütün təfərrüatları əhatə
edir. Əslində gözəllik Nizaminin bütün qəhrəmanları
üçün bir meyardır. Təbii ki, şairin “Xosrov və
Şirin” poemasında əsas diqqət mərkəzində
saxladığı və baş verən bütün hadisələri
bu adın ətrafında mərkəzləşdirdiyi
Şirin də istisna deyil. Şirin hökmdar nəslindəndir.
Əsl xarakter sahibi olan bir xanımdır. Hadisələrə
adekvat reaksiyası ilə böyük rəğbət
doğurur. Şair Şirinin psixoloji əhvalını, fikirlərini,
xasiyyətini, duyğularını qurduğu hadisələr
silsiləsinin əhatəsində çox böyük
ustalıqla təsvir edir. Poemanın məzmun janrı
şairin özü tərəfindən “həvəsnamə”
kimi müəyyən edilsə də, Nizami əsərində
insanı mənən zənginləşdirən və kamilləşdirən,
onu ilahi mərtəbəyə qaldıran, xarakterini mənfidən
müsbətə doğru dəyişdirən ülvi məhəbbətə
himn yaratmışdır.
Şirin həm də həqiqi
qadın xarakterinin ifadəçisidir. Elmi tədqiqatlarda da
qeyd edildiyi kimi, Nizami bu xarakteri, onun
inadcıllığını böyük zövqlə təsvir
etməkdən yorulmur. Şirin Məhin Banunun öyüdlərindən
sonra hiss burulğanından ayılır və ona söz verir
ki, Xosrovun evinə kəbinlə daxil olacaq və heç vaxt
onun kənizinə çevrilməyəcək. Bu məqamda
Nizami Gəncəvinin qadına münasibətdə
demokratizmini görürük. Eyni zamanda Xosrovun istəmədiyi
qadınlarla izdivaca girməsinin acı sonluğunun təsvirini
verir. Əsər boyu Xosrovla Şirinin xarakteri bir-birini
tamamlayır. Şirinin öz sevgilisinin məzarı
üstündə intihar etdiyini təsvir edərkən şair
onun bu fədakarlığını alqışlayir,
qadını ülvi bir varlıq kimi göstərir.
Qadın
azadlığının tərənnümçüsü
Təbii ki, Nizaminin
yaratdığı bütün qadın obrazları öz
dövrünün hadisələridir və o dövrdə zərif
cinsə münasibət məsələsi heç də
bütün məqamlarda ürəkaçan deyildi. Ata evində,
ər evində qadını mənəvi buxovların əsirliyində
saxlayan düşüncə sahibləri çox idi. Belələri
qadına hüquqsuz, dilsiz-ağızsız əşya kimi
yanaşırdılar. Bəzən onları bir saraydan
başqa saraya, yaxud sarayın hörmətini qazanmış
hansısa şəxslərə kəniz qismində hədiyyə
kimi göndərirdilər. Bu acınacaqlı durum zəmanəsinin
böyük zəka sahibi kimi şeyx Nizamini hər zaman
düşündürürdü. Belə bir mühitdən
çıxış yolları aramağa
çalışırdı. Ona görə də şair
yaradıcılığının mühüm bir qismini məhz
bu mövzuya həsr etmişdir. Böyük mütəfəkkirin
qeyd edilən məsələdən dolayı narahatlıqla
poetik axtarışlarının ən mükəmməl
nümunələrindən biri Leyli obrazıdır. Leyli arxaik
düşüncənin, köhnə ehkamların əsirinə
çevrilmiş qadınların ümumiləşmiş
obrazıdır. O, Məcnuna dəlicəsinə aşiqdir,
amma öz sevgisini dilə gətirmək iqtidarında deyil.
Yaşadığı cəmiyyət, əhatə olunduğu mühit
bunu qadına qadağan edirdi.
Leyli surəti Şərq
xanımlarının fədakarlığının,
analıq qayğısının, məişətdə
oynadığı mühüm rolun canlı abidəsidir.
Şair qadının azadlığa layiqliyini, ona qarşı
zorakılıq hallarına son qoyulması ideyasını tərənnüm
edirdi. Bu baxımdan da deyə bilərik ki, Nizami Gəncəvi
cəmiyyətdə qadının necə rol
oynayacağını min il bundan əvvəl görüb onu qələmə
almışdır.
Dahi şairin yaratdığı
parlaq qadın obrazlarından biri də “Xosrov və Şirin”
poemasındakı Məhin Banudur. Nizami onun timsalında ədalətdə,
səxavətdə, cürət və cəsarətdə əsla
kişilərdən geri qalmayan hökmdar qadının
portretini canlandırır. Məhin Banunun səltənətində
əmin-amanlıqdır. Xalqın güzəranı
yaxşıdır, ölkənin xəzinəsi həmişə
dolu, torpağı bərəkətlidir. Məhin Banu adil bir
hökmdar olmaqla yanaşı, eyni zamanda qayğıkeş, həssas
ana, müdrik, ağıllı bir qadındır. Bunu onun
qardaşı qızı Şirinə öyüd-nəsihətlərində
görürük. Təmiz ad və təmiz əxlaqın
şahlığa bərabər tutulduğunu Şirinə
başa salır, onu dünyanın hiylələrinə
uymamağa çağırır.
Qadın iradəsi
Şair “Yeddi gözəl”
poemasında yaratdığı Fitnə obrazını da kifayət
qədər parlaq boyalarla işləmişdir. Bu surət
iş və çalışqanlığın nə
olduğunu Bəhram Gura anladır,
mətanəti ilə şahı heyrətləndirir.
Vaxtilə onun ölümünə fərman vermiş şah
aylar sonra Fitnənin igidliyinə valeh olur.
Şair “Yeddi gözəl”
poemasında qadın problemini dünya müstəvisinə
çıxarır və bu problemin daha geniş çevrədə
həllinə çalışır. Əsərdəki
çin, rus, fars, türk, hind, ərəb və digər
xalqlara mənsub qadın nümayəndələrin hər
biri öz ağlı-kamalı, dərrakəsi ilə diqqəti
çəkir, öz milli adət və ənənələrinə
sevgiləri, analıq qayğısı ilə böyük rəğbət
doğururlar. Nizami qadınların ailədəki rolunu
yüksək qiymətləndirir. Qadını evin
aparıcı qüvvəsi, övladların ümdə tərbiyəçisi
hesab edir.
Nizami Gəncəvi öz
dövründə qadınlar haqqında mövcud olan bir
çox mənfi stereotipləri də dağıdır.
Şair yanlışlıqların təsirindən irəli gələrək
qadınlara şamil edilən mənfi xüsusiyyətlərin
əslində onların fitrətinə uyğun
olmadığına səmimi-qəlbdən inanır. Bu qənaətini
Xosrovun ölümünə dözməyərək onun məzarı
başında canına qıyan Şirin haqqında
yazdığı bu sözlərlə tamamlayır: “Afərin
Şirinə və onun şirin ölümünə! Afərin
can verib can almasına! Eşq üçün belə ölmək
lazımdır. Canana belə can vermək gərəkdir. Hər
qadın olan namərd deyildir...”
Nizaminin dahiliyinə baxın ki,
o, bu günün əsas
müzakirə mövzularından olan
gender bərabərliyi məsələlərinin mahiyyətini
tam dəqiqliyi ilə anlayır və anladır.
Yaratdığı qadın surətlərini ailənin müqəddəsliyi,
xalqımızın milli-mənəvi dəyərləri,
mental xüsusiyyətləri ilə də uğurlu şəkildə
uzlaşdırır. Əsrlərin o üzündən gələn
bu təlqinlər müasir dünyamızda da mühüm
aktuallıq kəsb edir, insan mənəviyyatına
işıq salır, həyata aydın münasibət
formalaşdırır.
İradə
ƏLİYEVA
Azərbaycan.-
2021.-19 dekabr.- S.6.