Hər daşı-qayası tarixi
yadigarlar olan Laçın
Dağlar diyarındakı tarixi, dini, mədəniyyət abidələri 30 il ərzində erməni vandalları tərəfindən məhv
edildi
Ulu babalarımızın
çox dəyərli
yadigarları hesab edilən maddi-mədəniyyət
nümunələri respublikamızın
əksər ərazilərində
yetərincə var. Ona
görə də ölkəmizə səfər
edən səyyahlar Azərbaycanın tarixini özündə əks etdirən qədim dini və mədəni
abidələrə heyranlıqlarını
gizlədə bilməmiş
və bu barədə dəfələrlə
öz xatirələrində
qeyd etmişlər.
Dağların zirvəsində əsrlərin
“dizini qatlayan”, minilliklərdən soraq verən qalalar məskəni Laçının
vəsfi şeirin, musiqinin ritminə köklənib. Amma son illər bəstələnən
bir mahnı da var ki,
Laçının təkcə
təbiətini deyil, taleyini də ifadə edib. Doğma yurdundan uzaq düşüb xiffət çəkərək,
sevilən mahnıları
ilə xatirələrdə
yaşayan Məhəbbət
Kazımovun haraylı
səsində “Laçınım...
Laçınım... Laçınım mənim” təkcə bu rayonda doğulanları
deyil, o yerlərin həsrətini çəkənləri
də yandırıb-yaxırdı.
Laçın da, digər işğal edilmiş ərazilərimizdən biri
kimi, düşmən
məkrinin, çirkin
siyasətin qurbanı
olmuşdu. Bu ulu
diyarın işğalının
hər ildönümlərində
o yurdlarda doğulmuşların
qəlbindən qara qanların necə axmasını təsəvvür
etmək o qədər
də çətin deyildi. Yazın gəlişi ilə dağlar yaşıl donuna bürünüb aran ellərini yaylağa haraylayanda Şuşanın arxa-dayağı,
söykənəcəyi olan
Laçının didərginlərinin
qəlbindən qara qanlar axardı. Şükür, bu dərdə çarə olan Qələbə, Müzəffər Ordumuz və Ali Baş Komandanımız tərəfindən
çalındı... Bu gün Şuşada “Xarıbülbül” musiqi
festivalı keçirilir.
Laçınlıların isə üzügeri
qayıdacaq köç
karvanı yola düzülür.
Vaxtilə Soltan bəyin qarşısında baş
əyən erməni qaçaq-quldurlarının törəmələri
28 il o yerləri
taladı. Xalqımızın ümumi sərvəti
olan dağlarımızın
yağmalanması ilə
dəyəri milyardlarla
ölçülən təbii
sərvətlərimiz daşnakların
əlinə keçdi.
Təkcə maddi sərvətlər
beşiyi deyildi Laçın. Burada minilliklərin,
əsrlərin yadigarı
olan maddi mədəniyyət abidələri
- mənəvi sərvətlərimiz
var idi. Təəssüflər olsun ki, sözdə humanizmin təbliği ilə məşğul olan beynəlxalq təşkilatlar
belə talanların qarşısını almaqda
aciz göründü.
Tarixin yaddaşı olan abidələr bu yerlərdə də saxtalaşdırıldı. Bir sözlə, Azərbaycanın
mədəni irsini hədəf seçən
ermənilər işğal
altında qalan maddi-mədəniyyət abidələrini
qəddarlıqla məhv
edirdilər.
1992-ci il may ayının 18-də erməni işğalçıları rayonun yüzlərlə mədəni-məişət obyektini, onlarca qəsəbə, kənd və tarixi abidələrini dağıtdı. İşğal nəticəsində 63 min 341 Azərbaycan vətəndaşı öz yurdundan didərgin salındı, 300-dən artıq hərbi və mülki şəxs həlak oldu və ya itkin düşdü. Rayonda 154 məktəb, yüzlərlə tarix-mədəniyyət abidəsi işğal altında qaldı. Şuşanın Turşsu deyilən ərazisindən və Ermənistan istiqamətindən hücuma keçən düşmən geostrateji mövqeyə malik olan Laçını işğal etməsi ilə Azərbaycan iqtisadiyyatına ciddi ziyan vurdu.
Rayondakı Qaragöl Dövlət Təbiət Qoruğu və Dövlət Təbiət Yasaqlığı da işğal altında qalmışdı. Laçının işğaldan azad edilməsindən sonra Azərbaycan Ordusu Qaragölün də tarixi Azərbaycan torpaqları olması ilə bağlı sənədə əsasən öz mövqelərini möhkəmləndirdi.
Ümumi sahəsi 240 hektar olan qoruqda 68 növdən və 27 ailədən ibarət bitki örtüyü vardı. 1961-ci ilin noyabr ayında heyvan və quşları qoruyub saxlamaq və artırmaq məqsədilə yaradılan Dövlət Təbiət Yasaqlığının ərazisində cüyür, dağkeçisi, çöldonuzu, ayı, turac, kəklik, qaratoyuq növləri olub.
Laçın dağlarında qədim və möhtəşəm mədəniyyət abidələri ilə təbiət bir-birini sanki tamamlayır. Cicimli, Güləbird, Soltanlar, Zeyvə, Malıbəy, Bülövlük, Araflı, Əliqululu, Malxələf, Hüsülü, Kosalar, Seyidlər, Pircahan və digər kəndlərdəki tarixi abidələr (12 qoç, 28 at fiquru, 36 müxtəlif süjetli yazılar və rəsmlər, sal daş, müxtəlif dövrlərdə ərəb əlifbası ilə yazılmış, bir-birinə bənzəməyən sənət rəmzləri həkk edilmiş qəbirüstü daşlar, məşhur Sarı Aşığın sevgilisi Yaxşının məzarı) bu torpaqlarda min illər boyu yaşayan əcdadlarımızın bizə yadigar qoyduğu nişanələr idi.
Rayonun Cicimli kəndindəki məbəd, qədim anbar, Güləbirddə Sarı Aşığın qəbirüstü ziyarətgahı, rayon tarix-diyarşünaslıq muzeyi əsrlərin canlı salnaməsi idi. Muzeydə toplanmış nadir eksponatlar Laçının zəngin tarixi keçmişi haqqında dolğun təsəvvür yaradırdı. Təəssüf ki, Laçının işğalı nəticəsində bu tarixi incilər də təcavüzün qurbanına çevrildi. Bütün bunlar az imiş kimi, milli mədəniyyət abidələrimiz olan qala və məbədlər saxtakarcasına erməniləşdirilir və ermənipərəst qüvvələr isə buna göz yumurdular. Belə təcavüzə məruz qalan abidələrdən Laçının işğalından sonra saxta erməni kilsəsi kimi təqdim olunan Ağoğlan abidəsi, Böyük Vətən müharibəsi iştirakçılarının xatirə kompleksinin erməniləşdirilməsi, şəhərin qərb istiqamətindən çıxışında tikilmiş abidə - “Qala qapısı” (üzərində erməni xaçı) və s. dediklərimizə əyani sübutdur.
Laçının ərazisindəki memarlıq abidələrinin əksəriyyəti Qafqaz Albaniyası dövrünün yadigarlarıdır. Bu yerlərdəki müqəddəs məkanlara gəlincə isə, Alı Xəlifə ocağı Laçının Böyük Seyidlər kəndində idi. Qarabağın ən ağır seyidlərindən sayılan Alı Xəlifə həmin kənddə dünyasını dəyişmişdi və məzarı üstündə sərdaba tikilmişdi. Laçının müqəddəs yerlərindən sayılan Böyük Seyidlər kəndindəki Seyid Hüseyn ziyarətgahı da belələrindən idi. Bu kənddəki ziyarətgahların sırasına daxil olanlardan biri də “Güllü qəbir” piri idi ki, orada Hacı İbrahim ağa dəfn edilmişdi. Məlumatlara əsasən, o, Qarabağ ellərinin ağır övliyalarından sayılan Xudabəndə Xəlifənin nəvəsi idi.
Ağoğlan qəsri Laçının Minkənd çayının kənarında, hündür bir yerdədir. Cicimlidə məbəd, qədim anbar, Güləbirddəki Sarı Aşığın qəbirüstü ziyarətgahı, Zeyvədə Şeyx Əhməd, 1-ci və 2-ci Soltanbaba, Minkənddə XV əsr məbədi, Qarıqışlaqda Dəmirovlu pir-məbədi, Bülövlük kəndinin şimalındakı qədim Kişpəyədə və Piçənisdəki alban məbədləri, Xan qəbiristanlığındakı Zəngəzurun sultanları Qara Murtuza bəyin, 1-ci Alməmmədin, 2-ci Alməmmədin türbələri, Şeyx Şamillə dostluq etmiş, ona kömək göstərmiş Cəbrayıl bəyin türbəsi, Araflıda Murtuza Sultanın anasının türbəsi, Pircahan çayında Məşədi Mehralının arxitekturalı və Minkənd körpüləri kimi tarixin nadir inciləri erməni vandalları tərəfindən darmadağın edilib.
Kəndlərdə
əsrlərin və qərinələrin yaşıdı
abidələr, dağlardakı qalalar uzun illər yadellilərin
hücumlarından qorunsa da, 1992-ci ildən başlayaraq daha
ağır zərbə aldı, daş-divarlarındakı
yaddaş tarixləri silinərək dünyaya “qədim erməni
xalqının yazılı abidələri” kimi təqdim
edildi.
Məhəmməd
NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.-2021.- 12 iyun.- S.4.