Novruz görkəmli alimlərin tədqiqatlarında
Xalq
bayramı
Mərasim folkloru mürəkkəb və geniş anlayış olduğuna görə, onun əhatə dairəsi də çoxcəhətlidir. Mifoloji tarixi-magik görüşlərin, ritual komplekslərinin əks olunması mərasim folkloru nümunələrini birləşdirən əsas funksiya kimi diqqəti cəlb edir. Mərasim folklorunda zaman anlayışı önəmli məqamlardan birini müəyyən edir. Hələ ibtidai dövrlərdən zaman insan həyatına müdaxilə etmiş, ilin ayrı-ayrı fəsillərində ona bilavasitə təsir göstərmişdir. İlin müxtəlif günlərində silsilə mərasimlər keçirilmişdir. Ayrı-ayrı mərasimlərdə sözün magik qüvvəsinə inam güclü olmuş, həmçinin sözlə hərəkətin vəhdəti bilavasitə onların yaranma strukturuna və poetik özəlliklərinə də təsirsiz ötüşməmişdir.
Xalq mənəviyyatının sərvəti olan şifahi söz sənətinin törəyişi insan təfəkkürünün hələ tam formalaşmadığı çağlarla bağlıdır. Erkən tarixi dövrlərdə təbiət və cəmiyyət hadisələri insanlarda yalnız müşahidə və ilkin təsəvvürlər yaradırdı. Təbiətdə baş verən hadisələrin yaranma səbəblərini dərk edə bilmədiklərindən onlara ilahi varlıqların müdaxiləsi kimi baxmış və bununla bağlı bu gün mərasim folkloru kimi qəbul olunan adət-ənənələr silsiləsi xalq ədəbiyyatına daxil olmuşdur.
Azərbaycan poetik xalq yaradıcılığının, mərasim folklorunun, Novruz bayramı kompleksini təşkil edən bədii nümunələrin toplanması, nəşri və tədqiqi sahəsində təqdirəlayiq işlər görülmüşdür. Azərbaycan mərasim folklorunun öyrənilməsi folklorşünaslığımızın aktual problemlərindən biridir. Çünki burada ayrı-ayrı ayinlərin, ritualların səciyyəviliyi bilavasitə xalqın yaşam tərzini, düşüncəsini, dünyagörüşünü, təfəkkürünü müəyyənləşdirir. Novruzun genezisi və tipologiysı ilə bağlı araşdırmalar XIX yüzillikdən bu günə qədər davam edir.
Azərbaycan folklorunda mərasimlərin, bayramların, ayrı-ayrı arxaik ayin və ritualların tədqiqi nəticəsində folklorşünaslıqda dəyərli elmi araşdırmalar ərsəyə gəlmişdir. Bu baxımdan F.Köçərlinin, Ə.Abidin, H.Zeynallının, S.Mümtazın, Y.V.Çəmənzəminlinin, M.H.Təhmasibin, M.A.Dadaşzadənin, P.Əfəndiyevin, V.Vəliyevin, A.Nəbiyevin, Q. Paşayevin, M.Qasımlının, B.Abdullayevin, E.Aslanovun, M.Kazımoğlunun, S.Orucovanın, A. Xəlilovun, Ş.Albalıyevin və başqalarının xidmətləri xüsusi qeyd edilməlidir. Azərbaycan mərasimlərinə, xüsusən də mövsümlə bağlı olanlara, Novruz və bayrama hazırlıq mərhələsini təşkil edən çərşənbələrə dair folklorşünaslıqda xeyli işlər görülmüş, ayrı-ayrı məqalə və dərsliklərdə onlardan bəhs olunmuşdur. Qərb şərqşünası A.Mets “Müsəlman intibahı” adlı kitabında göstərir ki, “Xalqın həyatında islamın təsirinin güclü olmadığını bayramlar sübut edir. Doğrudan da müsəlman ruhaniləri nə qədər çalışdılarsa, Novruz bayramını nə qadağan etməyə, nə də ona dini don geydirməyə müvəffəq oldular. Xalq kütlələri bahar bayramı olan Novruzun qeyri-dini, azad xarakterini qoruyub saxladılar”.
XX yüzilliyin əvvəllərində nəşr olunan bir sıra jurnallarda mərasim folkloruna, Novruza aid nəğmələr çap olunmuşdur. Onların bir qismi M.H.Təhmasib tərəfindən yenidən nəşr edilmişdir. 1914-cü ildə “Məktəb” jurnalında çapdan çıxan nümunələr arasında Məmmədağa Axundzadənin “El sözləri” adı altında aşağıdakı “Kosa-kosa” mərasim nəğməsini çap etdirmişdir:
Ay kosa-kosa gəlmisən
Gəlmisən meydanə sən.
Almayınca payını
Çəkilmə bir yanə sən.
Beş yumurta payındı,
Olmaya allanasan.
Mənim kosam oynayır,
Gör necə
dingildəyir...
Həmin jurnalda çap olunmuş nümunələr
arasında Ağa bəy İsrafilbəyovun
hekayəsində bayramla
əlaqədar olan “Gün çıx, çıx, çıx!”
və “Mən anamın ilkiyəm” nəğmələri də
təqdim edilmişdir.
Y.V.Çəmənzəminli yazır ki, “xalqımız arasında Novruz bayramına bir ay qalmışdan başlayaraq çərşənbə
axşamında vəsfi-hal
kimi bir adət vardı. Qadın
və qızlar toplaşaraq bir badya su qoyar
və hərədən
bir nişan
alıb suya salardılar. Badya başında oturan qadın təsadüfən
əlinə keçən
nişanı sudan çıxarıb
bir vəsfı-hal söyləyər, bu qayda ilə fala baxardılar. Deməli, nişan
verənin ürəyində
bir niyyət olar və niyyətinin
baş verəcəyini
və ya verməyəcəyini söylənən
vəsfi-haldan duyardı”.
Müəllif sonra vəsf-hallara aşağıdakı
nümunələri göstərir:
Ağlama, naçar
ağlama,
Əlində haçar
ağlama,
Qapını bağlayan
Allah
Bir gün açar ağlama.
Oturmuşdum səkidə
Ürəyim səksəkədə.
Üç qızıl
alma gəldi
Bir qızıl nəlbəkidə...
Maraqlı məqamlardan biri də odur ki,
bəzi tədqiqatlarda
Novruzla zərdüştçülük
arasında müqayisələr
aparılmışdır. Hamıya məlumdur
ki, müəyyən oxşarlıqlar olsa da, xalq bayramı
olan Novruz mənşəyi və tarixiliyinə görə daha erkən çağlarla bağlıdır.
Çünki “Günəşin müqəddəs sayılması
təbii odun müqəddəs sayılmasından
əvvəldir”.
M.H.Təhmasibin “Xalq ədəbiyyatımızda mərasim
və mövsüm nəğmələri” adlı
namizədlik dissertasiyası
Novruz ənənələrinin
tədqiqatında xüsusi
qeyd olunmalıdır.
Əsərin müəllifi
bir çox məsələlərin, o cümlədən
“Ata-baba günü”nün,
“Hodu-Hodu”nun, “Kosa-kosa”nın,
“Səməni bayramı”nın
üzərində təhlillər
aparmış, bu mərasimlərin həm adlarının etimoloji izahını təqdim etmiş, həm də elmi-nəzəri fikirlərini irəli sürmüşdür.
Tədqiqatçılara görə, şifahi yaradıcılıqda əmək
nəğmələrindən sonra mühüm yeri təbiəti dərketmə ilə, ayin, etiqad və
mərasimlərlə bağlı
nəğmələr tutmuşdur. Zaman-zaman bu
hadisələri qavramaq,
dərk etmək və sanki özünə
tabe etmək məqsədilə insanlar
ilk ibtidai inanc və etiqadlarını, ayin və mərasimlərini
yaratmış və onlar şifahi yaradıcılıqda öz
əksini tapmışdır.
Xalq ədəbiyyatında həmin
inam və etiqadlarla bağlı silsilə nəğmələr
yaranmışdır ki,
onların yalnız bir qismi bu
günümüzə qədər
gəlib çatmışdır.
Mərasim nəğmələri adlanan bu poetik
nümunələr öz
mövzu və məzmun xüsusiyyətlərinə
görə, əsasən,
iki qrupa bölünür ki, bunlar mövsüm və məişət mərasimi nəğmələridir.
Görkəmli şərqşünas alim
Aida İmanquliyevanın “Novruz
Şərq ölkələrində”
adlı araşdırması
bu gün də aktualdır. Tədqiqatçı göstərir
ki, “... Yaxın və Orta Şərqin bir çox ölkələrində
bu bayram əziz və səbirsizliklə
gözlənilən bir
mərasim kimi qeyd edilir”, “Mərkəzi Asiyadan Balkanlara qədər uzanan böyük bir ərazidə məskunlaşan bütün türk xalqları tərəfindən
sevinclə qarşılanır... Müasir
dovrdə Novruz
bayramı Misir ərəbləri tərəfindən
qarşılanır. Misirdə
yazın gəlişi
“Şəmmuu-n-nəsim”
yaz və artım, məhsuldarlıq
bayramı ilə bağlı müxtəlif mərasim
və ayinlərin icrası ilə qeyd edilir...”
Azad Nəbiyev
folklorşünas alim
kimi fəaliyyətinin
böyük hissəsini
Novruz bayram kompleksinin araşdırılmasına
həsr etmişdir. O, həm
də Novruz çərşənbələrinin 4 yaradılış ünsürünə
əsasən sıra düzümünü təqdim
etmiş, beləliklə
də, çərşənbələrin
ardıcıl düzümünü
əsaslandırmaqla mövcud
olan fikir ayrılıqlarına son qoymuşdur.
Alimin 2012- ci ildə çap etdirdiyi “Azərbaycanda Novruz” kitabı isə onun Novruzla
bağlı apardığı
tədqiqatların sonuncusudur.
Azad Nəbiyevə görə,
mərasim nəğmələri
arxaik düşüncənin
poetik ölçü
və qəliblərin,
poetik üslub və ifadə modellərinin ən erkən tiplərini ifadə edir, xalqların etik-estetik dünyagörüşü, əxlaqı,
ritual və etiqadlarını
sistem halında ifadə edir və erkən estetik düşüncəni və
məişət əxlaqi
detallarını əks
etdirmək baxımından
mövsüm mərasimi
nəğmələri iki
şəkildə nəzəri
cəlb edir: Ayrı-ayrı təbiət
hadisələri və
etiqadlarla bağlı
yaranan nəğmələr
və ilin müəyyən fəsillərində
xalqın birgə əməyini yekunlaşdıran
nəğmələr.
Ayrı-ayrı təbiət hadisələri
və etiqadlarla bağlı yaranan nəğmələrə yağışın
yağması, Günəşin
çıxması, küləyin
əsməsi, göyün
guruldaması, eləcə
də oda, suya, küləyə və torpağa inamla bağlı yaranan nəğmələr
daxil edilir. Belə nümunələrin
birində, məsələn,
Günəşə etiqadla
bağlı aşağıdakı
mətndə antropomorfik
görüşlərin izləri
diqqəti cəlb edir. İkinci bölgüdə ilin müəyyən fəsillərində
xalqın birgə əməyini yekunlaşdıran
nəğmələr yer
almışdır ki,
onlar əmək mövsümlərinin başlanması
və ya məhsulun
yığılması ilə
bağlı yaranan nəğmələri əhatə
edir.
Erkən dövrlərdə Azərbaycan
ərazisində zərdüştçülükdə
bağlı keçirilən
bayramlar arasında Mehrikan bayramı da xüsusi qeyd olunmalıdır. Məmməd
Arif Dadaşzadə “Azərbaycan xalqının
Orta əsr mənəvi mədəniyyəti”
adlı tədqiqatında
Novruz bayramı və onun qədim
adət-ənənələri haqqında məlumat verməklə yanaşı, göstərmişdir
ki, “Mehrikan bayramı həmişə
payız fəslinin əvvəlində məhsulun
toplanışından sonra
keçirilmişdir”. Orta əsr
müəllifləri Mehrikan
bayramından söhbət
açarkən əvvəlcə
onun keçirildiyi vaxtı qeyd edirlər. Əbu Reyhan əl
Biruni bu bayramın mehr ayının 16-dan 30-na kimi
qeyd olunduğunu göstərir.
Erkən düşüncədə
yeni əmək mövsümünün başlanması
ilə bağlı mərasim və nəğmələr arasında
“Şum mərasimi”, “Saya mərasimi” və onları bəzəyən nəğmələr
diqqəti daha çox cəlb edir. Azad Nəbiyev “Azərbaycan xalq ədəbiyyatı” əsərində “Novruzqabağı
nəğmələr” adı
ilə tanınan həmin nəğmələri
də - “Çillə
nəğmələri”nə, “İlaxır çərşənbə
nəğmələri”nə və “Bayram məişəti nəğmələri”nə ayırır.
Tarixi mənbələrə görə,
türklər hələ
hunların dövründən
bayram və mərasimlər keçirmişlər. Hunların mərasimlərinə
bənzər rituallar Göytürklərin zamanında
da keçirilmişdir.
Türklər hər il bayram
mərasimlərini təqribən
beşinci ayın ikinci yarısında “Gök Tenqri” və “ıduk yer, suv” üçün
qurban kəsməklə
başlayardılar. Qurbandan sonra
isə şənliklər
olurdu. Bu zaman oyun oynar,
kımız içər,
nəğmələr söyliyərlərmiş.
A.Xəlilova görə, türklərdə
odun təmizləyici funksiyasının, atəşpərəstlikdəki
müqəddəslikdən fərqli olduğu fikri irəli sürülür. Məsələn,
xalqımızın bayramda
“Ağırlığım, uğurluğum, azarım-bezarım
odlara” və s. ifadə etdiyi fikirlər odun müqəddəs sayılması
düşüncəsi ilə
uyğun gəlmir”. Həqiqətən də Novruz ayin və mərasimlərində
sakral məzmun daşıyan bəzi deyimlər getdikcə mərasimdən ayrılmış
və ayrı-ayrı
alqış, dua, tərif və sair bədii örnəklər kimi təzahür etmişdir.
Ülkər NƏBİYEVA,
Bakı Dövlət Universitetinin professor
Azərbaycan.- 2022.- 19 mart.- S.7.