“Sular Novruzu” Su çərşənbəsi
Sivil mədəniyyətə doğru inkişaf tarixində Şimal yarımkürəsində yaşamaq hüququ qazanan, baharın, yeni həyatın gəlişini səbirsizliklə gözləyən xalqların gecə ilə gündüzün bərabərləşdiyi günü təmtəraqla keçirmək ənənəsi mövcud olmuşdur.
Həm Şərq, həm də Qərb xalqlarının mifik təfəkküründə yazın gəlişi kulturoloji dəyər kontekstində özünü göstərmişdir.
Xalqımızın ulu bayramlarından ən möhtəşəmi olan Novruz erkən dövr mifik düşüncə və təsəvvürləri, ayin- etiqadları, inancları, mərasimləri özündə yaşadıb bu günümüzə yetirən humanizm, həmrəylik kimi bəşəri duyğuları qabarıq şəkildə əks etdirən mənəvi dəyərlər sistemidir. Novruz insana həyat verən, ilk insanın yaranmasında biliavasitə iştirak edən dörd müqəddəs varlığın adı ilə bağlıdır ki, bunlar Su, Od, Yel və Torpaqdır. Mərasim folklorumuzda törəniş təsəvvürlərini yaradan həmin müqəddəs varlıqlar İlaxır çərşənbələrin rəmzinə çevrilmiş, yaradılış və həyatvericilik funksiyasını formalaşdırmışdır.
Çərşənbə sözünün etimologiyası ilə bağlı müxtəlif mülahizələr mövcuddur. Birinci varianta əsasən, əski müsəlman təqvimində həftənin “cümə günü” istirahət günü hesab olunduğuna görə, həmin həftənin V günü “çərşənbə”, yəni dörd şənbəyə düşür. Çərşənbə “çaharşənbə” ifadəsinin işlək variantı kimi dilimizə daxil olmuşdur. Mənbələr göstərir ki, “çərşənbə” günü yer üzündə həyatın yaranması gününün axşamı, ərəfəsi sayılmışdır. Hətta həmin gün digər günlərdən daha düşərli, yüngül olduğu üçün “mübarək gün” hesab edilmişdir. İslam aləmində çərşənbə axşamı günü Məhəmməd Peyğəmbərin zövcəsi Aişəyə məxsusdur. Başqa bir varianta görə, Şərq alimləri təqvim tərtib etməyə çalışıblar, həmin təqvimin hazırlanıb bitməsi çərşənbə axşamına təsadüf etmişdir. Digər varianta görə, bəzi xalqlarda çərşənbə həftənin ağır günü hesab olunduğuna görə, həmin günün xətasız, rahat, sakit keçməsini təmin etmək üçün onun axşamı hazırlıq işləri aparılardı.
Əski inanc və etiqadlara görə, dörd çərşənbənin hər birində bir həyat varlığı “dirilir”, oyanır, təzələnir və bununla bağlı olaraq xalq arasında müxtəlif ayinlər, mərasimlər keçirilmişdir. Novruzun müjdəçisinə çevrilən İlaxır çərşənbələrin hər biri mifoloji mənbələrə istinad edir.
Boz ayın dörd çərşənbəsindən birincisi Su çərşənbəsidir, xalq arasında həm də “Əzəl çərşənbə”, “Sular Novruzu”, “Gözəl çərşənbə”,”Gül çərşənbə”, “Zəmzəm çərşənbə”, “Sel çərşənbə” və s. adlandırılır.
Məlumdur ki, həm təbiətdə, həm də insan həyatında suyun yeri və əhəmiyyəti müstəsnadır. Susuz həyatı təsəvvür etmək qeyri-mümkündür. Hətta İslamda su sədəqəsi ən üstün sədəqə sayılır. Su möcüzəvi tərkibə, yaradıcı qüvvəyə malikdir. Su həyat mənbəyidir və dünyanın yaranması, yəni ilkin xaos məhz su varlığı ilə bağlıdır. Suyun tərkibi kimyəvi təsir göstərən, həyat üçün vacib olan mütəhərrik ionlar qrupunun yaranması üçün əlverişli mühitdir. Su biokimyəvi proseslərin gedişini, orqanizmdə temperatur, qida və maddələr mübadiləsini tənzimləyir. Məlumdur ki, insan orqanizminin təqribən 70 faizi, baş-beyni isə 90 faiz sudan ibarətdir. Suyun ən əhəmiyyətli xassələrindən biri onun yaddaşıdır. Su verilən informasiya və ya kənar təsirlərin daşıyıcısıdır. Yaponiya alimi Masaru Emotonun apardığı təcrübələrə görə, su deyilən sözlərin mənasına uyğun olaraq reaksiyalar verir. Oxunan dualar, deyilən fikirlər suyun keyfiyyətinə müəyyən təsir göstərir.
Türk xalqlarının mifoloji düşüncəsində su müqəddəs hesab olunur və su kultu mühüm yer tutur. Xalq arasında Su Tanrısı Abanın və Nahidin adı ilə bağlı folklor mətnləri yaranmış və bu günə qədər qorunub saxlanmışdır:
Aban abana gəldi,
Aban imana gəldi,
Abana yol verin,
Abana qol verin.
Al Aban haylı
gəlib,
Al Aban paylı gəlib...
Suyun müqəddəsliyini,
paklığını tərənnüm
edən Novruzun başlıca rəmzlərindən
olan Su çərşənbəsi
şifahi yaddaşda zəngin inanc və etiqadlar, mərasimlər sistemində təzahür olunur. Su çərşənbəsi
suya inam, suya tapınma ilə bağlıdır.
Çox
erkən dövrlərdən
insanlar hələ gün doğmamış su üstünə gedər, pak, təmiz, axar suda yuyunar və
bununla da özlərini paklanmış
hesab edərdilər.
Əski inanclara görə, Su çərşənbəsində
insanlar axar sudan gətirib
evə, həyət-bacaya
səpər, bununla da müşküllükdən,
çətinlikdən, azar-bezardan
azad olmalarına inam bəsləyirdilər.
Suyun müqəddəsliyi
erkən folklor mənbələrində, o cümlədən
“Kitabi-Dədə Qorqud”da
Qazan xanın “Su Həq didarın görmüşdür” (“Su Tanrının üzünü
görmüşdür”) müraciətində,
“Koroğlu”da Qoşabulağın
timsalında, Xızırın
dirilik çeşməsində
içdiyi suda əyan olmuşdur. Türk mifoloji qaynaqlarında “idi kimi sahib mənasını verən
“su əyəsi” obrazına rast gəlmək olar ki, o, bütün əyələrdən güclü
hesab olunur. Hətta bəzi mifoloji təsəvvürlərə görə,
“su əyəsi”, yaxud “su yiyəsi”
qadın obrazı kimi səciyyələndirilir.
Digər mənbəyə
görə, “suyun altında su əyəsinin öz səltənəti,
öz sarayı var. Həmin su əyəsinin
adı İlyasdır”. İnanca görə, su üstünə gedərkən
mütləq su əyəsinə
salam vermək lazımdır.
Əski türklər bulaqları
“qara su”, yəni ulu, ilahi, müqəddəs hesab etmiş və bulağı yeraltı qaranlıq dünya ilə yerüstü işıqlı
dünya, eləcə
də olum və ölüm arasındakı bir yol kimi qəbul
etmişlər. Ona görə də həmin suyu “abi-həyat”,
“dirilik suyu” adlandırmışlar. Xalqımız
onu müxtəlif adlarla, “həyat suyu”, “Xızır suyu”, “Zəmzəm suyu” və s. ifadə etmişdir. Folklorumuzda dirilik suyu ilə
bağlı əfsanə
və rəvayətlər
mövcuddur. Həmin
süjetlərə görə,
Xızır, yaxud Xıdır dirilik suyunu tapıb içir, əbədi həyat qazanır, ona
görə də “Nəbi” peyğəmbərlik
statusunu qazanır.
Xalq ənənəsində
yuxunu axar suya danışmaq və sanki bununla
yuxunun mənfi təsirindən qurtulmaq inamı da mövcuddur
ki, bu da suyun aydınlığı və arzuolunmaz enerjini yuyub aparması inancına söykənir.
Erkən inanclara
görə, “Sular toyu” və ya
“Axar sular Novruzu” adlandırılan bu çərşənbə
axşamında Dan ulduzu
doğulan zaman yer üzündəki bütün axar sular bir an
donub dayanır, hətta bu zaman
suya heç nə batmır.
Başqa bir inanca görə,
Su çərşənbəsi axşamında Xızır
ilə İlyasın görüşü baş
tutur. Mifik təsəvvürlərə görə,
Xızırla İlyas
görüşərkən sular ətrafındakı bütün canlılar, xüsusən bitkilər, ağaclar Xızırla İlyasa və yuxudan oyanmağa başlayan suya səcdə edir, sonra isə onlar
əvvəlki vəziyyətlərinə
qayıdırlar. Əcdadlarımız “kimə bu möcüzəli
məqamı görmək
nəsib olarsa, onun bütün arzuları həyata keçər” deyiblər.
Əcdadlarımızın erkən təsəvvürlərində
bu görüşdən
sonra donmuş sular oyanır, təzələnir, paklanır
aşıb-daşmağa başlayır.
Su həmçinin
sağlamlıq rəmzidir. Su çərşənbəsində
müəyyən ayinlər
icra edilərdi ki, bunların mahiyyəti,
özəllikləri diqqəti
cəlb edir. Məsələn, Su çərşənbəsində
ərgən qızlar
axar sudan
“lal su”, yəni suyu evə gətirərkən
bir kimsə ilə danışmazdılar.
Suyu bir neçə qaba qoyub saxlayardılar.
Qızlar bir yerə yığışar,
hərə öz üzüyünü saçına
sürtüb suya salar, inanca görə
üzük suda neçə dəfə cingildəsə, demək həmin yaşda gəlin
köçər.
Su çərşənbəsində
insanlar sübh tezdən axar suyun üstünə gedər, “ağırlığım-uğurluğum
suya, azar-bezarım suya” deyib su
üstündə dərdlərini
danışar və sanki öz çətinliklərini
“təzə su” üstündə qoyub gedərdilər. Beləliklə də, Su çərşənbəsi
mərasimi icra olunardı.
Su çərşənbəsi
ərəfəsində Günəş
zodiak qurşağında
“Dolça” bürcündən
“Balıqlar” bürcünə
keçir və Müştəri - Yupiter planetinin himayəsinə daxil olur. Ona görə də Əzəl çərşənbə
süfrəsində ağzına
qızıl keçirilmiş
balığın və
dolçada suyun
olması mütləqdir.
Xalqımızın şifahi yaddaşında milli həyatı, erkən baxışları,
mənəvi - əxlaqi
dəyərləri tərənnüm
edən və artıq milli təfəkkürdə qətiləşən
bədii mətnlər
toplusunda suya inam və tapınma
ilə bağlı saysız nümunələrə
rast gəlmək olar. Onlar ibrətamizlik
rəmzi olan atalar sözü və məsəllərdə,
bayatılarda, inanclarda
türkəçarələrdə, tapmacalarda bu günümüzlə səsləşməkdədir:
Su səni,
Su göyərtmiş
süsəni,
Keçmə namərd
körpüsündən,
Qoy aparsın su səni...
* * *
Su axır samanlıqdan,
Yol keçir qaranlıqdan.
Çalış yaxşılıq
elə,
Nə çıxar yamanlıqdan?
* * *
Su olan yerdə dirilik olar.
Yuxuda su görmək aydınlıqdır.
Erkən təsəvvürlərlə
bağlı suya
inamın tarixi köklərindən xəbər
verən həm mifik, həm də xalq yaradıcılığı nümunələri çağdaş
dövrümüzdə də
öz aktuallığını
nəinki itirməmiş,
onların milli- mənəvi dəyərlərin
qorunması və təbliği baxımından
əhəmiyyəti daha
da artmışdır.
Ülkər NƏBİYEVA,
Bakı Dövlət
Universitetinin professoru,
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Azərbaycan.- 2022.- 22 fevral.- S.7.