"Qafqazın birinci
tarzəni"nin - Sadıqcanın evi bərpa
olunur
Şuşa tarixinin iftixar dolu günlərini yaşayır. Bu qədim
və əsrarəngiz
şəhərdə quruculuq
işləri gündən-günə
genişlənir. Ermənilərin işğal müddətində
dağıdıb taladıqları,
xarabaya çevirdikləri
hərəsi bir tarix olan tikililər
bərpa olunur, yenidən qurulur. O ocaqlardan qaranlıqlar qovulur, yenidən işıqlar yandırılır.
Azərbaycan musiqi tarixində yeni yol açan Sadıqcanın ocağında
olduğu kimi...
Xəbər verildiyi kimi, Prezident İlham Əliyev və birinci xanım Mehriban Əliyeva Şuşaya növbəti
səfərləri zamanı
məşhur tarzən,
bəstəkar və Azərbaycan tarını təkmilləşdirən sənətkar
Sadıqcanın vaxtilə
yaşadığı evin
bərpası işləri
ilə tanış
olublar. Qeyd edək ki, Sadıqcanın evində bərpa işlərini Heydər Əliyev Fondu həyata keçirir.
Şuşaya xas memarlıq üslubunda inşa edilmiş, şəhərin
mərkəzində, Mərdinli
məhəlləsində yerləşən
dördbucaqlı plan quruluşuna
malik, ikimərtəbəli
bina ilkin görkəmini 80 faizə
qədər itirib. Binanın qalan
hissələrində isə
konstruktiv çatlar müşahidə olunur və qəza vəziyyətindədir. Bir zamanlar
bu evdən Azərbaycanın özü
kimi qədim musiqiləri, muğamları
ucalaraq Şuşaya yayılıb. Sadıqcan adı
ilə məşhurlaşan
Sadıq Mirzə Əsəd oğlu
1846-cı ildə bu şəhərdə dünyaya
gəlib. Gözətçi işləyən atasının
kasıbyana, birmərtəbəli
ikiotaqlı evində boya-başa çatıb.
Sonralar, şöhrətləndiyi
vaxtlarda o, Şuşanın
mərkəzində böyük
ev tikdirib.
Evinin tikintisində bir neçə gün özü də çalışıb.
Şuşanın musiqi mühitində böyüyən Sadıq
uşaq yaşlarından
musiqiyə bağlanıb. Gözəl səsi
olduğunu görən
atası onu məşhur xanəndə
Xarrat Qulunun məktəbinə aparıb.
Xarrat Qulu Sadığı gözəl ifasına, xoş avazına görə məktəbinə
qəbul edib.
Özünəməxsus, məlahətli səsini dinləyənlər onun adlı-sanlı xanəndə
olacağına şübhə
etməyiblər. Amma Sadığın 18 yaşında səsi qəflətən batıb.
Buna baxmayaraq, gənc Sadığı musiqi sənətinə sevgisi ruh düşkünlüyündən
xilas edib. Tütək, ney,
sonra kamança alətlərində gözəl
musiqilər ifa etməyi öyrənib. Ancaq tar ömürlük sənətdə yoldaşı,
ruhunun həmsöhbəti
olub. Onun tar müəlliminin XIX əsrdə
yaşamış məşhur
tarzən Mirzə Muxtar Məmmədov olduğunu görkəmli müğənni Bülbül
yazıb. Sadıq istedadı və
öyrənmək marağı
sayəsində qısa
müddətdə bu sənətin incəliklərini
mənimsəyib. O, Mirzə
Muxtarın ansamblının
kamança ifaçısı
olub. Bir gün müəllimi
xəstələnib. Mirzə Muxtarı
tarda Sadıq əvəz edib. İfası hər yana səs
salıb. Öz uğurundan vəcdə
gələn Sadıq
o vaxtdan tarzənlik edib. Şagirdinin qabiliyyətinə heyran qalan Mirzə Muxtar sevinc və
qibtə ilə söyləyib: "Kaş
mənim var-dövlətim
Sadığın, onun
barmaqları isə mənim olaydı".
Xalq rəssamı Lətif Kərimovun "Musiqi lüğətinin izahı"
adlı əsərində
XVIII əsrdən etibarən
Yaxın Şərq ölkələrində, həmçinin
Azərbaycanda xalq tərəfindən çox
sevilən, yüksək
dəyərləndirilən xanəndə və sazəndələrə "can" kimi yüksək ad, yaxud təxəllüs verildiyini qeyd edib. Beləcə, Mirzə Sadıq Sadıqcan, Əbdülbağı
Zülalov Bülbülcan
kimi tanınıblar.
Sadıqcanın şöhrət qazanmasında
Şuşada təşkil
edilən musiqi məclislərinin böyük
rolu olub və o, Azərbaycanın
başqa bölgələrində,
hətta qonşu ölkələrdə tanınıb.
1872-ci ilin martında Novruz bayramı münasibətilə
İranın Rusiyadakı
səfiri Sadıqcanı
Sankt-Peterburqa dəvət
edib. O, məşhur
xanəndə Səttarla
çıxış edib.
Sadıqcan Hacı Hüsü və Ata Bağdagüloğlu
ilə muğam üçlüyü yaradıb. Sonra o, xanəndə
Məşədi İsinin
üçlüyünə daxil olub. Birlikdə
1890-cı illərdə Aşqabad,
Səmərqənd, Daşkənd
və başqa şəhərlərə gedib,
xalq şənliklərində
çıxış ediblər.
1880-ci ildə Təbrizə, Nəsrəddin
şah Qacarın oğlunun toy mərasiminə
dəvət olunublar.
Elə gözəl məclis aparıblar ki, Hacı Hüsü ən yaxşı xanəndə, Sadıqcan isə ən yaxşı tarzən kimi Nəsrəddin şah tərəfindən
Şiri-Xurşid ordeni
ilə mükafatlandırılıblar.
Şuşada 1890-cı illərdə Sadıqcanın
rəhbərliyi ilə
ansambl yaranıb. Ansamblda
dövrün tanınmış
musiqiçiləri və
xanəndələri - Hacı
Hüsü, Məşədi
İsi, Cabbar Qaryağdıoğlu, Dəli
İsmayıl, Xanlıq
Şükür, Bülbülcan,
Keçəçioğlu Məhəmməd, Məşədi
Zeynal Haqverdiyev və başqaları çıxış ediblər.
Şuşa, Bakı, Gəncə, Aşqabad,
Tehran, İstanbul, Dərbənd,
Vladiqafqazın konsert zallarında, Xurşidbanu Natəvan, Mahmud ağa, Məşədi Məlik bəy Mansurovun musiqi məclislərində,
Tiflisin "Mücdəhid"
və İrəvanın
"Xurra" bağlarında
ansambl konsertlər verib.
Sadıqcan həm də müəllim kimi tanınıb, hörmət qazanıb. O, bildiklərini böyük diqqət və qayğı ilə şagirdlərinə - Qurban Pirimov, Məşədi Cəmil Əmirov, Məşədi Zeynal Haqverdiyev, Şirin Axundov, Mərdi Canıbəyov, Həmid Malıbəyli və başqalarına öyrədib.
Tanınmış tarzən Sadıqcan həm də tarı təkmilləşdirib. Tara cingənə və kök simləri əlavə edib, simlərin sayını 5-dən 11-ə çatdırıb. Sadıqcanın təkmilləşdirdiyi Azərbaycan tarı Qafqazda və Orta Asiyada geniş yayılıb.
Sənətkar Azərbaycan muğamına yeniliklər gətirib, "Segah", "Mirzə Hüseyn Segahı" və "Mahur"u təkmilləşdirib. Mütəxəssislər Azərbaycan muğamında "Mahur-Hindi", "Orta Mahur", "Zabul Segah", "Xaric Segah", "Mirzə Hüseyn Segahı", "Yetim Segah" və "Çoban Bayatı"nın yaranmasının Sadıqcanın yaradıcılığı və Azərbaycan tarı ilə bağlı olduğunu qeyd ediblər. Bəstəkar Əfrasiyab Bədəlbəyli yazırdı: "Əgər nəzərə alsaq ki, muğamların ifasında tar çalğı alətləri içərisində əsasdır, onda Mirzə Sadığın tarının son nəticədə Azərbaycan musiqi sənətinin inkişafında dönüş yaratdığını inamla demək olar. Mirzə Sadıqdan başlayaraq Azərbaycan muğamlarının mahiyyəti, onların ifadə vasitələri, təsir gücü və ifa üsulları yeni bir mərhələyə qalxmışdır. Mirzə Sadıq Azərbaycan musiqi tarixində yeni bir səhifə açmışdır".
Onun bəstəkar kimi də fəaliyyət göstərdiyi məlumdur. "Orta Segah" və "Bayatı-Şiraz" muğamlarına bir neçə rəng bəstələyən tarzən 1897-ci ildə Şuşada "Leyli və Məcnun"un dini şəbeh üslubunda tamaşaya qoyulmasında da yaxından iştirak edib. 1901-ci ildə isə Şuşada təşkil olunan Birinci Şərq konsertində Sadıqcan ilk dəfə tarda "Mahur" muğamını solo çalıb.
Öz dövründə "Qafqazın birinci tarzəni" kimi tanınan Sadıqcan bu dünya ilə cəmi 56 il yol yoldaşı olub. O, 1902-ci ildə Şuşada vəfat edib.
XX əsrin sonuncu onilliyində ermənilərin təxribatı nəticəsində başlayan Birinci Qarabağ müharibəsinədək Şuşada Sadıqcanın evinin divarında Mədəniyyət Nazirliyi tərəfindən qoyulmuş xatirə lövhəsi var idi. Erməni vandalları işğal etdikləri bütün yaşayış yerlərimiz kimi, Şuşanı, o cümlədən bu evi də dağıntılara məruz qoydular. İndi o yerlər öz əvvəlki görkəminə qaytarılır. Görkəmli sənətkar Sadıqcanın evi də tezliklə yenidən musiqi tariximizi yaşadan ocaqlardan birinə çevriləcək.
Zöhrə
FƏRƏCOVA,
Azərbaycan.-2022.-
21 may.- S.11.