Novruzun ilk çərşənbəsi
Kiçik çillə artıq öz yerini Boz aya verib. Ta qədim zamanlardan xalqımız Boz ayın gəlişi ilə bayram hazırlıqlarına başlayır.
Novruz bayramı təbiətin canlanmasının, torpağın oyanmasının, ruhun təzələnməsinin rəmzidir. Xalqımızın əsrlərin sınağından çıxmış mənəvi dəyərlərini, adət-ənənələrini özündə yaşadan ən gözəl, təmtəraqlı bayramıdır.
Novruzun gəlişi baharın gəlişidir. Qədim inanca görə, həmin gün il təzələnir, təbiət canlanır, yenilənir. Novruz bayramına təbiət də, insanlar da günlərlə, həftələrlə hazırlaşır. Novruz bayramı kimi, ondan əvvəlki dörd çərşənbəyə də xalqımız böyük əhəmiyyət verir, təmtəraqla keçirilir. Xalq arasında onları Boz ayın çərşənbələri də adlandırırlar.
Bu il Azərbaycanda baharın müjdəçisi olan ilk çərşənbə - Su çərşənbəsi fevralın 23-də, Od çərşənbəsi martın 2-də, Yel çərşənbəsi martın 9-da, ilaxır Torpaq çərşənbəsi isə martın 16-da qeyd ediləcək.
Çərşənbələrin əzəli və gözəli
Çərşənbələri həyat üçün önəmli dörd ünsürlə - su, od, yel və torpaqla əlaqələndiriblər. İnanca görə, Novruz çərşənbələrində baharın nəfəsi növbə ilə suyun, ağacların, torpağın canına hoparaq onları oyadır.
Novruz bayramı ərəfəsində qeyd olunan dörd müqəddəs çərşənbənin ilki Su çərşənbəsidir. Xalq arasında “Əzəl çərşənbə”, “Gözəl çərşənbə”, “Sular Novruzu”, “Gül çərşənbə” kimi də tanınır.
Mifik mətnlərdə su həyat, dirilik mənbəyi, xoşbəxtlik gətirən müqəddəs inam obyekti kimi göstərilib. İnanca görə, Tanrı ilk olaraq suyu yaradıb. Buna görə də su ilk çərşənbə kimi qeyd olunur. Su çərşənbəsində suyun müqəddəsliyi ifadə edilir.
Rəvayətə görə, Tanrı ilk insanı - Adəmi yaradarkən torpağa su qatıb, palçıqdan insan düzəldib, sonra ona isti nəfəs verib, baharda çiçəkləri, otları, ağacları oyadan yellərə əmr edib ki, onu canlandırsın. İnsan da bu dörd ünsürdən yarandığı üçün tarixboyu onları müqəddəsləşdirərək, hərəsinə bir gün ayırıb. Beləcə, yazın - Novruzun müjdəçiləri olan Su, Od, Yel, Torpaq çərşənbələri yaranıb.
Su çərşənbəsində su hövzələrində abadlıq işləri görülür, arxlar qaydaya salınır. Bayrama hazırlıqlar bu çərşənbə ilə başlayır. Su çərşənbəsində su ilə bağlı müxtəlif şənliklər keçirilir.
Su çərşənbəsində keçirilən mərasimlər
Bu çərşənbədə su üstündə müxtəlif mərasimlər keçirilir. Qədim türklərdə su tanrıları sayılan Aban və Yadanın şərəfinə nəğmələr oxunurdu.
Su həyat mənbəyi, aydınlıq rəmzi sayılır. Türk mifologiyasında suyun müqəddəsliyi ilə bağlı bir çox mətnlər möcvuddur. İnanırlar ki, qorxulu yuxuların suya danışılması ilə insanı izləyən qəzaların dəf olunması mümkündür.
Su çərşənbəsi ərəfəsində, adətən, hər kəs öz ev-eşiyini sahmana salır, divarlar rənglənir, bağ-bağçalarda ağacların, gül kollarının dibi bellənir, qurumuş və artıq zoğlar kəsilir.
Su çərşənbəsi də suya tapınma ilə başlayır. Su üstündən atlanmaq, arzularını, diləklərini suya danışmaq, sübh tezdən evə bulaq suyu gətirmək və başqa ayinlər həmin gün icra olunur. İnanca görə, Novruzun ilk çərşənbəsində su təzələnir. Həmin gün sübh tezdən bulaqdan götürülən su şəfalı hesab edilir. İnanırlar ki, Su çərşənbəsi günü “təzə su”dan keçənlər, azarını, bezarını ona verənlər ilboyu xəstəlikdən uzaq olarlar. Bu inamla həmin gün Günəş doğmamışdan hamı su üstünə gedir, əl-üzünü yuyur, bir-birinin üzərinə su çiləyir, su üstündən atlanır, yaralıların yarasına su səpirlər.
Su çərşənbəsinda
qadınlar, qızlar su fallarına
baxırlar. Həmin gecə subay qızlar bir evə yığışırlar. Bu mərasimi
icra etmək üçün axar sudan - bulaqdan,
yaxud çaydan əvvəlcədən su
götürülür. Su şər qarışandan
sonra gətirilir.
Falda istifadə olunan suya “lal su”
deyirlər. Bu suyu gətirməyə bir və ya
bir neçə nəfər gedir. Suyu gətirən qabı əlinə götürəndən
sonra suyu gətirib evdə su falına baxılacaq qaba tökənədək danışmamalıdır.
Əks halda həmin su ilə fal
açmaq doğru sayılmır. Buna görə də həmin suya “lal su” deyirlər.
Başqa
bir fal - üzüklə su falını icra etmək üçün bir fincan, nişan üzüyü
və bir saç teli götürülür. Fincanın yarısınadək
“lal su” tökülür. Nişanlı qızlardan birinin qızıl üzüyünü
falına baxılacaq subay qızlardan biri saçından ayırdığı telə
keçirir, içi su ilə dolu
qaba salır. Ürəyində niyyət tutub
üzüyü fincana
yaxınlaşdırır. Üzük fırlanmağa başlayır
və fincanın divarlarına dəyir.
Üzük hər dəfə
fincanın kənarlarına
dəydikcə, sayırlar.
Say neçə olursa,
niyyət tutan subay qıza o yaşda gəlin gedəcəyini bildirirlər.
İynə ilə su falı
üçün isə
iynə, pambıq və kasa lazımdır. Kasaya “lal
su” tökülür.
İki iynənin ulduzlu tərəfinə bir az pambıq dolanır. İynənin birini falına baxılacaq subay qızın adına, digərini
o qızın istəklisi
olan oğlanın adını deyib niyyət edirlər. İynələrin hərəsini bir
tərəfdən ehmalca
kasadakı suya salırlar. Əgər iynələr müxtəlif
tərəflərə hərəkət
etsələr də, sonunda bir-birinə yaxınlaşıb bitişirsə,
niyyətin yerinə yetəcəyinə, adları
çəkilən oğlanla
qızın gələcəkdə
qovuşacağına inanırlar.
İynələr o tərəf-bu tərəfə
hərəkət edir,
bir-birinə yaxınlaşmırsa,
onda bu niyyətin
baş tutmayacağını
söyləyirlər. İynələr suyun dibinə çökürsə,
deyirlər ki, su “lal su”
deyilmiş, suyu gətirən adam
suyun üstündə
kiminləsə danışıb.
Su çərşənbəsində
icra olunan başqa bir fal isə bəzək
əşyaları ilə
su falıdır. Bu fal üçün müxtəlif bəzək
əşyaları və
bir böyük kasa gərəkdir. “Lal su” kasaya tökülür.
Falına baxılacaq hər
bir subay qız özünün bir bəzək əşyasını - üzüyünü,
sırğasını, sancağını
və ya qolbağını kasanın
içinə atır.
Kasanın üstünü kəlağayı və ya bir parça
ilə örtürlər.
Hamıdan böyük
olan bir xanım bayatı söyləyə-söyləyə hər dəfə bəzək əşyalarından
birini sudan
çıxarır.
Su çərşənbəsində
hamının həyətində
tonqal qalanır. İlk tonqalın
su çərşənbəsində
yandırılması buzların
əriməsinin, qışın
sonunun yaxınlaşmasının,
sərt soyuqların arxada qalmasının əlamətidir.
Zöhrə
FƏRƏCOVA
Azərbaycan.-2021.- 23 fevral.- S.7.