İqtisadi güc və siyasi
iradənin qətiyyəti
İlham Əliyev Böyük
qayıdış üçün Qarabağ və Şərqi
Zəngəzurda mükəmməl həyat şəraiti
yaradır
Bir qərinəyə yaxın dövrdə düşmən tapdağı altında əsir həyatı yaşayan Qarabağ və Şərqi Zəngəzurun qaranlığa qərq edilmiş hər guşəsi indi nura boyanır.
Yenidən qurulub abadlaşan, dünyanın ən ecazkar məkanlarından birinə çevrilən bu yurd yerlərimizdə reallaşan möhtəşəm layihələr düşmənin bağrını yarır və Şuşanın, Kəlbəcərin, Ağdamın, Xocavəndin, Füzulinin, Zəngilanın, Cəbrayılın, Qubadlının, Suqovuşanın timsalında zəfərimiz parlayır.
Hazırda
Azərbaycanın bütün bölgələrində
olduğu kimi, Qarabağ və Şərqi Zəngəzur
iqtisadi rayonlarında da böyük tikinti-quruculuq işləri
həyata keçirilməkdədir. Müharibədən
ötən müddət ərzində bu iki iqtisadi rayonun
müxtəlif ərazilərində lazımi infrastrukturlar
yaradılıb və Böyük qayıdışa start
verilməsi üçün mühüm işlər
görülüb. Hazırda bölgədə quruculuq sürətlə
davam etdirilir. Artıq Qarabağ və Şərqi Zəngəzur
sakinlərini qarşılamağa hazırlaşır. Azərbaycan
isə Vətən müharibəsinin hər günündə
olduğu kimi, yeni-yeni tarixi səhifələr yazır.
İlin
sonuna qədər yol infrastrukturu tam hazır vəziyyətdə
olacaq
Həm
bərpa-quruculuq işlərinin intensivləşdirilməsi, həm
də gediş-gəliş baxımından yolların inşası
təxirə salınmadan həyata keçirilir.
Hazırda dövlət büdcəsindən
ayrılmış vəsait hesabına işğaldan azad
edilmiş ərazilərimizdə 15 avtomobil yolunun tikinti
işləri davam etdirilir.
Bu il Füzuli-Hadrut, Hadrut-Tuğ-Azıx mağarası, Bərdə-Ağdam, Qubadlı-Eyvazlı, Qubadlı-Mahmudlu-Yazdüzü-Ermənistan sərhədi, Kəlbəcər və Laçın rayonları ərazisində yol infrastrukturunun tikintisi, Laçın şəhərinə daxil olmadan yeni avtomobil yolunun, Talış-Tapqaraqoyunlu-Qaşaltı-Naftalan avtomobil yollarının istifadəyə verilməsi planlaşdırılır. İlin sonuna qədər 8 yol infrastrukturu tam hazır vəziyyətdə olacaq.
Bundan
başqa, Xudafərin-Qubadlı-Laçın,
Şükürbəyli-Cəbrayıl-Hadrut,
Ağdam-Füzuli, Əhmədbəyli-Füzuli-Şuşa, Əhmədbəyli-Horadiz-Cəbrayıl-Zəngilan-Ağbənd,
Kəlbəcər-Laçın, Toğanalı-Kəlbəcər-İstisu
avtomobil yollarının inşası da sürətlə davam
etdirilir.
Həmin
layihələrin və xüsusən də ən mühüm
tunellərin tikildiyi ərazi Kəlbəcər və
Laçına gedən yolların üzərindədir. Burada
mühüm layihələrdən biri də Göygöllə
Kəlbəcəri birləşdirən və uzunluğu 81
kilometr olan Toğanalı-Kəlbəcər-İstisu yoludur.
Avtomobil yolu Qarabağın inkişaf planı nəzərə
alınmaqla, 2-4 hərəkət zolaqlı olmaqla, birinci və
ikinci texniki dərəcəyə uyğun olaraq inşa edilir.
Layihənin 16-cı kilometrlik hissəsindən Murovdağ
silsiləsi başlanır və yüksəklik 1900 metrdən
Murovdağ zirvəsinədək 3260 metrə qədər
artır. Ərazinin çətin relyefi və təhlükəsizlik
məsələləri nəzərə alınaraq
Murovdağ silsiləsinin altından 12 kilometrlik tunelin tikintisi
məqsədəuyğun hesab edilib. Bu tunel dünyanın ən
uzun tunellərindən biri olacaq.
Toğanalı-Kəlbəcər-İstisu
avtomobil yolunun tikintisi layihəsi çərçivəsində
Murovdağ tunelindən əlavə, daha üç tunelin
inşası nəzərdə tutulur. Uzunluğu 542, eni 12 metr
olan birinci və uzunluğu 607 metr olan ikinci tuneldə tikinti
işlərinə başlanılıb. Artıq birinci tuneldə
üst qatda qazma işləri icra olunaraq tuneldaxili hərəkət
təmin edilib. İkinci tuneldə isə üst qatda qazma
işləri tamamlanmaq üzrədir.
Tikintisi
2025-ci ilədək yekunlaşdırılması nəzərdə
tutulan Toğanalı-Kəlbəcər-İstisu avtomobil yolu
başlanğıcını Göygöl rayonunun
Toğanalı kəndindən götürməklə Kəlbəcər
rayonunun ərazisindən keçir. Bu yol rayonun bir çox
yaşayış məntəqələri ilə
yanaşı, Kəlbəcər şəhərinə və
məşhur İstisu ərazisinə qədər rahat gediş-gəlişi
təmin edəcək.
Həm
Şərqi Zəngəzurda, həm də Qarabağda
yalnız yol təsərrüfatına aid olan
genişmiqyaslı işlər Azərbaycanın iqtisadi
qüdrətinin, bu sahədəki təcrübəsinin
göstəricisidir.
Daimi
enerji təminatı, “yaşıl enerji” zonası
Vətən
müharibəsindən sonra İlham Əliyev işğaldan
azad edilmiş ərazilərin qısa vaxtda Azərbaycanın
ümumi enerji sisteminə qoşulması, bu ərazilərin
dayanıqlı və fasiləsiz elektrik enerjisi ilə təchiz
edilməsi məsələsinə xüsusi diqqət yetirir.
Bunun nəticəsidir ki, işğaldan azad edilmiş
bütün yaşayış məntəqələrində
bu istiqamətdə genişmiqyaslı işlər həyata
keçirilib. Artıq demək olar ki, "Azərenerji" tərəfindən
əksər şəhər və rayonlarda 110/35/10 kilovoltluq
yarımstansiyalar inşa edilib.
İşğaldan
azad edilmiş ərazilərdə ümumilikdə 110/35/10
kV-luq 9 rəqəmsal yarımstansiya tikilib. Ötən ilin
mayında "Şuşa", iyunda "Füzuli" və
"Şükürbəyli", avqustda "Kəlbəcər",
oktyabrda "Cəbrayıl", "Zəngilan" və
"Qubadlı" yarımstansiyaları işə
salınıb. Bu il fevral ayının 13-də Prezident İlham
Əliyev və Birinci vitse-prezident Mehriban xanım Əliyevanın
iştirakı ilə "Ağdam-1" və
"Ağdam-2" yarımstansiyalarının
açılışı olub. Ağdamda "Qarabağ"
Regional Rəqəmsal İdarəetmə Mərkəzi də
fəaliyyətə başlayıb.
Azərbaycanın
elektroenergetika tarixində ilk dəfə Qarabağ və Şərqi
Zəngəzurun elektrik şəbəkəsinin Regional Rəqəmsal
İdarəetmə Mərkəzi məhz Ağdamda
yaradılıb. Rəqəmsal İdarəetmə Mərkəzinin
binası Operativ Qərargahın şəhərsalma
işçi qrupu tərəfindən təsdiq edilmiş,
müasir üslubda hazırlanmış memarlıq layihəsi
əsasında inşa olunub.
Qarabağ
Regional Rəqəmsal İdarəetmə Mərkəzi vasitəsilə
regiondakı bütün elektrik stansiyaları,
yarımstansiyalar, ötürmə xətlərinin monitorinqi,
önləyici analizlər, açılıb-qoşulmalar, tənzimləmələr
və başqa əməliyyatlar avtomatik şəkildə həyata
keçirilir. Ölkə üzrə 2500 kilometr məsafədə
çəkilən optik kabel şəbəkəsi üzərindən
qurulan yeni sistem vasitəsilə nəinki Qarabağın,
bütövlükdə Azərbaycanın enerji sistemi əhatə
olunur. Rəqəmsal İdarəetmə Mərkəzindən
obyektlərin monitorinqi aparılmaqla, parametrlərdə düzəlişlər
edilməsi imkanı yaradılıb. Bu da serverlərin, o
cümlədən digər şəbəkə aktivlərinin
istismarı üzrə məlumat axınına nəzarət
və onun idarə olunmasını mümkün edir. Yeni tətbiq
olunan elektron texniki pasportlaşma nəticəsində mərkəzdən
"Azərenerji"nin struktur tərkibinə daxil olan istənilən
müəssisənin nəzdindəki avadanlığın
texniki göstəricilərinə və formullarına nəzarət
etmək mümkündür.
Qarabağda
və Şərqi Zəngəzurda tikilən
yarımstansiyaların hamısı Azərbaycanın ümumi
enerji sisteminə qoşulub və tam rəqəmsallaşdırılıb.
Bu ərazilərdə eləcə də 365 kilometr məsafədə
ikidövrəli olmaqla 10 istiqamətdə yüksəkgərginlikli
110 kilovoltluq elektrik verilişi xətti çəkilib.
Həmçinin
işğaldan azad edilmiş ərazilərimizin
"yaşıl enerji" zonasına çevrilməsi ilə
bağlı Prezident İlham Əliyevin
tapşırığına uyğun olaraq, ümumi
gücü 20 meqavat olan "Güləbird",
"Suqovuşan-1", "Suqovuşan-2" və "Kəlbəcər-1"
kiçik su-elektrik stansiyaları (KSES) tikilib istifadəyə
verilib. İndiyədək bu stansiyalarda 30 milyon kilovatsaatdan
çox elektrik enerjisi istehsal olunub.
Xatırladaq
ki, keçən il 4 su-elektrik stansiyası istifadəyə
verilib, bu il isə 5 su-elektrik stansiyasının istifadəyə
verilməsi təmin ediləcək. Həmin 4 stansiya artıq
işləyir və ümumi enerji gücünü
artırır, bərpaolunan enerji növlərinin həcminin
artırılmasına xidmət göstərir.
Əksər
KSES-lər isə Azərbaycanın ümumi enerji sisteminə
qoşulub. Rəqəmsal qaydada açılıb-qoşulma,
intellektual idarəetmə, operativ monitorinq və təhlil
aparılması mümkün olan yeni stansiyanın işinə
yerləşdiyi şəhər və rayonda olduğu kimi,
Bakıdakı Baş İdarəetmə Mərkəzindən
də nəzarət və onu idarə etmək əlçatan
olub. Məsafədən idarə edilən KSES-lər demək
olar işçi heyət olmadan fəaliyyət göstərir.
Stansiyaların idarəetmə sistemi tam
avtomatlaşdırılıb, xüsusi proqram təminatı
ilə rəqəmsallaşdırılıb ki, bu da istehsal
olunan elektrik enerjisinin maya dəyərinin daha da
aşağı düşməsinə gətirib
çıxarır.
"Azərenerji"nin
mütəxəssislərinin apardığı
araşdırmalar göstərir ki, ermənilərin təbiəti
məhv etməklə köhnə nəsil texnologiyalar əsasında
kortəbii hesablamalarla apardıqları planlaşdırmadan fərqli
olaraq, Dördüncü Sənaye İnqilabına uyğun
süni intellektə adaptasiya edilən müasir texnologiyalar əsasında
ölkənin ən böyük su bazası olan bol sulu Kəlbəcər
və Laçın çayları üzərində nəzərdə
tutulandan dəfələrlə artıq ekoloji cəhətdən
təmiz hidroyaşıl enerji istehsal etmək
mümkündür.
Zəngəzur
dəhlizi və yeni layihələrin icrası
üçün dövlət büdcəsindən 4 milyard 870
milyon manat vəsait ayrılıb
Prezidentin
tapşırıqlarına uyğun olaraq, "Azərsu" tərəfindən
işğaldan azad edilmiş ərazilərdə su təchizatı
sistemlərinin bərpası və yenidən qurulması
istiqamətində işlər davam etdirilərək əksər
şəhər və rayonlarda təxirəsalınmaz tədbirlər
görülüb. Belə ki, şəhər və rayonlara, kəndlərə
suyun verilməsi, hərbi və mülki təyinatlı obyektlərin
su təchizatı təmin edilib.
Rayonların
ərazilərində xidməti vəzifələrini yerinə
yetirən şəxsi heyətin, eləcə də
tikinti-quraşdırma işlərinə cəlb olunmuş
mülki əhalinin dayanıqlı içməli su təminatı
məqsədilə fasiləsiz xidmət təşkil edilib.
Hazırda yüksək dağlıq ərazilərdə yeni
su mənbələrinin axtarışları davam etdirilir.
Bütün
bu layihələr onu deməyə əsas verir ki, Azərbaycan
iqtisadi qüdrətinə arxalanaraq Qarabağ və Şərqi
Zəngəzuru yenidən qurur. İlyarım böyük zaman
kəsiyi deyil, lakin bu qısa müddətdə Qarabağ və
Şərqi Zəngəzurda aparılan bərpa və yenidənqurma
işlərinin miqyası olduqca möhtəşəm və
genişdir. Görünən odur ki, cəmi 44 günə
torpaqlarımızı azad edən İlham Əliyev ermənilərin
viran qoyduğu yurd yerlərimizi sürətlə cənnətə
çevirir. Öz doğma yerlərinə qayıdacaq vətəndaşlarımız
üçün indi ən mükəmməl həyat şəraiti
yaradılır.
Hər kəsə
bəllidir ki, Qarabağ və
Şərqi Zəngəzurun bərpasını Azərbaycan
dövləti öz maliyyə imkanları hesabına həyata
keçirir. 2021-ci ildə bu məqsədlə dövlət
büdcəsindən 2,2 milyard manat vəsait
ayrılmışdı. 2022-ci ilin dövlət büdcəsində
də bu həcmdə vəsait nəzərdə tutulmuşdu.
Lakin ötən ay dövlət büdcəsinin gəlir və
xərcləri artırılıb. Artan büdcə gəlirlərinin
470 milyon manatı işğaldan azad olunmuş ərazilərin
bərpasına yönəldilib. Beləliklə, son iki ildə
işğaldan azad olunmuş ərazilərdə bərpa və
yenidənqurma işlərinin aparılmasına ümumilikdə
4 milyard 870 milyon manat vəsait ayrılıb. Bu reallıq bir
daha sübut edir ki, Azərbaycan heç bir beynəlxalq maliyyə
qurumundan yardım almadan Qarabağ və Şərqi Zəngəzuru
öz iqtisadi qüdrəti hesabına yenidən qurur.
Tarixi Zəngəzur dəhlizinin açılmasına çox az vaxt qalır. Azərbaycan bu istiqamətdə üzərinə düşən bütün işləri başa çatdırmaq üzrədir. Dəhlizin bir parçası olan Horadiz-Zəngilan-Ağbənd dəmir yolu xəttinin tikintisinin böyük hissəsi yekunlaşıb. Dəmir yolu xəttinin ox üzrə uzunluğu 110,4 km təşkil edir. Tikinti işləri 3 mərhələdə aparılır. Birinci mərhələ Horadiz, Mərcanlı, Mahmudlu stansiyalarını əhatə etməklə 30 km, ikinci mərhələ Soltanlı, Qumlaq stansiyalarını əhatə etməklə 55 km, üçüncü mərhələ isə Mincivan, Bartaz və Ağbənd stansiyalarını əhatə etməklə 25,4 km təşkil edir. Layihə çərçivəsində 8 stansiya, 3 tunel, 41 körpü, 3 qalereya, 4 yolötürücü və ümumilikdə 300-ə yaxın süni mühəndis qurğusunun tikintisi planlaşdırılır.
Ötən ilin oktyabr ayının 26-da təməli qoyulan, Zəngəzur dəhlizinin bir parçası hesab edilən Horadiz-Cəbrayıl-Zəngilan-Ağbənd avtomobil yolunun tikintisi də sürətlə davam etdirilir. Uzunluğu 123,8 km olan bu yol 4-6 hərəkət zolaqlı olacaq.
Dəhlizin funksiyasını dəyərləndirərkən İlham Əliyev vurğulayıb ki, Azərbaycan bu dəhlizə sadəcə olaraq dəmir yolu kimi baxmır. Çünki bu dəhlizdən həm dəmir yolu, həm avtomobil yolu keçəcək. Növbəti mərhələdə oradan Naxçıvana elektrik xətlərinin çəkilməsi də nəzərdə tutulub. Eyni zamanda qaz xətləri də dəhlizdən keçə bilər. Yəni Prezidentin də söylədiyi kimi, Zəngəzur dəhlizi bütün Zəngəzur bölgəsini əhatə etməlidir.
Göründüyü kimi, Qarabağ və Şərqi Zəngəzur sürətlə dirçəlir, tarixi torpaqlarımıza həyat qayıdır. Onilliklər boyu yurd həsrəti ilə yaşayan vətəndaşlarımızın qısa müddət ərzində öz dədə-baba torpaqlarına qovuşdurulması üçün böyük işlər həyata keçirilir və Cocuq Mərcanlıdan başlanan Böyük qayıdışın növbəti mərhələsi "ağıllı kənd" layihəsinin tətbiq edildiyi Zəngilanın Ağalı kəndi oldu.
Bu il mayın 27-də Ağalı kəndində "ağıllı kənd" layihəsinin birinci mərhələsi üzrə açılış mərasimində Prezident İlham Əliyev bildirdi ki, Ağalı kəndinin yenidən qurulması və belə müasir vəziyyətə gətirilməsi məhz müstəqilliyimizin möhkəmlənməsinin bariz nümunəsidir. Bu da hər kəsdə qürur hissi yaradır ki, Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi möhkəmdir və xalqın xoşbəxtliyi üçün əsas amildir.
Rəşad BAXŞƏLİYEV,
Azərbaycan.-2022.- 15 iyul.- S.4.