Sığınacağa sığmayan həyat
Zorakılığın qurbanı olan
insanların pənah apardığı məkanlar yetərincə
deyil
Gəlib məni döydü, söydü, sonra qapını üzümə bağlayıb getdi. Qayıtdıqdan sonra başımı divara çırparaq yenidən döyməyə başladı... Evləndiyimiz gündən belədir... Ürəyim partlayır...
Şiddət dolu bu cümlələr sentyabrın 30-da əri İsmayıl Məmmədov tərəfindən güllələnərək qətlə yetirilmiş Xanım Məmmədovanın ölümündən əvvəl dayısı qızı ilə olan telefon söhbətindəndir. Başına gələnləri bir-bir anladan çarəsiz qadının səs yazısı gözlənilən ölümə aparan yolun bir daha geriyə dönüşü olmayan acı əksidir.
Bu cinayətdən bir ay əvvəl isə başqa oxşar hadisə - daim döyülən Aytən Niftəliyevanın körpəsi ilə birgə ər zorakılığının qurbanı olması ən geniş müzakirə mövzusu kimi cəmiyyətin gündəmində başlıca yer alırdı.
Bəlkə...
Bu qadınların doğrudanmı xilas yolu yox idi?! Sığınacaqları, güvənəcəkləri, dəstək alacaqları, onları qoruyacaq, müdafiə edə biləcək kimsələri qalmamışdı? Nə üçünlərlə başlayan sonsuz suallar, onların ölümünə gətirib çıxaran müəyyən sosial, psixoloji, iqtisadi amillər və dayanmadan bəlkə kəlməsi ilə beyinlərdə dolaşan şübhə və ehtimallar...
Razılaşaq ki, cəmiyyətimiz ilk növbədə yaşananları araşdırmadan daha çox ittiham etməyi, qınamağı seçir, dəstəyi deyil. Cəmiyyətin kiçik modeli sayılan ailələr də əksər hallarda o əsassız qınaqlara tuş gəlməmək üçün övladlarını eşidən-bilən nə deyər prinsipi altında əzməyi seçirlər. Bu prinsipləri əsas tutan insanlar ailənin dağılmaması üçün məhz qadından fədakarlıq umurlar; o, söyülsə, əzilsə, təhqir və şiddət görsə, döyülsə belə ailəsi naminə susmalı, dözməlidir. Bu hətta onun borcudur! Axı bu səbəblərdən ata evinə sığınarsa, geri qayıdarsa, nə deyərlər?
Qadını damğalamaq onu qorumaq, dəstək verməkdən daha asandır, axı!
Azərbaycan cəmiyyətinin hazırkı reallığı işgəncələrə, təzyiqlərə məruz qalan qadınların sığınacaqlara üz tutmasını tam olaraq qəbul etməməsidir. Digər tərəfdən, bu sığınacaqlardan istifadə etməyə zərərçəkən qadınların özləri də hazır deyillər. Qadınların bəziləri məlumatsızlıq, bəziləri isə şiddət göstərən ailə üzvlərinin onu sığınacaqda da haqlayaraq, zorakılıq göstərə biləcəyindən qorxduğu üçün belə yerlərə yardım üçün müraciət etmirlər. Nəticə isə öz sözünü deyir: həyatla vidalaşmalı olursan.
200-dən çox ölkənin
yalnız 45-i sığınacaq mərkəzi yaradıb
Hansı ölkədə yaşamasından asılı olmayaraq qadınlar daha çox ailə üzvləri - həyat yoldaşları, ata, qardaş, hətta ana və digər yaxınları tərəfindən zorakılığa məruz qalırlar. Dünyada qadınların orta hesabla 35 faizi həyatları boyu fiziki və ya cinsi zorakılıqla üzləşir. Milli səviyyədə aparılan müxtəlif tədqiqatlarda bu nisbət 70 faizə qədər yüksələ bilər. Elə bu fakt zorakılığa məruz qalanlar üçün sığınacaqların yaradılması zərurətini ortaya qoyur.
Dünyada ilk qadın sığınacağı 1964-cü ildə ABŞ-ın Kaliforniya ştatında açılan Haven House sayılır. Zərif cinsin şiddətə məruz qalan nümayəndələrinin say çoxluğuna baxmayaraq, heç də ölkələrin hamısı ötən müddət ərzində sığınacaqların yaradılmasına maraq göstərməyib. Belə ki, ölkə sayı 200-ü ötən müasir dünyamızda yalnız 45-dən artıq dövlətdə belə mərkəzlər mövcuddur. İnkişaf etmiş ölkələrin çoxunda qadın sığınacaqları olsa belə, onların əksəriyyətində maliyyələşmə məsələləri öz həllini tam olaraq tapmır. Bu da sığınacağa ehtiyacı olanların həmin xidmətlərdən istifadə imkanlarını məhdudlaşdırır. Məsələn, ən qabaqcıl ölkələrdən biri olan ABŞ-ın əksər ştatları qadın sığınacaqlarının maliyyələşdirilməsi üçün vəsaitlərin ayrılmasını dayandırıb. Maliyyə və ya yer çatışmazlığı səbəbindən hər gün 5000-dən çox qadın bu xidmətlərdən kənarda qalır.
Araşdırmalar göstərir ki, xaricdə qadınların sığınacaqlara polisin iştirakı olmadan, yəni birbaşa qəbul edilməsi mümkündür. Almaniya təcrübəsinə görə, zorakılığa məruz alan qadın sığınacağa birbaşa müraciət edə bilər. Bu ölkədə sığınacaqlardan başqa, yardım büroları da var. Qadının 110 nömrəli Yardım xəttinə zəng etməsi kifayətdir ki, polis zərərçəkənə yardım göstərsin.
Zorakılığa məruz qalan qadının birbaşa sığınacağa müraciət edə bilməsi təcrübəsi qonşu Türkiyədə də var. Burada şiddətə məruz qalan qadınlar üçün 145 mərkəz var. Mərkəzlər bələdiyyələr, qeyri-hökumət təşkilatları ilə yanaşı, Ailə, Əmək və Sosial Xidmətlər Nazirliyi tərəfindən də yaradılıb. Türkiyədə zorakılığa məruz qalan qadın sığınacaq üçün vilayətdəki Sosial Xidmətlər Müdirliyinə şəxsən müraciət edə bilər. Bunun üçün ondan heç bir sənəd tələb olunmur. Qadın sığınacaqlarında qalmaq müddəti isə maksimum 6 aydır. Bu dövrdə qadınların öz ayaqları üzərində qalması təmin edilir. Eyni zamanda qardaş ölkədə şiddətin qarşısının alınması məqsədilə Qadınlara Dəstək Proqramı (KADES) da yaradılıb.
Dövlət sığınacağına qəbul üçün polis
bölməsinin təsdiqedici aktı əsasdır
Azərbaycanda ilk qadın sığınacaq mərkəzi qeyri-hökumət təşkilatının (QHT) xətti ilə açılıb. Hazırda Bakı, Sumqayıt və Gəncədə QHT tərəfindən açılmış 3 qadın sığınacaq mərkəzi var. Lakin bu mərkəzlərin də dayanıqlı maliyyələşdirmə mənbəyinin olmaması onların fəaliyyətinin genişlənməsinə və sığınacağa ehtiyacı olanların hamısının yerləşdirilməsinə imkan vermir.
Azərbaycanda dövlət xətti ilə yaradılan ilk və yeganə sığınacaq mərkəzi isə bu il fəaliyyətə başlayıb. Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin (ƏƏSMN) tabeliyində Sosial Xidmətlər Agentliyinin İctimaiyyətlə əlaqələr şöbəsinin müdiri Murad Həşimov deyib ki, həssas əhali qruplarından olan şəxslər üçün Sığınacaq və Sosial Reabilitasiya Müəssisəsi fəaliyyət göstərir. Müəssisədə məişət zorakılığından zərər çəkmiş şəxslərin sosial reabilitasiyası şöbəsi də mövcuddur. Şöbə 1 avqust 2021-ci il tarixdən fəaliyyətə başlayıb. Müəssisəyə şiddətə məruz qalan qadınların yerləşdirilməsi üçün polis bölməsinin faktla bağlı təsdiqedici aktı tələb edilir. Yəni məişət zorakılığı hadisəsi ilə bağlı polis tərəfindən araşdırma aparılır və zorakılığa məruz qalmış şəxs təhlükəsizliyinin təmin olunması üçün sığınacağa yerləşdirilir. Əgər şiddətə məruz qalmış qadının övladları varsa, onlar sığınacağın uşaq şöbəsinə qəbul edilir. Sığınacağın uşaq şöbəsində onların qalması üçün müvafiq şərait yaradılır. Uşaqlar azyaşlıdırsa, qadınla eyni şöbədə qala bilər.
Zərərçəkən
sığınacağı tərk etmək istəyərsə,
mühafizə orderinin alınması tələbi
aktuallaşır
Sığınacağa yerləşdirilən qadınların təhlükəsizliyinin təmini məsələsinə toxunan M.Həşimov qeyd edir ki, burada digər şöbələr kimi, məişət zorakılığına məruz qalan şəxslərin sosial reabilitasiya şöbəsi də mühafizə olunur və sakinlərin təhlükəsizliyi təmin olunur. Məişət zorakılığına məruz qalmış qadın sığınacağı tərk etmək istədiyi zaman müvafiq icra hakimiyyəti orqanından mühafizə orderinin alınması tələbi qoyulur. Əgər qadın yenidən şiddətə məruz qalarsa, Daxili İşlər Nazirliyinin 102 xidmətinə zəng edərək, sığınacağa təkrar qəbul edilə bilər.
Zərərçəkmiş şəxslər sığınacaqla təmin olunmaqla bərabər, onlara sosial reabilitasiya şöbəsində psixo-sosial dəstək və məsləhət yardımı xidməti də göstərilir. Həmin şəxslərin sosial reabilitasiyası, sosial statuslarının bərpası istiqamətində fərdi iş planı üzrə işlər aparılır. Zərərçəkənlərin ilkin tibbi müayinəsi, psixoloji-emosional vəziyyətinin qiymətləndirilməsi, ilkin tibbi yardımla təmin edilmə, hüquqlarının müdafiəsi və s. üçün də tədbirlər görülür. Müəssisədə sakinlərin yaşayışı, sosial-reabilitasiya tədbirlərinə cəlb olunmaları, mədəni-asudə vaxtının təşkili üçün müasir şərait yaradılıb.
Agentlik rəsmisi əlavə edir ki, məişət zorakılığına məruz qalan şəxslər sosial reabilitasiya və sığınacağa müraciət edənlərin 5 faizini təşkil edir. Şöbə fəaliyyətə başlayandan ötən üç ay ərzində buraya 21 şəxs qəbul olunub ki, onlardan 10 nəfəri qadın, 11 nəfəri isə həmin qadınların uşaqlarıdır.
Sığınacaq mərkəzlərinin
adlarını göstərən lövhələr nə üçün yoxdur?
Hazırkı dövrdə sığınacaqların sayının az olduğunu deyən Milli Məclisin Ailə, qadın və uşaq məsələləri komitəsinin sədri, professor Hicran Hüseynova bildirir ki, ƏƏSMN tərəfindən akkreditasiyadan keçən 10 QHT sığınacaq mərkəzi yarada bilmək hüququna malik olsa da, onlardan yalnız 3-ü belə mərkəz yarada bilib:
Əslində, Azərbaycanda qadınlar birbaşa sığınacaqlara yerləşmək üçün müraciət edə bilərlər. Lakin məsələ ondadır ki, təhlükəsizliyin təmini baxımından sığınacaq mərkəzinin binasında onun adının yazıldığı lövhə yerləşdirilmir. Binada sığınacaq mərkəzinin olmasını yalnız polis, təcili yardım xidməti, yerli bələdiyyə və icra hakimiyyəti orqanları bilir. Buna görə də onlardan birinin sığınacağa ehtiyacı olan qadının bu ünvana yönəltməsi lazımdır. Əgər qadının özü ünvanı bilirsə, birbaşa QHT-lər tərəfindən yaradılmış sığınacaq mərkəzlərinə müraciət edə bilər.
Təlimatlandırılmış polis,
psixoloq, sosialişçi,
ictimaivəkillərdə yetərlisəviyyədə deyil
Hicran Hüseynova qeyd edir ki, 2010-cu ildə qəbul edilmiş Məişət zorakılığının qarşısının alınması haqqında qanuna əsasən, məişət zorakılığı yaxın qohumluq münasibətlərindən, birgə və ya əvvəllər birgə yaşamaqlarından sui-istifadə etməklə, şəxslərin birinin digərinə qəsdən fiziki və ya mənəvi zərər vurmasıdır.
Qanunda məişət zorakılığı ilə üzləşmiş şəxslərin hara müraciət etməsi, ilkin olaraq hüquqi və psixoloji yardımların göstərilməsi, qadının sığınacağa göndərilməsi və sosial yönümlü yardımların göstərilməsi öz əksini tapıb. Amma ölkədə bunları yerinə yetirmək üçün nə təlimatlandırılmış polis, psixoloq, sosial işçi, ictimai vəkillər kimi mövcud insan resursları, nə də sığınacaqlar və müvəqqəti yaşayışla təmin edilmək üçün nəzərdə tutulan proqramlar yetərli səviyyədə deyil. Qanunda nəzərdə tutulan qısa və uzunmüddətli mühafizə orderlərinin verilməsində və onların icrasında da ciddi pozuntular müşahidə olunur: Məişət zorakılığının qarşısının alınması haqqında qanunda göstərildiyi kimi, mühafizə orderi məişət zorakılığı törətmiş şəxsin zərər çəkmiş şəxsə qarşı edə biləcəyi hərəkətlərə tətbiq olunan məhdudiyyətlər haqqında aktdır. Bu akt zorakı şəxsin qurbanı izləmək, sığınacaq tapdığı yeri axtarmaq və narahat etmək kimi zorakılığından müdafiə etmək üçün verilir.
Sözügedən qanunda göstərildiyi kimi, mühafizə orderləri qısa və uzunmüddətli olaraq verilir. Qısamüddətli mühafizə orderi yerli icra hakimiyyəti tərəfindən müraciət daxil olandan 24 saat müddətində təqdim edilir. Uzunmüddətli mühafizə orderi isə yerli məhkəmənin çıxardığı qətnamə əsasında verilir. Qısamüddətli mühafizə orderi bir aylıq, uzunmüddətli order isə altı aylıq müddətə olur. Əgər zorakı şəxs qısamüddətli mühafizə orderinin tələblərinə əməl etməzsə, o zaman şəxsə uzunmüddətli orderin verilməsi üçün məhkəmə 3 gün müddətində qətnamə qəbul edir və orderin müddəti altı aya qədər uzadılır.
Komitə sədri hesab edir ki, bu sahədə qanunvericiliyin formalaşmasına baxmayaraq, reallıqda bir çox çətinliklər müşahidə edilir. İlk növbədə isə bu sahədə peşəkar mütəxəssislərin sayının az olması qeyd edilməlidir. Zərərçəkən şəxslərə və onların uşaqlarına göstərilən xidmətlər daimi yaşayış yerindən asılı olmayaraq, dərhal göstərilməlidir.
Qadın və uşaq
hüquqlarının bərpasına problem
yaradan amillər
Hicran Hüseynovanın fikrincə, qeyd olunan məsələlərin lazımi səviyyədə yerinə yetirilməməsi zərərçəkən şəxslərin, xüsusilə də qadınların və uşaqların hüquqlarının bərpa olunmasında ciddi problemlər yaradır. Bunun üçün Daxili İşlər Nazirliyinin yerli idarələrində qadın polislərin, inspektorlarının və ya sosial işçilərin sayının artırılmasına ehtiyac var.
Müsbət təcrübələrdən biri bələdiyyələrin nəzdində belə sığınacaqların yaradılması və buraya professional mütəxəssislərin cəlb olunmasıdır. Eyni zamanda qarşıda dayanan vəzifələrdən biri də dövlət yardım mərkəzlərini yaratmaq və ya QHT-lərin nəzdindəki yardım mərkəzlərinə əsaslı maliyyə dəstəyi göstərməklə, məişət zorakılığı qurbanlarını ödənişsiz əsaslarla təcili qısa və uzunmüddətli mütəxəssis xidməti ilə - hüquqi və tibbi yardım, psixoloji məsləhət və digər sosial yardımların göstərilməsinin təmin edilməsidir.
Azərbaycanda məişət zorakılığının qarşısının alınması istiqamətində, zorakılığa məruz qalanlarla, zorakılığı törədənlərlə iş aparıldığını nəzərə çatdıran Hicran Hüseynova deyir ki, zorakılıq baş verdikdə zərərçəkən şəxs və ya ailənin digər üzvü, qohum, qonşu, bələdiyyə, icra nümayəndəliyi, QHT nümayəndəsi tərəfindən dərhal Daxili İşlər Nazirliyinin 102 xidmətinə, Daxili İşlər Nazirliyinin İnsan Alverinə qarşı Mübarizə İdarəsinin 152 xidmətinə, Ailə, Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin 860 nömrəli Qaynar xəttinə və Baş Prokurorluğun 961 Çağrı Mərkəzinə müraciət edə bilərlər. Müraciətlər zamanı ilk növbədə zorakılığı törətmiş şəxsin və qurbanın vəziyyəti qiymətləndirilməlidir. Məsələnin həlli isə bu və ya digər qurum tərəfindən deyil, sistemli şəkildə həyata keçirilməlidir.
Sığınacaqlara yerləşdirilmə
problemin tam həlli deyil
Komitə sədri əlavə edir ki, Azərbaycanda
hazırda hər 100
min qadına nisbətdə
ailə münaqişəsi
və məişət
zorakılığı cinayətlərinə
məruz qalmış
qadınların sayı
17 nəfər təşkil
edir. Bu rəqəm digər
ölkələr, xüsusilə
inkişaf etmiş, eyni zamanda İstanbul
Konvensiyasını qəbul
edən dövlətlərlə
müqayisədə çox
aşağıdır:
Statistika
göstərir ki, qanunun işlək olduğu Avropa ölkələrində belə
qadın hüquqları
pozulur və belə hallar Şərq ölkələrinə
nisbətdə daha çoxdur. Avropa Birliyinin Statistika İdarəsinin (Eurostat)
2017-ci il məlumatlarına görə,
Fransa qadınların
qətlə yetirilməsi
üzrə Avropa Birliyində liderdir. 2017-ci ildə Fransada
601, Almaniyada 380, İngiltərədə
227, İtaliyada 130, İspaniyada
113 qadın öldürülüb.
Cinsi təcavüz və təqib hadisələrinin
sayına görə İngiltərə Avropa Birliyində birinci yerdədir. 2017-ci ildə İngiltərədə
təcavüzə məruz
qalan qadınların sayı 48122, Fransada 14.899,
Almaniyada 7831, İsveçdə
6810 olub.
Hicran Hüseynovanın fikrincə,
məişət zorakılığı
əməli cinayət
işi kimi qəbul edilməlidir. Məişət zorakılığının kriminallaşdırılmasının
bir çox ölkədə (Avstriya, Estoniya, Latviya, Fransa, Lüksemburq, İsveç, Bolqarıstan,
Çexiya, Macarıstan,
Slovakiya, Gürcüstan
və s.) uğurlu olduğu sübut edilib və bu, beynəlxalq ictimaiyyət tərəfindən
də tövsiyə edilir. Baş vermiş zorakılıq hallarının təhlili
göstərir ki, zorakılığın qarşısını
almaq istiqamətində
əlavə tədbir
kimi (cəzalandırmaya
alternativ olaraq deyil), təqsirkarın müdaxilə proqramlarında
iştirakını təmin
etmək məqsədi
ilə İnzibati Xətalar Məcəlləsi
və Cinayət Məcəlləsinin yenidən
nəzərdən keçirilməsi
və dəyişikliyin
edilməsi zərurəti
yaranıb: 2020-ci ilin
noyabr ayında Prezident İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə Azərbaycan Respublikasında məişət
zorakılığı ilə
mübarizəyə dair
2020-2023-cü illər üçün
Milli Fəaliyyət Planı təsdiqlənib.
Fəaliyyət Planının yerinə
yetirilməsi ilə bağlı tədbirlərin
həyata keçirilməsi
bizim bu istiqamətdə bir sıra nəticələr
əldə etməyimizə
müsbət təsir
göstərəcək. Xüsusilə də məişət
zorakılığının qarşısının alınması
istiqamətində görülən
işlərin səmərəliliyini
artırmaq üçün
qabaqlayıcı tədbirlərin
gücləndirilməsi, zorakılıqdan
zərər çəkmiş
şəxslərə təxirəsalınmaz
və hərtərəfli
yardım göstərilməsi,
xidmətlərə çıxışın
əlçatan olması
sahəsində mühüm
işlər görülməlidir.
Məişət zorakılığı ilə mübarizə sahəsində normativ-hüquqi
aktlarda nəzərdə
tutulan tədbirlərin
həyata keçirilməsi
və səmərəliliyinin
artırılması da
qarşıda dayanan məsələlərdəndir. Bunun üçün yerli qanunvericiliyin təhlili aparılmalı, müsbət
beynəlxalq təcrübə
öyrənilməlidir.
Mövzu ilə əlaqədar Ailə, Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin
münasibətini öyrənmək
istəsək də, qurumdan müraciətimizə
cavab verilmədi.
Son olaraq
onu qeyd edək ki, qadınların
sığınacaqlara yerləşdirilməsi
bir çıxış
yoludur, amma problemin tam həlli deyil. Elə edək ki, qadınlar yaşamaq gücünü
sığınacaqlardan deyil,
ailələrindən, sevdiklərindən
alsınlar! Onlara sığınacağa sığan
qadın həyatını
deyil, hüzur, rahatlıq, asudəlik, dinclik, azad və
sevgi dolu dünya bəxş edək, sığınacaq
axtarışı məcburiyyəti
ilə üzləşdirməyək...
İlhamə İSABALAYEVA
Azərbaycan.- 2021.- 25 noyabr.- S.7.