Böyük şairin müdrik deyimləri
Fikrin, sözün
aynasında
XII əsr Azərbaycan poeziyasının ən müqtədir sənətkarı olan Nizami Gəncəvinin mənəvi mədəniyyətimizin yüksəlişində misilsiz töhfələri olmuşdur. Söz kəsəri ilə bəşəriyyəti haqqa, ədalətə, düzgünlüyə, humanizmə, xəlqiliyə, demokratizmə səsləyən ulu şairin poetik dünyasında əbədiyaşarlıq nümunələri qazanmış hikmət və nəsihətləri, aforistik deyimləri də külli halında illər keçdikcə daha da aktuallaşır, milli və bəşəri dəyərlərə aydın işıq salır.
Böyük şair dünya miqyasında “Xəmsə” müəllifi kimi şöhrət tapsa da, onun şeir sultanı olmaq məramı lirikasının bütün janrlarında, o cümlədən qəzəllərində, qəsidələrində, rübailərində, qitələrində də güclü poetik təfəkkür məhsulları kimi mənalandırılmışdır.
Fikrin, sözün aynasında cilalanan dahi şairin bütün əsərlərində sadə,
aydın və lakonik söz yaradıcılığı geniş
mündəricədə təsbit
olunmuşdur.
Bütövlükdə Nizami Gəncəvi həyat və ideallarında həmişə
“yaxşı insan” konsepsiyasını arzu və istəklərinin məhvərinə gətirmiş,
sağlam tərbiyə
yolunda fədakarlıq
fütühatı göstərmişdir.
Bu gün
gənc nəslin hərtərəfli maariflənməsi
yolunda dahi söz ustadının digər janrlardakı yaradıcılıq külliyyatında
yer almış aforistik deyimləri də müasir təlim-tərbiyə prosesinin
zənginləşməsi üçün
əvəzsiz, qiymətli
səltənət olaraq
klassik irsimizin söz yadigarları kimi mənəvi-poetik fikrin sönməz təşnəsi kimi dəyərləndirilməlidir.
Biz isə
Nizami Gəncəvi poeziyasının estetik meyarı olan insanın zövqünü,
məsləyini, əqidəliliyini,
cəfakeşliyini formalaşdıran
aforistik deyimlərindəki
fəzil keyfiyyətlərə
nəzər salıb bu qaynaqlar üzərində
fikir və mülahizələrimizi oxucularla
bölüşmək istədik.
İlkin olaraq onu qeyd edək ki, şairin xalq pedaqogikasına, dərin elmi fikrə, fantastik mütaliə qabiliyyətinə malik olduğunu sübut edən belə aqilanə deyimləri onun nə qədər böyük ağıl-kamal sahibi olmasına dəlalət edir. O, insanlığa xidmət edən nəsihət xarakterli deyimlərində, müdrik kəlamlarında bu fikri “İsgəndərnamə” əsərində belə poetikləşdirmişdir:
Həmişə dünyada yaxşılıq axtar,
Yaxşı ad almaqda əbədiyyət var!
Yaxşı adlananla yaxşı ol müdam,
Yoxsa sən özün də olarsan bədnam.
Şair düşüncəsinin poetik məhsula olan aforistik deyimləri onun bütün qələm məhsullarının şah damarıdır. O, nəsihətamiz fikir və düşüncələrini bədii-estetik, əxlaqi-mənəvi dəyərlər fokusunda, dərin mənəviyyat zənginliyi ilə öz yaradıcılığının leytmotivinə çevirmişdir. İnsan övladına məna dolu həyat motivasiyası bəxş edən şairin aforistik deyimlərində şəxsiyyət konsepsiyası bu cəhətdən bütün zaman kəsikləri üçün aktual problematik məsələdir. Ağıl tərbiyəsi istiqamətində müasir gənc nəslin formalaşması prosesində belə müdrik kəlamların təsir gücündən hər bir müəllim yeri gəldikcə, stimullaşdırıcı məqam kimi istifadə edə bilər.
XX əsrin son qərinəsinin böyük tərcüman şairi Xəlil Rza Ulutürk mücadilə və istiqlal yolunda söz məlhəminin vasitəsilə döyüşkənliyin nə qədər cahanşümal bir qüvvət olduğunu Nizami Gəncəvi yaradıcılığında qəvvas dəqiqiliyi ilə bədii-poetik araşdırmalarının məhvərinə gətirərək yazır: “... Sirlər xəzinəsi”ni tərcümə edib başa çatdırdıqdan sonra mənə bəlli oldu ki, Nizami üçün başlıca məsələ insan uğrunda mübarizədir. İnsan uğrunda mübarizə onun, demək olar ki, bütün əsərlərindən yağışdan sonrakı səmada görünən göy qurşağı kimi keçib gedir. Nizaminin fikrincə, insan dünyanın əşrəfidir. Başqa reallıqlardan fərqli olaraq, təbiət ona zəka bəxş etmişdir. Buna görə o, bəxtiyardır və bütün xilqətlərin həyatına cavabdehdir”.
Nizami Gəncəvinin yoldaşlıq, kiminlə oturub-durmaq haqqında olan nəsihətləri bu gün də öz dəyərliliyini saxlayaraq hər bir valideyn və müəllim üçün böyük məktəbdir. Uşaq şəxsiyyətini formalaşdırmaq, onu kamillik zirvəsinə çatdırmaq, əxlaqa, mənəviyyata yabançı olan hallara qarşı barışmazlıq ruhunda təlimləndirməyin əsl leytmotividir. Şair həmin fikir və hissləri aforistik nümunələr zəminində dərk etməyin düsturnamələrini nəzərə çəkərək gənc nəslin bu yolda mətinləşməsinə rəvac verən kamillik dərəcələrini müəyyənləşdirir. Sadə el dilində səslənən ibarələrdən nəcibləşdirici keyfiyyət kimi istifadə edir:
El yolunda günə dön, aya dön, ulduza dön,
Yaxşılığı əzəldən adət etsən özünə,
Yaxşılığın hər yanda qapı açar üzünə.
Hər əməlin üstündən sanma keçəndi dövran,
Hər yaxşını, yamanı yaxşı seçəndir dövran.
Ülviyyətə qulluq et, günah dalınca varma,
Günahkar insan kimi boyun
büküb yalvarma.
Nizami Gəncəvi elm və bilik əldə etmək, təcrübə
toplamaq, qarşıya
çıxan çətinlik
və maneələri
aradan qaldırmaq prosesində gənc nəslə örnək olan aforistik deyimlərində bir daha onların püxtələşməsində tərbiyə və təlimin həlledici əhəmiyyətə malik
çalarlarını bədii
sözün qüdrəti
ilə elmi fakt və nümunələrlə
əsaslandıran beytlər
söyləyir. İnsan konsepsiyasına ağıl
və zəkanın sirayətediciliyi prizmasından
nəzər-diqqət yetirir.
Böyük şairin poeziyasının
şah damarı kimi təqdir olunan aforistik deyimləri daha çox “Leyli və Məcnun” əsərində öz bədii-estetik həllini tapmışdır. “Atasının
Məcnuna nəsihəti”
adlı müraciət
təriqli nəsihətnamələrin
el-oba arasında bu gün də
məşhur poetikada qəbul olunduğunu qeyd etmək yerinə düşər.
Müdrik deyimlər işığında
qələmə alınmış
bu ibrətli kəlamlar bütün zamanlarda ailə tərbiyəsinin aparıcı
istiqaməti olub, hər bir xalqın
milli və bəşəri dəyərlər
sistemində valideyn-övlad
münasibətləri üçün
mənəvi kompasdır.
Çox gözəl
olsa da eybi
gizlətmək,
Dost-dostun
eybini örtməsin gərək.
Qaranlıq gecədən
ağ səhər
doğar,
Hər umudsuz işdə bir çox umud var.
Oğul, səadətin
qapısını aç,
Ayağı sürüşkən
taleyindən qal,
Çalış, əllərindən
çıxmasın dövlət,
Dövlətlə yaranır bütün səadət.
Nizami Gəncəvinin haqq və ədalət yolunda tökülən qan-qadanın bühudə
yerə axmadığını,
hərb və sülh dünyasının
toqquşan məqamlarının
ağıl və idrak müstəvisində
həll olunmasına
aid aforistik deyimlərində
də insanlığın
gələcək uğurlu
arzuları təsbit olunmuşdur.
Onun kəlamlarında “Vətənə
sevgi, düşmənə
nifrət” tərbiyəsi
indi də aktual problem olaraq gənc nəslin ideya-mənəvi inkişafında
qüdrətli, təsiredici
gücə malik vətənpərvərlik çağırışları
kimi öz qədir-qiymətini saxlayır,
insanları sülhə,
əmin-amanlığa səfərbər
edir.
Nizami Gəncəvinin ömür
yolunun, yaradıcı
dünyasının işığı
bütün zümrədən
olan insanlar üçün ideya, məslək fütuhatı
aşılayan qiymətli
fikirlər səltənətidir. Şairin ölməz
ideallarında sülh
məramı, şəxsiyyət
azadlığı, insan
humanizmi, bəşər
sevgisi ana xətt olaraq bütün Yer üzünün insanlarını
fitnə-fəsaddan uzaq
olmağa, demokratik düşüncəyə sahib çıxmağa, insan zəkasını elmə,
tərəqqiyə həsr
etməyə dair çoxsaylı fikir və mülahizələrindən
faydalanmaq nəcib və şərəfli bir işdir.
Vidadi BƏŞİROV,
Azərbaycan Dillər
Universitetinin dosenti,
pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru
Azərbaycan.- 2021.-19 dekabr.- S.6.