Mətbuatımızın
istinadgahı - Həsən bəy Zərdabi
22
iyul Milli Mətbuat Günüdür
Vəsiyyətinə əməl etmədilər. Yaddan çıxdığına görə yox, onun bircə sözü, kəlamı da unudulan deyildi. Səbəbi başqaydı...
Ölümündən bir neçə gün qabaq yazmışdı vəsiyyətini. Yenə özündən savayı hər kəsi düşünmüşdü. Və bir təntənəli dəfn mərasimini də özünə qıymamışdı. "Sizdən xahiş edirəm, mənim üçün təntənəli dəfn mərasimi düzəltməyin. Məni çox sadə dəfn edin. Dəfn üçün xərclənməsi lazım gələn vəsaiti müsəlmanlar arasında savad yayan cəmiyyətə verin. Bu, mənim başı bəlalar çəkmiş xalqım üçün daha faydalı olardı…"
Bu, Həsən
bəy Zərdabinin son arzusu, son umacağıydı.
Ömrü boyu çox sınaqlarla qarşılaşdı,
həyatı mücadilələrdə, mübarizələrdə
keçdi. Vətəninin, millətdaşlarının
gerilikdən, ətalətdən və əsarətdən
qurtulmasına səy göstərdi. Bu məqsədlə
yurddaşlarının o vaxtadək üz tutmadıqları,
getmədikləri yolları seçdi. Birincilərin qisməti
isə hər zaman alqışlanmaq, mükafatlar, təltiflər
və təriflər olmur. Həsən bəy Zərdabinin
keçdiyi həyat yolu bunun acı bir örnəyi idi.
Zəkası
və istedadı ilə uşaqlıq illərindən
seçilib
O,
Şamaxı quberniyası Göyçay qəzasının Zərdab
kəndində dünyaya gəldi. Yeddi-səkkiz
yaşlarında atası Səlim bəy onu mədrəsəyə
apardı. Ancaq Səlim bəyin çox istedadlı, zəkalı
və iti hafizəli oğlu ilahiyyata maraq göstərmədi.
Atası 1852-ci ildə onu Şamaxıdakı ibtidai rus məktəbinə
yazdırdı. Məktəbin buraxılış
imtahanında Qafqaz Təhsil İdarəsi müdirinin diqqətini
çəkən Həsən bəy onun təqdimatı ilə
dövlət vəsaiti hesabına Birinci Tiflis Gimnaziyasına
daxil oldu. 1861-ci ildə həmin məktəbi uğurla
başa vurdu. Moskva Dövlət Universitetinin Fizika-riyaziyyat
fakültəsinin təbiət elmləri şöbəsinə
daxil oldu. Yenə fərqləndi. "Dövlət təqaüdçüsü"
statusunu aldı. Bu savadlı, oxuyub öyrənməyə
marağı tükənməz olan gənc universitetin rektoru,
tarixçi Sergey Mixayloviç Solovyovun hörmətini
qazandı. Dostlaşdılar. Həsən bəy Solovyovun evinə
dəvət olunmağa başlandı. Rektorun
qızını tanıdı. Bir-birlərini sevdilər. Həsən
bəy 1865-ci ildə universiteti təhsildə ən yüksək
müvəffəqiyyətə və əxlaqa görə
verilən namizəd diplomu ilə bitirən ilk azərbaycanlı
oldu. Moskvada qalıb-işləmək
təklifi aldı. Vəd edilənlər cəlbedici idi.
Sevdiyi qızla evlənə, Moskvanın kübar cəmiyyətində
tanınıb rahat şəraitdə yaşaya,
çalışa bilərdi. Gənc Həsən bəy
bütün bunları düşündü və qərarını
verdi. Ölkəsini, millətini işıqlı sabaha
aparanlara ehtiyac vardı. Və Həsən bəy geri
döndü. Reallıq olduqca acınacaqlı idi. Vətəni
sanki bitib-tükənməyən problemlərin məngənəsinə
salınmışdı. Yurddaşlarının əksəriyyəti
cahil idi, dövrün tələblərini anlamır,
çoxu anlamaq da istəmirdi.
Həsən
bəy Tiflisdə Torpaq Palatasında, Bakıda Quberniya İdarəsində,
Qubada məhkəmədə işlədi, məşəqqətlər
çəkdi, sui-qəsdlə üzləşdi. 1869-cu ildə
çətinliklə də olsa, Bakı Realnı
Gimnaziyasına təbiət tarixi müəllimi təyin
edildi. O, Qafqazda fəaliyyət göstərən 10 gimnaziyada
çalışan müəllimlər arasında ali təhsilli
ilk və tək azərbaycanlı oldu. Azərbaycanlı
şagirdlərin yox dərəcəsində olduğu məktəbə
millət övladlarını cəlb etməyə
çalışdı. Yoxsul, kimsəsiz uşaqların təhsilinə
yardım göstərilməsi üçün müsəlmanlar
arasında ilk dəfə 1872-ci ildə Bakıda "Cəmiyyəti-xeyriyyə"
yaratdı. Gimnaziyada təhsil alan şagirdləri - Nəcəf
bəy Vəzirov və Əsgərağa Adıgözəlov
Gorani ilə Azərbaycan şəhərlərini, kəndlərini
gəzib, "Cəmiyyəti-xeyriyyə"yə üzvlər
yazdırdı. Toplanan 1600 manatla 2 yoxsul və kimsəsiz
şagirdin təhsil haqqı ödənildi.
Həsən
bəy Zərdabinin keşməkeşli ömrünün cəfakeş
yoldaşı - Hənifə xanım
1872-ci ildə
"Qafqaz" qəzetində Tiflis "Müqəddəs
Nina" Qadın Gimnaziyasını bitirən qızların
siyahısında Hənifə Abayeva adlı müsəlman,
türk qızının adını oxudu. Onunla tanış
olmaq üçün Tiflisə yollandı. Gimnaziyada Hənifə
xanımla görüşdü. Qızın ağlına,
düşüncələrinə heyran qaldı. Həsən
bəy Hənifə xanıma evlənmək təklifi etdi.
Razılığını aldı. Məktəbə dəvət
olunan molla kəbinlərini kəsdi. Həsən bəy gənc
xanımı ilə Bakıya döndü. O gündən
keşməkeşli ömür yolunda tək
addımlamadı. Hənifə xanım Həsən bəyə
həyat yoldaşı, dost, sirdaş oldu.
Sözün
qüdrətinə sonsuz inamla bünövrəsi qoyulan milli mətbuatımız
Həsən
bəy Zərdabi mətbuatın əhəmiyyətini
yaxşı bilirdi. Odur ki, qəzet
açmaq ən ümdə arzularından biri idi. Mətbu
orqan yaratmağın çox ağır, müşkül
olduğu, böyük zəhmət, dözüm, səbir tələb
etdiyi vaxtda fəaliyyətə başladı. Çar
imperiyası üçün müstəmləkəsi
altında olan ölkələrdə, xüsusilə müsəlmanların,
türklərin yaşadıqları yerlərdə maarifin, mətbuatın
inkişafı arzuolunan deyildi. Bu səbəbdən Azərbaycan
mətbuatsız, əhalisinin böyük əksəriyyəti
savadsız idi. Ozamankı vəziyyətdən
çıxış yolu axtarışını Həsən
bəy sonralar bunu belə təsvir edəcəkdi: "Belədə
nə qayırmalı? Hər kəsi çağırıram
gəlməyir, göstərirəm görməyir, deyirəm
qanmayır. Axırda gördüm ki, onları haraylayıb
çağırmaqdan, onlara deməkdən başqa bir qeyri-əlac
yoxdur. Olmaz ki, mənim sözümü eşidənlərdən
heç biri qanan olmasın!.."
Çarizmin
müvafiq idarələrinə ünvanladığı məktublara
müsbət cavab verilmirdi. Həsən bəy sonralar
yazacaqdı: "Pul yox, yazıçı yoldaş yox,
çapxana yox, hürüfat yox. Dövlət tərəfindən
izn almaq da ki, bu, böyük bəladır"... Bakı
valisi Staroselski senzura məsələsini öhdəsinə
götürdü. Qəzetin nəşrinə icazə
alındı. Həsən bəy İstanbuldan hürufat gətirtdi.
Axır ki, Həsən bəy Zərdabi 1875-ci ilin 22 iyulunda Bakıda
qubernator mətbəəsində Azərbaycan dilində "Əkinçi"
qəzetinin ilk sayının işıq üzü görməsinə
nail oldu.
O,
sözün qüdrətinə sonsuz inamı ilə milli mətbuatın
bünövrəsini qoydu. Bu inam və etiqadla yazdı:
"Necə ki, bir bulağın suyunun altına nə qədər
bərk daş qoysan, bir neçə ildən sonra su
tökülməkdən o bərk daş mürur ilə əriyib
deşilir. Habelə söz də, ələlxüsus,
doğru söz mürur ilə qanmazın başını
deşib onun beyninə əsər edər. Belədə qəzetə
çıxarmaqdan savay bir qeyri-əlac yoxdur ki, o
kağızın üstə yazılmış doğru
sözlər qapı-pəncərələrdən o iman mənzillərinə
çata bilsin. Heç olmaz ki, doğru söz yerdə
qalsın. Hər ildə on qəzet oxuyandan birisi oxuduğunu
qansa, onların qədəri ilbəil artar... Sonra düşmənin
düşmənliyi, dostun dostluğu və dost göstərən
doğru yolun doğru olmağı aşkar olar...".
Yazıb-oxumağı
bacaranların az olduğu bir məmləkətdə qəzet
çap edirdi Həsən bəy Zərdabi.
Yaşadığı mühitin, gördüyü mənzərələrin
aşıladığı ümidsizlikləri, bədbinlikləri
mübariz ruhuna yaxın buraxmadan yandırdığı mətbuat
işığının sönməməsinə səy
göstərirdi. "Əkinçi"nin
ilk sayında yazırdı: "Qəzeti müsəlmanlar
üçün vacib bilib onun zəhmətini və zərərini
qəbul edib başlayırıq və müsəlmanların
anlayan və pirşov kəslərindən iltimas edirik ki, xalqa
bu qəzeti oxumağa mane olmasınlar, bəlkə səy
etsinlər ki, onu oxuyan çox olsun".
Ana dilində
ilk qəzetin nəşrə başladğı gün Həsən
bəy Zərdabinin halını Hənifə xanım belə
təsvir edib: "Həsən bəyin gözləri sevincdən
yaşarmışdı. Olduqca həyəcanlı vəziyyətdə
evə gəldi. Həmin gün onun həyatının ən
xoşbəxt anları idi".
Bu xəbər
Azərbaycanın digər vətənpərvər, millətsevər
övladlarını - Mirzə Fətəli Axundzadə, Seyid Əzim
Şirvani, Nəcəf bəy Vəzirov, Əsgərağa
Gorani və başqalarını da çox sevindirdi. Onlar
"Əkinçi"nin fəaliyyəti üçün
köməklərini əsirgəmədilər.
"Əkinçi"
və onun baş redaktoru Həsən bəy Zərdabi barəsində
çar idarələrinə danoslar göndərirdilər. Təəssüf
ki, danosçular arasında öz millətimizdən olanlar da
vardı. "Əkinçi"nin ilk sayını alan
polkovnik Əlibəy Əlixanov təəssüfləndiyini
bildirmişdi: "Təəssüf eyləyirəm redaktor nə
üçün bilmir ki, öz çarına sədaqətlə
xidmət edən bir nökər hökumət tərəfindən
buraxılmayan bir qəzeti oxumaz".
"Doğrusu,
siz əsl qəhrəmansınız!"
Milli mətbuatımızın
ilkinin nəşri getdikcə çətinləşirdi. Mətbəədə
hürufat çatmır, olanlar köhnəlirdi. Müxbirlərinin
sayı yetərli deyildi. Həsən bəy yazırdı:
"Köməyimiz az olduğundan və kənar yerlər bir
yana, Bakıda baş verən mühüm hadisələrdən
də bəziləri bizə vaxtlı-vaxtında gəlib
çatmırdı. Xarici xəbərləri isə rus, İran,
türk, Orta Asiya qəzetlərindən götürməli
olurduq". Məqalə və xəbərləri Azərbaycan
dilinə özü tərcümə edən, çox zaman
korrektor işini də görən Həsən bəy
yazırdı: "Dünyada hər qəzeti beş, ya on adam
inşa edir: onu çap edən, hərflərini düzən,
qələtlərini düzəldən başqa kəslər
olur. Amma bu işlərin hamısını gərək mən
özüm görüm... Ey bizlərə diqqət edənlər,
bu qəzetin kəsrini görəndə gülməyin.
Gülmək yeri deyil, siz ağlayın ki, biz müsəlmanın
bircə qəzeti də basdırmağa adamı yoxdur".
"Əkinçi"nin vəziyyəti
Qafqaz xalqlarının xeyirxahı kimi tanınan Staroselski
Bakıdan gedəndən sonra daha da ağırlaşdı. Zərdabi
yazırdı ki, müsəlmanların düşmənləri
Staroselskinin vaxtında bir iş görə bilmirdilər, hər
tərəfdən "Əkinçi"nin üstə
tökülüb onun bağlanmasına səy edirdilər.
Xüsusilə 1877-ci ildə Rusiya-Türkiyə müharibəsinin
başlanması, Dağıstanda üsyanların baş verməsi
"Əkinçi"yə və onun "siyasi cəhətdən
təhlükəli və etibarsız" elan olunmuş
baş redaktoruna qarşı senzor nəzarətinin gücləndirilməsi
ilə nəticələndi, 1906-cı ildə Həsən bəy
həmin günləri belə xatırladı: "Bir gün
Nəcəf bəy Vəzirovun məqaləsini ki, Moskvadan
göndərmişdi, vermişdim düzməyə. Məqalədə
bir dərviş bazarda dükanların qabağında qəsidələr
oxuyub onları elm, təhsil almağa
çağırırdı. Senzor qol çəkib çap
olmağa izin vermişdi. Qəzet çap olub paylanandan sonra
qubernatorun hökmünə görə, o nömrəni
bağlayıb məni istədilər. Gedib gördüm ki, mənim
Minasovum oradadır. Qubernator buyurdu ki, Minasov deyir ki, dərvişin
sözlərinin qeyri-mənası var. Ona görə nömrəni
bağlayıb sənə hökm edirəm ki, bir qeyri-nömrə
çap edəsən. Cavab verdim ki, qeyri-nömrə
çıxarda bilmərəm. Mən gedəndən sonra
qubernator özü bir nömrə çıxardıb
payladı. Çünki nömrə mənim adımdan
çıxmışdı, mən təvəqqe elədim ki,
dəxi mənim adımdan qəzet çıxarmasınlar".
"Əkinçi"nin 56 sayı
işıq üzü gördü. 1877-ci il sentyabrın 29-da qəzetin fəaliyyətinə
son qoyuldu. Ancaq xalqın maarifi, mədəniyyəti, anadilli məktəblərin,
mətbu orqanların açılması yolunda "Əkinçi"nin
gördüyü işləri XIX əsrin sonları, XX əsrin
əvvəllərində "Ziya" və
"Ziyayi-Qafqaziyyə", "Kəşkül", "Həyat",
"İrşad", "Füyuzat", "Tərəqqi",
"Molla Nəsrəddin" və başqa mətbu orqanlar
davam etdirdilər.
Təqiblər
"Əkinçi"dən sonra da bitmədi. 1878-ci il
noyabrın 20-də Həsən bəy Zərdabi Bakı
Realnı məktəbinin müəllimi vəzifəsindən
azad edildi. 1880-ci ildən doğulduğu Zərdab kəndində
16 illik sürgün həyatı yaşadı. Həmin illərdə
də maarifçilik işini davam etdirdi, rusdilli qəzetlərə
məqalələr yazdı.
1896-cı
ildə Bakıya qayıtdı. Yenidən ən fəal
ziyalılardan biri kimi diqqət mərkəzində oldu. 1897-ci
ildə naşirinin milyonçu Hacı Zeynalabidin
Tağıyev olması "Kaspi" qəzetinin fəaliyyətində
yeni səhifələr açdı. Həsən bəyin
böyük qızı Pərinin həyat yoldaşı Əlimərdan
bəy Topçubaşov 1898-ci ildə bu qəzetin baş redaktoru
oldu. Həsən bəy Zərdabi də qəzetçilik fəaliyyətini
"Kaspi"də davam etdirdi.
O,
Bakı şəhər Dumasına deputat (qlasnı)
seçildi. Dumanın iclaslarında şəhərin uzaq məhəllələrində
məktəb və xəstəxana açılması məsələlərini
qaldırdı.
1901-ci ildə
Bakıda Həsən bəy Zərdabinin məsləhəti,
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin maliyyə dəstəyi ilə
Qızlar Məktəbi açıldı. Məktəbin ilk
müdiri Hənifə xanım oldu.
Dünya
malına meyil etmədi. Bakıda evi belə yox idi. Qəzet
redaksiyasının kirayə etdiyi, Təzəpir məscidinin
yaxınlığında, Staraya Poçtovaya (indiki Cəlil Məmmədquluzadə)
küçəsində, Tağıyevin mülklərindən
birində yerləşən mənzildə
yaşayırdı. Böyük rus yazıçısı
Maksim Qorki və məşhur müğənni Fyodr
Şalyapin də qonaq olduğu, Həsən bəyin təşkil
etdiyi ailə ziyafətində Şalyapin bir neçə rus
romansı belə oxuduğu o altıotaqlı mənzili Qəribsoltan
xanım Məlikova belə xatırlayırdı. "Bu
otaqlar həmişə evimizdə nahar eləyən, gecəni
burada keçirən kənar adamlarla dolu olurdu. Onlar ya ailəmizin
saysız-hesabsız qonaqları, ya da öz işləri üçün
Bakıya, atamın yanına gələn tanış kəndlilər
idilər". Həsən bəy yaşadığı mənzili
pansionata çevirmişdi. Hənifə xanım azərbaycanlı
uşaqları məktəb və gimnaziyalara imtahan vermək
üçün hazırlaşdırırdı. Mənzil-pansionatda
yaşayan və təhsil alan oğlan uşaqlarının
sayının on nəfərə çatdığı
vaxtlar da olurdu.
Vətən
övladlarının maariflənmələri, inkişaf
etmiş millətlərin nümayəndələri ilə
eyni sıralarda dayanmaları, ağ günlərə
çıxmaları üçün Həsən bəy Zərdabi
öz ömrünü şam kimi yandırdı. Böyük
zəhmət, ağır sarsıntılar
cansağlığını ondan aldı. Skleroz xəstəliyinə
düçar oldu. 1906-cı ilin yazında beyninə qan
sızdı, iflic vurdu. Qayğısını çəkdikləri,
ustadı olduqları, yol göstərdikləri belə ona
qarşı biganə, laqeyd oldular. Həsən bəyi sevgidən,
qayğıdan bir an belə məhrum etməyən ailəsi
isə "Kaspi" redaksiyasının verdiyi mənzildən
çıxarılacaqlarının narahatlığı
içində yaşadılar.
Həsən
bəy Zərdabi 1907-ci il noyabrın 28-də vəfat etdi.
Gördüyü böyük işlər yenidən
bütün əzəməti ilə xatırlandı. Ona minnətdarlıqlarını
ifadə etmək üçün gələnlərin
ardı-arası kəsilmədi. Zərdabinin sonbeşiyi,
Bakıdakı III Rus-müsəlman qızlar məktəbində
müəllim işləyən Qəribsoltan Məlikovanın
xatirələrinə həmin gün belə
köçdü: "Otağa bir ucdan əklillər gətirirdilər.
Onlar üzərində təsəlli sözləri
yazılmış enli lentlərlə çevrələnmişdi.
O qədər çox əklil vardı ki,
yığıb-yığışdırmaq mümkün
deyildi". Qəribsoltan xanım sonralar yada salırdı ki,
dəfn mərasiminə gələn adamların
çoxluğu az qala bütün şəhərin bura
toplaşması təəssüratını yaradırdı.
Öz sədaqətli
dostu və alovlu müdafiəçisi ilə həmişəlik
vidalaşanlar...
Noyabrın 30-da Həsən bəyin təntənəli dəfn mərasiminə gələn hər kəsin yükü ağır idi. Millətin dərdlərinə yanan ustadın yasına heç kim yalnız öz dərdini, qubarını, problemlərini götürüb gələ bilməzdi. Millətin birliyinin təntənəsi kimi tarixə çevrilən 1907-ci ilin o soyuq payız günü barədə Qəribsoltan xanım sonralar yazmışdı: "Şəhərin tanınmış adamları mərhuma özlərinin son borcunu vermək üçün tabutunun yanında cərgə ilə dayanmışdılar. Onların sifətində nəcib kədər ifadəsi vardı. Arxada isə üzlərini dərin qırışlar basmış, gözlərindən sonsuz ehtiyac və əzab oxunan bütöv insan dənizi dalğalanmaqda idi. İnsan iztirabı və yanğısı özünün bütün təbiiliyi və səmimiliyi ilə məhz bu arxa sıralarda dayananların üzlərində sezilməkdə idi. Bu zavallı adamlar öz sədaqətli dostu və alovlu müdafiəçisi ilə həmişəlik vidalaşırdı".
Azərbaycanın tanınmış, adlı-sanlı ziyalıları çıxış edir, Həsən bəy Zərdabinin millət qarşısındakı xidmətlərindən danışırdılar. "Aləmi-İslam bir qaranlıq içərisində qaldığı zaman bu adam əlinə məşəl alıb qaranlığı işıqlandırmağa çalışmışdır. O məşəl nə idi? Əvvəlinci mətbu kəlam idi...", - dedi Əlibəy Hüseynzadə.
Doktor Qara bəy Qarabəyov çıxışında Həsən bəyin birinciliklərini xatırlatdı: "Elə bir müsəlman ziyalısı tapılmaz ki, bizim ən qocaman müsəlman ziyalımız və həqiqi universitetimiz olan Həsən bəyə müraciət etməsin, ondan məsləhət almasın. O, qəflət yuxusuna dalmış müsəlmanların ilk oyadıcısı idi. O, ilk qəzeti yaratmışdı. O. ilk müsəlman teatr truppasını təşkil etmişdi. O, ilk rus-müsəlman məktəblərinin açılmasına səy göstərmişdi. O, ilk dəfə müsəlman gəncliyini məktəblərə, maarifə səsləmişdi". O, dəfn mərasiminə toplaşanların çoxunun qəlbindəki peşmanlıq duyğularını da dilə gətirdi: "Qocaman ədibimizi əlimizdən aldığına görə Allahdan şikayətçi deyilik. Bəlkə də vaxtı çatmışdı. Onun yoxsulluq içərisində vəfat etməsi də bizi kədərləndirmir. Bizi ən çox qüssə və ələmə qərq edən Həsən bəy xəstəliyi ucbatından ictimai işlərdən uzaqlaşdığı zaman onu unutmağımızdır. Heç birimiz ona baş çəkməyə getmədik. Şəhər nümayəndələri də sayğısızlıq göstərdilər".
Dekabrın
1-də "Kaspi" qəzetində verilmiş "Həsən
bəy Məlikovun dəfni" adlı məqalədə
ustadın vəsiyyətinə əməl edilməməsinin
səbəbi belə izah olundu: "Ənənələr və
Həsən bəyin şəxsiyyətinə böyük
ehtiram üstün gəldi və cəmiyyət onun sakit, səssiz-küysüz,
təntənəsiz dəfn olunması haqqındakı vəsiyyətinə
əməl edə bilmədi"...
Zöhrə FƏRƏCOVA,
Azərbaycan.-2022.- 21 iyul.- S.8.