Sənətkarlar şəhəri

 

 

Bu qədim, əsrarəngiz şəhər salındığı ilk illərdən diqqət mərkəzində idi. Təməli 1752-ci ildə Qarabağ xanı Pənahəli xan tərəfindən qoyulan Şuşa şəhəri xanlığın paytaxtı oldu. Həmin dövrdə - XVIII əsrdə Azərbaycanın ən mühüm şəhərlərindən biri kimi tanınmağa başladı, Şuşa tezliklə əhəmiyyətli iqtisadi mərkəzə çevrildi.

Qarabağ xanlığının ayrı-ayrı yerlərindən Şuşaya sənətkarlar dəvət olundu. Sənətkar məhəllələri yaranmağa başladı. Araşdırıcılar o zaman Şuşaya gələn silah ustalarına, dəmirçilərə, xalçaçılara digər ustalara işləmək üçün lazımi şərait yaradıldığını qeyd ediblər. Belə ki, onlar şəhərin ən gözəl məkanlarında, ən yaxşı evlərdə yaşayırdılar. Zaman keçdikcə Şuşada sənətkarlar şəhərin ən zəngin sakinləri hesab olundular.

Şuşada Pənahabadi adlanan gümüş sikkə zərb olunurdu. Araşdırmalara görə, Şuşa İbrahimxəlil xan Mehdiqulu xanın hakimiyyəti illərində iri sənətkarlıq ticarət mərkəzinə, Qafqaz, Rusiya, Türkiyə, Almaniya, Böyük Britaniya digər ölkələrdən idxal, eləcə ixrac üçün iri bazaya çevrilib. Şuşa sənətkarlarının hazırladıqları məmulatlardan almaq üçün bir çox ölkədən  tacirlər gəlirdilər. Yüksələn tələbat şəhərdə kiçik müəssisələrin, sənətkarlıq sexlərinin çoxalmasına, keyfiyyətli məhsullar hazırlayan ustaların, usta köməkçilərinin sayının artmasına təkan verirdi. Məlumata görə, XX əsrin əvvəllərində Şuşada 870 emalatxana, 2 minə yaxın dükan var idi. 1830-cu ildə Şuşada 200 tacir ailəsi, 266 sənətkar yaşayırdı. 1897-ci ildə 1 416 tacir, 2 738 sənətkar qeydiyyata alınmışdı. Sənətkarların sayı 10 dəfə, tacirlərin sayı 7,5 dəfə artmışdı.

Şuşanın təbii sərvətləri, zəngin florası faunası da burada müxtəlif sənət sahələrinin inkişafına şərait yaradırdı. Sıx meşələrindən seçilən müxtəlif növ ağaclardan mebel musiqi alətləri hazırlanırdı. Yamaclarında, dağlarında, meşələrində bitən gül-çiçəyinin hərəsi bir gözəllik nümunəsi, can dəmanı idi. Xalçaçılara isə həmin çiçəklər, otlar, kollar, ağaclar həm təbii boyaq hazırlamaq üçün lazım idi.

Şuşada sənətkarlığın inkişafı kənd təsərrüfatının da genişlənməsinə təsir göstərirdi. Xalçaçılıq qoyunçuluğun, dabbaqlıq maldarlığın inkişafına təkan verirdi.

XIX əsrin əvvəllərində Şuşa artıq sənətkarlar şəhəri kimi tanınırdı. Şuşa nəqqaşları, bənnaları, daşyonanları, memarları, dulusçuları, sərracları, xəttatları, silah ustaları, zərgərləri, toxucuları, papaqçıları, çəkməçilərı, dərzilərı, oyma ustaları, dülgərləri, dabbaqları başqa peşələrdə ixtisaslaşmış ustaları ilə məşhur idi.

Araşdırıcıların qənaətincə, bu unikal şəhərdə xalçaçılığın toxuculuğun inkişafı xüsusilə yüksək səviyyədə idi. XIX əsrin əvvəllərində Şuşada müxtəlif növ parçalar istehsal edən 500 toxucu dəzgahı var idi. İpəkçiliyin inkişafı fabriklərin açılması ilə nəticələnirdi. Məlumata görə, artıq XIX əsrin 60-cı illərində şəhərdə illik istehsal gücü 78 min rubla bərabər olan 16 ipəksarıma fabriki fəaliyyət göstərirdi ki, bu, o zaman üçün böyük nailiyyət sayılırdı.

Şuşada az qala bütün ailələrdə tikiş, xalçaçılıq toxuculuq dəzgahları var idi. Rəngkarlıq, dəri emalı, sabun bişirmə, eləcə xırda dülgərlik işləri evlərdə görülürdü. Zaman keçdikcə mahir, işgüzar ev ustaları peşəkar sənətkarlar kimi püxtələşirdilər.

Şuşalı zərgərlərin yüksək əyarlı qızıl gümüşdən hazırladıqları müxtəlif məmulatlara - üzük, sırğa, boyunbağı, bilərzik, toqqa başqa məmulatlara xarici bazarlarda tələbat var idi baha qiymətə satılırdılar.

Hələ yüzillər öncə Şuşada ətraf ərazilərində zəngin daş yataqlarının, karxanaların olması burada daşişləmə sənətinin inkişafına imkan yaradıb. XX əsrin əvvəllərində Şuşada daşişləmə sənətinin ayrı-ayrı sahələri - bənnalıq, heykəltaraşlıq, şəbəkəçilik, oymakarlıq digər sahələrdə çoxlu usta var idi. Sənətkarlar daşdan hörgü daşı, tac sütun daşı, bəzək daşı, künc zeh daşı, tavan daşı, minarə günbəz üçün daş, su daşı, kirkirə daş, xırman daşı, duz daşı, darvaza daşları, dəyirman daşları, məzar daşları digər məmulatlar hazırlayırdılar. Tədqiqatlar nəticəsində o da məlum olub ki, Şuşada istehsal edilən  daşlar İran bazarında çox yüksək alıcılıq qabiliyyətinə malik idi.

Tədqiqatçılar Qarabağda papaqçılıq sənətinin mərkəzinin Şuşa şəhəri olduğunu qeyd ediblər. Şuşa sənətkarlarının hazırladıqları "Girvənkə", "Qarabağı", "Dairəvi", "Buxara", "Şirazi" papaqları Azərbaycanın müxtəlif bazarlarında, eləcə Şərq ölkələrində satılırdı.

Şuşada sənətkarlığın boyaqçılıq, xalçaçılıq, keçəçilik, papaqçılıq, misgərlik, dəmirçilik, başmaqçılıq, şərabçılıq, dəriçilik, dərziçilik, sərraclıq, nalbəndlik, daşişləmə digər qədim sənət sahələri XX əsrin ikinci yarısında da fəaliyyət göstərirdi.

Şuşa XIX əsrin axırları XX əsrin əvvəllərində Qafqazın musiqi mərkəzi kimi şöhrətləndi. Azərbaycanda tar, kamança, ud, nağara başqa musiqi alətləri istehsal edən yeganə Şərq Milli Musiqi Alətləri Fabriki məhz Şuşada açıldı. 100-dən çox ustanın çalışdığı fabrikin məhsulları yalnız respublikamızda deyil, Orta Asiya, Gürcüstan, Qazaxıstan, Dağıstan başqa sovet respublikalarına, həmçinin Hindistan Yaxın Şərq ölkələrinə ixrac edilirdi. 1992-ci ilin mayında Şuşa təcavüzkar ermənilər tərəfindən işğal olunduqdan sonra vandallar 600-ə yaxın tarixi memarlıq abidəsini, eyni zamanda Qafqazda yeganə Şərq Musiqi Alətləri Fabrikini uçurub dağıtdılar, nadir sənət nümunələrini taladılar...

2020-ci il noyabrın 8-dən - müzəffər Azərbaycan Ordusunun zəfərindən bəri Şuşa azaddır. Qədim özünəməxsus, zəngin ənənələrə malik Şuşanın sənətkarlıq müəssisələrinin fəaliyyətləri tezliklə bərpa olunacaq.

 

Zöhrə FƏRƏCOVA

Azərbaycan.- 2023.- 24 avqust.- S.11.