TAP - Avropaya
yeni mənbədən və yeni marşrutla qaz axını
Vətən müharibəsinin şiddətli döyüşlərinin getdiyi, Azərbaycan Ordusunun düşmən tapdağında olan kənd və şəhərlərimizi bir-birinin ardınca azad etdiyi günlərdə bir qələbənin müjdəsini də iqtisadi sahədən aldıq. Trans-Adriatik Qaz Boru Kəmərinin (TAP) tikintisinin yekunlaşması həmin vaxta təsadüf etdi. Bu, Azərbaycanın neft-qaz tarixində qazanılan, uğurla gerçəkləşən qlobal layihələr salnaməsinə yazılan bir qələbə idi. Zəfər ilimizin son günündə - dekabrın 31-də isə TAP Azərbaycan qazını Avropaya çatdırdı. Beləliklə, tikinti işləri dörd il yarımdan çox çəkən layihə vaxtında və müvəffəqiyyətlə tamamlandı.
TAP Azərbaycanın təşəbbüsü və liderliyi ilə həyata keçirilmiş “Cənub qaz dəhlizi” layihəsinin ayrılmaz hissəsi, dörd seqmentinin sonuncusudur. Onun istifadəyə verilməsi həm də “Cənub qaz dəhlizi”nin tam sistem kimi işə düşməsi deməkdir. 3500 kilometrlik bu dəhliz Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorundakı “Şahdəniz” yatağının işlənməsinin ikinci mərhələsi çərçivəsində çıxarılan qazı Gürcüstandan keçməklə Türkiyəyə və oradan da Avropaya daşıyan üç kəmərdən - CQBK (Cənubi Qafqaz Boru Kəməri), TANAP (Trans-Anadolu Qaz Boru Kəməri) və TAP-dan ibarətdir.
TAP-ın təməli 2016-cı il mayın 17-də Yunanıstanın Saloniki şəhərində qoyulub. Təməlqoyma mərasimində Azərbaycanın, Yunanıstanın, ABŞ-ın, Albaniyanın, İtaliyanın, Türkiyənin, Gürcüstanın, Bolqarıstanın yüksəkvəzifəli şəxsləri, Avropa Komissiyasının və konsorsiuma daxil olan şirkətlərin səlahiyyətli nümayəndələri iştirak ediblər.
Trans-Adriatik Qaz Boru Kəmərinin inşasına başlanması region üçün böyük əhəmiyyət kəsb edən hadisə idi. Çünki bu kəmər enerji təhlükəsizliyinin möhkəmləndirilməsinə və mənbələrin şaxələndirilməsinə ciddi dəstək verəcək. O, eyni zamanda regionda əməkdaşlıq körpülərini möhkəmləndirəcək, yüksək gəlirlər, firavanlıq, xeyir-bərəkət gətirəcək.
Təməlqoyma mərasimində bildirilmişdi ki, 2020-ci ildən başlayaraq Azərbaycan qazının Avropaya nəqli nəzərdə tutulur. Ona görə də qarşıda qazı Avropa bazarına vaxtında çatdırmaq, tranzit və istehlakçı ölkələrin hər birinin iqtisadi maraqlarının təmin edilməsinə nail olmaq kimi əsas vəzifə dayanır. Zaman bu vəzifələrin layiqincə yerinə yetirildiyini göstərdi.
TAP “Şahdəniz-2” qazını Yunanıstanın və Albaniyanın ərazisindən, Adriatik dənizinin altından keçirərək İtaliyanın cənubuna, bu ölkədən də Qərbi Avropaya çatdırır. Belə ki, TAP uzunluğu təxminən 878 kilometr olan boru xəttidir. Onun 550 kilometri Yunanıstanın, 210 kilometri Albaniyanın ərazisindən, 105 kilometri Adriatik dənizinin altından keçir və sonuncu, bir neçə kilometrlik hissəsi İtaliya torpağında quru sahəyə çıxır. Burada kəmər “Snam Rete Gas” şirkətinin istismar etdiyi qaz nəqliyyatı şəbəkəsi ilə birləşir.
Göründüyü kimi, kəmər coğrafi şəraiti fərqli olan ərazilərdən keçir. Marşrut boyu kəmərin ən aşağı hissəsi dəniz səviyyəsindən təxminən 820 metr dərinlikdə, ən yüksək hissəsi isə Albaniya dağlarında 1800 metrə çatan zirvələrdədir. Tikinti işlərinin çətinliyi də məhz bununla bağlı idi . TAP-ın bir sıra yerüstü obyektləri, məsələn, ölçmə və kompressor stansiyaları da var ki,onların da tikintisi inşaatçılardan böyük səriştə və məsuliyyət tələb edirdi.
TAP-ın tikintisinin uğurla başa çatması həm də onu sübut edir ki, Azərbaycan qazını Avropaya nəql etmək üçün iddialı olan 4 kəmərdən məhz bu xəttə üstünlük verilməsi düzgün olub. Seçim hələ 2013-cü ildə edilib.
Seçim prosesində TAP səkkiz
şərtə görə üstünlük
qazanıb. Bunlardan birincisi, kəmərin kommersiya səmərəliliyidir. İkinci, üçüncü
və dördüncü
əsas şərt layihənin icra mümkünlüyü, həmçinin
maliyyə baxımından
icra mümkünlüyü
və texniki layihələndirmədir. Daha bir vacib məsələ
kimi tənzimləmə
və şəffaflıq
götürülüb. Altıncı amil kəmərin
təhlükəsizliyi və
səmərəli istismarının
mümkünlüyüdür. TAP eləcə də digər kəmərlərdən
genişləndirmə imkanlarının
olduğuna görə
fərqlənir. Nəhayət, qiymətləndirmə zamanı
ictimai maraqlarla bağlı amillər da nəzərə alınıb.
TAP layihəsinin reallaşması
ilə Avropa bazarlarına yeni mənbədən qaz çıxışına şərait
yaranıb. Kəmərlə ilk dövrlərdə Avropaya ildə 10 milyard kubmetr qaz çatdırılacaq.
Sonrakı illərdə mavi
yanacağın həcmi
20 milyard kubmetrə qədər artırılacaq.
Xatırladaq ki, TAP xətti İtaliyada bitməsinə baxmayaraq, gələcəkdə Azərbaycan
qazının Almaniya,
Fransa, Böyük Britaniya, İsveçrə
və Avstriya kimi böyük Avropa bazarlarına çatdırılması üçün
də böyük imkanlar yaradır.
TAP-ın səhmdarları
BP (20 faiz), SOCAR (20 faiz),
“Snam S.p.A.” (20 faiz), “Fluxys” (19 faiz), “Enagas” (16 faiz) və “Axpo” (5 faiz) şirkətləridir.
Layihənin uğurla tamamlanmasında Azərbaycanın rolu şəksizdir. Bu işdə “Cənub qaz dəhlizi” Məşvərət
Şurasının 2015-ci ildən
başlayaraq ildə bir dəfə Bakıda keçirilən
iclasları mühüm
əhəmiyyət daşıyıb.Yalnız
sonuncu - yeddinci toplantı pandemiya ilə bağlı videoformatda keçirilib.Bu
toplantılarda “Cənub
qaz dəhlizi”nin digər seqmentləri kimi TAP-ın reallaşmasında ortaya çıxan məsələlər də
geniş müzakirə
olunub və layihə iştirakçılarının
birgə səyi ilə həll edilib.
Məşvərət Şurasının toplantılarına
məhz Bakının
evsahibliyi etməsi bir daha sübut
edir ki, Azərbaycan layihənin aparıcı qüvvəsidir. Bu, həm də ölkəmizin yaratdığı
mükəmməl beynəlxalq
əməkdaşlıq və
tərəfdaşlıq platformasının
təsdiqi, Prezident İlham Əliyevə dünyada bəslənən
hörmət və inama aydın misaldır.
5 il əvvəl
təməli qoyulan
TAP-ın işə düşməsi və artıq ahəngdar fəaliyyət göstərməsi
ölkəmiz üçün
mühüm tarixi hadisədir. Regionun və Avropanın enerji təhlükəsizliyində
önəmli əhəmiyyətə
malik “Cənub qaz dəhlizi”nin
sonuncu hissəsinin yekunlaşması həm də Azərbaycan qazını gözləyən
bütün ölkələr,
layihədə tərəfdaşlıq
edən şirkətlər
üçün böyük
hadisə kimi dəyərləndirilir.
Flora SADIQLI
Azərbaycan.-2021.- 19 may.- S.9.