Vaqif
yaradıcılığı iki ədəbi
mərhələnin qovşağında
Molla Pənah Vaqif XVIII əsr Azərbaycan poeziyasının böyük klassikidir. Şairin yaradıcılığı ilə şeir tariximizin yeni səhifəsi açılır. O, ədəbiyyata xəlqi və milli şeirin, ilkin realizmin böyük nümayəndəsi kimi daxil olur. Vaqif klassik şeirin köhnəlmiş ənənələrini qırır, onu yeni realist inkişaf yoluna salır, xalq ruhuna, xalq zövqünə yaxınlaşdırır. Vaqiflə poeziyamızda nikbin əhvali-ruhiyyə, həyati, dünyəvi gözəllərə pərəstiş hissləri qüvvətlənir. Lirika tariximizdə ürək parçalayan Füzuli qəzəlindən sonra eşqin nəşəsini tərənnüm edən Vaqif qoşmaları yaranır.
....Vaqif bədii dilimizi yeni yüksəliş pilləsinə qaldırır. Onun əsərlərində Azərbaycan dili bütün gözəlliyi, zənginliyi ilə təzahür edir. XVIII əsr şeirimizdə xəlqiliyə, realizmə doğru mütərəqqi meyillər Vaqif yaradıcılığında kamala çatır, ədəbi məktəb cərəyan səviyyəsinə yüksəlir və ədəbiyyat tariximizə “Vaqif ədəbi məktəbi” adı ilə daxil olur.
H.Araslı Vaqif yaradıcılığının lirik poeziyanın artıq müəyyən inkişaf yolu keçib formalaşmaqda olan bir dövrünə təsadüf etdiyini də qeyd edir: “Vaqif formalaşmaqda olan lirik şeiri yeni realist inkişaf yoluna salaraq, onu xalq ruhuna, xalq zövqünə yaxınlaşdırmış, özünə qədərki klassiklərdən fərqli bir yolla istiqamətləndirmişdir”. Lakin bu o demək deyil ki, o, klassikadan faydalanmamışdır. Böyük tədqiqatçı realist şeirin ilk nümunələrini onun adı ilə bağlayır.
Vaqifin şeir və qəzəliyyatının Azərbaycan türkcəsinə ziyadə xoş gəlməsi dil ünsürünə bağlıdır. Azərbaycan dilinin rəvanlığı, sadəliyi, canlı, aydın, səmimi, xalq dilinə və ruhuna uyğun, qulağayatımlı söz və ifadələrin ədəbiyyata gətirilməsinə, həmçinin öz sənət mehvərini zamanın tələb və ruhuna uyğunlasdırılmasına bağlıdır. Unutmayaq ki, hər şairin özünəməxsus üslubu olduğu kimi, dövrün ədəbi üslubunun da yazılan şeirlərə öz təsiri vardır. Şairin iç dünyasının nikbinliyi, həyat və gözəllik sevərliyi, şeir növlərinin müxtəlifliyi və zənginliyi onun yaddaşlarda həkk olunan sənət nümunələri yaratmasının başlıca səbəblərindəndir.
Şair ərəb, fars və türk dillərində yazılmış klassik ənənəvi mövzuları o dönəmə xas şəkildə öz şeirinə, qəzəllərinə gətirsə də, müxəmməs, qəzəl və qoşmalarının ümumi axarını Azərbaycan dilinin sadə və aydın dili üstündə qurur.
Vaqif yaradıcılığı öz şəkli, xüsusiyyətləri etibarı ilə yeni və zəngindir. O, istər aşıq şeiri şəklində yazdığı qoşmalarda, istərsə də klassik şeirin təsirində yaratdığı qəzəl və müxəmməslərdə xalq şeirinin ruhunu qədim ədəbi irsin mütərəqqi cəhətləri ilə uyğunlaşdıraraq yeni və orijinal bir tərzdə canlandırır.
“Poeziya tariximizdə Füzuli mərhələsindən sonra yeni dövr Vaqiflə başlayır. Şair klassik şeirin əsas motivi olan sevgi lirikasına belə təzə bir məna, təzə bir rövnəq verir... O, “Məhəbbət pərisi”ni uzaq göylərdən torpağa endirir, real, canlı gözəli sevərək, təbii eşq haqqında mahnılar oxuyur. Həyatdan, şifahi aşıq şeirindən gələn şən və şux bir nikbinlik, yüksək dünyəvilik bu lirikanın əsas səciyyəvi cəhətlərini təşkil edir. Onun əsas şeirləri - qoşmaları, qəzəlləri, müstəzadları, müxəmməs və müəşşərləri əsasən bir nöqtədə birləşir: hamısı məhəbbətdən, hamısı gözəldən bəhs edir”:
Ey maral baxışlı, sona sığallı,
Nə gözəldir səndə
o qara tellər,
Kəmənd kimi tökülübdür
gərdənə,
Dönübdür sərasər şahmara tellər.
Nə gözəl yaraşıb
al, yanağına,
Nazikdir,
dəyməsin əl yanağına;
Zülfü buxağına, gül
yanağına,
Nə bənəfşə
bənzər, nə lalə, Yetər.
Nümunə gətirdiyimiz şeir parçasında, həqiqətən
də, dünyəvi bir sevgi, gözəllik
tərənnüm edilir. Lakin Vaqifin
elə qoşmaları
da vardır ki, dünyəvi sevgi, nəticə etibarı ilə dərd bilən məhəbbət əhliylə
qiyaslandırılır.
Bir gözəl ki, şirin ola
binadan,
Yüz il getsə
onun dadı əksilməz,
Təzəliyi, köhnəliyi bir
olur,
Gövhər tək qiymətdə adı əksilməz.
Gözəllikdən düşməz
heç əsilzadə,
Günbəgün qaməti dönər
şümşada,
Mehrü
məhəbbəti olur
ziyada,
Etibarı, etiqadı əksilməz.
Vaqif qoşmalarında
mütəşabeh tərəf
kimi çıxış
edən ilahi eşq qəzəllərində,
xüsusən də müxəmməslərində özünü bütün
varlığı ilə,
hətta klassik dönəm ədəbiyyatının
ruhuna uyarlı tərzdə göstərir.
Mənbələrdə M.P.Vaqif əsasən yeni bir dövrün
- poeziyaya nikbin əhvali-ruhiyyə, həyati
və dünyəvi gözəlliyin təsviri
və bu gözəlliyə pərəstiş
hissləri qatan realist
şeirin banisi kimi qeyd edilir.
Şair ədəbiyyatda yeni bir cığırı yaratmasından öncə
şifahi xalq ədəbiyyatına, aşıq
yaradıcılığına borcludur.
Şifahi
xalq ədəbiyyatı
və aşıq
yaradıcılığından bəhrələnən Vaqif
özündən sonra
yazıb-yaradan aşıqlara
da örnək olmuşdur.
Əsrlər keçsə belə həyatın enişli-yoxuşlu,
acılı-şirinli axarı
öz məcrası ilə davam edir. Həyatı özündə əks etdirən ədəbiyyat isə bütün hadisələrin
bədii şahididir.
Belə ki, XVIII əsrdə yaşamış Vaqif də, XIX-XX əsrlərin
kəsişməsində yaşamış
Ələsgər də
dövrün haqsızlıqlarından
eyni dərəcədə
şikayətçidirlər. Vaqifin şikayətnaməsi
Aşıq Ələsgər
dövrünə qədər
uzun bir yol keçmiş olsa da, həm
məzmunu, həm də rədifi baxımından yaxınlıq
təşkil edir:
Mən cahan mülkündə mütləq doğru halət
görmədim,
Hər nə gördüm, əyri gördüm, özgə babət
görmədim,
Aşınalar ixtilatında sədaqət
görmədim,
Biətü iqrarü imanü
dəyanət görmədim,
Bivəfadan lacərəm təhsili-hacət
görmədim.
Aşıq Ələsgərin “Görmədim”
qoşması Vaqifə
yazılmış nəzirə,
əslində isə
“tətəbbö”dür:
Bivəfanın, müxənnəsin, nakəsin
Doğru sözün, düz ilqarın görmədim.
Namərdin dünyada çox
çəkdim bəhsin,
Namusun, qeyrətin,
arın görmədim.
Bu ənənə XX əsr
şairi Hüseyn Cavid yaradıcılığında
da özünü göstərir.
Vaqif yaradıcılığının
ən önəmli tərəfi, sözün
geniş mənasında,
gözəlliyin vəsfidir. Bəlkə şair
bu gözəlliyin vurğunu olmasında doğulub boya-başa çatdığı, sonralar
həyatını davam
etdirdiyi vətənimizin
dilbər guşələrinə
borcludur.
Orta yüzilliklərdə,
məlum olduğu kimi, yaşamın ağırlığı, ictimai-siyasi
səbəblər bir
sıra zəka sahiblərinin obasından-yurdundan
didərgin düşməsinə
səbəb olub. Bir qisim
bəsirət gözlü
şair və ziyalılar yaranmış
olan səbəblər
üzündən öz
ölkələrində qəribçilik
hissi ilə yaşayıb-yaratmışlar. Onların böyük dərdinin
mayasında yurddaşlıq,
vətəndaşlıq hissi
dururdu.
Vaqif də yaşadığı dövrün
ictimai-siyasi vəziyyətini
öz yaradıcılığında
əks etdirir. O, görkəmli,
ağıllı dövlət
adamı kimi Kür qırağının
təbii imkanları və gözəllikləri
ilə ictimai-siyasi vəziyyətdən doğan
geriliyi duyur və bu mənzərəni
özünəməxsus şəkildə,
böyük ürəkağrısı
ilə qələmə
alır.
“Kür qırağının
əcəb seyrəngahı
var” şeirinə keçməzdən öncə
bu məsələ ilə bağlı N.Cəfərovun Mirzə Yusif Qarabağinin yazdıqlarına əsasən
qeyd etdiyi fikir üstündə dayanmaq istərdik:
İbrahim xan səfərlərinin birində, bəzi mülahizələrə görə,
böyük bir qüvvə ilə Kür qırağında
dayanmış imiş. Qoşun böyükləri
bu tuli-mukənnətdən
təngə gələrək
Molla Pənah Vaqifdən rica edirlər ki, Qarabağa dönmək üçün bir əlac taparaq və hər nə tövr olur-olsun, İbrahim xana icrayi-nüfuz etsin. Vaqif isə aşağıdakı
mürəbbei yazaraq xanəndələrə verir
ki, məqamında İbrahim xanın hüzurunda təğənni
etsinlər:
Siyah tel görmədim Kür qırağında ,
Məgər heç yaşılbaş
olmaz bu yerdə?
Tərlan
könlüm yenə uça dağlara
Havalanıb hərgiz qonmaz bu yerdə...
... Nədənsə, xanəndələr bu mürəbbei xanın məclisində oxurkən istənilən nəticə hasil olmur. Bunu eşidən Vaqif həman dəm bədahətən bu rəqsan və olduqca dilbər mənzuməni inşad edərək xanəndələrə
verir ki, təkrar oxusunlar:
Kür qırağının əcəb
seyrəngahı var,
Yaşılbaş sonası, hayıf
ki, yoxdur!
Üzü tər cığalı
siyah tellərin,
Hərdən tamaşası, hayıf
ki, yoxdur!
Şair qeyd etdiyimiz qoşmasında onu düşündürən, narahat
edən məsələni,
şeirin mənasını
daha qabarıq çatdırmaq üçün
onu istifhəm (ritorik sual) üstündə
yazaraq “siyah telin, yaşılbaş sonanın” Kür qırağında olmamasından
təəssüflənir, bir
növ zəmanəni,
özünü belə
bu baxımdan ittiham edir.
Onu da qeyd edək ki, ictimai-siyasi durumla bağlı yazılmış bu şeir təkcə təbiət təsviri, qadın gözəlliyinin
tərənnümü deyil,
eyni zamanda dövrün müəyyən
tarixi hadisələrinin
yaddaşlarda həkkinə
xidmətdir - ədəbiyyata
xidmətdir.
Şifahi
xalq ədəbiyyatından
bəhrələnən, eyni
zamanda ədəbiyyatın
hər iki qoluna - aşıq yaradıcılığı və
klassik irsə önəm verən şair bu iki
dönəmin ədəbiyyatları
arasında körpü
yaradaraq xalq yaradıcılığına məxsus
özəllikləri, vəzni,
xüsusilə də sadəlik və dilinin şirinliyini klassik ədəbiyyatın
zənginlikləri ilə
birləşdirərək ədəbiyyata
bəlağətli bir
üslub gətirmişdir.
Mahirə QULİYEVA,
AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun
şöbə müdiri
Azərbaycan.-2021.-
26 noyabr.- S.7.