Seçki prosesində
aşkarlıq institutlarının
və veb-kameraların
rolu
2024-cü il sentyabrın 1-də ilk dəfə
ölkəmizin bütün
suveren ərazilərində
Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisinə növbədənkənar
seçkilər keçiriləcək.
Əvvəlki illərdə
keçirilən seçkilərdə
olduğu kimi, bu seçkilərdə də aşkarlıq institutlarına hərtərəfli
geniş imkanlar yaradılması və şəffaflığın təmin
olunması əsas prioritet məsələlərdəndir.
Mərkəzi Seçki
Komissiyasının (MSK) Milli Məclisə seçkilərlə
əlaqədar ardıcıl
və sistemli şəkildə reallaşdırdığı
çoxsaylı irimiqyaslı
layihələrin böyük
bir qismi məhz seçki prosesində aşkarlığın
və şəffaflığın
yüksək səviyyədə
təmin olunmasına hədəflənib. Seçkilərin
geniş aşkarlıq
mühitində şəffaf
keçirilməsi üçün
müxtəlif metod və qaydalardan, habelə fərqli müşahidə formalarından
istifadə olunur. Yerli
və beynəlxalq müşahidəçilərin, media mənsublarının proseslərdə
yaxından iştirakı,
beynəlxalq metod kimi tətbiq olunan "exit-poll" keçirilməsi,
seçki komissiyalarının
şəffaf fəaliyyəti,
o cümlədən qaynar
xətt, internet resursları
və artıq 16 ildir ki, respublikamızda uğurla gerçəkləşdirilən
veb-kamera təcrübəsi
şəffaflığın təmin edilməsində olduqca mühüm rol oynayır. Bütün bunlar seçki prosesini əvvəldən axıradək
izləməyə, geniş
və hərtərəfli
müşahidə aparmağa
və nəhayət, aşkarlığın daha
dolğun təminatına
şərait yaradır.
Azərbaycanda keçirilən
seçkilər daim çoxsaylı yerli və beynəlxalq müşahidəçilərin, eləcə də yerli və beynəlxalq
media subyektləri nümayəndələrinin
iştirakı ilə
xarakterizə olunur. Seçkiləri izləmək
üçün kifayət
qədər sadə və operativ həyata keçirilən
prosedurlar, proseslərin
ilbəil daha da təkmilləşdirilməsi və
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının
ən son nailiyyətlərinin
uğurla tətbiqi şəffaflıq üçün
ən yüksək səviyyədə ortaya qoyulmuş siyasi iradənin bariz nümunələridir.
Aşkarlıq institutunun
əsas formalarından
olan müşahidəçilik
fəaliyyəti ictimaiyyətin
xüsusilə önəm
verdiyi qarşılıqlı
nəzarət funksiyasıdır.
Məmnuniyyətlə vurğulamaq
olar ki, Azərbaycan müşahidəçilərin akkreditasiyasına dair Seçki Məcəlləsində
nəzərdə tutulan
prosedurlar baxımından
öz sadəliyinə
və rahatlığına
görə nümunədir.
Öz mütərəqqiliyi
ilə diqqət çəkən seçki
qanunvericiliyi istər yerli, istərsə də beynəlxalq müşahidəçilərin seçkilərdə iştirakı
və fəaliyyəti
üçün geniş
imkanlar yaradır.
Seçki Məcəlləsi
həmçinin keyfiyyətli,
obyektiv və qərəzsiz müşahidənin
aparılması üçün
konkret prinsiplər də müəyyən edir. Bu prinsiplər birbaşa seçki prosesinin müşahidəsinin
effektivliyini yüksəltməyə,
seçki praktikasının
təkmilləşdirilməsinə və vətəndaşların
konstitusion hüquqlarının
daha səmərəli
realizə olunmasına
xidmət edir: seçki prosesinə bir namizədin və ya siyasi
partiyanın mənafeləri
naminə təsir göstərilməməli, müşahidə
edilən hərəkətlərə
aid olan bütün hallar və faktlar nəzərə alınmalı, müşahidə
açıq aparılmalı
və müşahidənin
yekunları faktlara əsaslanmalıdır.
Milli Məclisə seçkilərdə
proseslərin müşahidəsi
bir qayda olaraq müşahidəçinin
öz təşəbbüsü
ilə və ya qeydə alınmış
namizədin, namizədi
qeydə alınmış
siyasi partiyanın, eyni zamanda seçkilər
sahəsində fəaliyyət
göstərən qeyri-hökumət
təşkilatının təşəbbüsü
əsasında aparılır.
Seçki komissiyalarının
iclaslarında, seçki
sənədləri və
səslərin hesablanması
ilə əlaqədar
işin gedişində
media mənsublarının da eynilə iştirak etmək hüququ vardır. Ölkənin bütün ərazisində
müşahidənin aparılmasına
dair ərizə seçkilərin elan edildiyi
gündən başlayaraq,
seçkilərin keçirilməsinə
10 gün qalanadək
MSK-ya təqdim edilir. Ərizədə müşahidə aparmaq niyyətində olan şəxsin soyadı, adı, atasının adı, yaşayış yerinin ünvanı, şəxsiyyət vəsiqəsinin
seriya və nömrəsi, zərurət
olduqda isə həm də maraqları təmsil olunacaq namizədin adı, qeyri-hökumət
təşkilatının, siyasi
partiyanın, adı və hüquqi ünvanı göstərilir.
İki fotoşəkil
də əlavə olunan hər bir ərizəyə dair qərar onun verildiyi tarixdən başlayaraq 3 gün müddətində
qəbul edilir. Ərizəçinin müşahidəçi
qismində qeydiyyatından
imtina olunması halı yalnız ərizədə göstərilən
məlumatlar yanlış
olduqda baş verə bilər. Müşahidənin aparılmasına
icazə verildikdə müşahidəçiyə MSK-nın müəyyən etdiyi formada lövhəcik verilir. Bu məqamda məmnuniyyətlə
vurğulamaq yerinə
düşər ki, Azərbaycanda
keçirilən seçkilərdə
müşahidəçilik üçün müraciətlər
daim müsbət qarşılanır və
müşahidəçiliklə bağlı imtinaya rast gəlinmir.
Seçki dairəsinin
ərazisində müşahidənin
aparılmasına dair
ərizə isə seçkilərin elan edildiyi
gündən başlayaraq
seçkilərin keçirilməsinə
5 gün qalanadək müvafiq dairə seçki komissiyasına təqdim edilməlidir. Bu ərizədə də yuxarıda qeyd edilən məlumatlar göstərilməli və
ərizəyə iki fotoşəkil əlavə
olunmalıdır. Müşahidənin
aparılmasına icazə
verildikdə dairə seçki komissiyası müşahidəçiyə MSK-nın müəyyən etdiyi formada lövhəcik təqdim edir.
Müşahidə seçkilər
elan olunduğu gündən
başlanır və müvafiq məhkəmələrdə
seçkilərlə əlaqədar
bütün mübahisələrə
baxıldıqdan sonra
seçkilərin yekunlarının
rəsmi dərc edildiyi gün bitir. Yerli və beynəlxalq müşahidəçilər
eyni hüquqlara malikdir və eyni vəzifələr daşıyırlar. Onların
seçici siyahıları
ilə tanış olmaq, səsvermə günü istədiyi vaxt müvafiq seçki məntəqəsində
olmaq, seçki bülletenlərinin verilməsini,
səsvermə yerindən
kənarda seçicilərin
səs verməsini, seçki bülletenlərinin,
ləğv edilmiş
seçki bülletenlərinin
sayılmasını müşahidə
etmək kimi hüquqları var.
Sadalananlardan başqa,
müşahidəçilər seçicilərin səslərinin
hesablanmasına, seçicilərin
səsləri hesablanarkən
doldurulmuş və ya doldurulmamış hər bir seçki
bülleteninə səsin
etibarlılığını yoxlamaq məqsədilə
baxa, səsvermənin
nəticələri və
seçkilərin yekunları
haqqında seçki komissiyasının protokolu
və digər sənədlərlə tanış
ola, səsvermənin təşkili
ilə əlaqədar
təklif və iradlarla məntəqə seçki komissiyasının
sədrinə, o olmadıqda
isə onu əvəz edən şəxsə müraciət
edə bilər. Müşahidəçilərin həmçinin səsvermənin
nəticələri və
seçkilərin yekunları
haqqında protokolların
surətini əldə
etmək hüququ da vardır.
Müşahidəçi statusu
olan şəxslərə
seçki komissiyalarının
iclaslarını, səslərin
hesablanması, dairə
və məntəqə
seçki komissiyalarında
seçki bülletenləri
və səsvermənin
nəticələrinə dair
protokollar da daxil olmaqla, bütün seçki sənədləri
ilə aparılan işi müşahidə etmək, həmçinin dairə və məntəqə seçki
komissiyalarının qərarlarının
və digər seçki sənədlərinin
(seçici siyahıları,
səsvermə üçün
qeydiyyatdan çıxma
vəsiqələrinin, seçki
bülletenləri və
imza vərəqələri
istisna olmaqla) surətlərini əvəzsiz
almaq imkanı yaradılır. Müşahidəçi
statusu olan şəxslərdən seçki
komissiyalarının iclaslarında
iştirak etmək və yuxarıda sözügedən sənədlərlə
tanış olmaq üçün seçki
komissiyalarından əlavə
icazə almaq tələb olunmur və onların seçki sənədləri
ilə iş aparılan və ya səslər hesablanan yerə sərbəst daxil olmaları təmin edilir.
Yerli müşahidəçilər MSK və ya dairə
seçki komissiyalarında,
beynəlxalq müşahidəçilər
MSK-da akkreditasiyadan keçməklə
bütün seçki
prosesini maneəsiz şəkildə izləyə
bilirlər. Müşahidəçi
statusuna malik beynəlxalq
media nümayəndələri isə Azərbaycan Respublikasının Xarici İşlər Nazirliyində
müvafiq akkreditasiyadan
keçdikdən sonra
MSK-ya müraciət edir və onlar
müvafiq lövhəciklərlə
təmin olunurlar. Yalnız belə lövhəciyin olması beynəlxalq müşahidəçiyə
seçkilərin hazırlanması
və keçirilməsi
dövründə fəaliyyət
göstərmək imkanı
verir. Həm yerli, həm də beynəlxalq müşahidəçilər bütün fəaliyyətləri
zamanı qərəzsiz
və bitərəf olmalıdırlar. Seçkilər
zamanı yerli media mənsublarının da hər
hansı bir qeydiyyatdan keçmədən
prosesləri izləmələrinə
hərtərəfli şərait
yaradılır.
Seçki qanunvericiliyi
müşahidəçilərin fəaliyyəti ilə bağlı bəzi məsuliyyətləri də
özündə ehtiva
edir. Belə ki, seçicilərə seçki bülletenləri
vermək, seçiciyə
necə səs verəcəyi və ya necə səs
verdiyi haqqında sualla müraciət etmək, seçicinin xahişi ilə onun əvəzinə seçki bülleteninin alınması haqqında imza etmək və bülleteni doldurmaq, seçki bülletenlərinin hesablanmasında
birbaşa iştirak etmək, seçki komissiyalarının işinə
maneə törədən
hərəkətlər etmək,
seçicilər arasında
təşviqat aparmaq,
hər hansı bir namizədin, siyasi partiyanın, siyasi partiya bloklarının dəstəklənməsinə
yönəldilən və
ya bu cür
qiymətləndirilə bilən
çağırışlar etmək, seçki komissiyasının qərarlarının
qəbul olunmasına müdaxilə etmək və öz statusu ilə bağlı suallar istisna olmaqla, seçicilərin suallarına
cavab vermək müşahidəçilərə qadağan olunur. Bu tələblərin əksinə hərəkət
edən müşahidəçinin
qeydiyyatı onu qeydə almış seçki komissiyasının
müraciəti əsasında
müvafiq məhkəmə
orqanı tərəfindən
ləğv edilə bilər.
Aşkarlığın təmin
olunması və ictimaiyyətin məlumatlandırılmasında
mühüm yer tutan media subyektlərinin
nümayəndələri də
seçki komissiyalarının
bütün iclaslarını
işıqlandıra, səsvermənin
nəticələri və
seçkilərin yekunları
haqqında protokollarla
və qərarlarla tanış ola, habelə seçki prosesini maneəsiz, tam sərbəst izləyə və müvafiq məlumatları
ala bilərlər.
Milli Məclisə seçkilərlə əlaqədar
MSK-nın məqsədyönlü
şəkildə reallaşdırdığı
layihələrin önəmli
bir hissəsi, məhz seçki prosesinin müşahidəsinə
qatılan aşkarlıq
institutlarının məlumatlılığının
artırılmasına, onlar
üçün hərtərəfli
geniş imkanların təmin olunmasına hədəflənib. Belə
ki, həm yerli və beynəlxalq
müşahidəçilər, həm də yerli və xarici
media nümayəndələri
üçün seçki
prosesini əvvəldən
axıradək sərbəst
müşahidə etmək
üçün hər
cür şərait yaradılıb. MSK-nın
genişmiqyaslı proqramı
çərçivəsində fərqli statuslu digər seçki iştirakçıları ilə
yanaşı, müşahidəçilər
üçün müxtəlif
dillərdə maarifləndirmə
xarakterli əyani materiallar - "Seçki günü üçün
yaddaş" və
"Müşahidəçilər üçün yaddaş"
kitabçaları, habelə
digər metodiki vəsaitlər hazırlanıb.
MSK respublikada keçirilən
seçkilərdə şəffaflığın
yüksək səviyyədə
təmin olunması üçün informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının imkanlarından
da geniş istifadə edir. Azərbaycanın seçki
tarixində artıq
16 ildir ki, müvəffəqiyyətlə tətbiq olunan və seçki prosesini canlı, arasıkəsilmədən və
fasiləsiz izləməyə
imkan verən veb-kameralardan istifadə təcrübəsini həqiqətən
böyük tarixi nailiyyət hesab etmək olar. Uzun illərdir ki, effektivliyi ilə öz təsdiqini tapmış veb-kamera təcrübəsinin
qarşıdan gələn
Milli Məclisə seçkilərdə də
gerçəkləşdirilməsi nəzərdə tutulur. Səsvermə günü
seçki məntəqələrində
veb-kameralardan istifadə
olunması və veb-kamera quraşdırılan
seçki məntəqələrinin
elan edilməsi MSK-nın qərarı ilə həyata keçirilir. Qeyd etmək lazımdır ki, bu veb-kameralar
vasitəsilə internet
istifadəçiləri istər
ölkə daxilindən,
istərsə xaricdən
MSK-nın internet səhifəsinə daxil olaraq, heç bir qeydiyyat tələb
olunmadan səsvermə
prosesi, səslərin
sayılması, nəticələrin
müəyyənləşdirilməsi və rəsmi protokolların doldurulmasını
arasıkəsilmədən canlı müşahidə
etmək imkanı əldə edir. Seçkilərdə şəffaflığın
təmin olunmasında
iştirak edən çoxsaylı aşkarlıq
institutları ilə bərabər, veb-kameraların
da tətbiq olunması Milli Məclisə seçkilərin
internet istifadəçiləri
tərəfindən səsvermə
günü birbaşa
izlənməsinə və
beləliklə, aşkarlığın
və şəffaflığın
daha yüksək səviyyədə təmin
olunmasına şərait
yaradacaq.
Şəffaflıqdan danışarkən
MSK-nın illərdən
bəri fəaliyyət
göstərən və
seçki subyektlərinin
etibarlı məlumat mənbəyinə çevrilən
115 nömrəli qaynar
xəttini də vurğulamaq yerinə düşər. Avtomatlaşdırılmış
telefon və elektron qaynar xətlərə daxil olan müxtəlif mövzularla bağlı sorğular, eləcə də digər hüquqi məsələlər
dərhal cavablandırılır
və operativ şəkildə lazımi
addımlar atılır.
Seçki subyektlərinin
maarifləndirilməsinin və
proseslərin şəffaflığının
təmin olunmasında
digər mühüm vasitələrdən biri də MSK-nın internet səhifəsidir
(www.msk.gov.az, www.cec.gov.az, www.infocenter.gov.az). Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası,
Seçki Məcəlləsi,
MSK tərəfindən qəbul
edilmiş təlimat, izah və qaydalar,
komissiyanın qərarları
(iclaslardan dərhal sonra yerləşdirilməklə),
Milli Məclisə seçkilərdə deputatlığa
namizədlər, eləcə
də seçkilərlə
bağlı bütün
digər məlumatlar Azərbaycan və ingilis dillərində internet səhifəsində
mövcuddur. Bundan başqa, seçki dairələrinin və seçki məntəqələrinin
dislokasiyası, seçicilərin
axtarış sistemi, əvvəlki seçkilərlə
bağlı məlumatlar,
qeydə alınmış
namizədlər haqqında
informasiya, seçki komissiyalarının tərkibi,
ünvanı, əlaqə
məlumatları, seçki
məntəqələrinin ünvanı və xəritəsi, seçicilərin
siyahısı, seçkiqabağı
təşviqatla əlaqədar
məlumatlar, MSK-nın
mətbuat bülletenləri
və ictimaiyyət üçün maraq kəsb edən digər informasiyalar da saytda yerləşdirilib.
Komissiyanın sosial şəbəkələrdəki səhifəsi də istifadəçilərin ixtiyarına
verilib və məlumatlar mütəmadi
olaraq bu səhifələrdə də
yerləşdirilir.
Ölkəmizdə keçirilən
seçkilərdə proseslərin
digər mərhələlərində
olduğu kimi, seçki günü və səsvermə başa çatdıqdan sonra aşkarlıq və şəffaflıq yüksək səviyyədə
təmin olunur. Belə ki, səsvermə
günü 5 dəfə
- saat 10:00, 12:00, 15:00, 17:00 və
19:00-da seçicilərin fəallığı
barədə məlumatlar
Dövlət Avtomatlaşdırılmış
İnformasiya Sistemi şəbəkəsi üzərindən
xüsusi proqram təminatı vasitəsilə
birbaşa MSK-ya ötürülərək ictimailəşdirilir
və komissiyanın internet səhifəsində
yerləşdirilir. Seçkilər
başa çatdıqdan
və seçki məntəqələri bağlandıqdan
sonra maraqlı şəxslərin maneəsiz
şəkildə məlumat
alması məqsədilə
ölkə üzrə
seçki məntəqələrindən
səsvermənin yekunları
barədə daxil olan ilkin məlumatlar
DAİS-in xüsusi proqram təminatı vasitəsilə birbaşa
MSK-nın internet səhifəsinə ötürülərək,
oradan bütün yerli və beynəlxalq
ictimaiyyətin diqqətinə
təqdim olunur.
Əminliklə vurğulamaq
olar ki, seçki qanunvericiliyindən
irəli gələn bəhs etdiyimiz bütün hüquqi vasitə və normalar, eləcə də ardıcıl, sistemli və intensiv şəkildə reallaşdırılan genişmiqyaslı
layihələr qarşıdan
gələn Milli Məclisə seçkilərin
də tam aşkarlıq və şəffaflıq mühitində
keçməsinə layiqli
töhfə verəcəkdir.
Rəşid
Yusifbəyli,
Mərkəzi
Seçki Komissiyası
Katibliyinin
Beynəlxalq
əlaqələr
şöbəsinin müdiri
Azərbaycan.-2024.-
18 avqust (№176).- S.4.