Milli
Prioritetlər qüdrətli dövlət və yüksək
rifah cəmiyyəti quruculuğuna xidmət edir
Azərbaycan
keçən əsrin sonlarında çox mürəkkəb
tarixi dövrə təsadüf edən bir vaxtda müstəqillik
əldə etsə də, bu sınaqdan üzüağ
çıxaraq öz suverenlyini qoruyub saxlamış və
sabit sosial-iqtisadi inkişaf yoluna çıxmışdır.
Ulu Öndər Heydər Əliyevin Azərbaycana
rəhbərlik etdiyi dövrdə bünövrəsi qoyulan və
gələcəyə hesablanmış sosial-iqtisadi siyasət
Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ müharibəsində
atəşkəsin əldə olunmasına, “Əsrin
müqaviləsi”nin bağlanmasına, yeni Konstitusiyanın qəbuluna
və ölkəmizdə sosialyönümlü bazar
iqtisadiyyatının formalaşmasına imkan
yaratmışdır.
Bu
siyasəti Prezident İlham Əliyev son 17 il ərzində daim
təkmilləşdirmiş, dünyada baş verən qlobal
çağırışlara uyğunlaşdıraraq onun
uğurla həyata keçirilməsinə nail olmuşdur.
Bütün bunların nəticəsidir ki, Azərbaycan uzun
müddət Cənubi Qafqazın lider dövləti kimi
tanınır və bu gün ölkəmizin təşəbbüsü
və bilavasitə iştirakı olmadan regionda heç bir
qlobal layihə həyata keçirilmir.
2003-cü ilin sonlarından
başlayaraq ölkəmizdə regionların inkişafına,
yoxsulluğun azaldılmasına, ərzaq təhlükəsizliyinin
təmin edilməsinə, habelə iqtisadiyyatın və əhalinin
sosial müdafiəsinin güclənməsinə dair dövlət
proqramları qəbul edilmiş və uğurla icra
olunmuşdur.
Onlardan bir çoxunun icrası hazırda davam edir. Həyata
keçirilən bu və ya digər tədbirlər sayəsində
ölkəmizin davamlı sosial-iqtisadi inkişafı təmin
edilmiş, Azərbaycanda qüdrətli dövlət və
yüksək rifah cəmiyyəti qurulmasına etibarlı zəmin
yaradılmışdır.
Elmi nailiyyətlərə və
qabaqcıl təcrübəyə əsaslanaraq
hazırlanmış və uğurla həyata keçirilməkdə
olan enerji siyasəti nəticəsində formalaşan maliyyə
imkanları ölkəmizdə makroiqtisadi və siyasi sabitlik,
həmçinin iqtisadiyyatın dinamik və davamlı
inkişafına əsaslı töhfə vermiş,
respublikamızın ərazi bütövlüyünün
və iqtisadi təhlükəsizliyinin təmini
üçün möhkəm potensial yaratmışdır. Məhz bu potensialdan səmərəli istifadə etməklə
şanlı Azərbaycan Ordusu Ali Baş Komandan, Prezident
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə keçən ilin
payızında mənfur qonşumuz 20 faiz ərazimizi 30 ilə
yaxın bir müddətdə işğal altında saxlayan
faşist təxəyyüllü Ermənistana cəmi 44
gün ərzində qalib gələrək
torpaqlarımızı işğaldan azad etdi. Bununla da Azərbaycan
özünün beynəlxalq səviyyədə tanınan ərazi
bütövlüyünü və suverenliyini təmin
etmiş oldu.
Hazırda qarşıda duran əsas
vəzifə ölkəmizin uzunmüddətli davamlı və
sürətli inkişafı üçün dövlət cəmiyyət
və biznes üçlüyünün uğurlu əlaqəsini
bundan sonra da möhkəmləndirmək, xarici bazarlara yerli məhsulların
çıxışını artırmaq və iqtisadi
resursların daha yüksək əlavə dəyər
yaradan sahələrə istiqamətlənməsini təmin
etmək, işğaldan azad olunmuş ərazilərin
potensialından səmərəli istifadə etməkdir.
Bu
məqsədlərin reallaşdırılması
üçün Prezident İlham Əliyev 2021-ci il 2 fevral
tarixli sərəncam imzalamışdır. Sərəncamda
növbəti onillikdə ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafına dair 5 Milli Prioritetin (dayanıqlı, artan rəqabətqabiliyyətli
iqtisadiyyat; dinamik, inklüziv və sosial ədalətə əsaslanan
cəmiyyət; rəqabətli insan kapitalı və müasir
innovasiyalar məkanı; işğaldan azad olunmuş ərazilərə
böyük qayıdış; təmiz ətraf
mühit və “yaşıl artım” ölkəsi)
reallaşdırılması nəzərdə tutulur.
Qeyd etmək lazımdır ki, milli prioritetlər bir-biri ilə
sıx əlaqədə olmaqla bir-birini tamamlayır. Sərəncamda
Nazirlər Kabinetinə tapşırılır ki, təsdiq
edilən milli prioritetlərə uyğun olaraq “2021-2025-ci illərdə
sosial-iqtisadi inkişaf Strategiyası”nın layihəsini 9 ay
müddətində hazırlayıb Azərbaycan
Respublikasının Prezidentinə təqdim etsin. Həmçinin tapşırılır ki,
2021-2025-ci illərdə sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyasının layihəsi hazırlanarkən qabaqcıl
beynəlxalq təşkilatlar və ixtisaslaşmış məsləhətçi
şirkətlərlə səmərəli əməkdaşlığın
həyata keçirilməsi ilə yanaşı, ölkəmizin
aidiyyəti dövlət orqanlarının
(qurumlarının), elmi təşkilatların, mütəxəssislərin
və vətəndaş cəmiyyəti təsisatlarının
cəlb olunması təmin edilməlidir. Bu isə
o deməkdir ki, qeyd olunan strategiyanın hazırlanmasında
beynəlxalq təşkilatlar və məsləhətçilərlə
yanaşı, ölkəmizdə fəaliyyət göstərən
istənilən təşkilat, mütəxəssislər və
bütövlükdə vətəndaş cəmiyyəti
iştirak etmək imkanı qazanır. Ona
görə də hər birimiz bu strategiyanın
hazırlanmasında fəal iştirak etməklə onun daha ədalətli
və gələcək çağırışlara cavab verəcək
bir proqram olmasına öz töhfəmizi verməliyik.
Çünki bu strategiya Azərbaycanda qüdrətli dövlət
və yüksək rifah cəmiyyətinin
formalaşmasına yönəlməklə mövcud və gələcək
nəsillərin mənafeyinə tam uyğundur.
Dayanıqlı,
artan rəqabətqabiliyyətli iqtisadiyyat adlanan milli prioriteti
həyata keçirmək bu gün qarşıda duran əsas
vəzifədir. Bu vəzifənin yerinə
yetirilməsi üçün qeyri-neft sektorunun iqtisadi
inkişafın lokomotivinə çevrilməsi və bu
sektorun maliyyələşməsində özəl sektorun
payının artırılması nəzərdə tutulur.
Ölkəmizdə qeyri-neft sektorunun inkişafı
üçün təsirli tədbirlər görülsə də,
neft sektoru hələ də sosial-iqtisadi inkişafın
dayaqlarından biridir və dövlət büdcəsi xərclərinin
təxminən 50 faizi bu sektorun payına düşür. Bu
payın getdikcə qeyri-neft sektorunun xeyrinə dəyişməsi
üçün mövcud imkanlardan biri ölkəmizin
yeraltı və yerüstü sərvətlərinin hazır
istehlak məhsulu alınana kimi emalını tam həcmdə
təşkil etməkdir.
Bir
çox ölkələrin, o cümlədən Çin və
Türkiyənin təcrübəsi göstərir ki, ölkədə
davamlı və yüksək iqtisadi artıma nail olmaq
üçün emal sənayesinin inkişafı təmin edilməlidir.
Biz də bu təcrübədən tam yararlanmalı və sərəncamda
qeyd olunduğu kimi, ölkəmizdə emal sənayesinin
inkişafı dərinləşdirilməlidir.
Buna
misal olaraq qeyri-neft sektorunun aparıcı sahələrindən
biri olan kənd təsərrüfatını göstərmək
olar. Son vaxtlar Prezidentin təşəbbüsü
və rəhbərliyi altında ölkəmizdə kənd təsərrüfatının
ənənəvi sahələri olan
pambıqçılıq, baramaçılıq və digər
sahələrin inkişafına böyük dövlət dəstəyi
verilir. Hazırda ildə 300 min tona yaxın xam pambıq
istehsal edilir. Bu pambığın ilkin emalı həyata
keçirilir və əldə edilən məhsulun bir hissəsi
pambıq lifi, bir hissəsi isə təkrar emal edilərək
pambıq ipliyi kimi ixrac olunur. Təəssüf ki,
pambığın emalı əsasən bu iki mərhələdən
keçir və sonrakı mərhələlər, yəni
parça və hazır paltar, habelə birinci emalda istehsal
edilən pambıq çiyidinin emalı, demək olar ki,
çox azdır. Ona görə də yaxşı olar ki,
ölkəmizdə istehsal olunan xam pambıq tam həcmdə
son məhsula kimi emal edilsin. Həmin emal müəssisələri
regionlarda yerləşdirilməlidir ki, bu da yeni daimi iş yerlərinin
açılmasına, eyni zamanda həmin müəssisələrdə
yüksəkixtisaslı kadrların işləməsinə,
eləcə də müəssisələrin yerləşdiyi ərazinin
şəhərsalma qaydalarına uyğun yenidən
qurulmasına və abadlaşmasına səbəb ola bilər.
Bundan
başqa, bu emal müəssisələri ölkəmizdə
adambaşına düşən milli gəlirin yüksəlməsinə,
qeyri-neft məhsulları ixracının artmasına da öz
töhfəsini verəcək.
Təhlillər
göstərir ki, emal prosesinin dərinləşməsi
iqtisadi cəhətdən daha sərfəlidir. Belə ki,
keçən ilin 11 ayında ölkəmizdən ixrac olunan
pambıq lifinin bir kiloqramı 1,229, təkrar emaldan alınan
pambıq ipliyinin isə bir kiloqramı 2,058 ABŞ dollarına
satılmışdır. Bu onu göstərir
ki, xam pambığın və digər məhsulların
emalı dərinləşdikcə o, daha çox əlavə
dəyər və yüksək gəlirli iş yerləri
yaradır, insanların sosial rifahını
yaxşılaşdırmaqla onları layiqli həyat səviyyəsi
ilə təmin edir. Digər tərəfdən,
kənd təsərrüfatı məhsullarının
emalının təşkili həmin məhsulların itkisinin
qarşısnı almaqla həm də
istehsalçıları daha çox məhsul istehsal etməyə
stimullaşdırır. Çünki istehsalçı öz
məhsulunu satmaqda problem yaşamır və nə qədər
çox məhsul istehsal etsə, bir o qədər çox gəlir
əldə etmək imkanı qazanır.
Bu
səbəbdən bölgələrdə kənd təsərrüfatı
məhsullarının son istehlak mallarına kimi emalını
təşkil etmək çox vacibdir və biz mövcud
potensialdan səmərəli istifadə etməliyik. Həmin məqsədlə Nazirlər Kabinetində
hazırlanacaq “2021-2025-ci illərdə sosial-iqtisadi inkişaf
Strategiyası”nda hər bir rayonda ən azı bir
bitkiçilik və bir heyvandarlıq məhsullarının
emalı müəssisələrinin tikintisinin nəzərdə
tutulması məqsədəuyğun olardı. Bitkiçilik
məhsullarının emalı müəssisələrinin
tikintisi planlaşdırılarkən ümumi emal həcmində
həmin ərazidə yabanı bitkilərin və meşə
meyvələrinin ehtiyatları da nəzərə
alınmalıdır. Bu müəssisələrin tikintisində,
sərəncamda qeyd olunduğu kimi, özəl sektorun maliyyə
resurslarından istifadəyə geniş yer verilməlidir.
Araşdırmalar
göstərir ki, sənaye potensialı çox olan bölgələrdə
əməkhaqqı yüksək olur. Həmin
bölgədə yüksək gəlir gətirən elmtutumlu
orta və yüksək texnoloji sahələr inkişaf edir, bu
sahələrdə ixtisaslı mütəxəssislər
işləyir və bölgədə yüksək rifah cəmiyyəti
formalaşır. Bu da, prioritetlərdə nəzərdə
tutulduğu kimi, paytaxt və regionların tarazlı
inkişafı məqsədinə çatmaq üçün
güclü zəmin yaradır.
Sərəncamda
reallaşdırılması nəzərdə tutulan milli
prioritetlərdən biri də işğaldan azad olunmuş ərazilərə
Böyük Qayıdışdır. Böyük
Qayıdışa artıq başlanılıb. Belə ki,
işğaldan azad edilmiş bölgələrdə sosial
infrastruktur layihələri həyata keçirilir, ərazilərin
minalardan təmizlənməsi, yolların bərpası və
tikintisi işləri yüksək sürətlə davam edir. Bununla yanaşı, öz yurdlarına qayıdıb
daimi məskunlaşan insanların təhlükəsiz
yaşayışı təmin ediləndən sonra həmin ərazilərin
mövcud iqtisadi potensialından tam istifadə olunması
üçün tədbirlər həyata keçirilməsi nəzərdə
tutulur.
Bu
tədbirlərdən biri bölgədəki kənd təsərrüfatına
yararlı torpaqlardan təyinatına uyğun istifadəyə
nail olmaqdır. Azad olunmuş ərazilərdə
işğaldan əvvəl 596,2 min hektar kənd təsərrüfatına
yararlı torpaqlar, o cümlədən 191,7 min hektar əkin
yeri, 50 min hektar çoxillik əkmələr, 17,7 min hektar
biçənək və 336,7 min hektar örüş-otlaqlar
var idi. 30 il idi ki, həmin torpaqlar ermənilər tərəfindən
vəhşicəsinə istismar olunurdu. Artıq bu torpaqlar Azərbaycanın
iqtisadi qüdrətinin daha da möhkəmləndirilməsi
naminə elmi əsaslara uyğun istifadə ediləcəkdir.
Amma bunun üçün onların bərpası, su ilə təminatı
və digər məsələlər həll edilməlidir.
Ümid
edirik ki, 2021-2025-ci illərdə sosial-iqtisadi inkişafa dair
hazırlanacaq strategiyada Prezidentin təsdiq etdiyi milli prioritetlərin
həyata keçirilməsi üçün əsas hədəflər
müəyyən olunacaq və onlar uğurla yerinə yetiriləcəkdir.
Eldar
İBRAHİMOV,
Milli Məclisin
İntizam komissiyasının sədri, iqtisad üzrə elmlər
doktoru, professor
Azərbaycan. - 2021.-12 fevral.- S.6.