Dünyaşöhrətli azərbaycanlı
Dünyaya gəldiyi gün doğma xalqı, müstəqilliyi yolunda böyük mücadilələr etdiyi Azərbaycan üçün onun adı ilə əlamətdardır. 18 sentyabr məhz Üzeyir günüdür...
Azərbaycan mədəniyyətində yeni
dövrün başlanğıcı
Üzeyir bəy Hacıbəyli 1885-ci ilin bu günü dünyaya göz açıb. Şuşada boya-başa çatıb. Bu şəhərin ab-havası, musiqi ilə, muğamla, poeziya ilə nəfəs alan mühiti balaca Üzeyir bəyin dünyagörüşünə böyük təsir göstərib. Kiçik yaşlarından Azərbaycan xalqının min illərdir qoruyub yaşatdığı, nəsildən-nəslə ötürdüyü mənəvi irsinə yalnız bələd olmayıb. Öyrəndikcə xalqının bu dəyərli milli mənəvi sərvətinə heyran qalıb.
İllər ötdükcə o, Azərbaycan xalq mahnılarının, muğamlarının bilicisi olub. Şuşanın musiqi mühiti Üzeyir bəyə Azərbaycanın zəngin mənəvi irsini dərindən mənimsəməklə, yaşatmaqla bərabər, həm də dövrlə ayaqlaşmağı öyrədib.
XIX əsrin sonlarında Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə Şuşada həvəskar artistlər tərəfindən "Məcnun Leylinin məzarı üstündə" adlı musiqili səhnəcik göstərilib. Tamaşanın musiqi tərtibatçısı məşhur tarzən Sadıq Əsəd oğlu (Sadıqcan) olub.
Məhəmməd Füzulinin "Leyli və Məcnun" poemasından götürülən, muğam musiqisi əsasında qurulan səhnəcikdə Məcnun rolunu Cabbar Qaryağdıoğlu ifa edib. On üç yaşlı Üzeyir bəy xanəndəni müşayiət edən oğlanlar xorunda çıxış edib. Sonralar Üzeyir bəy Hacıbəyli xatirələrində yazacaqdı: "Təxminən 1897-1898-ci illərdə... mən doğma şəhərim olan Şuşadakı həvəskar tamaşada "Məcnun Leylinin məzarı üzərində" səhnəsini gördüm; bu səhnə məni o qədər dərindən həyəcanlandırdı ki, ... mən opera yazmağa qərar verdim".
Tiflisdə, Qori Seminariyasında oxuduğu vaxt italyan operasına - Rossinin "Seviliya bərbəri"nə tamaşa edib. Tamaşa uşaqlıq xatirələrində dərin iz buraxan, heç zaman unutmadığı fikirlərini reallaşdırmağa onu daha da həvəsləndirib.
1907-ci ildə "Leyli və Məcnun" operasını
yazıb. Operanın librettosunun müəllifi özü idi. Yalnız Azərbaycanın
deyil, bütün Şərqin musiqi tarixində yeni səhifə açan operanın səhnəyə
qoyulması üçün
hazırlıqlara başlanılıb.
Üzeyir bəy Hacıbəylinin
evində və "İsmailiyyə" mehmanxanasında
məşqlər keçirilib.
Üzeyir bəyin yaxın
dostu İmran Qasımovun təklifi ilə 1907-ci ilin son günlərindən isə
operanın məşqləri
Muxtarov, 115 ünvanında
(keçmiş Persidskaya,
135) yerləşən Qasımovların
böyük evinin üçüncü mərtəbəsindəki
geniş zalda aparılıb. "Leyli
və Məcnun" operasının ilk tamaşası
1908-ci il yanvarın 18-də Bakıda,
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrında
nümayiş olunub. Operanın
ilk dirijoru Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, rejissoru Hüseyn Ərəblinski idi. Məcnun rolunda Hüseynqulu Sarabski, Leyli rolunda isə aşpaz şagirdi Əbdürrəhim Fərəcov
çıxış ediblər.
Tamaşanın təəssüratları elə möhtəşəm
olub ki, şəhərdə bu barədə günlərlə
danışılıb. Yeni əsər və onun istedadlı müəllifindən Bakıda
nəşr olunan mətbu orqanlarda da bəhs olunub.
Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
"Leyli və Məcnun"la yeni dövrə qədəm qoydu. Üzeyir bəy
"Leyli və Məcnun"dan sonra musiqimizi "Şeyx Sənan", "Rüstəm
və Söhrab",
"Şah Abbas və Xurşudbanu",
"Əsli və Kərəm", "Harun
və Leyla", "Koroğlu" operaları,
"Ər və arvad", "O olmasın,
bu olsun", "Arşın mal alan" musiqili komediyaları, xalq calğı alətləri orkestri üçün iki fantaziya, çoxlu mahnılar, romanslar, kantatalar, orkestr, kamera-instrumental və digər ölməz əsərləri ilə zənginləşdirdi.
Dəyişən siyasi
quruluşlar, dəyişməyən
şəxsiyyət
Onun Azərbaycanın müstəqilliyi
uğrunda mübarizəsi
XX əsrin ilk illərindən
başlamışdı. 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cünhuriyyətinin qurucuları ilə çiyin-çiyinə dayandı.
1920-ci ildə bolşeviklər Azərbaycanda
hakimiyyəti ələ
keçirdikdən sonra
bir çoxu kimi Üzeyir bəy Hacıbəylinin də həyatı üçün təhlükə
yaransa da, Vətəni tərk etmədi. Bir müddət susdu.
Sonra sovet hakimiyyətinin bütün ziddiyyətlərinə,
danosbazların şərinə,
təzyiqlərinə rəğmən,
yaradıcılığını davam etdirdi. Ölməz əsərlərinin bir çoxunu da həmin gərgin illərdə yaratdı.
Və Üzeyir bəyin təşkilatçlıq bacarığı
ilə Azərbaycan musiqi sənəti inkişaf etdi. O, Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri
(1938-1948), Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının rektoru,
(1928-1929, 1939-1948), Azərbaycan Elmlər Akademiyası İncəsənət İnstitutunun
direktoru (1945-1948) oldu.
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına
rəhbərlik etdiyi illərdə Üzeyir bəyin təşəbbüsü
ilə Rusiyanın aparıcı şəhərlərindən
- Moskva və Leninqraddan (indiki Sankt-Peterburq) görkəmli musiqiçilər, tanınmış
pedaqoqlar, nüfuzlu professorlar dəvət edildilər. Həmin illərdə
Azərbaycan musiqi sənətini Avropa səviyyəsinə bərabərləşdirən
musiqiçilərimiz yetişirdi.
Onların dərs aldıqları
böyük pedaqoqların
arasında Üzeyir bəy Hacıbəylinin yeri əvəzolunmaz idi. Yaradıcılığında milliliyi qoruyub
saxlayan, Azərbaycan milli musiqisindən, muğamlarımızdan bəhrələnən
Üzeyir bəy gənclərə xalq musiqisinin əsaslarından
dərs deyirdi.
Üzeyir bəy Hacıbəyli istedadı olanların əlindən tuturdu, onların yaradıcılıq
yollarında maneələrlə
qarşılaşmalarına imkan vermirdi. Onun təməlini
ənənələr üzərində
qoyduğu, yeniliklərə,
müasirliyə açıq
Azərbaycan musiqisi ona görə parladı. Şöhrəti bütün dünyaya
yayıldı. O dövrün
Fikrət Əmirov, Qara Qarayev, Cövdət
Hacıyev, Maestro Niyazi,
Əfrasiyab Bədəlbəyli,
Arif Məlikov və başqa istedadlı gəncləri
musiqi sənətimizi
yeni əsərlərlə
zənginləşdirdilər.
Üzeyir bəyin böyük xidmətlərindən biri
də müxtəlif musiqi kollektivləri yaratmaq istiqamətində gördüyü və uğur qazandığı
işlər oldu.
Minnətdarlıqla anılan
dahi ömrü
Üzeyir bəy Hacıbəyli Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin və
Azərbaycan Respublikasının
Dövlət Himninin musiqisinin müəllifidir. O, "Professional Şərq musiqisinin atası" adlandırılır.
Əsərlərinə bütün dünyada
maraq və sevgi olan bəstəkarıın
100 illik yubileyi
UNESCO-nun qərarı ilə
beynəlxalq miqyasda qeyd edildi.
18 Sentyabrın
Musiqi Günü kimi qeyd olunması
ənənəsini görkəmli
bəstəkarımız və
drijorumuz maestro Niyazi qoydu. O, Üzeyir bəy
Hacıbəylinin vəfatından
sonra hər ilin 18 sentyabrını bayram kimi qeyd
edirdi. Bu ənənə
uzun illər davam etdi.
1995-ci il
sentyabrın 18-də dahi
bəstəkarın anadan
olmasının 110-cu ildönümündə
Prezident Heydər Əliyev "Üzeyir musiqi gününün keçirilməsi haqqında"
Fərman imzaladı. Fərmana uyğun olaraq, ölkəmizdə hər il
ənənəvi şəkildə
Üzeyir musiqi günü keçirilir.
Həmin gün dahi bəstəkar, musiqişünas, pedaqoq, publisist, redaktor Üzeyir bəy Hacıbəylinin yalnız
soydaşlarına deyil,
bütün insanlara örnək olan altmış üç illik ömür yolu, çoxşaxəli və zəngin yaradıcılığı heyrətqarışıq
minnətdarlıqla yenidən
anılır...
Zöhrə
FƏRƏCOVA
Azərbaycan.- 2022.-18 sentyabr.- S.7.