Həsən
bəy Zərdabinin maarifçilik və xeyriyyəçilik fəaliyyəti
Görkəmli mütəfəkkir, maarifçi alim, publisist və təbiətşünas Həsən bəy Zərdabi xalqın mədəni tərəqqiyə qovuşması yolunda böyük əmək sərf etmiş, əsl fədakarlıq göstərmişdir. O, maarif və mədəniyyət çırağının işığı ilə cəhalət və nadanlıq zülmətini yararaq, elmin nurlu sabahına aparan yolu gənclərə göstərib deyirdi: “ Ey elm təhsil edən cavanlarımız, doğrudur, bizim Vətən qardaşlarımız ilə üns tutmaq çətindir. Qoy şüarələr sizi həcv etsin, mollalar lənət oxusun, əvamşünas daşa bassın. Siz millət üçün əziyyət çəkirsiniz”. Təəssüf ki, həmin dövrdə təhsil alanlarımız çox az idi.
Bu məsələyə toxunaraq H.B.Zərdabi yazırdı: “İndi görək bizim məktəbxanələrdə oxuyanlar kimdir? Bizim quberniyada bircə Badkubə Gimnaziyası var ki, onda 500 oxuyan, o cümlədən 250 rus, 150 erməni və 100 müsəlmandır. Biz müsəlmanlar elmdən vəba naxoşluğundan qaçan kimi qaçırıq. Ey müsəlmanların millət təəssübü çəkən kəsləri, bir açın gözünüzü, dünyayə tamaşa edin” (“Əkinçi” qəzeti, 1875, N-8). Xalqın yoxsul və yetim uşaqlarının təhsili məsələsi Həsən bəy Zərdabini hər zaman düşündürürdü. Xeyirxahlıq əməlləri ilə yaşayan böyük alim-pedaqoq xalqına təmənnasız xidməti özünə ən ali məqsəd seçmişdi. O, bu nəcib əməlləri hələ erkən tərbiyə alıb böyüdüyü ailədə görüb, hiss etmişdi. Atası Səlim bəy, babası Rəhim bəy şeiri-sənəti sevən, sənət adamlarını himayə edən açıq fikirli şəxslər idi. Onun ilk müəllimi atası olmuşdu. Səlim bəy oğluna rusların Qafqaza gəlməsindən, İran şahı Nadirin Muğanda şahlığı qəbul etməsindən, babalarının şücaətindən söhbət edərmiş. Bir dəfə Səlim bəy general Paskeviçlə görüşərkən dəstə ilə məktəbə gedən erməni uşaqlarını ona göstərərək demişdi: “Səninlə o zaman hesablaşacağıq ki, bizim uşaqlar da həmin şagirdlərin sırasında olsunlar”.
Vətənpərvər kimi yetişən H.B.Zərdabinin mənsub olduğu millətin taleyi ilə bağlı eşitdiyi söhbətlər onun zehnini hələ uşaqkən məşğul etməyə başlayır. O, erkən anlamışdı ki, Azərbaycanın təbiətcə zənginliyi onun tənəzzülünə bais olmuşdur. Şərq-Qərb cahangirləri bu zəngin ölkəni, onun sərvətlərini qəsb edərək, yerli əhalini soymuşlar.
H.B.Zərdabi təbiətcə millətçi deyil, millətsevər olduğundan xalqına qarşı olan belə haqsızlıqlara qarşı ömür boyu böyük mübarizə aparmışdır. Milli düşüncənin yüksəlməsində çıxış yolunu yalnız təhsildə, elmdə görən böyük vətənpərvər bunları dərindən dərk edərək xalqı maarifə, mədəni tərəqqiyə çağırır, bütün gerilik hallarını tənqid edirdi. O, elmi-publisist ideyalarında və sosial-siyasi baxışlarında xalqın maariflənməsinə böyük əhəmiyyət verirdi. Zərdabi bu sahədə çarizmin millətçi-müstəmləkəçilik siyasətinin mənfur formada həyata keçirildiyini bəyan edirdi. Xalq mücahidi olan alim yolu önündə maneələri aradan qaldırmağın, Vətən oğullarını “xabi-qəflətdən” oyatmağın, mübarizəyə başlamağın vaxtının çoxdan çatdığını dönə-dönə bildirirdi...
Həsən bəy Zərdabi həmin zamanlarda min bir əziyyətlə nəşr etdirdiyi, Rusiya müsəlmanlarının yeganə mətbu orqanı olan “Əkinçi” qəzetini (1875-1877) tezliklə qabaqcıl ziyalıların tribunasına çevirdi.
Həsən bəy Zərdabinin xeyriyyə cəmiyyəti yaratmaq təşəbbüsü də məhz bu amaldan irəli gəlirdi. Belə nəcib, şərəfli və çətin işə Bakı Realni Məktəbində müəllim olarkən başlamışdı. Bu məqsədlə 1871-ci ilin yayında Qafqazın məşhur şəhərlərinə səfər etməyi müəyyənləşdirmişdi. Əvvəlcə cəmiyyəti-xeyriyyənin nizamnaməsini tərtib edərək, təsdiq üçün Qafqaz canişini idarəsinə göndərmiş və sonra cəmiyyətə üzvlük haqları yığmaq üçün “qaytanlı dəftəri notaryusa möhürlədib” tələbəsi Nəcəf bəy Vəzirovla birlikdə səfərə çıxmışdı. Qeyd edək ki, onun dəst-xəti ilə yazılmış nizamnamə 46 maddədən ibarət olmaqla sənəddə xeyriyyə cəmiyyətinin vəzifələri geniş şərh olunmuşdu.
Millətinin elmi tərəqqisi naminə hər bir çətinliyə dözən, həyat amalını yerinə yetirmək üçün fədakarlıq nümunəsi olan bu bənzərsiz şəxsiyyətin müəyyənləşdirdiyi marşrut Bakıdan başlayıb, Şamaxı, Gəncə, Tiflis, İrəvan, Naxçıvan, Şuşa, Bakı, Dərbənd, Quba şəhərlərini əhatə etməklə, yenə də Bakıya qayıdırdı. H.B.Zərdabi 1871-ci il iyunun 15-dən avqustun 31-dək bu ağır, çətin səfərdə olmuşdu. O, yol qeydlərini sonralar Senkinin redaktorluğu ilə çıxan “Bakinski listok” qəzetində dərc etdirmişdi. Onların ilk səfəri Şamaxıya olur. O, şamaxılıların cəmiyyətə köməyini minnətdarlıqla qeyd edir: “Bir neçə gün Cavad xanın və Kərim bəy Şirvanskinin iştirakı ilə 3700 manat abunə topladıq. 8 nəfər xeyriyyə cəmiyyətinə fəxri üzv olmağını bildirdi və birinci ildə 300 manat, sonrakı illərdə hər il 100 manat verməyi öhdəyə götürdülər”. H.B.Zərdabi buradan Yelizavetpola (Gəncə) gəlir. Yerli əhalinin xeyriyyə işinə hüsn-rəğbətini öyrənmək istədiyini, istidən yaylaqlara köçən şəhərlilərdən heç kəsi tapmadığını təəssüflə qeyd edir. Və iyulun 1-də Tiflisə daxil olur. Cəmiyyətin nizamnaməsinin təsdiq olunduğunu öyrənir və onun surətini alıb, yoluna davam edir. Tiflislilərin xeyir işə gərəyincə əl tutmadıqlarından danışır: “Tiflis öz milyonları, generalları olan şəhərdir. İki həftə ərzində burada 150 manat yığa bildim”. İrəvan səfərində təbiətşünas alimi dağlar, meşələr, soyuq bulaqlar cəlb etsə də, onu “ölkənin tərifli güşəsi Dərəçiçək məyus edir. Nə Dərəçiçəkdə, nə də ətraflarda gül-çiçəkliyə rast gəlmir”. Ona deyirlər ki, buralara xeyli vaxtdı yağış yağmayıb. H.B.Zərdabi iyulun 15-də İrəvana yetişir. O, deyir: “Mən əvvəlinci gün quberniya rəisinin yanına getdim. Ondan xahiş etdim ki, müsəlmanların ali zümrələrini yığsın və onlara cəmiyyəti-xeyriyyənin əhəmiyyətini izah etsin... Amma Əli xan və digərləri dedilər ki, biz gimnaziya açacağıq. Onların bu xeyirxah niyyətlərinə təşəkkürümü bildirdim, əməkdaşlıq etməyə söz verdim. Yalnız Abdulla xan cəmiyyətə fəxri üzv olacağını bildirdi. Nəhayət, İrəvan qəzasından xeyriyyə cəmiyyətinə 500 nəfər abunə yazıldı”. H.B.Zərdabi Naxçıvana gedəcəyini bildirəndə tanışları ona deyirlər ki, orada bərk istilər düşüb və bir də ki, Kəlbalı xansız orada nə var? Buna baxmayaraq iyulun
27-də Naxçıvana gəlir. Burada mayor Şəfi ağa ilə görüşdüyünü və onun nəcabətli şəxs olduğunu qeyd edir. Onun iki günlüyə başqa yerə göndərilməsinə təəssüflənir. H.B.Zərdabi burada isti-bürkü üzündən xəstələndiyindən danışır: “Yeganə həkim X. praktik həkim idi. O, danışır, hər sözün yerini, qiymətini bilirdi. Xəstəliyimin pis nəticə verəcəyindən qorxaraq iyulun 30-da səhər furqonla Binəciyə yollandım. Bura yerinə və həyat şəraitinə görə Dərəçiçəkdən geri qalmırdı”. O, kirayə etdiyi atla üç gün yol getdikdən sonra avqustun
2-də Şuşa şəhərinə yetişir. Yol təəssüratını belə xatırlayır: “Şuşaya nə poçt yolu, nə də araba yolu yox idi. Yeni çəkilən poçt yolunun işi hələ bitməmişdi. Bütün yollar dağların qarsız, zəngin bitkilərlə örtülmüş yüksəkliklərindən keçirdi. Şuşa qəzası sakinlərinin köçəbələri bu dağlarda soyuq bulaqlar üstündə alacıqlarda yerləşmişdi. Havanın təmizliyi, ətraflardakı yaşıllıq məni gümrahlaşdırmışdı”. H.B.Zərdabi burada da cəmiyyəti-xeyriyyəyə lazımi qədər ianə toplaya bilmir. “Qarabağın ağaları məni qonaq çağırdılar, toy və xeyrat aşı yedirtdilər, amma bir qəpik cəmiyyəti-xeyriyyəyə ianə verən olmadı. Axırda oxumuş bəyzadələrdən 5-10 nəfərə qol çəkdirib Bakıya qayıdıb, Dərbənd, Qubanı da gedib gəzib, avqust ayının axırında Bakıya gəldim”. Onu da deyək ki, bu gərgin və uzun çəkən səfərdə H.B.Zərdabi atla, faytonla, furqonla 2 min km-ə qədər yol qət etmişdi. Zərdabi bu maarifçilik səfərini 35 ildən sonra yenidən xatırlamış, “Həyat” qəzetinin iki nömrəsində (1905, N 107 və 115) ətraflı işıqlandırmışdı. Məqalədə Bakının sərvətli adamları ilə olan görüşündən, onlara maarif və məktəbin əhəmiyyətindən, yoxsul və yetim uşaqların təhsili üçün maddi kömək göstərməyin vacibliyindən söhbət açılır. Lakin ona söz verənlər çox, kömək edənlər isə az olur. Ancaq Hacı Zeynalabdin Tağıyev cəmiyyətə çox yardım göstərmişdi. Yeri gəlmişkən qeyd etməliyik ki, Həsən bəy Zərdabi ilə Hacı Zeynalabdin Tağıyev bərk dost olmuşlar. “H.B.Zərdabi H.Z.Tağıyevin ictimai mövqeyinin formalaşmasına böyük təsir göstərmiş, onun xeyriyyəçilik və maarifçilik fəaliyyətinin müəyyənləşməsində mühüm rol oynamışdır” (Mahmud İsmayıl, Marat İbrahimov “El atası”, Bakı, 1994, səh.9). H.B.Zərdabi yazırdı: “Mən ümidimi Qafqaz vilayətinin qeyri şəhərlərinə bağlayıb, oralara da gedib ciddi cəhd etməyi özümə borc bildim. Çünki cəmiyyəti-xeyriyyə bircə Bakı üçün açılmayırdı. Tamam Qafqaz üçün bina olurdu”.
Həsən bəyin həyat yoldaşı, tanınmış maarif xadimi Hənifə xanım Məlikova bu haqda yazırdı: “Uşaqlar üçün pulsuz oxuyan məktəblər az idi. Yoxsul uşaqlarını oxutmaq üçün vəsait tapmaq lazım idi. Həsən bəy bu barədə qəzetlərə yazsa da, ona cavab verən olmurdu. Cəmiyyətin təşkilinə izn almaq çox çətin idi. Dövlət müsəlmanların hər hansı bir təşəbbüsünə mane olurdu. Cəmiyyətə üzv olmaq istəyən yox idi”.
Həsən bəy bu dövlətlilərin xasiyyətini və xəsisliyini yaxşı bilirdi. Onları cəmiyyətə üzv yazarkən qol kağızı alırdı (“Revolyusiya və kultura” jurnalı, 1939, ¹ 6). Müasir poeziyamızın tanınmış nümayəndəsi, mərhum şair Vaqif İbrahim haqlı olaraq yazıb: “Qadından asılıdır kişinin sonrakı taleyi”. Bu mənada H.B.Zərdabinin xanımı, əqidə dostu Hənifə xanım Məlikovanın H.B.Zərdabinin tutduğu bu müqəddəs yolda ən yaxın silahdaşı, mənəvi yardımçısı olması təqdirəlayiq bir hal kimi qiymətləndirilməlidir... H.B.Zərdabi qonşu xalqların maarifçilikdə, mədəni tərəqqinin inkişafında və qeyri işlərdə irəli getdiklərini xatırlayaraq deyirdi ki, ötən əsrin 60-cı illərində Bakıda 10-15 evdən çox olmayan ermənilər xeyriyyə cəmiyyəti təşkil edir, uşaqların oxumasının qayğısına qalırlar.
“Halva, halva deməklə ağız şirin olmaz. İş görməkdən
ötrü puldan da artıq adam gərəkdir. Bircə adam
ortalığa çıxardınız ki, pul təmənnasında
olmayıb, millət üçün işləsin”. H.B.Zərdabi cəmiyyətə
kömək etməyən, “pul sözü araya gələndə
iztiraba düşən,
bu işə bir xeyir-duaçı da gərəkdir” deyərək
aradan çıxan dövlətlilərin nə qədər zavallı olduqlarına
acıyırdı: “Mən mənzilimə gedəndən sonra
bizim bədbəxt müsəlmanların
fikrindən bir neçə gecələr mənə yuxu haram
oldu”. O, cəmiyyətin işinə
əsasən ziyalıların kömək etdiyini
xatırladaraq Kərim bəy Hüseynovun (Şamaxı), Abdulla xanın (İrəvan), Mayor
Şəfi ağanın (Naxçıvan), Qasım bəy
Mehmandarovun (Şuşa),
Staroselskinin (Bakı qubernatoru) adlarını məmnuniyyətlə
qeyd edirdi. “Diqqət
çəkən budur ki, Bakıda bircə o vaxtlar
qubernator olan general Staroselski (o,
“Əkinçi” nəşrinə kömək
etmişdi) haqlı olaraq yazırdı: “Nə qədər
Bakıda qubernator olsam, borcumdur
ki, hər ildə müsəlman cəmiyyəti-xeyriyyəsinə
100 manat verim”. H.B.Zərdabi dərslərin
başlandığını, cəmiyyətdən kömək
gəlmədiyini,
“dəftərlərə qol çəkənlərə
kağız yazdığını” və ancaq Dərbənddən
bir neçə adamın pul
göndərdiyini qeyd edir: “Hər şəhər bir
yetim göndərdi ki, onları cəmiyyət saxlayıb oxutsun. Onları
gimnaziyaya qoyub, bir mənzil tutub orada saxlatdım”.
H.B.Zərdabi 1873-cü ildə əsasını
qoyduğu teatrda göstərilən tamaşalardan əldə
olunan vəsaiti də imkansız şagirdlərə verməyi
tapşırırdı. Xeyriyyə cəmiyyətinin fəaliyyətindən xəbər
tutan şuşalı Yəhya bəy Tahirov 1873-cü ildə
Həsən bəyə yazırdı: “Sizin ideya və
hissiyyatınız olduqca qiymətlidir və müsəlmanların
taleyində fərəhli nəticələr vəd edir. Buna görə də tam səmimiyyət və
hüsn-rəğbətlə sizin yaratdığınız cəmiyyəti-xeyriyyəyə
məni üzv yazmağınızı xahiş edirəm”.
Qeyd edək ki, bütün çətinliklərə
baxmayaraq, xeyriyyə cəmiyyəti bir neçə il fəaliyyət göstərmişdi.
H.B.Zərdabi maddi çətinlikləri daha çox
öz üzərinə götürürdü. Sonralar yoxsul uşaqların təhsil məsələlərini
Zərdabda və yenidən Bakıya qayıdarkən mənzilində davam etdirmişdi. H.B.Zərdabi kəndə
köçməyə məcbur olduğu illərdə də
(1880-1896) xeyriyyə
təşəbbüslərində olmuş, burada məktəb
açmaq, qəzet nəşr etmək üçün gərgin əmək sərf etmişdi. Beşillik mübarizədən sonra məktəbin
açılmasına icazə almışdı. Lakin
qaragüruhçular, polis məmurları məktəbin fəaliyyətə
başlamasına mane olmuşlar. Həsən bəy
ruhdan düşmür, qadın və uşaqların təlimini
evində öz xərci ilə təşkil edirdi. Hənifə xanım uşaqlara və
qadınlara dərs öyrədir, rus dilindən maraqlı hekayələr tərcümə
edirdi. Eyni zamanda qadınlara əl işlərini, barama becərməyin
qaydalarını da
öyrədirdi. Habelə kənd
uşaqlarını peyvənd edir, onlara
sağlamlığı qorumağın yollarını başa salırdı. Həsən
bəyin qızı, tanınmış müəllim Qəribsultan
xanımın xatirələri bu cəhətdən
maraqlıdır: “Biz keçmiş poçt küçəsində
6 otaqdan ibarət mənzildə yaşayırdıq. Evimizdə 10 uşaq
qalırdı. Anam onları məktəbə
hazırlayırdı. Bir dəfə Qubadan bir uşaq gəlmişdi.
O, oxumaq istədiyini qətiyyətlə atama bildirmişdi. Atam zarafatla onu Azərbaycanın Lomonosovu
adlandırırdı. Seyidov familiyalı bu uşaq 15 il bizdə qaldı və ali
hüquqşünas təhsili aldı. Atam bu
uşaqlara çox qayğı və diqqət göstərirdi.
Uşaqlar onun ümidi və iftixarı idi”.
Qeyd edək ki, Zərdabinin xeyriyyəçilik
işləri bununla bitmirdi. Bu nəcib əməllər
qabaqcıl gənclərə, ziyalılara nümunə
olmuşdu.
O zaman
Rusiyanın ali məktəblərində təhsil alan tələbələr
başda N.B.Vəzirov və Ə.A.Gorani olmaqla yoxsul tələbələrə
yardım cəmiyyəti - “İmdadiyyə” təşkil
etmişdilər. Tezliklə “İmdadiyyə” tələbə
gənclərin mübariz dərnəyinə
çevrilmişdi. Onlar müntəzəm olaraq Həsən
bəylə məktublaşır və ondan məsləhət
alırdılar. Ə.Gorani 4 oktyabr 1875-ci ildə Moskvadan
yazırdı: “Mən Peterburqda Kərimlə yoxsul müsəlman tələbələrinə
yardım edən yeni cəmiyyətimiz haqqında
danışdım. Layihə belədir: mən hər ay 3 manat verirəm, Kərim
2 manat, Nəcəf 50 qəp. Sizdən isə hər
ay üçün 2 manat.
İlin axırında əlavə qüvvələr
cəlb etməklə xeyli vəsait əldə edərik.
Və onun faizini
yoxsul tələbələrə göndərərik.
Cəmiyyətin nizamnaməsi hələlik
işlənməyib. Arzu olunur ki, siz onun maddələri barədə
öz rəyinizi bildirəsiniz. Cəmiyyətin
kassasını isə
“Əkinçi”nin redaksiyasında saxlamaq
yaxşı olardı”. Göründüyü kimi,
böyük maarifçinin nəcib əməlləri
öz bəhrəsini verməyə başlamışdı.
XX əsrin əvvəllərində “Nəşri-maarif”, “Nicat”, “Səfa”, “Səadət”, “Cəmiyyət”
kimi xeyriyyə cəmiyyətləri geniş fəaliyyət meydanına
çıxmışdı. H.B.Zərdabi maarifçi, ictimai
xadim, filosof, mütəfəkkir, təbiətşünas alim,
pedaqoq, publisist, jurnalist kimi bütün qüvvə və
istedadını mədəniyyətin,
maarifin, elmin inkişafına həsr etmişdi. “Tərcüman”
qəzetinin yazdığı kimi, “Birinci ovuc maarif
buğdasını Həsən bəy ağamız səpdi.
Bunun fidanları olaraq
Tiflisdə “Ziyayi-Qafqaziya”, “Kəşkül” qəzetləri
zühur etmişdi”. H.B.Zərdabi XIX əsrin ikinci, XX əsrin birinci
yarısında həyatı boyu bütün varlıgı ilə,
ilahi bir eşqlə sevdiyi
torpağına, millətinə öz övladlıq
borcunu fədakarlıqla yerinə yetirən millət pərvanəsi
olduğunu əməlləriylə təsdiq edən, yüz
ildənbir doğulan böyük şəxsiyyət, heç
kimlə müqayisəolunmaz, bənzərsiz ziyalı - fədai
və millət şəhidi idi. H.B.Zərdabi nəşr etdiyi “Əkinçi”
qəzeti, elmi-publisist və pedaqoji fəaliyyəti ilə
maarifçilik ideyalarını uca
məqamlara çatdırmışdı. H.B.Zərdabinin
mənalı həyatı, çoxcəhətli və
dolğun yaradıcılığı, geniş ictimai fəaliyyəti
bütövlükdə Vətəninə, millətinə
təmənnasız xidmətlərinin misilsiz nümunəsidir.
Adil ABDULLAYEV,
“Gənclik” nəşriyyatının
direktoru, Əməkdar mədəniyyət işçisi,
Prezident təqaüdçüsü
Azərbaycan.-2021.-
18 iyul.- S.6.