Həyatı sınaqlarda keçən sənətkar
Şövkət
Ələkbərova - 100
1922-ci il oktyabrın 20-də Bakı şəhərində dünyaya gəlib. Şan-şöhrət mənasını daşıyan Şövkət adını veriblər ona. Atası Feyzulla kişi fəhlə idi. Zəhmətlə qazanıb gətirirdi ailəsinin, övladlarının ruzisini. O, musiqi sənətinə nabələd deyildi. Azərbaycanın xalq musiqisinə, muğamlarına, aşıq musiqisinə ürəkdən bağlı idi. Anası Hökumə xanım isə qızlardan ibarət orkestrdə tar çalırdı. Evlərindən tez-tez Hökumə xanımın tarda ifa etdiyi musiqi sədaları eşidilirdi.
Atası övladlarının musiqi savadı almalarını arzulayırdı. Böyük oğlu Mirələkbər tar, kiçik oğlu Paşa qaval çalırdı. Şövkət isə on iki yaşında musiqi məktəbinin kamança sinfinə getdi. Kamança çalmağa həvəsi vardı. Ancaq Şövkət başqa bir istedadın sahibiydi. Onun bənzərsiz səsi vardı.
İlk alqış sədaları...
Çox keçmədi ki, Feyzulla kişinin övladları evdə musiqi üçlüyü yaratdılar. Qardaşları müşayiət edirdilər, Şövkət isə oxuyurdu...
Anası Şövkəti tez-tez məşqlərə və konsertlərə aparırdı. Həmin günlərdən biri idi. Hökumə xanımın çalışdığı qadınlardan ibarət orkestr Dağüstü parkda konsert qabağı məşq edirdi. Musiqi ifaçılarından biri gəlməmişdi. Dirijorun gözü Şövkətə dikildi. Ona məşqə gəlməyən müğənnini əvəz etməyi təklif etdi. O gün Şövkət Ələkbərovanın həyatında ən unudulmaz günlərindən biri oldu. Qəlbinə sığmayan həyəcan və fərəhlə "Gəlmə, gəlmə" mahnısını oxudu. Yeniyetmə qızın ifası hamını elə məmnun etdi ki, heyrətlərini, heyranlıqlarını dərhal dilə gətirməkdə çətinlik çəkdilər... Və o gün Şövkət Ələkbərova müğənni kimi ilk dəfə alqışlandı.
Özfəaliyyət dərnəyində ilk addımlarını "Müəllimlər evi"nin klubunda atdı. Sonra "Kəndlilər evi"nin özfəaliyyət dərnəyinə dəvət olundu.
1937-ci il gəlmişdi. Sovet hökumətinin həyata keçirdiyi
repressiya siyasətinin kədəri çökmüşdü Azərbaycana. Ancaq o ilin yaddaqalan hadisələri arasında
sevincli olanlar da vardı. Onlardan biri
Bakıda təşkil
olunan Azərbaycan Respublikası Həmkarlar İttifaqının bədii
özfəaliyyət kollektivlərinin
müsabiqəsi idi.
Şövkət Ələkbərova müsabiqənin qalibi seçildi. Tədbirin yekun
konserti 1938-ci ilin əvvəllərində Opera və
Balet Teatrında keçirildi. Münsiflər
heyətində əyləşən
Üzeyir bəy Hacıbəyli, Səid Rüstəmov, Bülbül
və başqa sənətkarların qarşısında
"Qarabağ şikəstəsi"ni oxudu. İfasını dinləyənlər bəyəndilər, təqdir
etdilər. Dahi Üzeyir
bəyin dəvəti
və işə qəbul edilməsi ilə Şövkət Ələkbərovanın həyatında
yeni dövran başladı.
Zirvələrə doğru
Üzeyir
bəy Hacibəylinin dəvəti ilə Azərbaycan Dövlət Xorunda işə başlayan Şövkət
Ələkbərova çox
sonralar özü də etiraf edib ki, o zaman
dördsəsli xorda oxumağı ona çox şey verib: "Bu gün müxtəlif üslublu, müxtəlif dəst-xətli
ansamblların, orkestrlərin
müşayiətilə oxuya
bildiyim üçün
ilk növbədə Üzeyir
bəyə, onun yaratdığı xora borcluyam. Musiqi ilə məşğul
olmayan adamlar üçün bəlkə
də orkestrlə oxumaq çox asan görünür.
Lakin bu belə deyildir.
Trio ilə oxumaqla
simfonik orkestrin müşayiətilə oxumağın
arasında yerlə-göy
qədər fərq
var. Xorda səsin imkanları genişlənir,
səs cilalanır,
"üzüyola", həm
də ifadəli olur". Müğənni
xorda "Yar gülə-gülə", "Aman nənə",
"Ay ləli", "Tello",
"Ay bəri bax",
"Ləli" xalq mahnılarını, Üzeyir
bəy Hacıbəylinin
"Kolxoz çöllərində",
"Komsomolçu qız",
"Qızıl əsgər"
mahnılarını oxuduğunu
yada salırdı.
Çalışdığı kollektivin konsertlərinə
Üzeyir bəy Hacıbəylinin dirijorluq
etməsi, onun məsləhətləri, nəsihətləri
gənc müğənni
üçün elə
ən mükəmməl
musiqi təhsili idi.
Şövkət Ələkbərova Asəf
Zeynallı adına
Musiqi Məktəbində
Hüseynqulu Sarabskinin
sinfini bitirdi. 1938-ci ildən Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasının
Mahnı və rəqs ansamblının solisti oldu.
1941-ci ildə II Dünya
müharibəsi başladı. Şövkət Ələkbərova da müharibənin səfərbər
etdiyi sənətkarlardan
biri oldu. Müharibə onun qardaşlarını
- Mirələkbər, Paşa
və Bağırı
da alıb aparmışdı.
1945-ci ilin 9 Mayını
- Qələbə gününü
Şövkət Ələkbərova
da çoxları kimi qüssəli sevinclə qarşıladı. Qardaşı Mirələkbər də
müharibənin qurbanı
olmuşdu.
"Qocalırıq, … ömür keçir, gün keçir"
Şövkət Ələkbərova 1945-ci ilədək Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının Mahnı və rəqs ansamblının solisti oldu. Həmin ildən Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının, sonralar "Azkonsert"in solisti kimi fəaliyyət göstərdi. 1954-ci ildə Əməkdar artist, 1959-cu ildə isə Xalq artisti fəxri adlarına layiq görüldü.
Azərbaycan bəstəkarlarının bir çox mahnısı ilk dəfə Şövkət Ələkbərovanın ifasında eşidilir, şöhrətlənirdi. O, yaradıcılığı boyu xalq mahnılarının, muğamların, Üzeyir bəy Hacıbəyli, Cahangir Cahangirov, Səid Rüstəmov, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Maestro Niyazi, Qənbər Hüseynli, Tofiq Quliyev, Ağabacı Rzayeva, Şəfiqə Axundova, Zakir Bağırov, Emin Sabitoğlu, Polad Bülbüloğlu və başqalarının bəstələdiyi mahnıların, kantataların ən gözəl ifaçılarından biri oldu. Repertuarı musiqisevərlərin sevə-sevə dinlədikləri "Mirzə Hüseyn segahı", "Kəsmə şikəstə", "Qatar", "Şahnaz" kimi muğamlarla, Azərbaycan bəstəkarlarının "Neylərəm", "Füzuli" kantataları, "Ayrılıq", "Aldatmayaq bir-birimizi", "Bir könül sındırmışam", "Gedək üzü küləyə", "Dərələr", "Gəl səhərim", "Küsüb məndən", "Məhəbbət", "Ay işığında", "Tellər oynadı", "Bayram şamları", "Durnalar", "Oxu, tar", "Getmə amandı", "Bakı gecələri", "Ay qız", "Ağ çiçək", "Qarabağ", "Çay", "Ana", "Axşam", "Sənsən ürəyim", "Tez gəl" və başqa mahnılarla zəngindir. Müğənninin repertuarında özünəməxsus yeri olan "Oxu, gözəl" adlı mahnının sözlərini şair Səməd Vurğun ona ithafən yazmış, musiqisini Səid Rüstəmov bəstələmişdi.
Şövkət Ələkbərova keçmiş SSRİ-nin bir çox şəhərlərində, Fransa, İsveçrə, Şri-Lanka, Əfqanıstan, Hindistan, Misir, Əlcəzair, İran, Türkiyə, Polşa və başqa ölkələrdə qastrol səfərlərində oldu. Hər yerdə ifası alqışlarla qarşılandı.
İstedadı kino sənətində də unudulmadı. "Ögey ana", "Koroğlu", "Görüş", "Onu bağışlamaq olarmı?", "Bəxtiyar", "Aygün", "Qızmar günəş altında", "Mahnı belə yaranır", "Kölgələr sürünür" və digər filmlərə yazılan mahnıların gözəl ifaçısı oldu.
O, həm də əsl müəllim idi. Azərbaycanın ayrı-ayrı bölgələrindən istedadlı uşaqların Bakıya gətirilməsinə səy göstərirdi. Onlar Bülbül adına Orta İxtisas Məktəbində və Asəf Zeynallı adına Musiqi Texnikumunda təhsillərini davam etdirirdilər.
Mehriban və qayğıkeş ana idi. Özünün iki övladı
ilə bərabər,
müharibədə həlak
olan böyük qardaşının, həm
də anasız qalan qızına analıq edirdi. Qardaşı Mir Şəfehin iki övladını da evində saxlayır, onlara da qayğı göstərirdi.
O, güclü qadın idi. Səhnə fəaliyyətinə maneələr yaratmağa
çalışanlar olsa
da, nə ruhdan düşdü, nə geri çəkildi.
İlk evliliyində
xoşbəxt olmadı. Hərbi həkimlə
ailə həyatı qurdu. Qızı dünyaya gəldi.
Adını Natella qoydular.
Deyilənlərə görə, hərbi
həkim hədsiz qısqanc olduğu üçün ailə dağıldı. Sonra o, müharibəyə
getdi və geri dönmədi.
İkinci
həyat yoldaşı,
kinorejissor Lətif Səfərovla isə
1955-ci ildə "Bəxtiyar"
filminin çəkilişləri
zamanı tanış
oldu. Şövkət Ələkbərova filmdə Bəxtiyarın mahnılarını səsləndirirdi.
Ailə qurdular. Bu evlilikdən
Bəşir adlı övladı dünyaya gəldi.
1963-cü
il 9 dekabr
gecəsi Şövkət
Ələkbərovanın həyatının
ən dəhşətli
gecəsi oldu. Qırx üç yaşlı kinorejissor Lətif Səfərov ov tüfəngi ilə intihar etdi. Səbəbi sirr olaraq qalan bu
intihar barədə çox danışıldı...
İllər sonra tale yenə Şövkət Ələkbərovanı
çox ağır imtahana çəkdi. Qızı Natella
çarəsiz xəstəliyə
düçar oldu.
Qızının ölümündən sonra Şövkət Ələkbərova tanınmaz
hala düşdü.
Son günlərində özünə qapandı.
Ailə üzvlərindən başqa
heç kimin yanına gəlməsini istəmədi. 1993-cü il fevralın 7-də vəfat etdi. Fəxri xiyabanda dəfn olundu.
Həyat onu çox ağır sınaqlardan keçirsə də, unudulmazlıq bəxş etdi. Elə buna görə Şövkət
Ələkbərova son müsahibəsində
"Hər kəsin həyatında narahatlıqlar
ola bilər.
Mənim
həyatımda da olub. Amma bütün bunlara baxmayaraq, mən xoşbəxt insanam",
- demişdi.
Zöhrə FƏRƏCOVA,
Azərbaycan.-2022.- 20 oktyabr.- S.16.