JURNALİSTİKAMIZIN MEDİA SAVADSIZLIĞI PROBLEMİ

 

Adətən, bolluq ucuzluq yaradır.

Azərbaycanda mətbuat söz azadlığının mövcudluğu, qəzet açmağın, sayt yaratmağın son dərəcə asanlaşdırılması da media subyektləri bolluğuna səbəb olmuşdur.

Təəssüf ki, bu bolluq keyfiyyətdən çox, kəmiyyətdə özünü göstərdiyindən sözün ucuzlaşması prosesi sürətlə getmişdir.

Sözün ucuşlaşması isə özünü ən əvvəl media savadsızlığında büruzə verir.

Müasir jurnalistikamızın bəlasına çevrilən "media savadsızlığı"nın isə səbəbləri çoxdur.

"Media savadsızlığı"nın müxtəlif təzahür formalarından, mətbuatı həqiqi jurnalistləri nüfuzdan salan bir neçə mühüm məqamdan söhbət açmaq istəyirik.

***

Jurnalistika söz sənətidir, bu sahədə çalışanların istifadə etdikləri "material" hazırladıqları son "məhsul" da sözdən ibarət olur.

Amma unutmayaq ki, sözə can verən, sözü dəyərə mindirən fikirdir.

Sözlə ağıllı, məntiqli fikir ifadə olunmayanda o, quru, cansız müqəvvaya bənzəyir.

Ağıllı fikirləri isə savadlı, sahəyə dair zəruri bilgilərə malik, sağlam təfəkkürlü, həm vətənpərvər insanlar söyləyə bilərlər!

Söz hesabına asan yolla pul qazanmaq üçün informasiya "dərya"sına baş vuranlar yox.

Əlbəttə, dənizə girib dayaz yerdə baş girləyənlər çox olur...

Amma belələri söz xiridarlığından uzaq olduqlarından yalnız suyu bulandırırlar.

Media savadsızlığı probleminin başlıca səbəblərindən biri təhsil aldığı, diplomuna malik olduğu sahədə uğur qazana bilməyənlərin, jurnalistikada piyada olanların bu sahəyə kütləvi axını ilə bağlıdır.

Belə bir axının isə bir neçə mühüm səbəbi var.

***

Dünya yaranandan doğru ilə yalan, ədalətlə haqsızlıq, xeyirlə şər arasında daim mübarizə gedir.

Zaman-zaman gah bir tərəf üstün gəlir, gah da digəri.

Şərlə mübarizə aparmamaq, əslində, onu müdafiə etmək deməkdir.

Şəri ifşa etməmək, xeyiri arxasız, köməksiz qoymağa bərabərdir.

Şərə göz yummaq haqsızlığa, böhtana dəstək verməkdir.

Ədalətsizliyə, yalana, böhtana, şərə o insanlar açıq etiraz edirlər ki, mənən daha yüksəkdə dayanırlar!

Qorxacaqları, çəkinəcəkləri, ehtiyat edəcəkləri yerləri yoxdur!

Düz sözü deyərək "pis kişi" olmaqdan qorxmurlar!

Şərçilər qədər çox olsalar da, birləşib haqqı, ədaləti, doğrunu, təmizi təkləsələr , sonda heç vaxt qalib ola bilmirlər!

Hərdən qazandıqları uğurlar isə müvəqqəti, qısaömürlü olur.

Nəfislərinin qulu olduqlarından, haqq-ədaləti daim pula satdıqlarından insanların gözünün içinə dik baxa bilmirlər.

Kol dibində yataraq qorxaqcasına donquldayırlar, yaxud qarasına danışaraq kölgəyə hürürlər.

Milli mətbuatda bu iki qütb qəzet yaranan gündən formalaşıb.

İndi davam edir, üstəlik, yeni məkanda - gah saytlarda, gah da sosial şəbəkələrdə.

Bəli, Həsən bəy Zərdabiyə qaragüruh həcv yazıb;

Mirzə Cəlili ölümlə hədələyiblər;

Üzeyir bəydən donosbazlıq ediblər.

Lakin şər qüvvələr tarixin qara arxivində qalıblar.

Həsən bəy, Mirzə Cəlil, Üzeyir bəy isə bu gün yaşayırlar, sabah da yaşayacaqlar!

***

Söz azadlığı, düşüncə azadlığı, vicdan azadlığı...

Əsrlər boyu bəşəriyyətin ən böyük arzularından olub!

Çünki bu azadlıqlar insan üçündür, insana xidmət edir.

Lakin azad söz qərəzli, qeyri-obyektiv vicdansızdırsa, onda necə olsun?!

Azad söz xidmət etməli olduğu insanı təhqir edirsə, şərəf ləyaqətini alçaldırsa, ona şər-böhtan atırsa, onda necə olsun?!

Əgər azad söz tamahının qulu olanların, "5-ci kolon"a xidmət edənlərin, insan ləyaqətindən məhrum olanların əlində "kəsici alət"ə çevrilirsə, onda necə olsun?!

Belədə dünyanın əşrəfi sayılan, vətəninə, xalqına, dövlətinə xidmət edən insanın yanında olmalıyıq, yoxsa "söz azadlığı"ndan murdar məqsədləri üçün istifadə edənlərin?!

* Hələ cümlə düzüb-qoşmaq, fikrini pis-yaxşı ifadə etmək jurnalistika deyil!

* Ordan-burdan yalan-doğru informasiya oğurlayaraq saytı doldurmaq jurnalistika deyil!

* Adi mövzudakı yazıları "sensasiya" kimi təqdim etmək jurnalistika deyil!

* Təkcə xəbər hazırlamaq və bir sual, bir cavablıq "müsahibə" yazmaq jurnalistika deyil!

* İnsanlara şər-böhtan atmaq, kimləri isə şantaj etmək jurnalistika deyil!

* İnsanları təhqir etmək, onların şərəf və ləyaqətlərini aşağılamaq jurnalistika deyil!

* Yetənə yetib, yetməyənə bir daş ataraq özünü cəmiyyətə "nüfuzlu", "savadlı", "ustad" jurnalist kimi təqdim etmək jurnalistika deyil!

* Milli maraqları, ölkənin informasiya təhlükəsizliyini və nüfuzunu nəzərə almadan dövləti hədəfə çevirmək, hər hansı səbəbdən Azərbaycanın nüfuzuna xələl gətirən fəaliyyət göstərmək, "5-ci kolon"a qulluq göstərmək də jurnalistika deyil!

Bütün bunlar jurnalistikanın çətiri altına girərək şəxsi maraqları təmin etmək, ölkəmizdə mövcud olan mətbuat və söz azadlığından sui-istifadə, antimilli fəaliyyətdən sığortalanmaq cəhdləridir.

Jurnalistikanın qapısı açıqdır.

Bu qapıdan hər kəs sərbəst içəri girə bilər.

Ancaq bura gələndə obyektivliyi, tərəfsizliyi və qərəzsizliyi, təmənnasızlığı və ləyaqət hissini, ən əsası vicdanı özü ilə gətirməyi kimsə unutmamalıdır! Təbii ki, varsa.

***

"Don Kixot" Servantesin parodiya janrında yazdığı məşhur romandır.

Kitabsevərlərin hamısı bu əsərlə tanışdır.

Cəngavər romanları dəbdə olan vaxtlar əlinə qələm götürən bu mövzuda "əsər" yazırdı.

Servantes də naşıların primitiv nəsr yaradıcılığını bu sayaq lağa qoyub.

Əsərin qəhrəmanı Don Kixot özünü əsil-nəcabətli cəngavər kimi təsəvvür edir, cəngavərliyin bütün "qayda"larını öz ağlı ilə (olmayan ağlı) yerinə yetirir, həyatının sonunadək əsl cəngavər olduğuna inanır.

Bu gün bəzi saytlarda "Don Kixot" xəstəliyinə yoluxmuş jurnalistlər "fəaliyyət" göstərirlər.

Özlərindən müştəbeh, iddialı, hər yazılarını "şedevr" sayanlar...

"Don Kixot xəstəliyi" belələrində müasir formada təzahür edir:

* Hamısı özünü "kamil", "dahi" jurnalist sayır, hətta jurnalist təhsili olmayanlar belə.

* Dövlət qurumlarını, yüksəkçinli dövlət məmurlarını hədəf seçib mütəmadi tənqid etməklə (çox zaman da ümumi şəkildə, qarasına və dedi-qodu formasında) "cəsarətli", "qorxmaz", "prinsipial" olduqlarını gözə soxmağa çalışırlar.

* Öyüd-nəsihət verməyi, yol göstərərək hamının başına "ağıl qoymağı" çox sevirlər.

* Özlərini daha "istedadlı", daha "çoxbilən", daha "sanballı" təqdim etməkdən ötrü özlərindən yüksəkdə olan jurnalistləri qaralamağı, onlara "ağsaqqalsayağı" irad tutmağı da xoşlayırlar.

* Elə düşünürlər ki, özlərini belə "müdrik", "ağırçəkili" aparmaqla hamı onları ürəklərindən keçirdikləri kimi qəbul edəcək.

Amma hansısa şairin yazdığı kimi: "Xəstə çox şey dilər, amma ona qismət olmaz..."

Jurnalist ədasıyla, iddiasıyla yox, yazısı, düzgün əqidəsi, obyektiv, ədalətli mövqeyi, qərəzsiz, təmənnasız tənqidi yazıları ilə hörmət qazanar, tanınar və qəbul edilə bilər!

Əks halda Don Kixot kimi ictimai gülüş hədəfinə çevrilər.

***

Hər dəfə "sosial media", "sosial jurnalistika" ifadəsini eşidəndə nədənsə yadıma məşhur Azərbaycan atalar sözü düşür: "Kasıb itinin adını Gümüş qoyar".

Medianın qanunları və prinsiplərinin daim pozulduğu bir platformaya media demək olarmı?

Əgər jurnalistikanın peşə davranışı qaydalarına, janr tələblərinə əməl olunmursa, belə fəaliyyətə jurnalistika demək olarmı?

Mahiyyət adda ifadə olunmur, əməldə görünür!

Sosial media sözdən sərbəst istifadə edilən hüdudsuz bir məkandır.

Əgər bu məkanda müxtəlif operativ xəbərlərə rast gəliriksə, ona jurnalistika deməli və elə də qəbul etməliyik?!

Sovet dövründə bir "simsiz teleqraf" anlayışı var idi.

Buna "ağız xəbərləri" də deyilirdi.

Kəndin ayağında baş verən hadisələrdən hamı dəqiqələr ərzində başında da xəbər tuturdu.

Naqilsiz, hava ötürücüsüz, texnikasız bir zamanda.

Lakin heç zaman onlara heç kəs nə jurnalistika dedi, nə mətbuat, nə də radio-televiziya!

Çünki ictimai əhəmiyyət kəsb etməyən hadisə ən yaxşı halda yenilikdir, amma mətbu xəbər deyil!

Dedi-qodu, dalca danışmaq, qeybət, şər-böhtan, insanın şərəf və ləyaqətinə toxunan yazılar jurnalistikanın janrları hesab olunmur.

İnsanlar arasında baş verən bütün olaylar, xüsusən etik normaya sığışmayan hadisələr heç zaman qəzet səhifəsinə, radio-televiziya kanallarına çıxarılmamalıdır.

Bu gün hərənin açarı-qıfılı cibində olan internet adlı qəzet, jurnal, radio və televiziyası var.

Özü yazır, özü "dərc edir", özü insanlara çatdırır.

Burada medialıq, jurnalistikalıq nə var ki?!

Ən yaxşı halda buna hobbi, əyləncə demək daha doğru olar.

Amma bu "əyləncə jurnalistikası" da həddini aşmamalı, insanların şəxsi həyatlarına müdaxilə etməməli, şərəf və ləyaqətin aşağılanması hallarına yol verməməlidir!

Hansısa "sayt rəhbəri", özünü "jurnalist" adlandıran əliqələmli çox oyunlardan çıxa bilər!

Hətta:

* Özünü "dahi jurnalist" adlandıra;

* "Sanballı", "ağır-ağayana" redaktor hesab edə;

* Hamının başına "ağıl qoymağa", hər kəsə yol göstərməyə haqqı çatan şəxs kimi təqdim edə;

* Yüksəkçinli məmurları tənqid etməklə, "plagiatlıq"da ittiham etməklə köhnə senzor funksiyasını yerinə yetirə;

* Necə deyərlər, mətbuatın (əslində, "sosial medianın") "qanuni oğru"su kimi davrana bilər.

Amma bu o demək deyil ki, hamı onu özünü təqdim etmək istədiyi kimi qəbul edəcək!

Bu, yuxarıda bəhs etdiyimiz Don Kixot arzusudur.

Arzu ilə gerçəklik arasında isə bəzən məsafə o qədər uzun olur ki, gedib başa çıxa bilmirsən.

Ağıl yaşda olmur, başda olur!

İnsana isə bütün yaşlarda ağıl gərəkdir!

***

Kino teatrı, televiziya kinonu uda bilmədiyi kimi, elektron media da qəzetləri yeyə bilməyəcək!

Heç sosial şəbəkə saytları yox etməyəcək!

Hərəsinin öz yeri, öz vəzifəsi var.

"Köhnə"ni təzəyə qurban vermək olmaz!

Xüsusən də "köhnə" adlandırdığımız hələ tam köhnəlməyibsə!

Azad sözə, mətbuata xidmət həm də onu xoşagəlməz meyillərdən qorumaq, onun qayda və prinsiplərinə dəqiq əməl etməkdir!

Bu gün Azərbaycanın media məkanında qabarıq görünən, ona ciddi ziyan vuran və həllini gözləyən bir sıra aktual problemlər mövcuddur.

Birincisi elektron medianın "sensasiya xəstəliyi"dir.

Bəzi saytlar "giriş sayı"nı süni şəkildə artıraraq "qabaqcıl" olduqlarını sübuta yetirmək üçün "adi və sadə" xəbərləri belə "sensasiya libasında" təqdim etməyi sevirlər.

Xəbəri "sensasiyalaşdırmaq" üçün "çığıran" sərlövhələrdən və digər primitiv fəndlərdən gen-bol istifadə edirlər.

Artıq oxucu belə hiylələrə bələd olduğundan daha aldanmır və süni sensasiyalara uymur.

İkincisi milli mətbuatımızın təməl daşı sayılan qəzetlərin artıq "keçmiş", "köhnəlik" sayılaraq vaxtından qabaq "dəfn" edilməsidir.

Hər bir ölkənin qədimdən məşhur qəzetləri olub və insanlar ona inanıb alışıblar.

İndiyədək heç bir ölkədə belə qəzetlərdən heç biri bağlanmayıb, ən pis halda tirajı azalıb.

Bizdə isə qəzetlərin sıradan çıxarılması üçün mümkün olan hər şey edilir!

Üstəlik, nə reklam bazarı var, nə də təsisçi öhdəliyi.

Artıq rayon qəzetləri son günlərini yaşayırlar.

Regionlarda daha dövlətin maraqlarını qoruyacaq heç bir mətbu orqan qalmayıb!

Beləliklə, jurnalist peşəsi "paytaxt peşəsi"nə çevrilir. Kim onunla məşğul olmaq istəsə, Bakıda yaşamalıdır.

Üçüncüsü sosial şəbəkə statuslarının az qala mətbuatın çıxışlarından üstün tutulmasıdır.

Qəzet, televiziya tənqid edir, bir çoxunun tükü belə tərpənmir.

Elə ki kimsə nəsə yazıb, yaxud çəkib sosial şəbəkəyə qoyursa, aləm qarışır, hələ xəbərin və süjetin həqiqi olub-olmadığını dəqiqləşdirməmiş "tədbir görməyə" başlayırlar.

Dördüncüsü müasir jurnalistikanın ən böyük nöqsanı peşəkarlığın son dərəcə aşağı düşməsidir. Bu hal saytlarda daha çox müşahidə olunur.

Kadr hazırlığındakı problemlər, bu sahəyə axışanların jurnalistikanın hətta əlifbasını belə öyrənməyə təşəbbüs göstərməmələri, hikkə və "mənəm-mənəm"likdən doğan iddialar vəziyyəti daha da acınacaqlı edir.

Beşincisi reklam bazarının yoxluğudur.

Telekanallar reklam içində "boğulduqları" halda qəzet və saytlar ona həsrətdirlər.

Bu boşluğu aradan qaldırmaqla kim və necə məşğul olmalıdır, bilən yoxdur.

Altıncısı "reket jurnalistika"sına qarşı mübarizənin dayandırılmasıdır.

Jurnalistlər yeganə peşə sahibləridir ki, aralarındakı yaramazları müəyyənləşdirərək açıq şəkildə, "qara siyahı" formasında cəmiyyətə özləri təqdim edirdilər.

Buna niyə son qoyuldu, anlamaq olmur.

Üstəlik, "reket jurnalistləri"nin mövcudluğu barədə cəmiyyətdən tez-tez gələn siqnallar, ayrı-ayrı fərdlər barəsində qaldırılan cinayət işləri, ən nəhayət, jurnalist adının təmizliyinin qorunması bu mübarizənin aktuallığına dəlalət edir.

***

O yerdə ki iş var, orada nöqsan da olur - zamanın sınağından çıxmış məşhur kəlamdır!

Uğurlu fəaliyyət isə təkcə olanları artırmaq deyil, həm də çatışmazlıqları müəyyənləşdirib aradan qaldırmaqdır!

Biz Azərbaycan jurnalistikasını yüksək peşəkar, ağıllı, operativ, peşə davranışı qaydalarına hörmətlə yanaşan, həqiqəti söyləyən, obyektiv, qərəzsiz və vətənpərvər bir jurnalistika kimi görmək istəyirik!

 

Bəxtiyar SADIQOV

Azərbaycan.-2023.- 21 iyul.- S.6.