Kamilin qaboyunda dil açan
musiqi könülləri
ovsunlayır
Musiqi alətdə,
nəğmə dildə
ifa edilir. Bəzi ifaçılar
haqqında söz düşəndə deyirlər
ki, “musiqi onun barmaqlarında dil açmışdı”.
Ona görə də ifa etdiyi
musiqi aləti ilə xalqın yaddaşına yazılan sənətkarlarımız barmaqla
sayılacaq qədər
olsalar da, şöhrətləri dildə-ağızda,
el-obada, mahaldan-mahala dolaşmaqda, dünya xalqlarının da diqqətini cəlb etməkdədirlər.
Belələrindən biri də məşhur qaboy ifaçısı Kamil Cəlilovdur. O, dinləyicilərini
daim kövrək hisslərə kökləyir,
düşündürür, musiqinin dili ilə qəlblərin ağrı-acısını ifadə
edir.
Qəribədir ki, onun ifalarını radio dalğalarından,
televiziya kanallarından
dinləyirik və təəssüf ki, ancaq matəm günlərində. Səbəbini
özü çox sadə bir şəkildə
dilə gətirir: “Neçə il
əvvəl Xalq yazıçısı Anar
bir verilişdə musiqi ilə bağlı söhbətində
demişdi: “...ney ağlayır, hönkürür,
sızıldayır, özünü,
necə deyərlər,
şəhid eləyir,
amma onun səsini eşitmirlər.
Lakin bir dumbul ortalığa
düşür, hay-həşir
salır, onun səsini tez eşidirlər”.
Daha ağrılı bir məqam: ustad ancaq qəmli mahnılar ifa etməsi barədə yayılan söz-söhbətlərdən
üzülür: “Bəziləri
elə bilirlər ki, ancaq matəm
mərasimlərində çıxış
edə bilərəm.
Mənim çox zəngin repertuarım var: “Azərbaycan təranələri”ndən tutmuş,
bəstəkarlarımızın mahnılarınadək...”
Maestro Niyazi onun sənətkarlığına
yüksək qiymət
verib: “Kamil o qədər sadədir ki, özü bilmir onda necə
böyüklük var. Bəlkə
elə bu böyüklükdən xəbərsiz
olduğuna görə
Kamil sənət zirvəsinə yüksələ
bilib”.
1990-cı ilin qanlı
Yanvarında Kamilin qaboyu da matəm
libası geyindi. Qaboy xalqımızın dərdini,
kədərini, azadlıq
aşiqlərinin nakam
ömürlərinin, tanklar
altında qalıb qaralan işıqlı arzu və istəklərinin,
söndürülmüş tale ulduzlarının fəryadını dilə gətirdi.
Kamil Cəlilov həm böyük sənət ustadı, həm də geniş qəlbə malik, həssas ürək sahibidir. O, yanğılı
nəğmələrin ifaçısı
kimi sevilir. Məhz buna görədir ki, nəfəsindən qopan hər melodiya bizi ovsunlayır...
Muğam
və segahın özünəməxsuz ifaçısı
kimi yaddaşlara yazılan unudulmaz Rübabə Muradova Kamil
Cəlilova belə vəsiyyət etmişdi:
“Mən öləndə
tabutum önündə
bir “segah” çal. Bil ki, onda sən məni behiştə yola salmış olarsan”.
O, sənət dostunun vəsiyyətinə ürəkağrısı
ilə əməl etmişdi: Rübabə xanımın ölümünün
qaboyu necə ağlatdığının şahidi
olanlar həmin matəm musiqisinin təsirindən uzun müddət çıxa
bilmədilər.
Balaban ilə çaldığı
melodiya “Voyager qızıl
plastinkası”na daxil edilən,
“Şöhrət” ordenli
Kamil Cəlilov illərdir qaboyda ifa etdiyi muğamla
bizi dünənimizə
aparır. Onun ifasında ahəngində
biz “Zəminxarə”, “Rahab”,
“Zabul”, “Şur”, “Çahargah”, “Kəsmə-şikəstə”...
kimi əbədiyaşar
muğamlarımızı dinləyirik.
Yarım
əsrə yaxın müddətdə cəmi
3 qaboy dəyişib.
Sonuncu qəlb həmdəmi ilə sirdaşlığı
30 ildən çoxdur.
Qaboyu simfonik orkestrdən qoparıb xalq çalğı alətlərinin
sırasına qoşub.
Dərdlərini ifasında anlatmağa çalışan Kamil Cəlilovun söhbətlərini
dinləyəndə də
sanki qaboya qulaq kəsilirsən. Uşaqlığından ağrı-acılı bir
ömür yolu keçib. Sonra da deyirlər
ki, “niyə belə yanğılı dili, nəfəsi var”.
Kamil Cəlil oğlu Cəlilov
1938-ci il yanvarın
29-da Buzovna kəndində
dünyaya gəlib. Atası Cəlil Böyük Vətən müharibəsindən
iki ayağı şikəst qayıtdıqdan
sonra Kamil cavan bacı da itirib. Onun ölümünü heç unuda bilmir: “Can verəndə yaş yarımlıq körpəsini ona göstərdilər. Gözlərindən iki gilə yaş
gəldi və dərindən nəfəs
alıb canını tapşırdı. Anamı da
tez itirdim. Ona görə də həmişə dərdimi
qaboyla bölüşürdüm. Bacım xəstə olanda
anam deyirdi ki, o, müvəqqəti qonaqdır. Sonra bildim ki, öləcək. Evimizin
zirzəmisinə girib
o qədər ağlayırdım
ki... Sonralar da xalqımızın başına gələn faciələr məni daha da tərpətdi...”
Sonra əlavə edir: “Azərbaycan təranələri” mənə
yuxuda gəlib, sonra durub gecə
ilə onu maqnitofona hissə-hissə
yazmışam. Ümummilli
Lider Heydər Əliyev deyirdi: “Cəlilov, “Azərbaycan təranələri”ni dinləyəndə
elə bil Azərbaycanın xəritəsini
görürəm. Meşələrini, dağlarını, bulaqlarını,
bir sözlə, mənzərəsini görürəm”.
Bir dəfə mənə danışdılar
ki, Ulu Öndər
Heydər Əliyev Ağsu aşırımından
keçirmiş, radioda
elan ediblər ki, Kamil Cəlilov
“Azərbaycan təranələri”ni çalır. Maşınları saxlatdırıb ki, yerinə düşdü, bu mənzərədə Kamilə
qulaq asmasaq, olmaz. Sonra Gülarə xanımdan
mənim ifalarımın
səsyazmasını istəmişdi.
Səfərlərə gedəndə qulaq
asırmış. Ümummilli
Lider elə bir şəxsiyyət idi ki, yaxşı
iş heç vaxt onun nəzərindən
qaçmazdı”.
Prezident təqaüdçüsü 40 ilə yaxındır ki, el şənliklərində
ifa etməyə getmir. 20 Yanvarda, Xocalı faciəsinin
ildönümlərində radiolarda, telekanallarda, Şəhidlər xiyabanında
ifaları səslənir.
“Zəmin-xarə”sinə qulaq asan neçə
ana təsəlli, toxtaqlıq tapır.
O, sənətinin fanatıdır
Kamil Cəlilov
orta məktəbdə
müxtəlif tədbirlərdə
qarmon və nağara çalıb, şənlikləri yola verib. Sonra Asəf Zeynallı adına musiqi məktəbini və
Üzeyir bəy Hacıbəyli adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını bitirib.
Əhsən Dadaşovun
rəhbərlik etdiyi ansamblda əvvəlcə qoşanağara, sonra qarmon ifaçısı olub: “Konservatoriyada oxuyanda bizə dərs proqramına uyğun olaraq, qaboyda klassik bəstəkarların əsərlərini
çalmağı öyrədirdilər.
Amma mən hər dəfə qaboyu əlimə alanda ürəyimdən muğamlarımızı
çalmaq keçirdi.
Buna görə də
boş vaxtlarımda sinfə tək girib, qaboyda muğam
çalmağa çalışırdım.
Doqquz-on muğamı ifa eləmişəm. “Segah”,
“Zəmin-xarə”, “Bayatı-Şiraz”,
“Rahab”, “Zabul”, Humayun” və ritmik muğamlardan “Qarabağ şikəstəsi”ni
çalmışam. Çoxlu sayda
xalq və bəstəkar mahnılarını
da buraya əlavə etsək, görün nə qədər olur. Hamısı
da televiziya və radionun arxivində lentlərdə
saxlanılır.
Bir dəfə “Dan ulduzu” ilə İtaliyaya qastrola getmişdik. Konsertlərimiz çox maraqla qarşılanırdı. Mən də arabir qaboyla mahnıya uyğun solo çalırdım. Konsertlərin birində Gülarə xanım dedi ki, Kamil, axırda çıxıb bir muğam çalarsan, qoy bizim musiqinin gözəlliyini eşitsinlər. Mən isə dedim ki, bunlar muğamatı nə başa düşəcəklər? Ancaq Gülarə xanımın israrından sonra sözünə əməl etdim. Əvvəlcə “Küçələrə su səpmişəm” xalq mahnısını çaldım, keçdim “Bayatı-Şiraz”a, dalınca da “Bayatı-İsfahan”ı ifa etdim. Zəngulələri eləyəndə zaldan bir alqışlar qopdu ki, məəttəl qaldım. Sən demə, dinləyicilər arasında çoxlu türklər, cənublu soydaşlarımız varmış. Alqışlar bitəndən sonra səhnəyə bir kişi qalxdı. Yanıma gəlib dedi ki, mən neçə illərdi konservatoriyada qaboy ifaçılığına aid dərs deyirəm, ancaq heç vaxt belə səslər eşitməmişəm, siz buna necə nail olmusunuz? Bunun notu var sizdə? Sonra o, mənim qaboyumu alıb diqqətlə baxdı. Dedim ki, notu yoxdur, bu, bizim milli muğamlarımızın improvizasiyasıdı, ürəyimdən gələn səslərdi...
“Azərbaycan təranələri”ni, “Naxçıvan təranələri”ni mən yazmışam. Bu çalğıların hamısı mənə elə bil yuxuda verilib. Bu əsərlər rəhmətlik Ulu Öndərimiz Heydər Əliyevin də çox xoşuna gəlirdi.
Sazın Ədaləti, kamanın Habili, qaboyun Kamili...
Bu sıranı genişləndirmək də olardı. Lakin adlarını böyük ehtiramla çəkdiyimiz bu korifeylərimizin daim xüsusi təqdim edilmələri əsl sənətə və sənətkara xalq sevgisinin ifadəsidir.
Hər birinin yaradıcılığı haqqında kifayət qədər söz də açılıb. Xalq artisti, Prezident təqaüdçüsü Kamil Cəlilov da öz sənəti ilə adını musiqi tarixinə yazdırmış ifaçılardandır. O Kamil ki, Şərq xalqlarına məxsus, almanların musiqi aləti kimi tanıdılan qaboyu bizimkiləşdirmişdi. O, sevincli günlərimizdə qaboyu ilə bizi sevindirib, kədərli anlarımızda isə yalnız gözlərimizi deyil, ürəklərimizi də ağladıb...
Məhəmməd
NƏRİMANOĞLU,
Azərbaycan.-2022.- 6 fevral.- S.6.