Tarazlı
regional inkişaf iqtisadi siyasətin hədəfi kimi
Məlum olduğu kimi, ölkəmizdə regionların
iqtisadi və sosial inkişafı dövlətin xüsusi diqqət
mərkəzindədir. Milli iqtisadi inkişaf strategiyasının
tərkib hissəsi olan regional inkişafa 2003-cü ildən
başlanmış və bu istiqamətdə indiyə qədər
4 dövlət proqramı qəbul edilmişdir. Bu araşdırmada məqsədimiz 2018-ci ilin
yekunlarından istifadə etməklə, yəni 3 regional
proqramın icrasından sonra iqtisadi inkişafın
dinamikasını və masştabını müəyyən
etməkdir.
2014-2018-ci
illərdə regionların sosial-iqtisadi inkişafı üçün
əsas kapitala 24,5 milyard manat investisiya
qoyulmuşdur ki, bu da ölkə üzrə əsas kapitala
yönəldilən investisiyaların 29,1 faizinə bərabərdir.
3 regional inkişaf proqramının icrası
üçün, yəni 2004-2018-ci illərdə ölkə
üzrə əsas kapitala yatırılan investisiyaların 60,5 faizi qeyri-neft sektorunun inkişafına sərf
edilmişdir. Neft sektorunu çıxmaqla ölkə üzrə
əsas kapitala investisiyaların 90 faizindən çoxu (51,3 milyard manat) regionlarda istifadə olunmuşdur.
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun xətti
ilə verilən güzəştli kreditlərin də 80 faizi
regionların payına düşmüşdür. Bu vəsaitlər hesabına bölgələrdə
milyon manatlarla dəyəri olan onlarca yeni zavodlar, fabriklər,
infrastruktur obyektləri modernləşdirilmiş və yeniləri
tikilib istifadəyə verilmiş, yüzlərlə mövcud
müəssisə və istehsal sexləri rekonstruksiya
edilmiş və genişləndirilmişdir.
Amma elmi
araşdırmalarımız göstərir ki, regional
inkişafın miqyaslı olmasına baxmayaraq, işğaldan
azad olan 7 rayon nəzərə alınmadan, bir sıra regional
büdcələrin gəlirləri onların
bütünlükdə iqtisadi inkişafına adekvat
formalaşmır. Məsələn, 2018-ci ildə
(məlum səbəbdən sonuncu rəqəm olaraq 2018-ci ilin
göstəricilərindən istifadə olunur) regional dövlət
büdcəsinin gəlirlərinin yalnız 8 faizə qədəri
və ya 623 milyon manatı bölgələrdə,
qalanları isə Bakıda yaranmışdır. Həmin gəlirlər regional büdcə xərclərini
tam təmin etmədiyinə görə onlara dotasiya
verilmişdir. Digər bir fakt: 2021-ci ilin proqnozlarına
görə, şəhər və rayonlar üzrə
(Naxçıvan MR nəzərə alınmadan) büdcə
təyinatlı gəlirlər 7 milyard 250 milyon manat təsdiq
edilmişdir ki, bu da 2015-ci ilin proqnozlarından 2 faiz
çoxdur. Həmin gəlirlərin isə yalnız 11,6 faizinin regionlarda yaranması hədəflənmişdir.
Qalanları yenə də paytaxtın payına
düşür.
Bu bir faktdır ki, regional iqtisadi siyasətin əsas hədəflərindən
biri də onların iqtisadi və sosial inkişafında
mövcud olan fərqlərin azaldılması və
tarazlığa nail olunmasıdır. Prezidentin 29 dekabr 2012-ci il tarixli fərmanı ilə təsdiq
edilmiş “Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış”
İnkişaf Konsepsiyasında regionların tarazlı
sosial-iqtisadi inkişafını qiymətləndirmək
üçün meyar kimi 3 göstərici nəzərdə
tutulmuşdur. Onlar adambaşına düşən
məhsul (xidmət) istehsalından, investisiyaların həcmindən
və əmtəə dövriyyəsindən ibarətdir.
Dövlət başçısının 2021-ci il 2 fevral tarixli sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş “Azərbaycan 2030: Sosial-inkişafa dair milli prioritetlər”də
də qarşıya qoyulan hədəflərdən biri paytaxt
və regionların tarazlı inkişafı, regionların
paytaxtla müqayisə oluna biləcək yaşayış
standartlarına malik olması, milli gəlirdə onların
payının artırılmasıdır.
Regionların tarazlı sosial-iqtisadi inkişafı ilə
bağlı konsepsiyanın hədəflərinin icra səviyyəsinin
tədqiqindən görünür ki, 2018-ci ildə 2014-cü
illə müqayisədə onların inkişaf göstəricilərində
xeyli irəliləyişlərə nail olunmuşdur. Ancaq
regionların iqtisadi və sosial inkişafında tarazlıq hələlik
tam təmin olunmamışdır. Onların
iqtisadi inkişaf səviyyəsi bir-birindən əhəmiyyətli
dərəcədə fərqlənir. Belə ki, 2018-ci
ildə, məsələn, Naxçıvan iqtisadi rayonu ilə
müqayisədə digər iqtisadi rayonlar (işğal
altında olmuş istisna olmaqla) adambaşına məhsul
istehsalına görə 1,5-4, əsas
kapitala yatırılan investisiyaya görə 1,1-1,2, pərakəndə
ticarət dövriyyəsinə görə 1,4-1,9 dəfə aşağı
pillədə qərarlaşmışdır. Bu
sıralamada bütün göstəricilərə görə
birinci yer Naxçıvan, ikinci yer Abşeron,
üçüncü yer Aran iqtisadi rayonlarına məxsusdur.
Ən aşağı göstəricilər 1
milyona yaxın əhalisi olan Lənkəran iqtisadi rayonunda
formalaşmışdır.
Konsepsiyanın mühüm hədəflərindən
biri də 2020-ci ildə qeyri-neft sektorundan məhsul
ixracını adambaşına 1000 dollara çatdırmaq idi. Təəssüf
ki, bu hədəfin icrası məlum səbəbdən -
pandemiyadan mümkün olmadı. Amma məsələ
ondadır ki, 2019-cu ildə konsepsiyanın hazırkı hədəfini
tam yerinə yetirmək üçün belə məhsulların
ixracının dəyəri 8 milyard 370 milyon dollar olmalı
olduğu halda, 2019-cu ilə dövlət proqnozlarında bu
göstərici 1 milyard 910 milyon dollar nəzərdə
tutulmuşdur, yəni hədəfdən 4,2
dəfə az. 2020-ci il üçün isə dövlət
proqnozunda qeyri-neft məhsullarının ixracının dəyəri
adambaşına 220 dollar
planlaşdırılmışdır ki, bu da hədəfdən
4,4 dəfə azdır. Göründüyü
kimi, konsepsiyanın əhatə etdiyi illərə aid dövlət
proqnozlarının heç birində hədəfin tam icrası
nəzərdə tutulmamışdır. Bu
isə o deməkdir ki, regionlarda yaranan və rəsmiləşdirilən
məhsul (xidmət) istehsalı və gəlirlər
onların mövcud potensialına adekvat deyil.
Regionların inkişaf səviyyəsində və
onların büdcələrinin maliyyə təminatında
yaranan vəziyyətin motivi və səbəbləri çox
müxtəlifdir. Məqalədə onları ətraflı şərh
etmək mümkün olmadığına görə
regionların inkişafının sürətləndirilməsi
və gəlirlərinin əhəmiyyətli dərəcədə
artırılması üçün real ehtiyatların
mövcudluğunu göstərmək üçün bir
neçə fakta müraciət edək: 2018-ci ildə
ÜDM-in 60 faizə qədəri qeyri-neft sektorunda istehsal
olunmuşdur. Ölkə üzrə büdcə
daxil olmalarının isə 41 faizi qeyri-neft sektorunun payına
düşmüşdür. Qeyri-neft
sektorunda yaranan ÜDM-in hər manatından dövlət
büdcəsinə 20 qəpik daxil olmuşdur.
2014-cü
ilə nisbətən 2018-ci ildə Naxçıvan iqtisadi
rayonunda sənaye məhsulları istehsalının artım
tempi 6,6 faiz, Abşeron və Gəncə-Qazax iqtisadi
rayonlarında 1,5, Şəki-Zaqatalada 2,6, Lənkəran və
Quba-Xaçmazda 1,6-1,8 dəfə və Dağlıq
Şirvanda 13 faiz təşkil etmişdir. Nəticədə
bu iqtisadi rayonların sənayeləşdirilməsi istiqamətində
irəliləyişlərə nail olunmuşdur. Bununla belə,
regionlarda sənaye məhsullarının istehsalı
2014-cü ildəki 3 milyard manatlıqdan 2018-ci ildə 5,5 milyard manatlığa qədər
artmasına baxmayaraq, ölkə üzrə
bütünlükdə sənaye məhsullarının cəmi
12 faizi regionlarda istehsal edilmişdir.
Aqrar sektora gəldikdə qeyd edək ki, regional
inkişafda həlledici mövqeyə malik olan kənd təsərrüfatı
sahəsinin, xüsusilə, onun bitkiçilik bölməsinin
inkişafını tələb edilən səviyyədə
təmin etmək üçün sahənin təşkilati,
hüquqi və iqtisadi idarəetmə sistemini təkmilləşdirmək
lazımdır. 2016-cı ildə elan edilmiş “Kənd təsərrüfatı
ili” ilə bağlı tədbirlər planında nəzərdə
tutulduğu kimi, aqrar sektorun inkişafına konkret və
ayrıca götürülmüş iqtisadi rayonun
ixtisaslaşması kontekstində baxılması zəruridir.
Məsələn, Quba-Xaçmaz, Lənkəran,
Aran, Dağlıq Şirvan iqtisadi rayonlarında dəyər zənciri
əsasında aqro-emal kompleksləri və klasterlər formalaşdırıla
bilər. Bu iqtisadi rayonların ənənəvi
kənd təsərrüfatı məhsullarının
(pambıq, üzüm, çay, meyvə, tütün və
barama) yeni texnologiyalar əsasında intensiv istehsalı və
emalı əsasında ixtisaslaşdırılması, klasterləşdirilməsi
və sənayecə inkişaf etmiş regiona çevrilməsi
kifayət qədər səmərə verər. Amma bunun üçün “Azərbaycan
Respublikasında məhsuldar qüvvələrin
inkişafı və yerləşdirilməsi” sxeminin
hazırlanması lazımdır. Uzunmüddətli belə
sxemin olması mövcud işçi qüvvəsi və təbii
sərvətlər əsasında regionların kompleks
inkişafının təmin edilməsində mühüm rol
oynayan koordinasiya vasitəsi ola bilər.
2003-2018-ci illər regionlarda müasir texnologiyalara əsaslanan
iri sənaye müəssisələri və kompleksləri
yaradılmışdır. Həmin dövrdə
qeyri-neft sənaye sektorunda 278 müəssisə tikilib istifadəyə
verilmişdir. Ölkə üzrə
istifadəyə verilən qeyri-neft sənaye müəssisələrinin
76 və qeyri-neft emal müəssisələrinin 90 faizi
regionlarda yaradılmışdır. Başqa
sözlə desək, bölgələrin sənayeləşdirilməsi
və dinamik iqtisadi inkişafı istiqamətində nailiyyətlər
əldə edilmişdir. Təsadüfi deyil ki,
2003-cü illə müqayisədə 2018-ci ildə regionlar
üzrə sənaye məhsulları istehsalının
ümumi dəyəri artaraq 1,3 milyard
manatdan 6,3 milyard manata çatmışdır.
Bununla belə, 2004-2018-ci illərdə, məsələn,
Mingəçevir və Şirvan şəhərlərində
sənaye məhsulları istehsalında artım
olmamış, əksinə, azalma baş vermişdir. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, regionlardan ancaq Bakıda və Naxçıvan
Muxtar Respublikasında sənaye məhsulları istehsalı
1990-cı ilin səviyyəsinə çatmışdır.
2018-ci ildə Mingəçevirdə 1990-cı
ilin 14, Şirvan şəhərində 35, Sumqayıtda 19, Gəncədə
58 faiz səviyyəsində sənaye məhsulları istehsal
olunmuşdur. Ümumiyyətlə, 2018-ci
ildə ölkə sənayesinin ancaq 12 faizi regionların
payına düşmüşdür. Şəki-Zaqatala,
Quba-Xaçmaz və Lənkəran iqtisadi rayonlarında isə
bu göstərici 0,3-0,6 faiz olmuşdur.
Regional tarazlı inkişafın formalaşmasında
mühüm amillərdən biri də iqtisadi strukturdur. Bu amil
regionlarda gəlirlərin azlığına da təsir edən
əsas amillərdən biridir. Məhz bunun nəticəsidir
ki, qeydlərimizin əhatə etdiyi dövrdə bölgələr
üzrə ümumi mal (xidmət) istehsalında sənayenin
xüsusi çəkisi 23,3, kənd təsərrüfatının
payı 27,8 faiz olmuşdur. Qeyri-neft sənaye
sektorunun payı isə 2010-cu illərdəki 20 faizdən 28
faizə yüksəlmişdir. Ümumiyyətlə,
2018-ci ildə bütünlükdə sənaye məhsullarının
87 faizi Bakıda istehsal edilmişdir. Regionlarda
yerləşən qeyri-neft sənaye müəssisələrində
istehsal olunan məhsulların həcmi ölkə üzrə
qeyri-neft sənaye sektorunun məhsullarının 44 faizinə
bərabər olmuşdur.
Bu yerdə qeyd etmək istərdik ki, aqrar sektorun
üstünlük təşkil etdiyi regionlarda yerli büdcə
gəlirlərinin azlığına bu sektora verilən vergi
güzəştləri ciddi təsir edir. Halbuki aqrar
sektorun maddi-texniki bazasının modernləşdirilməsi
üçün investisiya təminatı baxımından
heç bir şərt qoymadan vergi güzəştləri
indiki şəraitdə heç də səmərəli
deyil. Bu səbəbdən aqrar sektora vergi
güzəştlərinə yenidən baxılmalıdır.
Məqsədəuyğun olardı ki, vergi
güzəştləri prioritet kənd təsərrüfatı
məhsullarına, özü də güzəşt nəticəsində
əldə olunan qənaəti investisiya qoyuluşu ilə əlaqələndirməklə
edilsin.
Söz
investisiyadan düşmüşkən, hesablamalarımız
göstərir ki, sözügedən dövr regionlarda məhsul
istehsalının həcmi onların iqtisadi və sosial
inkişafına yönəldilmiş yatırımların həcminə
adekvat olmamışdır. Bundan başqa, regionlarda büdcə
təyinatlı gəlirlərin məbləği ümumi məhsul
(xidmət) istehsalının həcmi ilə müqayisədə
çox az formalaşır. Bu
səbəbdən məhsul (xidmət) istehsalını və
yerli gəlirlərin artırılması üçün
regional iqtisadiyyata yönəldilən investisiyaların səmərəli
istifadəsinə diqqəti artırmaq lazımdır.
Çox yaxşı haldır ki, artıq inzibati
rayonların əksəriyyəti yerli xərcləri tamamilə
öz gəlirləri hesabına maliyyələşdirir,
başqa sözlə, dotasiyasız fəaliyyət göstərirlər. Bundan əlavə, ölkə
üzrə yeni iş yerlərinin çox hissəsi regionlarda
yaradılır. Regional
inkişaf proqramları çərçivəsində,
həmçinin ölkənin sənaye mərkəzləri
sürətlə inkişaf edir. Yalnız 2018-ci ildə
2003-cü ilə nisbətən Sumqayıtda sənaye məhsullarının
istehsalı 1,7, Gəncədə 4,8,
Bakıda 2,6, Naxçıvanda 35 dəfə
artmışdır.
Bununla belə, sənaye sektorunun, infrastruktur və xidmət
sahələrinin inkişaf etdiyi şəhər və
rayonlarda istehsalın planlaşdırılmasına, maliyyə
uçotunda şəffaflığa və nəzarət
mexanizmlərinin təşkilinə diqqət
artırılmalıdır. Eyni zamanda regional məhsul
(xidmət) istehsalının və gəlirlərin müəssisələrin
real potensialına adekvat planlaşdırılmasına da daha
ciddi yanaşılmasını vacib hesab edirik. Bu yerdə
onu qeyd edək ki, müəssisələrin təsərrüfat-maliyyə
göstəricilərinin uçotunda şəffaflığın
yaradılması və düzgün aparılması, gəlirlərin
artırılmasında və regional büdcələrə
daxil edilməsində yerli icra hakimiyyəti orqanlarının
maraqlı olmasını təmin edən mexanizmlərdən və
mülkiyyət formasından asılı olmayaraq, Çində
və Fransada tətbiq edilən mexanizmdən istifadə,
müəssisələrdə istehsal xərclərinin
uçotuna nəzarətin gücləndirilməsi, Maliyyə
və İqtisadiyyat nazirliklərinin yerli bölmələri tərəfindən
müəssisə və təşkilatlarla münasibətlərində
tələbkarlığın yüksəldilməsi regional
istehsal (xidmət) həcminin və gəlirlərin
artırılmasının real ehtiyatlarından tam istifadə
etmək üçün həlledici rol oynaya bilər. Yeri gəlmişkən bildirək ki, Nazirlər
Kabineti tərəfindən müəyyənləşdirilmiş
2021-ci ilin prioritetlərindən biri dövlət vəsaitlərindən
səmərəli istifadə olunması üçün
maliyyə inzibatçılığının keyfiyyətinin
yüksəldilməsi, maliyyə intizamının gücləndirilməsi
və nəzarət mexanizmləri sisteminin təkmilləşdirilməsidir.
Bu gün əsas vəzifələrdən biri də ayrı-ayrı regionların inkişafını təmin edə bilən spesifik, məhz həmin bölgəyə məxsus istiqamətləri və vasitələri müəyyən etməklə ixtisaslaşdırılmasıdır. Məsələn, 2010-cu ildə qəbul edilmiş “Pambıqçılıq haqqında” qanunda deyilir ki, ölkədə pambıqçılıq klasterlər əsasında inkişaf etdirilsin. Dövlət başçısı bu məsələyə 2011-ci ilin mart ayında bir daha qayıdaraq fərman imzalamışdır. Fərmanda ölkənin pambıqçılıq rayonları üçün bu istiqamətdə inkişaf bir daha vurğulanmışdır. Amma 10 ildən çox vaxt keçməsinə baxmayaraq, sözügedən sahədə heç bir klaster yaradılmamışdır. Halbuki klasterlərin tətbiqi, ərazi-istehsal komplekslərinin yaradılması, strateji istiqamət kimi regionların ixtisaslaşdırılması, meqapolislərin formalaşdırılması regional inkişafda həlledici rola malikdir. İstər sənaye, istərsə də kənd təsərrüfatı sektorlarının inkişafı üzrə regionların ixtisaslaşdırılması müasir dövrün vacib tələblərindəndir.
Bu il mərkəzi büdcədən Naxçıvan MR və 13 inzibati rayon (işğaldan azad olunmuş regionlar nəzərə alınmadan) dotasiya alır. Hesab edirik ki, regionları dotasiya hesabına saxlamaq əvəzinə həmin dövlət vəsaitləri hesabına elə həmin regionlarda istehsal müəssisələrinin yaradılması daha məqsədəuyğundur. Biz gözləməməliyik ki, hansısa xarici və daxili özəl investor gələcək, bu və ya digər regionun iqtisadiyyatını, sənayesini, aqrar sektorunu inkişaf etdirəcək.
Araşdırmalarımız göstərir ki, regional dövlət proqramlarının tərtib olunma texnologiyası təkmilləşdirilməli, bölgədə həlli tələb olunan məsələlər dəqiqliklə öyrənilməli, onların icra mexanizmi işlənib hazırlanmalı və icrasına nəzarət gücləndirilməlidir. Yeri gəlmişkən, Prezidentin 6 mart 2021-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “Dövlət proqramlarının tərtibi, icrası, monitorinqi və qiymətləndirilməsi Qaydası”nın tətbiqi bu boşluqların aradan qaldırılmasına imkan verir. “Qaydalar”da dövlət proqramının icrasının vaxtında və səmərəli təşkili məqsədilə əlaqələndirici orqanın təsdiq edilməsi nəzərdə tutulur. Bu orqan eyni zamanda tədbirlərin icrasına nəzarət funksiyasını da həyata keçirəcək. Aidiyyəti dövlət orqanları tərəfindən illik hesabatlar hazırlanaraq hər ilin əvvəlində əlaqələndirici orqana təqdim olunacaq. Əlaqələndirici orqan isə onları ümumiləşdirib təhlil etməklə hesabat hazırlayaraq dövlət başçısına təqdim edəcək.
Günümüzün ən vacib problemlərindən biri də erməni vandallarının darmadağın etdikləri regionlarda həyatı bərpa etməkdir. Sevindirici haldır ki, Azərbaycanın özünün kapitalının olması, dövlət başçısının möhkəm iradəsi yeni texnika və texnologiyalar, qabaqcıl dünya təcrübəsi əsasında bərpa işlərini həyata keçirməyə imkan verir.
Hazırda işğaldan azad edilmiş ərazilərin bərpasına aid Strateji Fəaliyyət Planı hazırlanır. Bu plan əsasında ərazilərimiz vahid konsepsiya əsasında bərpa ediləcək. Heyvandarlıq, bağçılıq, tərəvəzçilik, üzümçülük və taxılçılıq sahələri inkişaf etdiriləcək, həmin ərazilər yaşıl enerji zonasına çevriləcək. Bunun üçün külək, günəş və su elektrik stansiyaları tikiləcək və ya bərpa ediləcək. Apardığımız hesablamalar göstərir ki, həmin regionda təkcə ev tikintisi üçün təxminən 11-12 milyard, sənaye və kənd təsərrüfatının bərpası üçün ən azı 800-900 milyon manat investisiya tələb olunur.
İşğaldan azad olunmuş rayonlarda torpaq islahatının aparılması üçün də yeni mexanizm və meyarların işlənib hazırlanması nəzərdə tutulur. Bizim fikrimizcə, işğaldan azad edilmiş ərazilərdə torpaqlar fərdi qaydada paylanmamalıdır. Digər regionlarda tətbiq edilmiş bu yanaşmanın özünü doğrultmadığı qənaətindəyik. Apardığımız araşdırmalar göstərir ki, Azərbaycanın aqrar sektorunda əmək məhsuldarlığı aşağıdır. Mütəxəssislərin hesablamalarına görə, məsələn, İsraildə bir fermer orta hesabla 92 nəfəri ərzaqla təmin edirsə, Azərbaycanda bu göstərici 3-4 nəfərdir. Bu və digər səbəblərdən həmin ərazilərdə kooperativlərin yaradılması daha məqsəduyğundur.
Tofiq HÜSEYNOV,
iqtisad elmləri doktoru, professor,
AMEA İqtisadiyyat İnstitutunun
şöbə müdiri, Əməkdar iqtisadçı
Azərbaycan.-2021.- 24 iyun.- S.8.