Trans-Xəzər Nəqliyyat Dəhlizinə
maraq artıb
İndi dünya alternativ kimi bu marşrutu
seçir
Bütün dünyada ticarətin
intensivliyini təmin edən marşrutlara üstünlük verilməsi təsadüfi
deyil. Çünki yüklərin tez,
təhlükəsiz və
ucuz çatdırılması
yük göndərən
və qəbul edən tərəflərin
marağında olan əsas məsələdir.
Hazırda dünya ticarətinin 80 faizi okean və
dənizlər üzərindən
həyata keçirilir. Yüklərin gəmi ilə uzaq məsafələrə
daşınması iki
mühüm cəhətə
görə ticarət
tərəfdaşları üçün
sərfəli deyil.
Belə ki, su marşrutu
ilə yüklər alıcılara gec çatır, üstəlik,
xərclər dəmir
yolu ilə daşınmadan baha olur. Ticarət tərəfdaşları qeyd edilən iki mühüm səbəbə görə
alternativ yollara üstünlük verirlər.
Su yolu ilə yüklərin daşınması
həm də təhlükəlidir. Süveyş kanalında baş
verən gəmi qəzası zamanı bunun şahidi olduq. Məlum oldu ki, Şərqdən Qərbə
və ya əksinə olan bu mühüm beynəlxalq marşrut təhlükəsilzik baxımından
etibarlı deyil.
Qəza nəticəsində dünya
iqtisadiyyatına milyardlarla
dollar ziyan dəydi.
Çevik ticarətin aparılması
isə öz növbəsində iqtisadi
inkişafı stimullaşdıran
başlıca şərtlərdən
biridir. Belə ki, istehsalçı
hazırladığı məhsulu
vaxtında satmalıdır
ki, əldə etdiyi vəsaitlə öz işini ahəng pozulmadan davam etdirsin. Bu üzdən istehsalçılar
məhsullarının alıcılara
tez çatdırılmasında
maraqlıdır.
İndiki halda Çinlə Avropa arasındakı ticarət dövriyyəsinin
həcmi 1 trilyon dollar
civarındadır. Ümumilikdə Asiya ilə Avropa arasındakı ticarətin həcmi daha çoxdur.
Rusiya-Ukrayna savaşı dünya ticarətinin normal aparılmasına
da mənfi təsir göstərib. İki dövlət
arasında gedən müharibə bu ölkələrdən keçən
ənənəvi marşrutların
fəaliyyətini iflic
edib. Bu səbəbdən
alternativ marşrutlara
maraq artıb. Hazırda
Trans-Xəzər Beynəlxalq
Nəqliyyat Dəhlizi
ən etibarlı və iqtisadi baxımdan sərfəli marşrut kimi diqqəti özünə
cəlb edir.
Bu nəqliyyat dəhlizi
ilə daşınan yüklərin müddətini
12 gündən 10 günə
endirmək mümkündür. Bu fikri Türkiyənin nəqliyyat və infrastruktur naziri Adil Qaraismayıloğlu Ankarada keçirilən
"Beynəlxalq Transxəzər
Nəqliyyat Marşrutu"
Beynəlxalq Assosiasiyası
Hüquqi Şəxslər
Birliyinin Rəyasət
Heyətinin ümumi yığıncağının növbəti toplantısında
bildirib. Bu, hazırda marşrutun cəlbediciliyini artırmaq
üçün onun keçdiyi ölkələr
tərəfindən hədəf
kimi qarşıya qoyulub.
Nazir həmçinin
vurğulayıb ki, Rusiya-Ukrayna müharibəsi
Şimal dəhlizi ilə yükdaşımaları
məhdudlaşdırıb. Odur ki, Orta Dəhliz
məsafə və müddət baxımından
böyük alternativ sayılır: "Anadolunun
Qərbindən başlayaraq
Şərqə uzanan
bu yol ticarətin
fərqli qitələrə,
hətta dünyaya yayılmasına imkan verir. Çindən Avropaya gedən yük qatarı Orta Dəhlizi və Türkiyəni secərsə, 12 gün ərzində 10 min kilometr
deyil, 7 min kilometr məsafə qət edəcək. Bu da
Asiya və Avropa arasında qlobal ticarətdə dəhlizin nə qədər sərfəli
və təhlükəsiz
olduğunu nümayiş
etdirir. Belə ki, Süveyş
kanalı üzərindən
gəmi 20 min kilometr yol qət edir.
Orta Dəhliz öz imkanları və region ölkələrinin koordinasiyalı
əməkdaşlığı ilə dünya ticarətinin ən mühüm həlqələrindən
biri olacaq. Biz Orta Dəhlizi
daha da gücləndirəcəyik".
Onu da deyək ki,
Trans-Xəzər Beynəlxalq
Nəqliyyat Dəhlizi
2014-cü ilin fevral ayında Azərbaycan, Qazaxıstan və Gürcüstanın müvafiq
strukturlarının iştirakı
ilə yaradılıb.
Sonradan layihəyə Ukrayna, Rumıniya və Polşa da qoşulub.
Hazırda marşrut Çin-Qazaxıstan
sərhədindən başlayır.
Qazaxıstan, Xəzər dəhlizi,
Azərbaycan, Gürcüstan
ərasizindən keçərək
Avropaya qədər uzanır. Bütün marşrut boyunca
vahid tarif, "vahid pəncərə"
prinsipi tətbiq olunur.
Hazırda dünya ölkələri
daşımaların daha
ucuz və təhlükəsiz olan quru və dəmir
yolu ilə həyata keçirilməsinə
maraq göstərir. Bunun üçün
mövcud və alternativ marşrutların
imkanları araşdırılır. Belə olan halda Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolunun əhəmiyyəti daha da artacaq. Zəngəzur dəhlizinin açılması
ilə həm "Şərq-Qərb", həm
də "Şimal-Cənub"
nəqliyyat dəhlizlərinin
imkanları genişlənəcək.
Belə ki, nəqliyyat dəhlizlərinin
şaxələnməsi yükdaşımaların etibarlılığını
artıran mühüm
faktordur.
Ermənilər və onların havadarları Zəngəzur
dəhlizinin açılmasına
hər vəchlə
mane olmaq istəyirlər. Bu da səbəbsiz deyil. Çünki Zəngəzur dəhlizinin
açılması Azərbaycanla
Türkiyənin dünyada
siyasi əhəmiyyətini
daha da artıracaq.
Bununla yanaşı, hər iki ölkə dünyada gedən siyasi proseslərə təsir göstərmək
imkanı da qazanacaq. Prezident İlham Əliyev layihəyə əngəl
törətmək istəyən
qüvvələrə qəti
şəkildə xəbərdarlıq
edərək demişdir:
"İndi Ermənistan
Zəngəzur dəhlizinin
icrasına əngəl
törətmək istəyir.
Amma nail ola
bilməyəcək. Məcbur edəcəyik
onları, məcbur edəcəyik. Necə ki,
qovmuşuq torpaqlarımızdan,
bütün istədiyimizə
nail olacağıq".
Vətən müharibəsində qazandığımız tarixi
qələbə ölkəmiz üçün
yeni inkişaf perspektivləri açmaqla
yanaşı, onun dünyadakı siyasi çəkisini daha da artırdı. Məsələn, nəqliyyat sahəsində
əldə edəcəyimiz
yeni Zəngəzur dəhlizi ölkəmizə
böyük imkanlar qazandıracaq. Belə
ki, Çinin dünyaya açılma siyasətinin beynəlxalq aləmin diqqət mərkəzində olması
faktdır. Avropa İttifaqı da
Çinlə iqtisadi əlaqələrə böyük
əhəmiyyət verir.
Çünki Çin hazırda
dünyanın nəhəng
ixracatçılarındandır və dünya bazarına ildə təxminən 2 trilyon 400 milyard dollar dəyərində
məhsul çıxarır.
Bu səbəbdən də yeni nəqliyyat
marşrutlarının yaradılması
barədə təşəbbüslə
çıxış edir.
Bu baxımdan 2020-ci il noyabrın 10-da imzalanmış məlum sənədə Prezident İlham Əliyevin tələbi ilə ilk baxışda Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə aid olmayan, lakin ölkəmiz və region üçün çox vacib olan 9-cu maddənin salınması mühüm diplomatik qələbə sayılmalıdır. Həmin maddə Naxçıvanla birbaşa əlaqənin bərpasına imkan verir ki, bu da ilk növbədə muxtar respublikanın nəqliyyat blokadasından çıxması deməkdir.
Azərbaycandan Naxçıvana dəmir yolu əlaqəsinin bərpası həm də "Şərq-Qərb", "Şimal-Cənub" dəhlizləri ilə bağlı yeni şərait yaradır. Prezident İlham Əliyevin bu siyasi gedişi gələcəyə hesablanmış nəhəng geosiyasi və iqtisadi layihə kimi mühüm əhəmiyyət daşıyır. Çünki marşrutun fəaliyyətə başlaması Azərbaycanın mövcud nəqliyyat ötürücü imkanlarını daha da artıracaq. Bu, ölkəmizə geniş iqtisadi imkanlarla yanaşı, böyük siyasi dividendlər gətirəcək. Əvvəla ona görə ki, Azərbaycan-Naxçıvan marşrutu mövcud Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu marşrutundan qısadır və bu həm yük göndərən, həm də yük qəbul edən tərəflər üçün sərfəlidir. Dövlətlərarası ticarətdə bu faktora xüsusi önəm verirlər, çünki məsafə qısaldıqca daşınma xərcləri ucuzlaşır. Digər mühüm əhəmiyyət daşıyan fakt isə odur ki, alternativi çox olan hər bir marşrut daha etibarlı sayılır. Məsələn, hər hansı bir səbəbdən - istər siyasi, istərsə də təbii, yaxud texnogen qəzalar üzündən Bakı-Tbilisi-Qars marşrutu fəaliyyətini dayandırarsa, yüklərin Çindən Avropaya daşınması üçün Azərbaycan-Naxçıvan-Türkiyə marşrutundan istifadə etmək mümkün olacaq.
Məlumdur ki, Azərbaycan "Şərq-Qərb", "Şimal-Cənub" və "Şimal-Qərb" nəqliyyat dəhlizləri kimi regional bağlantıda mühüm mövqeyə malikdir. Ölkəmiz artıq Avrasiyanın əsas və etibarlı nəqliyyat və logistika mərkəzlərindən birinə çevrilib. Dünyanın bir çox ölkəsi bu reallığı qəbul edib Azərbaycanla nəqliyyat sahəsində əməkdaşlığa üstünlük verir. Vaxtilə Azərbaycana bu işdə siyasi əngəl törədən ölkələr indi bizimlə iqtisadi əməkdaşlığa can atırlar.
Rüstəm KAMAL,
Azərbaycan.-2022.- 27 may.- S.10.