Novruz bayramı bədii əsərlərdə
Azərbaycan xalqının tarixində, mədəniyyətində, məişətində, adət-ənənələrində Novruz bayramının özünəməxsus yeri var. Bu bayram qədim məmləkətimizin bütün guşələrində təmtəraqla qeyd olunur. Ancaq bölgələrimizin Novruz təntənəsində həm oxşarlıqlar, həm də fərqli cəhətlər diqqəti cəlb edir. Bu da baharın gəlişinin müjdəsini verən Novruz adət-ənənələrimizə zənginlik gətirir. Milli bayramımızın bu gözəllikləri, zənginlikləri yazıçıların, şairlərin də diqqətindən kənarda qalmayıb.
Novruz adət-ənənələrinin, mərasimlərinin ədəbiyyatımızın klassiklərinin yaradıcılığında əksini tapdığını qeyd edən ədəbiyyatşünas F.F.Qasımzadə Xaqani Şirvaninin şeirləri, Nizami Gəncəvinin “İsgəndərnamə”, “Leyli və Məcnun”, “Xosrov və Şirin” poemaları, Qazi Bürhanəddinin qəzəlləri, Kişvərinin yaradıcılığı, Məhəmməd Füzulinin, Molla Vəli Vidadinin, Molla Pənah Vaqifin əsərləri, Mikayıl Müşfiqin “Bayram axşamı” şeiri, Hüseyn Cavidin və başqa görkəmli şair və yazıçılarımızın əsərlərindən misallar gətirib. Onu da diqqətə çatdırıb ki, XI əsr Azərbaycan şairi Qətran Təbrizi “Divan”ında, Orta əsr şairlərimizdən Sururi, Şahin, Həqiri də öz yaradıcılıqlarında, Mirzə Fətəli Axundzadə “Hekayəti-Molla İbrahimxəlil kimyagər”, “Hekayəti-müsyö Jordan həkimi-nəbatət və dərviş Məstəli şah - caduguni-məşhur”, “Sərgüzəşti-vəziri-xani Lənkəran” əsərlərində Novruz bayramından söz açıblar.
Ədəbiyyatımızın sonrakı dövrlərində qələmə alınmış bir sıra əsərlərdə də Novruz bayramı əhvali-ruhiyyəsi əksini tapıb, bayramda keçirilən mərasimlər təsvir edilib. Əsasən, qəmli, hüznlü şeirləri ilə tanınan Molla Vəli Vidadi belə bu mövzudan şən ovqatla söz açıb:
Novruzi-bahar oldu, cahan tazətər oldu,
Rəf oldu ələmlər.
Dağıldı bu şadlıq xəbəri
dərbədər oldu
Yandı oda qəmlər.
Sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında da bir sıra əsərlərdə
Novruz bayramına, adət-ənənəsinə müəyyən
yer verilib. Onlardan biri
şair Səməd Vurğunun “Komsomol” poemasıdır. Novruzla bağlı
məqamlar bu poemada əksini tapıb.
Yazıçı İsmayıl
Şıxlının 1957-1967-ci illərdə yazdığı
məşhur “Dəli
Kür” romanında XX
əsrin əvvəllərində
kiçik bir Azərbaycan kəndində
- Göytəpədə baş
verən hadisələrin
fonunda xalqımızın
odövrkü yaşam
tərzi, məişəti
ilə tanış
oluruq. Həmin dövrdə Novruzun necə qeyd olunduğu barədə bu tarixi romanda yazılanlar olduqca maraqlıdır: “Novruz bayramı idi. Kənd uşaqları səbirsizliklə
axşamın düşməsini
gözləyir, tez-tez
xırman yerinə topladıqları ota baxırdılar. Onlar qucaq-qucaq
küləş, saman
gətirib otun üstünə atırdılar.
Bundan başqa, əllərinə
keçən quru çırpıları, odun
qırıntılarını da buraya atırdılar.
Onlar şər qarışan kimi tonqal yandıracaqdılar...
Qızlar sakit oturmurdular.
Özlərinə təzə paltar
tikir, axşama qədər hazır edib geyməyə çalışırdılar. Gəlinlər yumurta boyayır,
arvadlar tez-tez düyü arıtlayan qızlara göz yetirirdilər. Səmənilər süfrələrə düzülürdü.
Hamı bayrama hazırlaşırdı.
Varlı
da, kasıb da çalışırdı
ki, bu axşam
süfrəsi boş qalmasın. Aylarla yığdıqlarını bir gecə üçün
xərcləyənlər də
var idi”.
Yazıçı Əzizə
Cəfərzadə XIX əsrdə
yaşamış Azərbaycanın
görkəmli şairi
Seyid Əzim Şirvaniyə həsr etdiyi “Aləmdə səsim var mənim” əsərində
xalqımızın toy və
yas mərasimləri, şeir məclisi - “Beytüs-səfa”, çillə
çıxarmaq, orucluq
bayramı adətləri,
müsəlla, qaravəlli,
Novruz-İlaxır çərşənbə
adətləri, ümumi
ibadət və digər mərasimləri təsvir edib.
Hər bir azərbaycanlının
uşaqlıq xatirələrində
çərşənbə və Novruz bayramlarının silinməz
izləri olur. Əksəriyyətimiz illər ötsə də, o bayramları xoş duyğularla, xiffətlə yada salırıq. Cənubi
Azərbaycandan olan şair Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın məşhur
“Heydərbabaya salam” poemasında bu hisslər böyük səmimiyyətlə ifadə
olunub:
Qızlar deyər:
“Atıl-matıl, çərşənbə,
Ayna təkin bəxtim açıl, çərşənbə”.
Yumurtanı göyçək,
güllü boyardıq,
Çaqqışdırıb sınanları
soyardıq,
Oynamaqdan bircə məgər doyardıq?
Əli mənə
yaşıl aşıq
verərdi,
İrza mənə növruzgülü
dərərdi.
Şair poemada şirin bir dillə Novruz mərasimlərini, adət-ənənələrini təsvir edib.
Zöhrə FƏRƏCOVA
Azərbaycan.- 2022.- 15 mart.- S.9.