Keçmişin
izi ilə gələcəyə yol göstərən bələdçi
Hüseynbala
Mirələmovun “İki Şah, iki Sultan” trilogiyası
haqqında düşüncələrim
Qələbə
ovqatlı günlərimizdə oxumağa
başladığım bu trilogiya taleyin maraqlı
qanunauyğunluğundandır ki, Prezident İlham Əliyevin
Mehriban xanım Əliyeva ilə birgə Xudafərin
körpüsünü ziyarət etdiyi günlə, demək
olar, eyni zamana təsadüf etdi...
Ali Baş Komandanın sərkərdə
geyimində (və hərbi maşında) sükan
arxasında, erməni vəhşilərinin
dağıtdığı yolla irəliyə doğru hərəkətini
əks etdirən o kadrları izlədikcə daha çox
tarixi paralellər haqqında düşünürdüm. Mehriban
xanımın telefonun videokamerası ilə əbədiləşdirdiyi
o maraqlı kadrlar düşüncələrimdən tarixi
eyniliyin özü kimi keçirdi.
Sanki
bu yolu gedən sadəcə iki şəxsiyyət yox,
bütün Azərbaycan xalqı idi...
Xalq tarixin çətin və əzablı
yollarını zəfər ruhu ilə geridə
buraxırdı. Zərrə-zərrə qurub yaratdıqlarımızı
zaman-zaman dağıdıb uçurmuş qəsbkarların bədnam
əməllərinə abidə kimi ucalan xarabazarların
arasından keçib bu torpaqları yenidən gülüstana
çevirmək üçün yeni bir başlanğıca
doğru irəliləyirdi...
Tarixdəki bu yeni səhifə
milli ruhumuzun nəbzinin döyündüyü əsas məkanlarımızdan
birində, məhz Xudafərin körpülərinin yanında
açılırdı. Böyük tarixi paralellər sadəcə
körpü yox, Azərbaycan xalqının qurub yaratmaq,
dünyaya, inkişafa, fərqli mədəniyyətlərə,
ümumbəşəri dəyərlərə qovuşmaq əzminin
möhtəşəm nişanəsi olan Xudafərinin
yanından başlanırdı.
Və bütün dünyaya bir
daha sübut edilirdi ki, bu tarixi yaratmış, Yer üzündə
öz varlığını xarabazarlarla deyil, qurucu əməlləri
ilə, yaratdığı sivilizasiya nümunələri ilə
əbədiləşdirmiş əcdadların
övladları, bu irsin davamçıları istənilən
savaşın qalibidirlər.
Azərbaycan
həyatında yeni bir salnamə yaradan bu qələbə
tarix mövzusunun özünü də bizim üçün
yenidən aktuallaşdırmağa başlayır.
Bütün bu baş verənlər bir Vətən
savaşı idi. Azərbaycan Silahlı Qüvvələrinin
Ali Baş Komandanı İlham Əliyevin televiziya efirindən,
sosial mediadan xalqa yetirdiyi müjdələr
apardığımız haqq davasının qələbə
tərənnümləri kimi bizə çatırdı. Hər
birimiz bunu məhz həyatımızın bugünlərinə
aid xoşbəxtlik anları kimi yaşayırdıq.
Aradan bir müddət keçəndən sonra isə bunlar
indi həm də tarixdir. Ümumi tarixin təkrarsız
epizodları kimi maraqlıdır.
Tarix
bütün olub-keçənlərin (və keçəcəklərin)
son ünvanıdır, milli yaddaşın etibarlı
saxlancıdır. Həm fərd, həm də ümumən
toplum olaraq həyatımızda nə baş verirsə, müəyyən
dövrdən sonra tarixə çevrilir. Yeni reallıqları
tarixin faktı kimi yönləndirməyə başlayır.
Ona görə də tarixə həssaslıqla yanaşmaq
çox mühümdür.
Dünyanın
böyük fikir adamlarının tarix haqqında fikirləri
birmənalı görünməsə belə onu öyrənməyin
(və gələcəyə ötürməyin) vacibliyini də
kimsə inkar edə bilmir. Tarix ən azı bir dəfə
yaşanmış təcrübə deməkdir. Doğrudur,
zaman çayı həmişə eyni cür axmır, hər
yeni dövr öz tarixini yaradır. Amma hansısa
oxşarlıqlar mütləq görünür. Tarixin dərsləri, onun təqdim etdiyi təcrübələr
gələcəklə bağlı müəyyən nəticələrə
gəlməyə, müxtəlif suallara uyğun cavablar
tapmağa kömək göstərir. Üstəlik, tarix
baş verəcək prosesləri əvvəlcədən
proqnozlaşdırmağa da imkanlar yaradır. Ona görə,
fikrimcə, nə qədər ki, bəşəriyyət
mövcuddur, insanlar tarixi öyrənməyə maraq göstərəcəklər.
Ədəbiyyatın isə
gücü bundadır ki, o, insanlara tarixi nəinki öyrənməyə,
həm də onu hiss etməyə, bir qədər də dəqiq
desəm, tarixə qarışıb onun obrazları ilə,
hadisə və prosesləri ilə birbaşa ünsiyyət
qurmağa kömək göstərir. Tarix dediyimiz
özlüyündə ayrı-ayrı insan talelərinin cəmindən
ibarətdir. Yalnız bu taleləri öyrənməklə,
onları duymağı bacarmaqla tarixin izinə düşmək
olar.
Tarix
elminə ən azı onun ədəbiyyat və dilçilik
qapısından bələd olan biri kimi bu məqamı
ayrı-ayrı tarixçilərlə ünsiyyətim
zamanı həmişə izləmişəm. O tarixçilər
ki ədəbiyyata yaxşı bələddilər, onlar tarixi
də özlərindən keçirərək canlandıra
bilirlər, ədəbiyyatdan uzaq tarixşünasların
bilgiləri isə çox vaxt qupquru faktlardan ibarət olur.
Azərbaycanda
indiyə qədər tarixi tədqiqat əsərləri,
tarixi mövzularda bədii ədəbiyyat nümunələri
çox qələmə alınıb. Onların hər biri
özlüyündə dəyərlidir. Heç kimin əziyyətini
yerə vura bilmərik. O nümunələr ən azı elm və
ədəbiyyat tarixi üçün zəngin material verir. Sadəcə məsələnin bu biri tərəfi
var ki, ümumən tarixşünaslıqda tarixi mənbələrin,
qədim dövrlərə aid təqdim edilən faktların dəqiqliyi,
keçmişə aid həqiqətləri hansı səviyyədə
əks etdirməsi nə qədər ciddi çətinlikdirsə,
o faktların bədii ədəbiyyata
daşınması da bir o qədər problemdir.
Tarix
mübhəm bir ünvandır. Əldə etdiyin məhdud
sayda soraqların izi ilə burada hansı həqiqətlərə
qədər irəliləyəcəyini bəzən bilmək
olmur. Açığını deyim ki, uzun illər ərzində
elmi tədqiqatlarda (və eləcə də bədii əsərlərdə)
məni narahat edən əsas məqamlardan biri tədqiqatçılarımızın
tarixə münasibətdə emosiyaların təsirinə
düşmələri olub. Ayrı-ayrı əsərlərlə,
ortaya qoyulan elmi konsepsiyalarla tanışlıq zamanı müəllifin
tarixi faktlara həqiqətlərin aynasından deyil, öz hiss
və həyəcanlarından baxdığını və
çox vaxt da məsələlərin yozumunda
yanlışlara yol verdiyini görürsən. Bu ona
görə ziyanlı yanaşmadır ki, tarixə ifrat
emosional münasibət ondan hansısa nəticə
çıxarmağa, keçmişin dərslərindən
faydalanmağa, gələcəklə bağlı müəyyən
proqnozlaşdırmalar aparmağa mane olur. Məsələyə
emosional baxış əslində olmuşlar deyil, bir fərdin
olmuş kimi görmək istədikləridir və bu da ciddi
bir ictimai fayda gətirə bilməz. Ona görə də
tarixə mümkün qədər obyektiv yanaşmaq
lazımdır.
Bu
gün ehtiyacımız olan əsas böyük məsələlərdən
biri isə Azərbaycan dövlətçiliyinin tarixi hekayəsini
yaratmaqdır...
Bizim
dövlət qurmuş çox böyük şəxsiyyətlərimiz
olub və var. XX əsrin son onilliklərində
baş verənlərin canlı şahidləri,
xalqımızın Ümummilli Lideri, Ulu Öndər Heydər
Əliyevin və onun dövlətçilik irsinin
davamçısı cənab İlham Əliyevin müasirləri
kimi ölkəmizin yeni tarix hekayəsi gözlərimiz
önündə yaranıb. Azərbaycan bu gün milli
dövlətçilik tarixinin ən qüdrətli mərhələsindədir.
Məhz bu mərhələdə biz milli dövlətimizin
ümumi bir hekayəsini qurmalıyıq.
Azərbaycan
dövlətinin indiki qüdrətində əməyi olan
bütün böyük şəxsiyyətlərimiz o hekayədə
olmalıdır. Onların amalları, müəyyən etdikləri
hədəflər, həyata keçən (və ya hələ
yarımçıq qalan) bütün arzuları o hekayədə
görünməlidir. Bu, bizə keçmişimizi
doğru-düzgün təftiş etməyə imkan verəcək.
Gələcək üçün aydın məqsədlər
müəyyənləşdirməyə şərait
yaradacaq. Ən önəmlisi isə gələcək nəsillərin
hər zaman içində özlərini qürurlu,
böyük, güclü, uğurlu hiss edəcəkləri
bir dövlətçilik hekayəmiz formalaşacaq.
Obrazlı desək, bu, bizim gələcəyə
danışacağımız bir hekayəmiz olacaq.
Düşünürəm
ki, bu hekayəni tarixi quru faktlar kimi yadda saxlayanlar, yaxud ona
emosional hisslərin təsiri ilə yanaşanlardan daha çox
məhz tarixi hiss etməyi bacaran yaradıcı şəxslərimiz
yazıb-yarada bilərlər. Belə ədiblərimizdən
biri kimi yazıçı Hüseynbala Mirələmovun
yaradıcılığını uzun illərdir bir ədəbiyyatşünas
marağı ilə diqqətlə izləyirəm.
O,
böyük ədəbiyyata ötən əsrin 60-cı illərinin
ab-havasında gəlmiş
yazıçılarımızdandır. Milli ədəbiyyatımızın
yazıçısı (və həm də dramaturqu,
publisisti) səviyyəsində isə o, tarixi taleyimizin ən
ağrılı mövzularından olan Qarabağ mövzusunda
yaratdığı ədəbi nümunələrlə qərarlaşdı.
Elə Hüseynbala Mirələmovun bir yazıçı kimi
özünəməxsusluğu da bundadır ki, o,
çağdaş ədəbi prosesin yaradıcı ahəngini
duymağı, onun nəbzini tutmağı bildiyi kimi, tarixi
dövrləri bir-birindən təcrid olunmuş
ayrı-ayrı epizodlar halında deyil, bütöv bir tam
şəklində duymağı bacarır. Qarabağ
mövzusunda ötən əsrin 90-cı illərinin tarixindən
qələmə aldığı əsərlər ona bu
mövzunun aynasından ümumilikdə Azərbaycanın
tarixi taleyinə nəzər salmaq imkanı yaratdı.
Son illərdə Hüseynbala
Mirələmovun tarixi mövzularda maraqla oxuduğumuz bədii
əsərləri yazıçının bu aynada
görüb hiss etdiklərinin onun qələmindəki bədii
ifadəsidir. İndiyə qədər
yazıçının xeyli əsərlərini oxumuşam, əsasən
də Nadir şah haqqında “Sonuncu fateh”
romanı, İmadəddin Nəsimiyə həsr edilmiş “Son
səfər” povesti (bu barədə qeydlərim də “Azərbaycan”
qəzetində dərc olunub) məndə xüsusi təəssürat
yaradıb. Bu əsərlər adıçəkilən
şəxsiyyətlərin dövrünü diqqətlə
öyrənərək onların əsas obrazını bu
dövrün mənzərəsində aydın təsəvvür
edə bilən bəsirətli bir qələm sahibinin yaradıcılıq
məhsuludur. Hüseynbala Mirələmovun
yazıçı dili onun bədii təfəkkürünün
zənginliyinin təbii göstəricisidir.
Bu günlərdə isə
yazıçının “İki Şah, iki Sultan”
trilogiyasını mütaliə etməyə başladım və
Hüseynbala Mirələmovun başqa əsərləri kimi,
tarixi romanlarında da mətndən-mətnə necə təkamül
keçdiyinin, keçmişin mənzərəsinə
baxışlarının, tarixin qədim
qatlarına dair təsəvvürlərinin necə kamilləşdiyinin
bir daha fərqinə vardım. Hüseynbala Mirələmovun təsvir-təfərrüatlarında
bir ssenari (rejissor) dəqiqliyi, konkretliyi müşahidə
edilir. Hətta tarixdən yazanda da hadisələri
bugünkü əyaniliyilə “görür”...
“İki
Şah, iki Sultan” trilogiyasına 3 kitab daxildir: “Süqut”, “Bənövşəyi
əncir” və “Çaldıran yolu”. Trilogiyanın birinci
kitabı “Süqut” Ağqoyunlular xanədanından bəhs
edir. Tarixlə az-çox maraqlanan hər kəsə
məlum olduğu kimi, Ağqoyunlular dövrü Azərbaycan
Orta əsrlər dövrünün ən keşməkeşli,
ziddiyyətli dövrlərindəndir. Əsər isə belə
bir dövrün faktı olan Ağqoyunlular dövlətinin təşəkkülü,
dövlət quruculuğunun formalaşması prosesinə
işıq salır. Roman XIV əsrdən -
şair-hökmdar Qazi Bürhanəddindən başlanır,
Bayandurlar nəslinin görkəmli nümayəndələri
olan Qara Yuluq Osmanın, oğlu Cəlaləddin Əli bəyin,
onun həyat yoldaşı Sara Xatunun, oğlu Uzun Həsənin
timsalında real tarixi qəhrəmanların obrazlarını
maraqlı bədii boyalarla əks etdirir.
Bu
tarixi isimlər indi bizə sadəcə ad, bədii əsər
obrazları kimi görünə bilər. Amma onların hər
biri Orta əsrlər zamanı böyük bir
coğrafiyanın ictimai-siyasi mənzərəsinin müəyyənləşməsində
həlledici rol oynayıb. Tarixdən bildiyimiz qədər
Ağqoyunlu ulusunun başçıları Diyarbəkir vilayətində
irsi hakim idilər. XIV yüzilliyin ortalarında ulusun
başçısı Tur Əli bəy (1363-cü ildə
dünyasını dəyişib) Bayandur oymağından
sayılırdı. Uzun Həsənin babasının
babasının babası kimi bu tarixi şəxsiyyəti
tanıyırıq. Hüseynbala Mirələmov isə əsərini
ulusun tarixinin nisbətən daha aydın dövründən
Qara Yuluq Osmanla başlayır.
1394-1434-cü
illərdə yaşamış bu Ağqoyunlu hökmdarı
döyüşkən biri kimi tanınırdı. O, Qaraqoyunlu
sultanları ilə ardıcıl savaşlar aparırdı.
Roman Qara Yuluq Osmanın yaşının ixtiyar vədələrini
təsvir edir. Sonra isə onun oğlu Sultan Cəlaləddin
Əli bəyin hakimiyyəti zamanlarını
görürük. 1444-cü ildə onun vəfatından sonra
Ağqoyunluların rəhbəri müəyyən müddət
oğlu Cahangir Mirzə olur. O, Ağqoyunlular arasında müəyyən
qədər sabitlik yarada bilir. Amma bu yalnız bir müddət
sürür. Qaraqoyunlulardan Qara İsgəndərin
oğlu Əlvəndin Cahangirə sığınması yeni
Qaraqoyunlu hökmdarı Cahanşahı qəzəbləndirir
və o, Diyarbəkirə hücuma keçir. İki ilə qədər
davam edən mübarizə nəticəsində 1452-ci ildə
Baburun hücumundan qorxaraq Cahanşah sülhə can atmağa
başlayır. Müqaviləyə görə Cahangir
Cahanşaha tabe olmalı idi. Lakin
Ağqoyunluların əzəli rəqibi olan Qaraqoyunlulara tabe
olmaq fikri kiçik qardaş Uzun Həsən və onun ətrafında
birləşən əyanları qəzəbləndirir, onlar
Cahangir Mirzəyə qarşı çıxırlar.
1453-cü ildə baş vermiş döyüşdə Uzun Həsən
öz doğma qardaşını məğlub edərək
hakimiyyətə gəlir və Cahangir Mirzə Mardinə
qaçmaqla canını xilas edir.
Hüseynbala
Mirələmovun yazıçı kimi ustalığı
bundan ibarətdir ki, o, cəmi bir neçə cümləyə
sığan bu tarixi xülasəni cana gətirir. Baş verənləri real həyati boyalarla təsvir
edir, bitkin xarakterlər yaradır. Əsəri oxuduqca eyni
atanın, ananın övladları olan doğma
qardaşların sonradan ayrılan yolları, müxtəlif həyat
prinsipləri, həyata fərqli baxışları,
qarşılıqlı mübarizələri göz
önündə canlanır. Yazıçı öz
oxucusunu müxtəlif ziddiyyətli hisslərin təsirində
saxlayır.
“Süqut”
romanının ən mühüm cəhətlərindən
biri də burada canlandırılmış Sara xatun
obrazıdır. Sara xatun Azərbaycanda qadın fəallığı
ənənələrinin ən görkəmli nümayəndələrindən
biri olduğu qədər ədəbiyyat üçün də
maraqlı surətdir. Bu obraz tarixlə az-çox maraqlanan hər
bir oxucuya yaxşı tanışdır. Hər dəfə
Sara xatun haqqında söhbət açılarkən bu ad
qarşısında bir epitet də mütləq işlənir:
“Azərbaycanın (və Şərqin) ilk diplomat
qadını”. İndiyə qədər Sara xatun şəxsiyyəti
haqqında müxtəlif əsərlər yazılıb. Maraqlı
tədqiqat nümunələri ortaya qoyulub. Hansısa tarixi
romanlarda Sara xatun şəxsiyyətinə müraciətləri
və bu obrazla bağlı yetərincə uğurlu bədii həlləri
də istisna saymıram. Amma orasını da mütləq qeyd
edim ki, onun bu qədər parlaq şəkildə
canlandırılmış bədii obrazı ilk dəfə məhz
Hüseynbala Mirələmovun “Süqut” əsərində
qarşıma çıxdı.
Ağqoyunlu
dövlətinin xarici ölkələrlə diplomatik əlaqələrinin
qurulmasında Sara xatunun rolu çox mühüm idi. Uzun Həsən
bütün xarici siyasət məsələlərini onunla məsləhətləşər,
ən məsul diplomatik danışıqlara anasını
göndərərdi. Qaffari “Tarixi Cahan Ara” əsərində
yazır: “Uzun Həsənin anası Sara xatun olduqca adil,
müşfiq və işini bilən bir hakim idi”.
Hüseynbala
Mirələmovun “Süqut” əsərində də Sara xatunun
timsalında məhz ağıllı, müdrik, tədbirli, ədalətli
və güclü bir qadının şəxsiyyətini
görürük. Yazıçı çox böyük bədii
məharətlə bu obrazı müxtəlif seçimlər
qarşısında qoyur. Güclü dövlətçilik təfəkkürünə,
diplomatik səriştəsinə, qətiyyətinə rəğmən
Sara xatun həm də anadır. Bütün analara xas təbii
hisslərdən - övladlarına sonsuz sevgidən, onlara bərabər
münasibətdən, övladları yolunda hər cür fədakarlığa
hazır olma duyğusundan Sara xanım da xali deyil. Və onun
taleyində iki övladının siyasi ziddiyyətlərə
görə bir-birinə qılınc çəkməsi
reallığı var. Onlardan hansısa biri həyatını
itirsə, bu hər bir ana kimi onun üçün da
sağalmaz dağ olacaq. Hüseynbala Mirələmovun qələmində
Sara xatun belə bir məqamda analıq hissləri ilə
dövlətçilik düşüncəsini bir araya gətirməyi
bacarır. Həm övladları, həm də dövlət
üçün ən doğru olanların baş verməsinə
çalışır və buna nail olur. Sara xatunun
timsalında Hüseynbala Mirələmov müdrik və həssas
Azərbaycan anasının möhtəşəm heykəlini
yaradıb.
Bu
əsəri Hüseynbala Mirələmovun bədii ədəbiyyat
müstəvisinə daşıdığı dövrə
ümumi baxışı və növbəti kitablara
keçid üçün hazırlıq mərhələsi
də adlandırmaq olar. “Süqut”da təqdim olunan təsvirlər,
tarixi şəxsiyyətlər qalereyası trilogiyanın
ikinci kitabı olan “Bənövşəyi əncir”də daha
da konkretləşir. Müəllif burada Ağqoyunlu
hökmdarı Uzun Həsənin portretini önə
çıxarır və işığı onun tarix səhnəsindəki
şəxsiyyəti üzərinə salır. Bu mənada da
“Bənövşəyi əncir” “Süqut”un davamıdır.
Hüseynbala Mirələmov ikinci kitabda Uzun Həsənin
obrazını çox ustalıqla və xüsusi bir sevgiylə
canlandırıb. “Bənövşəyi əncir”də
Uzun Həsənin həyatının, fəaliyyətinin fərqli
anlarına yazıçının bədii sözünün
gücüylə müxtəlif rakurslardan baxmaq
imkanımız yaranır. Əsərin bir çox məqamları
elə xüsusi ustalıqla işlənib ki, sanki nəfəsimizi
tutub sonunu bilmək üçün səbirsizləndiyimiz
tarixi bir filmə tamaşa edirik.
Bu əsərlər təkcə
tarixi mənzərənin bədii təsviri, şəxsiyyətlərin
ədəbiyyat müstəvisində təqdimatı deyil.
Ədib canlandırdığı dövrün ictimai-siyasi mənzərəsini,
müasir tərzdə desək, geopolitik
reallıqlarını da dəqiqliklə duyur. Türk dünyasının böyük dövlət
qurucularının yol verdikləri hansısa
yanlışları, qərarlarının mövcud vəziyyətə
qeyri-adekvatlığını da düzgün qiymətləndirir
və bütün bunların yol açdığı
taleyüklü nəticələrin yüksək bədii
həllini verir. Əlbəttə, tarixi geriyə çevirmək,
keçmişi yenidən yaşamaq mümkün deyil. Amma
müasir dövrün baxış bucağı ilə
olub-keçənlərə yenidən nəzər salmaq, əsrlər
arasında paralellər aparmaq eyni yanlışların bir daha
təkrarlanmaması üçün vacibdir.
Hüseynbala
Mirələmovun bədii qəhrəmanı Uzun Həsən
Ağqoyunlu imperiyası uğrunda mücadilədə
heç bir şərt qəbul etmirdi. Bununla belə o,
Osmanlı Sultanı Fateh Mehmedlə üz-üzə gəlməmək
üçün bütün diplomatik vasitələrdən
istifadə edir. Qardaş qırğını
baş verməsin deyə hər cür imkanları dəyərləndirir.
Əfsuslar olsun ki, bu coğrafiyada iki güclü türk
dövlətinin olmasını istəməyən Orta əsrlər
Avropasının fitnə-fəsadları öz işini
görür. Sultan Mehmed gələcəyi Uzun Həsəndən
fərqli görür. Möhtəşəm bir gələcəyi
birlikdə qurmaq haqqında düşünmür. Beləliklə,
Avropanın təsirləri ilə dövrünün iki əzəmətli
türk imperiyası toqquşur. Nəticə hər iki
böyük şəxsiyyət üçün faciəvi
olur. Bundan yalnız yadelli fitnəkarlar qazanır.
Yazıçı da əsərində hər iki
hökmdarın faciəvi səhvlərinin köklərinə,
əsas səbəblərinə diqqət yönəldir. Bədii
təfərrüatlarla gerçəkləri gənc nəslə
çatdırmaq istəyir. Məram budur ki, gələcək
nəsillər tarixdən düzgün nəticə
çıxarsın və oxşar səhvlər bir daha təkrarlanmasın.
Bu həqiqəti dərk etmək tale əhəmiyyətli
məsələdir. Çünki eyni yanlışların təkrarlanmasının
ümumən türk dünyası üçün nə qədər
böyük faciələrə səbəb olduğunu
trilogiyanın üçüncü kitabı olan
“Çaldıran yolu”nda görürük.
Türk
dünyasının iki qüdrətli fatehi, söz və hərb
meydanının yenilməz cahangirləri Şah İsmayıl
Xətai və Yavuz Sultan Səlim arasında baş vermiş
Çaldıran döyüşü tariximizin hələ də
acıyan yarasıdır. Kitabın annotasiyasında da qeyd
olunduğu kimi, bu, sadə bir savaş deyildi. Əslində
heç bir tərəfin qalib olmadığı,
bütövlükdə türk dünyasının məğlubiyyəti
(və faciəsi) sayılacaq qardaş qırğını
idi. Azərbaycan ədəbi-bədii dilinin
potensial imkanlarını kifayət qədər böyük
istedadla, sənətkarlıqla üzə çıxaran
yazıçı Hüseynbala Mirələmov da
“Çaldıran yolu” romanında bütün türk
dünyası üçün ibrət olan bu hadisəni, fəlakətli
tarixi dönəmi zəngin bədii ümumiləşdirmələrlə
qələmə alıb. Bədii təsvirlərlə tarixin
canlı mənzərəsini yaratmağa
çalışıb və buna nail olub. Hüseynbala
Mirələmovun bədii təsvirləri yalnız təsvir
naminə deyil, burada insan psixologiyasını, ən azından
konkret vəziyyətdəki ovqatının ifadəsinə
hesablanmış taktiki estetik manevrlər, həyat-təbiət
paralelizmi kontekstində situativ interpretasiyalar, təbiət
hadisələrində modelləşmiş (gizlənmiş)
canlı insan həyatı var...
Hüseynbala Mirələmovun
tarixi trilogiyasından çıxan həqiqətlər bu
gün Azərbaycan və Türkiyə arasındakı
qardaşlıq münasibətlərinin əslində bizim
üçün nə qədər böyük xoşbəxtlik
olduğunu göstərir. İki qardaş dövlətin
liderləri arasındakı doğmalığın, qarşılıqlı inam və güvənin, Ulu
Öndər Heydər Əliyevin “bir millət - iki dövlət”
formulunu doğruldaraq son onilliklərdə hər zaman
bir-birinin yanında olan, bir-birinin haqq savaşına dəstək
verən Azərbaycan və Türkiyə misalında tarixin
Orta əsrlərdəki yanlışlarını necə düzəltdiyini
əks etdirir. Bu baxımdan yazıçının trilogiyada
verdiyi tarixi mesajın - türk dünyasının birliyi
arzusunun necə çin olduğunun da müasir
dövrümüzdə şahidi oluruq.
Tarixin
dərk olunmasında siyasət həmişə müəyyənedici
rol oynayıb və bu indi də belədir. Ona görə biz
bir çox hallarda tarixin anlaşılmasında siyasətin
mahiyyətini təşkil edən məqamlardan
çıxış etməyə məcbur oluruq. Bu, müəyyən
mənada təbii haldır. Çünki məşhur kəlamla
ifadə etsək, “biz siyasətlə məşğul olmasaq
da, siyasət bizimlə məşğul olacaq”. Siyasət həyatımıza
o qədər nüfuz edib ki, müasir insan ondan kənarda
yaşaya bilməz. Sadəcə tarixə, şəxsiyyətlərə
münasibəti müasir siyasətin ziyanlı təsirlərindən
qorumaq lazımdır. Biz bəzi məqamlarda məhz bunda səhvə
yol veririk. Ara-sıra mətbuat orqanlarında
keçmişi inkar ruhlu çıxışlar, tarixi şəxsiyyətlərimizin
amansızcısına mühakimə edilməsi, yaxud gələcəyin
artıq çoxdan başlanmasını görmədən
yalnız keçmişlə yaşamaq meyli bundan irəli gəlir.
Hüseynbala
Mirələmovun “İki Şah, iki Sultan” trilogiyasında
xoşa gələn əsas cəhətlərdən biri də
budur ki, o, keçmişi mühakimə ruhundan uzaqdır.
Müəllif şəxsiyyətləri sorğulamaq,
onları səhvlərinə görə ittiham etmək yolu
tutmayıb. Onun əsas məramı
olub-keçənlərin bütün uğurlara və
yanlışlıqlara rəğmən mümkün qədər
real (və obyektiv) mənzərəsinin
yaradılmasıdır ki, bu mənzərə gələcəyə
aparan yolumuzu daha da aydınlatsın.
Tarixi
şəxsiyyətlər haqqında yazarkən hər bir
müəllifin onu özü görmək istədiyi kimi təsvir
etməsi ədəbiyyatda da ənənəvi haldır.
Dünyanın, demək olar ki, hər yerində bir çox
müəlliflər böyük şəxsiyyətlərin mənfi
cizgilərinə, nöqsanlarına çox yönəlmir,
onların müdrik, ideallaşdırılmış
obrazlarını təqdim etməyə
çalışırlar. Bu, həmin şəxsiyyətlərin,
eləcə də böyük dövlət adamlarının
tarixi-mənəvi irsinin gələcəyə bir dəyər
kimi ötürülməsi məramından irəli gəlir.
Təbii ki, heç bir böyük şəxsiyyət, hər
birimiz kimi, müəyyən yanlışlıqlardan, adi insana
xas nöqsanlardan xali deyil. Amma gələcək
üçün maraqlı (və önəmli) olan qətiyyən
bunlar deyil. Gələcəyin böyük ehtiyac duyduğu
hekayə - həmin şəxsiyyətlərin tarixi
mirasıdır, öz dəyərli irsi ilə gələcəyə
verdiyi istiqamətdir. Hüseynbala Mirələmov da
trilogiyanın bütün kitablarında məhz bu prinsipə əməl
etməyə çalışıb.
O, trilogiyadakı qəhrəmanlarının
yaşadıqları tarixi şəraiti, onların xarakterini,
istəklərini, bu adlar ətrafında cərəyan edən
fakt və prosesləri diqqətlə öyrənib. Öyrəndiklərini
isə yazıçı idealına uyğun şəkildə
ümumiləşdirərək bədiiləşdirə
bilib.
Ona görə də “İki Şah, iki Sultan” trilogiyası
kifayət qədər uğurlu alınıb. Oxucuya
uydurma keçmişin, taleyi müxtəlif əfsanələrə
bürünmüş şəxsiyyətlərin yox, həqiqətə
mümkün qədər yaxın tarixi olayların, o
olayların qəhrəmanlarının, onların mübarizə
amallarının hekayəsini danışan dəyərli bir bədii
əsər ərsəyə gətirilib.
Xalqda
özünə inam yaradan, onda tükənməz mənəvi
qüvvə formalaşdıran əsas duyğu
özünün tarixi yaddaşla vəhdətini hiss etməsidir.
Fərd öz etnik mənşəyini dərk edəndə, əcdadlarının
yaratdıqları keçmişi ruhən duya biləndə və
bu keçmişin dəyərlərini müasir həyatına
gətirəndə onun həyatı dolğunlaşır.
Xalqının tarixində baş vermiş hadisələrlə,
bu hadisələrin əsas qəhrəmanları ilə,
onların formalaşdırdıqları mədəniyyətlə
vəhdətdə insan özü də bu tarixin bir
parçasına çevrilir. Və insanın o irsə yeni
töhfələr vermək barədə
düşündüyü andan o tarixin davamı
başlanır.
Hüseynbala
Mirələmovun “İki Şah, iki Sultan” trilogiyası da bu
kitabları oxumalı olan hər bir soydaşımıza
keçmişin izi ilə gələcəyə yol göstərən
bələdçidir...
Tarixi
keçmişimizin bu sanballı bədii salnaməsi ilə
tanış olmaq həm də Vətən savaşının
möhtəşəm zəfərinin təəssüratlarını
daha dolğun və müfəssəl duymağa imkan
yaradır.
Nizami CƏFƏROV,
akademik, Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan. - 2021.-12 fevral.- S.8.