Elmdə, mədəniyyətdə
ilk nümunələr
Qədim yaxud antik yunan mədəniyyəti Avropa mədəniyyətinin beşiyi kimi tanınır. Yunan mədəniyyəti tarixən bütün dünya ölkələrinin mədəniyyətlərinə təsir edib.
Avropanın ən qədim şəhərlərindən biri olan Afina eyni zamanda demokratiya, Qərb fəlsəfəsi, siyasət elmi, Qərb ədəbiyyatı, tarixşünaslıq, əsas riyazi prinsiplər və Qərb faciəsi və komediya nəzəriyyələrinin vətənidir.
E.ə. VI əsrin sonu-V əsrdə Afinada açıq havada tamaşa göstərmək üçün ilk teatrlar tikilib. E.ə. V əsrin sonları-IV əsrdə artıq bütün yunan şəhərlərində açıq havada tamaşa göstərilən teatrlar tikilmişdi. Romalılar Pun müharibələri dövründə yunan teatr mədəniyyətini mənimsəyiblər. Bütün Roma imperiyasında teatrlar qurulub. Sonralar isə teatr öz əhəmiyyətini pantomimanın inkişafı ilə əlaqədər olaraq itirib.
Yunanıstanda əfsanələr əsasında “keçi mahnısı” mənasını verən tragediyalar adlanan pyeslər yarandı. Afinada tragediyanın banisi Esxil olmuş, o, “Zəncirlənmiş Prometey” tragediyasını yazmışdı. E.ə. V əsrdə yaşamış Sofokl “Antiqona” faciəsinin müəllifidir. Yunanıstanda komediyalar şən, məzəli və gülməli səhnəciklərdən ibarət olurdu. “Quşlar” komediyasını yazmış Aristofan (e.ə. 445-385) “komediyanın atası” sayılıb.
E.ə. V əsrdə
Afina yunan elminin mərkəzi idi. Bütün dünyanın ən
xırda zərrəcik olan atomlardan ibarət olmasını da yunan alimi
Demokrit açıqlayıb. O, insanlarda ruhun ölməzliyini
inkar edir, dinin yaranmasının səbəbini
insanların təbiət hadisələri qarşısında
aciz qalmaları və qorxusu
ilə izah edirdi. Demokritin davamçısı tibb elminin inkişafında böyük xidməti olan Hippokrat idi. Həkimin mənəvi davranış
normaları olan “Hippokrat andı” onun adı ilə
bağlıdır.
Makedoniyalı İsgəndərin müəllimi
olan Aristotel bütün bilikləri ayrı-ayn sahələrə
böldü, elmlərə
ad verdi: botanika yunanca “bitki”, fizika - “təbiət”, poIitika - “dövlət” sözlərindən
götürülüb. Buna
görə də ona “birinci müəllim”
deyirlər. Aristotel hesab
edirdi ki, Yer kürə şəklindədir, dünyanın
mərkəzində yerləşir,
Günəş və
ulduzlar isə onun ətrafında fırlanır.
Yunanıstanda tarix elminin əsası
e.ə. V əsrdə
qoyulub. Yunanıstan, Ön Asiya və
Misirin, o cümlədən
Azərbaycanın tarixini
öyrənmək üçün
qiymətli mənbə
olan “Tarix” əsərini Siseronun “tarixin atası” adlandırdığı
yunan tarixçisi Herodot yazıb.
Dünyanın mənşəyini mifoloji
deyil, təbii bir şəkildə izah edən ilk şəxs də yunan filosofu Thales olub. Yunanlar fəlsəfədə kainatın təbiəti haqqında hər bir ağlabatan sualı cavablandırmağa,
həqiqət problemini
və həyatın məqsəd və mənasını tapmağa
çalışmışdılar.
Fəlsəfədə bu günə
qədər ən çox müzakirə edilən mövzu yunanların qərarlarının
həqiqiliyi barədə
olmuşdur. Bu fakt onların nailiyyətlərinin böyüklüyünü
təsdiq edir.
Hələ yunan qaranlıq erasında bəzi həndəsi biliklər yaranmış, üçbucaq,
kvadrat və çevrə kimi həndəsi fiqurlar meydana gəlmişdir.
Qədim yunanlar riyazi
nəzəriyyə üzrə
də birinci idilər. Pifaqorun, Evklidin və
Arximedin nəzəriyyələri
müasir cəbr dərsliklərinin əsasını
təşkil edir.
Qədim Yunanıstandan danışdıqda
Homeri unutmaq olmaz. Eramizdan əvvəl VIII əsrdə
yaşamış kor şair Homer Yunanıstanın
tarixini əks etdirən “İlliada” və “Odisseya” dastanlarını yaratmışdı.
İki əsr müddətində şifahi
şəkildə söylənilən
bu dastanlar eramızdan əvvəl VI
əsrdə yazıya
alınmışdı.
Yunanlar e.ə.
II minillikdə unutduqları
öz yazılarına
bir daha qayıtmadılar. Onlar e.ə. IX əsrdə
finikiyalıların əlifbasına
sait səsi bildirən 2 işarə əlavə edib 24 hərfdən ibarət yunan əlifbasını tərtib etdilər. Yunan əlifbası bir çox əlifbalar üçün əsas oldu.
Qədim yunan dininin hər
hansı bir vahid təlimi, müqəddəs kitabı
ya da mərkəzi
olmayıb. Qədim yunan mifologiyasının
bir çox tanrıları olub.
İlhamə İSABALAYEVA
Azərbaycan.-2021.- 23 may.- S.7.