Repressiyalar dindən
də yan keçmədi
Azərbaycan tarixində baş vermiş ən böyük faciələrdən biri də 1920-ci illərdən başlayaraq 30 ilə yaxın davam edən repressiyalar olmuşdur. Belə ki, bu illərdə Azərbaycan Respublikası ərazisində insan hüquqlarına zidd qanunlar əsasında totalitar dövlət rejiminin törətdiyi özbaşınalıq və zorakılıq nəticəsində yüz minlərlə günahsız insan əsasən əqidəsinə, siyasi rejimin diktəsinə deyil, milli hissiyyatla düşündüyünə görə ölümə məhkum edilmiş, işgəncələrə məruz qalmışdır.
Bu ağır illərdə Azərbaycandan 150 mindən çox ziyalı, hərbçi, mədəniyyət və incəsənət xadimi, alim, yazıçı, müəllim, din xadimi Sibirə, Qazaxıstana, Nargin adasına və digər yerlərə sürgünə göndərilib. Bununla da cəmiyyətin ağıllı, elmli, istedadlı, əməksevər və mənəviyyatlı təbəqəsinin çox hissəsi məhv edilib. Bu bir faktdır ki, əhalinin hər min nəfərinə düşən repressiya qurbanlarının sayına görə Azərbaycan keçmiş sovet respublikaları içərisində birinci yerdə olub.
Təkcə 1937-ci ildə 16 Azərbaycan generalı qətlə yetirilib. Azərbaycanın Qazaxıstandakı
səfirliyinin məlumatına
görə, Stalin repressiyaları
illərində Qazaxıstanda
150 min azərbaycanlı öldürülüb
və bunlardan 28 min nəfəri məhkəmə
və istintaq olmadan mühakimə edilib.
Din xadimlərinin əksəriyyəti
yerindəcə güllələnib,
Orta Asiyaya sürgün olunub, mülkiyyətləri əllərindən
alınıb. Tarixçilər arxiv sənədləri əsasında yüzlərlə
din xadimi və alimin harada, necə dünyasını
dəyişməsi haqqında
məlumatın bilinmədiyini
deyirlər.
1905-ci ildə "Novaya jizn"
qəzetinin 28-ci sayında
Lenin yazırdı: "Sosialist
proletariat partiyasına münasibətdə
din şəxsi iş
deyil. Biz kilsənin
dövlətdən tamamilə
ayrılmasını tələb
edirik. Bizim təbliğata mütləq
qaydada ateizmin təbliği də daxildir".
Azərbaycanda dinə və xüsusən də islama hücum sovet rejiminin ilk günlərindən başlamışdır. 1923-cü ildə hökumət tərəfindən məhərrəmlik
və əzadarlığı
qadağan etmək üçün kampaniyalara
başladılar, 1924-cü ildə isə "Allahsızlar" cəmiyyəti
yaradıldı. İslama qarşı
genişmiqyaslı hücum
isə 1929-cu ildə başladı. 1917-ci ildə Azərbaycanda 3 min
məscid var idisə, 1927-ci ildə onlardan cəmi 1700-ü qalmışdı. Bu məscidlərin də
120-si Bakı və Bakı ətrafında yerləşirdi. Rəsmi surətdə
isə dinlə mübarizəyə 1928-ci ilin
sonlarında başladılar.
Həmin
ilin dekabrında Azərbaycan KP MK-nin qərarı ilə bir çox məscid, kilsə və sinaqoqlar maarifləndirici istiqamətlərdə
istifadə üçün
klubların balansına
verildi.
Stalin repressiyaları dövründə
hakimiyyət guya xalqın tələbinə
istinadən kütləvi
şəkildə məscidləri
bağlamağa başladı. Bir sıra
partiya və hökumət qulluqçularını
məscidə, cümə
namazlarına getməkdə
ittiham edirdilər.
Mollalıq etmək qəti
qadağan idi. Repressiyaların ən qızğın çağında
hətta "dinə qarşı mübarizəyə
kifayət qədər
həvəs göstərməmək"
ittihamı həbsə
səbəb ola
bilərdi. Stalinin dövründə Bakının salamat qalmış məscidlərinin
ikisindən başqa hamısı bağlanmışdı.
Moskvadan gələn əmrə əsasən, 1929-cu ildə Azərbaycanda eyni vaxtda 400 məscid bağlandı, əksəriyyəti kluba çevrildi. 1933-cü ildə respublikada cəmi 17 məscid qalmışdı. Bir müddət sonra xalqın narazılığına görə antidin kampaniyalarına son qoyulsa da, 1937-ci ildən etibarən "dini qalıqlara qarşı mübarizə" və terror yenidən güclənməyə başladı. 1930-cu illərdə Bibiheybət məscidi, Müqəddəs Faddey və Varfolomey kilsəsi, Aleksandr Nevski saboru, Müqəddəs Bakirə Məryəmin kosteli kimi əhəmiyyətli dini məbədlər söküldü.
Stalin repressiyalarının əsas hədəfi respublikada islamın kökünü kəsmək idi. 1930-cu illərin ortalarından etibarən repressiya qurbanlarını panislamizmdə və xarici dövlətlərə xidmətdə ittiham edirdilər. Ruhanilər artıq hökumət üçün daha az təhlükəli idilər, çünki qorxudulmuşdular və "KQB xəbərçiləri" adını almışdılar.
İctimai şəkildə heç
kim islam
rituallarına əməl
etmirdi. Gənc nəslə islamın
əsasları haqqında
biliklərin verilməsi
çox riskli idi. Repressiyaların nəticəsində 1930-cu illərin sonunda islamdan başqa, demək olar ki, bir çox
təriqətlər və
icmalar yox edilmişdilər.
Sovetlərin dinə qarşı sərt münasibətinin
yumşalması İkinci
Dünya müharibəsi
dönəminə təsadüf
edir. Din xadimlərinin müharibənin
çətin vəziyyətində
kömək imkanlarını
hiss edən rəhbərlik
faşizmə qarşı
mübarizə üçün
mollaların gücündən
istifadə etməyə
başlayır.
1950-ci illərin ikinci
yarısında siyasi repressiya qurbanlarına bəraət verilməsinə
baxmayaraq, bolşevizmin
hökmranlıq etdiyi
illərdə siyasi repressiyalar haqqında məlumatların yayılmasına
qadağa qoyulması bu barədə araşdırmaların aparılmasına
və tarixi həqiqətlərin üzə
çıxmasına imkan
vermirdi. Yalnız müstəqillik illərində
- 1996-cı il martın
15-də Ulu Öndər
Heydər Əliyevin təsdiq etdiyi "Siyasi repressiya qurbanlarının reabilitasiyası
haqqında" qanunda
bu hadisələrə
ilk dəfə hüquqi
qiymət verildi. Bundan sonra həmin illərdə baş verən repressiyalar barədə genişmiqyaslı
tədqiqatların aparılmasına,
bir neçə onillik ərzində gizli saxlanılan məlumatların üzə
çıxarılmasına başlanıldı.
Elşən YƏHYAYEV,
Azərbaycan.-2022.- 28 sentyabr.- S.10.