Baharın gəlişini azsaylı xalqlar
da təntənə ilə qeyd edirlər
İlin əziz
günləri
Müqəddəs Novruz bayramını Azərbaycan xalqı ötən ilin noyabrında Vətən müharibəsində işğalçı erməni silahlı birləşmələri üzərində qazanılan möhtəşəm qələbəsinin sevinci ilə qeyd edir. Tarixi minilliklər öncəyə gedib çıxan Novruz bayramı Prezident İlham Əliyevin təşəbbüsü və Heydər Əliyev Fondunun dəstəyi ilə 2009-cu ildə UNESCO-nun siyahısına salınıb, 2010-cu ildə BMT Baş Assambleyası tərəfindən 21 Mart Beynəlxalq Novruz Günü kimi təsis olunub.
Qürurlu duyğularla qarşıladığımız qədim Novruz bayramı nəinki republikamızda, Orta Asiya ölkələrində, Çin səddindən Afrikaya, Hindistana, Əfqanıstana, Yakutiyaya, Çuvaşıstana, Tatarıstana, Moldovaya, Macarıstan və Balkanlara qədər, bir sözlə, dünyanın harasında, hansı şəhərində, hansı kəndində yaşamasından asılı olmayaraq, bütün türk ailələrində məmnunluqla qeyd olunur.
Novruzun tərkibi quruluşca mürəkkəb, məzmunca dərin və genişdir. Folklorşünas tədqiqatçıların söyləmələrinə görə, bu bayramın uzunömürlülüyü qədim mədəni köklərə və milli ənənəvi qaynaqlara bağlılığındadır. Bu gün də Azərbaycanda, eləcə də bir çox qonşu ölkələrdə Novruz Bahar bayramı kimi qeyd olunur. Bu bayramı ölkəmizdə yaşayan azsaylı xalqlar da təntənə ilə qeyd edirlər. Hələ uşaq yaşlarımda Şəmkir rayonunun indiki Kür qəsəbəsindən bir neçə kilometr aralı əraziyə köçürülmüş Axıska türklərinin timsalında da bunun canlı şahidi olmuşam. Bu ərazi Kür qəsəbəsi yaranana kimi Aşağı Bitdili kəndi adlanırdı. Stalinin əmri ilə 1944-cü il noyabr ayının 14-də öz tarixi torpaqlarından yük vaqonlarına doldurularaq Orta Asiyaya sürgün edilən Axıska türkləri, 1957-ci ildə hökumətin məlum reabilitasiya qərarından sonra öz yaşadıqları yerə qayıtsalar da, onlar öz doğma kəndlərinə buraxılmayıblar. Odur ki, 1959-cu ildən etibarən axıskalılar Azərbaycana və digər sovet respublikalarına köç etmişlər. O vaxtlardan onların böyük bir qismi Şəmkir rayonunun indi Kür qəsəbəsinin inzibati ərazisinə daxil olan Bitdili kəndində kompakt şəkildə məskunlaşıb. Özbəkistanın Fərqanə bölgəsində axıskalı türklərə qarşı yönələn dəhşətli hadisələrdən sonra 1989-cu ildə Axıska türkləri ikinci dəfə yaşadıqları yerdən sürgünə məruz qaldılar. O zaman Azərbaycana, o cümlədən Şəmkirə, Bitdili kəndinə gələnləri də az olmayıb. Hamımızın yaxşı tanıdığımız, 1993-cü il aprelin 18-də respublikamızın ərazi bütövlüyü uğrunda Gədəbəy rayonunun “Örükdaş” istiqamətində erməni quldurlarına qarşı gedən amansız döyüşlərdə igidliklə şəhid olan Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı İsgəndər Aznaurovun mənsub olduğu ailə də elə bu sıradandır.
Şəmkirdə yaşayan axıskalı türklərin qeyd etdikləri ən əsas bayramlar Qurban və Ramazan bayramı olsa da, Novruz bayramını da qonşu azərbaycanlılarla birlikdə yüksək səviyyədə qeyd edirlər. Azərbaycanda yaşayan digər toplumlar kimi, Axıska türkləri də Novruz çərşənbələrinə və bayrama təmtəraqlı tədarük hazırlıqları ilə başlayırlar.
Azərbaycanlılarda olduğu kimi,
axıskalılar arasında da yumurta döyüşdürülməsi
qışla yazın, soyuqla istinin mübarizəsini nümayiş
etdirməkdir. Toxum cücərtmək və
ya Səməni qoymaq da bu şəkildə təbiəti
canlandırmaq, ona təsir etmək vasitəsi
kimi anlaşılır. Qulaqfalı və
ya qapı pusmaq yeniləşmənin
məlumat səviyyəsini əks etdirir. Burada Novruza aid olan bayram adətlərindən
biri də torba atmaqdır. Axıskalılar arasında bu günün torba atmaq mədəniyyətində
dəsmal atmaq və papaq atmaq
kimi vasitələrdən
istifadə edildiyi də müşahidə olunmaqdadır. Novruzun papaq
atmaq kimi dillər əzbəri olan bu adətini
yerinə yetirən uşaqlar yetərincə əylənirlər. Ənənəyə görə, torbanı boş qaytarmaq olmaz. Axıskalıların tanınmışlarından olan Zeynul Yektay
Özbəkistandan sürgündən
qayıdandan sonra Aşağı Bitdili kəndində yaşayırdı,
tibb sahəsində çalışırdı. Sonralar Türkiyəyə
köçsə də,
Zeynul baba hər il
Novruz bayramı münasibətilə həmvətənlərinə,
azərbaycanlı tanış
və dostlarına təbrik məktubları göndərərdi.
Novruz bayramı
Şəmkirdə - Axıska
türklərinin toplum
halında yaşadıqları
Aşağı Bitdili
kəndində olduğu
kimi, Saatlı, Sabirabad, Quba, Xaçmaz, Şabran, Beyləqan rayonlarında da yaşayan axıskalılar arasında
geniş qeyd olunur. Bu şənliklər
zamanı müxtəlif
yarışlar keçirilir,
Novruza aid şeirlər
söylənilir, davul
və zurnada şən musiqilər səsləndirilir, müxtəlif
kompozisiyalarda səhnəciklər
təqdim edilir. “Özbək, tatar,
qırğız: bunlar
bir soydur” mahnısı şənliyin
ən yaddaqalan və insanları coşduran məqamlarından
birinə çevrilir.
Qaşıqda yumurta daşıma, kisə (çuval) geyinərək
qaçma, habelə bir-birini dalına alıb aparmaq kimi yarışlar və məclisə ağ geyimli,
al çiçəkli Bahar
qızının gəlişi
Axıska türklərinin
iştirakı ilə
təşkil edilən
bayram şənliklərinin
ən gözəl çalarlarındandır.
Novruz mədəniyyətlərin, ölkəmizdə
yaşayan azsaylı xalqların ortaq bir bayramıdır. Bu ortaq bayram dünyanın
narahat vaxtında insanları barışığa,
mehriban olmağa, həmrəyliyə, həyatı
sevməyə ruhlandırır.
Bu ortaq bayram
insanları birliyə,
əkib-biçməyə, işləməyə, ən
nəhayət, ölkəmizdə
bolluq yaratmağa səsləyir.
Rəhman SALMANLI
Azərbaycan.- 2022.- 19 mart.- S.7.