Yel çərşənbəsi
Xalqımızın milli bayramları onun ənənəvi mədəniyyətinin elementlərindən hesab olunur. İnsanların inancını əks etdirən bayramlar, el şənlikləri canlı tarix nümunələridir. Novruz da xalqımızın dünyagörüşünü, mifoloji düşüncəsini, adət-ənənələrini özündə ehtiva edən bayramlardandır. Novruz inanclarının əsasında dayanan insana, təbiətə həyat verən dörd ünsürdən biri də yeldir. Yel çərşənbəsi “Külək oyadan çərşənbə”, “Küləkli çərşənbə” və “Yelli çərşənbə” kimi də tanınır.
“Yel” istər şifahi xalq ədəbiyyatında, istərsə də yazılı ədəbiyyatımızda müxtəlif simvolik anlamlarda işlənərək mifik dünyagörüşünü özündə əks etdirmişdir. Kainatın yaradılmasında əsas yer tutan dörd ünsürdən biri olan “yel” fərqli mənalarda üzə çıxır, müxtəlif mifik qatları özündə əks etdirir. Müxtəlif xalqların mifoloji təsəvvürlərinə, tarixlərinə nəzər saldıqda görərik ki, “yel” ünsürü bir çox canlının, xüsusilə atın törəyişində özünəməxsus rol oynamışdır. Bu baxımdan şifahi xalq ədəbiyyatının örnəkləri olan nağıllarda, dastanlarda “Yel atları”, “Yel qanadlı atlar”ın adının keçməsi təsadüfi hal deyildir.
Folklor
nümunələrindən olan mövsüm nəğmələri içərisində
yel haqqında bədii nümunələrə
rast gəlinir. Bu
nümunələrdə əsasən mifoloji
qat özünü
göstərir. Azərbaycan mifologiyasında bir
çox tanrı və bu
tanrılara həsr olunmuş ritual nəğmələr mövcuddur.
Bunlardan biri də “Yel baba”
nəğməsidir:
A Yel baba, Yel baba,
Tez gəl, baba, gəl, baba.
Sovur bizim xırmanı
Dən toplanıb
dağ olsun
Yel babamız sağ olsun.
Əkin-biçin zamanı oxunan bu nəğmədə antopomorfikləşdirilmiş Yel
baba obrazı və onun təriflənməsi
ön planda tutulur.
Təsəvvüf ədəbiyyatında “Səba”
adı ilə verilən, ruhani aləmdən əsən külək Allahdan kamil insanların qəlbinə dolan ruhani nəfəsdir ki, bəşərin öz əslinə qovuşmasına vasitəçi
olur.
Quranda isə yelin Allah tərəfindən göndərildiyi
qeyd edilir. Quranda küləklər
müjdəçi adlandırılır.
“Nəml” surəsinin
63-cü ayəsində oxuyuruq:
“Qurunun və dənizin qaranlıqlarında
sizə doğru yol göstərən, küləkləri Öz mərhəməti önündə
müjdəçi kimi
göndərən kimdir?
Məgər Allaha yanaşı
başqa bir tanrımı var?! Allah Ona şərik
qoşduqlarından ucadır!”
Əski inamlarda Yel Tanrı
kimi qəbul edilir, yaxud hər
hansı bir missiyanı yerinə yetirmək üçün
dünyanı idarə
edən qüvvə tərəfindən göndərilən
bir güc kimi göstərilir. O, köməkedici,
cəzalandırıcı funksiyaya
sahibdir. Qədim etiqadlardan qaynaqlanan mənbələrdə “qara
nəhr”də yatmış
dörd cür külək - ağ
yel, qara yel, xəzri, gilavar Yer üzünə
çıxır. Hərəsinin də öz donu olur. Bu donların rəngləri
də mifik dünyagörüşündən qaynaqlanır. Ağ yel - ağ
libasda, qara yel - qara libasda,
xəzri - göy libasda, gilavar - qırmızı libasda təsvir edilir.
Azərbaycan mifik təfəkküründə
yel yol göstərən,
bələdçi funksiyasını
yerinə yetirir. Yel baba yolunu azan insanların qarşısına çıxır,
onlara yolu tapmaqda köməkçi
olur. O, azanlara yumaq ip verərək
bu vasitə ilə onları düz yola çıxarır.
İp yumağın
səridi,
Təri zəhmət
təridi,
Havaya isti gəldi,
Suyun buzu əridi.
Yel bir varlıq kimi götürülür,
ilahi qüvvənin iradəsinin ifadəsi kimi çıxış edir. Bu səbəbdən də Yel babanın
şərəfinə xüsusi
mərasimlər, ayinlər
keçirilir. Bu mərasim dörd ilahi başlanğıcdan
üçüncüsü olan Yel çərşənbəsində
icra olunur. Yellə bağlı nəğmələr,
bayatılar söylənilər.
Yel baba köməyə çağırılar.
Əcdadlarımız inanmışlar ki, Yel baba xırmana
gəlməmişdən qabaq
oradan taxıl bitkiləri götürməzlər. Belə inanc
var ki, sovurulandan
sonra ilk buğda götürənin oğlu
olar. Buna əsaslanaraq deyə bilərik ki, əski inanclarda Yel baba rabitə
yaradan vasitə hesab edilirdi. Ən maraqlı rituallardan biri isə qızların
küləyə “ərə
getmə” mərasimidir.
Taxıl
döyümü vaxtı
boğanaq, qalxarsa, qızlar “Boğanaq, gəlmə, sənə gedəcəyəm” deyirlər.
Yel çərşənbəsi günü
digər çərşənbələrdə
olduğu kimi, tonqallar qalanır, süfrələr bəzənir. Evlərdə
plov, əsasən də südlü plov, bulğur aşı bişirilir.
Süfrəyə dənli bitkilərdən
hazırlanmış çərəzlərdən,
quru meyvələrdən
və şirniyyatlardan
ibarət xonçalar
qoyulur. Evlərdə təmizlik işlərinə
başlanır, səməni
cücərdilir, bəzi
evlərdə isə azca boy atmış səməninin belinə qırmızı qurşaq
bağlanır. Bu ərəfədən başlayaraq
bayram üçün
yeni geyimlər alınır. Yel çərşənbəsində
xüsusi ayinlər də icra olunur;
Yel çərşənbəsində
söyüd ağacının
altından keçərlər
ki, niyyətin qəbul olsun. Yel çərşənbəsində Yel dağına ziyarətə gedərlər.
Xalq arasında yellə bağlı inanclar üstünlük təşkil
edir. Bəzi bölgələrdə
külək bərk əsərkən evin ilk övladı sonbeşik uşaqla canamazı (namaz qılınan parça) əncir ağacına bağlayaraq
söyləyir:
Mən anamın
ilkiyəm,
Ağzı qara tülküyəm,
Xəzri yat, gilavar yat...
Külək, sürmə
at,
Gəl, ələkdə,
yat!
Bu şeir
parçası bəzi
bölgələrdə son misraları dəyişməklə
dolunun dayandırılması
üçün də
oxunur. Yel çərşənbəsində
isə yel əsmədikdə “Külək
çağırdı” mərasimini
icra edirlər.
Ulularımızın inancına görə, Yel çərşənbəsində
vədə küləkləri
Xızır Nəbinin
əmri ilə məhəbbət qanadına
çevrilərək ürəkdən-ürəyə
əsərək sevgini
aləmə yayır. Məhz bu
səbəbdən də
oğlanlar bu çərşənbədə qız seçməyə
çıxarlarmış. İnama görə, bu gecə Xızır Nəbi sevgililərə “Abi-kövsər” suyu içirib buta verir. “Ağ yelə tuş olasan səni”, “Üstündən ağ yellər əssin” kimi alqışlarımızın da
bu inancdan doğduğunu desək, yanılmarıq. Hətta inanca görə,
Yel çərşənbəsində
ata-ananın xeyir-duası
olmadan qaçırılan
qıza xeyir-duanı əli butalı Xızır Nəbi verir. Bu çərşənbədə
qəfəsdəki quşların
satın alınıb
“Azat-bezat, məni cənnətdə gözət”
deyərək havaya buraxılması da inanclarımızdandır. Bəzi hekayələrimizdə bu
motiv öz yerini tutur. Xahiş, arzu yazılan çərpələnglərin göyə buraxılması
bu çərşənbənin
ayinlərindəndir. Xızır Nəbi
ilə təmasda olmaq üçün icra olunan “Yelləncəkdə
yellənmə” mərasimi
də bu çərşənbənin rituallarındandır.
Yellə bağlı
atalar sözləri də çoxluq təşkil edir: Yelə verdiyin düşmənə qismət
olar. Yel əsməyincə yarpaq tərpənməz.
Yelə qoşulan çox uzağa getməz. Yel aparan yelinki, yerdə qalan mənimki. Yelin işi elnən
deyil, külnəndi.
Küləklə yatanın cin
atı olar. Yelin zarafatı qovmaqla başlanır. Ağac körpə
olanda qara yeldən qoruyarlar. Bu cür atalar
sözləri adətən
inanclarla bağlı yaranır.
Səhər ORUCOVA
BDU-nun Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı
kafedrasının müdiri, filologiya
elmləri doktoru,
professor
Azərbaycan.-
2022.- 6 mart.- S.9.