40 kilometrlik
yolu çəkə bilmir...
Amma Cənubi Qafqaz üçün yeni utopik layihə təklif edir
İkinci Qarabağ
müharibəsində əldə
edilmiş böyük
zəfərdən sonra
yaranmış reallıqlardan
biri də regionda yeni nəqliyyat-kommunikasiya
infrastrukturlarının yaradılması
idi. Bu, 2020-ci il 10 noyabr üçtərəfli
Bəyanatının 9-cu bəndində
də təsbit olunub. Azərbaycan regionun geoiqtisadi imkanlarının daha da genişlənməsi üçün nəzərdə
tutulan proseslərin reallaşması istiqamətində
mühüm addımlar
atmaqdadır.
Ümumiyyətlə, bu gün Azərbaycan
beynəlxalq miqyaslı
transmilli layihələrin
reallaşmasında aktiv
rol oynayır və Prezident İlham Əliyevin qlobal təşəbbüsləri
ilə ölkəmiz Avropa ilə Asiya arasında ticarət körpüləri
yaradır. "Şərq-Qərb",
"Şimal-Cənub" nəqliyyat
dəhlizlərinin fəal
aktorlarından biri kimi Azərbaycan üzərinə düşən
bütün öhdəlikləri
yerinə yetirir və bu proseslərə
mühüm töhfəsini
verir.
Ermənistan Zəngəzur
dəhlizinin reallaşmaması
üçün əlindən
gələni edir
Bu prosesdə prioritetlərdən biri Zəngəzur
dəhlizinin yaradılması
idi. Əgər diqqət etsək görərik ki, müharibədən sonra ötən 3 il müddətində Azərbaycan
dəhlizin yaradılması
istiqamətində çox
mühüm işlər
görüb. Belə ki, Zəngəzur dəhlizinin Ermənistan sərhədinə qədər
olan hissəsində 2
layihə reallaşdırılır
- Horadiz-Zəngilan-Ağbənd dəmir
yolu xətti və Horadiz-Cəbrayıl-Zəngilan-Ağbənd
avtomobil yolu. Horadiz-Zəngilan-Ağbənd dəmir
yolu xətti bu il, Horadiz-Cəbrayıl-Zəngilan-Ağbənd
avtomobil yolunun isə 2024-cü ildə istifadəyə verilməsi
gözlənilir.
Bu dəhlizin açılması ilə
eyni zamanda Rusiya-Türkiyə, Rusiya-İran,
Rusiya-Ermənistan arasında
birbaşa dəmir yolu əlaqəsi qurulacaqdı ki, bu da bölgədə
strateji, iqtisadi və siyasi əlaqələrin yaranmasına
böyük töhfə
verə bilərdi.
Amma məğlub
Ermənistan öhdəliklərin
icrası ilə bağlı heç bir addım atmadı. Özü də bu prosesdə
Ermənistanın üzərinə
cəmi 40 kilometrlik hissədə infrastruktur yaratmaq öhdəliyi düşürdü. Amma
bu da baş
tutmadı.
Əslində, Ermənistanın
özü Zəngəzur
dəhlizinin işinə
maraqlı olmalı idi. Lakin siyasi
hakimiyyətin zəifliyi
və müxtəlif güc mərkəzləri
tərəfindən idarə
olunan siyası qrupların fəallığı
ölkədə vahid
siyasi qərar qəbul etməyə imkan vermədi.
Bu layihə reallaşacağı təqdirdə,
Azərbaycanın Şərqi
Zəngəzur bölgəsi
ilə Naxçıvanın
əlaqələri bərpa
olunacaqdı. Ermənistan
rəhbərliyi elə
zənn edirdi ki, belə bir
kommunikasiya yalnız onun ərazisindən və onun icazəsi
ilə yaradıla bilər. Ermənistan bu amili Azərbaycana
qarşı təsir vasitəsi kimi istifadə etməyi, özündən asılı
vəziyyətdə saxlamağı
planlamışdı. Məhz
bu səbəbdən də layihənin reallaşmasına razı
olmadı və Azərbaycan da bu istiqamətdə danışıq aparmaqdan
imtina etdi.
Məsələ ilə
bağlı Azərbaycan
Prezidentinin köməkçisi
- Azərbaycan Prezidenti
Administrasiyasının Xarici
siyasət məsələləri
şöbəsinin müdiri
Hikmət Hacıyev açıqlama verərək
dedi ki, Azərbaycan Zəngəzur
dəhlizi ilə bağlı Ermənistanla
razılığa gələ
bilməyib: "Azərbaycan
və Ermənistan Zəngəzur dəhlizini
açmaqla bağlı
razılığa gələ
bilmədiyinə görə,
bu layihə Azərbaycan üçün
cəlbediciliyini itirib.
Bizim gündəliyimiz
yalnız ikitərəfli
əməkdaşlıq çərçivəsində
nəqliyyat əlaqələrinin
qurulmasından ibarət
idi. Bu məsələ
hələ də masa üzərindədir, lakin Ermənistan tərəfinin bu proseslər barədə həqiqətən maraqlandığını
göstərməsinə ehtiyac
var. Kommunikasiya Zəngəzur dəhlizi əvəzinə İran ərazisindən
yaradıla bilər".
Azərbaycanın hər
zaman alternativ variantları var
Belə də oldu və Azərbaycan
"B" planını işı
saldı. Bu plan İran ərazisindən
keçməklə Azərbaycanın
əsas hissəsi ilə Naxçıvan ərazisində quru rabitənin yaradılmasını
nəzərdə tuturdu.
Oktyabrın 6-da Azərbaycan
layihənin gerçəkləşdirilməsi
istiqamətində mühüm
addım atdı. Zəngilan rayonunun Ağbənd qəsəbəsi
yaxınlığında "Azərbaycan Respublikası
Hökuməti ilə
İran İslam Respublikası
Hökuməti arasında
İran İslam Respublikasının
ərazisindən keçməklə
Şərqi Zəngəzur
iqtisadi rayonu ilə Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında yeni kommunikasiya bağlantılarının
yaradılması haqqında
Anlaşma Memorandumu"
çərçivəsində avtomobil körpüsü və sərhəd-gömrük
infrastrukturunun inşası,
ərazidə sahilbərkitmə
tədbirləri layihələrinin
təməlqoyma mərasimi
keçirildi. Tikinti işlərinə başlanıldı.
Bəlli oldu ki, yeni layihəyə
əsasən 7 gediş-gəliş
xətləri olacaq buraxılış məntəqəsi,
eləcə də avtomobil körpüsü gündəlik ən azı 1100 yük-nəqliyyat
(ixrac, idxal və tranzit malları) vasitələrini
qəbul etmək imkanına malik olacaq. Bütün bunlar onu deməyə
əsas verir ki, Azərbaycan və İran yeni Avrasiya üçün ticarət körpüləri
yaradır. Məğlub
Ermənistan isə bu geostrateji layihədən də kənarda qalır.
Cəmi 40 kilometrlik
məsafəlik öhdəliyini
yerinə yetirməyən
Ermənistan indi yeni layihə barədə ortaya söz-söhbət atır.
Belə ki, Tbilisidə Gürcüstan,
Azərbaycan və Ermənistan baş nazirlərinin iştirakı
ilə keçirilən
Dördüncü İpək
Yolu Beynəlxalq Forumunda Nikol Paşinyan sülh üçün tezislərini
səsləndirib. Paşinyan
"Sülhün kəsişməsi"
adı altında təqdim etdiyi layihədə regional kommunikasiyaların açılmasını,
fəal iqtisadi, siyasi və mədəni məsələləri
vahid paketdə göstərib: "Cənubi
Qafqaza sülh lazımdır, ölkələr
açıq sərhədlərlə
yaşayırlar. Ölkələr
fəal iqtisadi, siyasi, mədəni və insan əlaqələrilə
bağlıdır, bütün
məsələlərin diplomatik
və dialoq yolu ilə həlli
üzrə təcrübəsi
və ənənələri
toplayıblar. Bütün
bunlar yollar olmadan mümkün deyil. Bu layihənin
əsas mənası Ermənistan, Türkiyə,
Azərbaycan və
İran arasında kommunikasiyaların
inkişafıdır".
Əlbəttə ki,
Paşinyanın irəli
sürdüyü bu layihə utopik xarakter daşıyır. Çünki indiyədək
Ermənistan regionda kommunikasiyaların açılması
üçün heç
bir addım atmayıb. İllərlə
Naxçıvan blokadada
saxlanılıb. 44 günlük
müharibədən sonra
üzərinə götürdüyü
Zəngəzur dəhlizi
ilə bağlı öhdəlikdən də
boyun qaçırıb.
İndi birdən-birə
bu layihəni hamının qəbul edəcəyini hansı haqla gözləyir?
İrəli sürülən
layihə yüz kilometrlərlə yolların,
dəmir yolunun və s. çəkilməsini
tələb edir. Bu vəsaiti kim ayıracaq?
Bu ölkə indiyədək ən qısa yolun çəkilişini də
həll edə bilməyib. Buna misal kimi İrandan
magistral yol, dəmir xəttinin çəkilməsi ilə
bağlı razılığı
göstərmək olar.
Uzun illər bu barədə danışıq aparılsa
da, Ermənistan axırda etiraf etdi ki, bunun
üçün vəsaiti
yoxdur.
Maraqlı sual yaranır - indiyədək
nəinki qlobal, heç regional layihə də həyata keçirməmiş
Ermənistanın indi
qəfildən ümumi
hesablamalar aparmadan, maliyyə mənbələri
müəyyən edilmədən
belə layihə irəli sürməsində
istəyi nədir?
Paşinyanın utopik
"sülh kəsişməsi"
layihəsi nəyə
xidmət edir?!
Bu bir həqiqətdir ki, Ermənistan müstəqillik
qazanandan bəri başqa dövlətlərin
hesabına yaşamağa
öyrəşib. Sərhədləri
və təhlükəsizliyini
bir ölkə qoruyur, uzun illər
pulsuz silah-sursat alır, maliyyə axını xaricdəki diaspor xətti ilə təmin olunur, ən xırda layihə də dövlət yox, ayrı-ayrı diaspor üzvləri hesabına reallaşır.
Amma bu cür qlobal layihəni reallaşdırmaq
Paşinyana sözdə
asan gəlsə də, real deyil.
Belə başa düşmək olar ki, Ermənistan bu layihənin reallaşdırılmasını hansısa ölkələrin
üzərinə atmaq
istəyir.
Bu 2 layihəni
müqayisə etsək,
reallıq açıq-aşkar
görünər. Belə
ki, Zəngəzur dəhlizinin açılması
"Şimal-Cənub" Beynəlxalq
Nəqliyyat Dəhlizi
ilə yük daşımalarını da
sürətləndirəcək. Hazırda Orta dəhliz uzaq Çindən yüklərin
Avropaya və Yaxın Şərqə daşınması üçün
ən təhlükəsiz
marşrutlardan hesab edilir. Bu marşrut
Şimal dəhlizindən
orta hesabla 2500 kilometr qısadır və dəmir yolu ilə səyahət
müddətini yeddi-səkkiz
günə azaltmaq potensialına malikdir. Orta dəhliz vasitəsilə yüklər
Çin, Qazaxıstan,
Türkmənistan, Azərbaycan,
Gürcüstan, Türkiyə
və daha sonra Avropaya daşınacaq. Trans-Xəzər
Beynəlxalq Nəqliyyat
Marşrutu kimi tanınan Orta dəhliz üzrə hərəkət edən blok qatarı yükləri orta hesabla 20-25 günə Çindən Avropaya çatdırır ki, bu da nəqliyyat
dəhlizinin əsas üstünlüklərindən biri sayılır.
Belə bir layihə, yəni reallaşması üçün
əlverişli zəminin
olduğu halda, Paşinyanın yeni utopiyasına ehtiyac varmı?!
Onu da deyək ki, Gürcüstanda keçirilən
Dördüncü İpək
Yolu Beynəlxalq Forumu çərçivəsində
geniş müzakirələr
aparılıb, bir sıra sənədlər,
o cümlədən Orta
dəhlizin inkişafı
və təşviqi istiqamətində çox
mühüm sənədlər
imzalanıb. Gürcüstan
Baş nazirinin birinci müavini, iqtisadiyyat naziri Levan Davitaşvili Tbilisidə keçirilən
İpək Yolu Forumunda jurnalistlərə
açıqlamasında bildirib
ki, Gürcüstanda Azərbaycan və Qazaxıstanın dəmir
yollarının iştirakı
ilə Çindən
gələn konteyner yüklərinə xidmət
göstərəcək birgə
şirkət yaradılacaq.
İpək Yolu Forumu çərçivəsində
bununla bağlı saziş imzalanıb ki, bu da
Orta dəhlizdə koordinasiya və səmərəliliyin artırılması
baxımından mühüm
və konkret nəticədir. Onun sözlərinə görə,
belə sinxronlaşdırılmış
əməliyyatlar və
daha geniş koordinasiya ilə rəqabət qabiliyyəti
daha da artacaq.
Göründüyü kimi, Ermənistan yenə də regional layihələrdən
kənarda qalır. Əgər Paşinyan sülh müqaviləsinin
imzalanmasının vacibliyini
sözdə yox, əməldə təsdiqləsə,
bəlkə də Ermənistanın bəzi layihələrdə iştirakı
təmin edilə bilər. Amma bu baş tutmasa,
məğlub ölkə
elə əvvəlki kimi bütün layihələrə kənardan
boylanacaq.
Rəşad
BAXŞƏLİYEV,
Azərbaycan.-2023.-
29 oktyabr, № 237.- S.7.