Bu
gün Azərbaycan ən müasir neft-qaz infrastrukturuna malikdir
Təməli Ulu
Öndər Heydər
Əliyev tərəfindən
qoyulmuş yeni neft strategiyası ölkəmizin gücünün
üstünə güc
gətirir, şöhrətini,
nüfuzunu getdikcə
daha da artırır.
Bu uğur salnaməsinin müdrik Prezidentimiz İlham Əliyev tərəfindən
davam etdirilməsi Azərbaycanı dünyada
həm də qaz ixrac edən
ölkə kimi tanıtdı. "Əsrin
müqaviləsi" və
ondan sonrakı layihələr ölkəmizə
böyük həcmdə
gəlirlər gətirməklə,
iqtisadiyyatın digər
sahələrinin inkişafına
təkan verməklə,
geniş quruculuğa imkan yaratmaqla yanaşı, həm də ən müasir neft-qaz infrastrukturu bəxş etdi.
1994-cü il
sentyabrın 20-də Xəzərin Azərbaycan sektorundakı
"Azəri-Çıraq-Günəşli" (AÇG)
yataqlarının tammiqyaslı işlənməsi üzrə
Hasilatın Pay Bölgüsü Sazişi (HPBS) imzalandıqdan
sonra qarşıda duran ən mühüm məsələlərdən
biri yeni neft infrastrukturunun yaradılması və köhnənin
modernləşdirilməsi idi. Bu isə olduqca genişmiqyaslı tədbirlərin
həyata keçirilməsini
tələb edirdi.
"Əsrin müqaviləsi"
adını almış
AÇG layihəsi çərçivəsində
inşaat işlərinə
təkcə hasilat platformalarının tikintisi
daxil deyildi. Xəzərdən nefti və qazı quruya daşıyan sualtı xətlər, karbohidrogenləri qəbul
etmək üçün
terminal və istehlakçılara ötürmək
üçün boru kəmərləri, dənizdə
müxtəlif daşıma
və quraşdırma
işlərini yerinə
yetirən müasir gəmilər lazım idi.
Sex və tikinti
sahələri modernləşdirilən
ilk müəssisələrdən
biri Heydər Əliyev adına Bakı Dərin Özüllər Zavodu
(BDÖZ) oldu.
Bu zavod Ümummilli Liderin Azərbaycana bəxş etdiyi ən böyük yadigarlardandır.
Sovet dönəmində
tikintisi SSRİ-nin başqa bir şəhərində planlaşdırılan
həmin müəssisənin
Azərbaycanda inşa
edilməsinə nail olmaq məhz Heydər Əliyev səyinin, mübarizəsinin
və siyasi nüfuzunun sayəsində
mümkünləşmişdi.
Bu gün genişləndirilmiş, modernləşdirilmiş
BDÖZ dünya standartları
səviyyəsində fəaliyyət
göstərən bir
müəssisədir. Onun
sexləri, tikinti-quraşdırma
və digər sahələri burada ən müasir dəniz platformalarının
inşa edilməsinə
imkan verir. Mütəxəssislərin fikrincə,
əgər bu zavod olmasaydı, Azərbaycanın son onilliklərdə həyata
keçirdiyi neft-qaz layihələrinin hər biri ən azı
beş il ləngiyərdi.
BDÖZ nəinki AÇG üçün genişmiqyaslı
sifarişlər yerinə
yetirdi, "Şahdəniz"
və digər layihələr üçün
də çoxsaylı
işlər həyata
keçirdi, indi də öz fəaliyyətini müvəffəqiyyətlə
davam etdirir.
Bakı-Novorossiysk, Bakı-Supsa
kəmərləri, Səngəçal
terminalı, "İstiqlal",
"Dədə Qorqud"
yarımdalma qazma qurğuları, "İsrafil
Hüseynov" borudüzən
barjı, "Tofiq İsmayılov" dalğıc
gəmisi... Bunlar Azərbaycanın xarici şirkətlərlə birgə
həyata keçirdiyi
nəhəng neft-qaz layihələrinin hələ
ilk mərhələlərində
yaradılmış, yaxud
modernləşdirilmiş infrastrukturlardır.
Azərbaycanda dünyanın
ən böyük neft-qaz terminallarından biri - Bakıdan 55 kilometr cənubda, Xəzərin sahilində Səngəçal terminalı
tikildi. Terminal "Əsrin
müqaviləsi" imzalandıqdan
sonra İlkin Neft Layihəsi çərçivəsində inşa edildi. Obyektin tikintisi 1996-1997-ci illərdə aparıldı.
1997-ci ilin noyabrında
"Çıraq" platformasından
alınan ilkin neft buraya həmin
ilin sonunda çatdırıldı. Əvvəlcə
terminal yalnız "Çıraq" neftini ixrac etmək gücündə idi. Növbəti yataqlardan gözlənilən yüksək
hasilat isə obyektin xeyli genişləndirilməsi zərurətini
meydana çıxardı.
Səngəçal terminalının genişləndirilməsinə
2002-ci il fevralın
20-də başlandı və
işlər bir neçə il davam etdi. Bu
gün terminal
AÇG və "Şahdəniz"dən
daxil olan neft, qaz və
kondensatı qəbul edən, həmçinin ilkin emaldan keçirən
çoxsaylı qurğu
və avadanlıqları
özündə birləşdirir.
Heydər Əliyev adına Bakı-Tbilisi-Ceyhan
(BTC) əsas ixrac neft kəməri, "Cənub qaz dəhlizi"nin əsas seqmentlərindən olan Cənubi Qafqaz Boru Kəməri başlanğıcını buradan
götürür. AÇG yataqlarından
hasil olunan və Azərbaycana təmənnasız olaraq verilən səmt qazını "Azəriqaz"
şəbəkəsinə qoşan kəmər də terminalın ərazisindən başlanır.
Azərbaycanın neft-qaz
sahəsində "Əsrin
müqaviləsi"ndən sonra əldə etdiyi növbəti böyük nailiyyət
BTC-nin çəkilişi
və fəaliyyət
göstərməsidir. BTC-nin
keçdiyi yol nə qədər uzun olsa da,
onun fəaliyyətinə
nəzarət Azərbaycandan,
Bakıdan, Səngəçal
terminalından həyata
keçirilir.
"Şahdəniz" yatağının işlənməsinin
ikinci mərhələsi
çərçivəsində terminal bir qədər
də genişləndirildi.
İndi Səngəçaldan
başlanan yollar Azərbaycanı dünyanın
daha uzaq ünvanları ilə birləşdirir.
Azərbaycanda həyata
keçirilən layihələr
çərçivəsində əldə edilən uğurlarda müxtəlif
təyinatlı gəmilərin
də böyük rolu var. Onlardan
tək birini xatırlatmaq kifayətdir.
Bu, "Xankəndi"
sualtı tikinti gəmisidir. Bakı Gəmiqayırma Zavodunda inşa edilən "Xankəndi" gəmisi
DNV GL Norveç və
Almaniya təsnifat cəmiyyətinin nəzarəti
altında tikilib. Bu gəmi məxsusi
olaraq suyun dərinliyinin 550 metrədək
çatdığı hissələrində
dünya standartlarına
uyğun sualtı qurğular inşa etmək üçün layihələndirilib.
"Xankəndi" gəmisinin tikintisində ümumilikdə 2 mindən
çox işçi
çalışıb və
onların 75 faizini yerli mütəxəssislər
təşkil edib. Gəmi artıq yeddi ildir dənizdədir
və 2027-ci ilədək
"Şahdəniz-2" layihəsi çərçivəsində sualtı quraşdırma işlərində istifadə
ediləcək.
Bakı Gəmiqayırma
Zavodu "Xankəndi"ni
ərsəyə gətirməklə
Xəzər dənizi
hövzəsinin gəmiçilik
tarixində yeni eranın başlanğıcını
qoyub. Onun inşası həm də Azərbaycanın iqtisadi və sənaye potensialının
möhkəmlənməsinin yeni bir təzahürüdür.
Qeyd edək ki, Bakı Gəmiqayırma
Zavodu istismara başladığı vaxtdan
5 min ton yükqaldırma gücünə
malik "28 May" üzən dokunu, 50 ton dartı qüvvəsinə malik
"SOCAR-1" yedək gəmisini,
"Zəfər", "Üfüq" və
"Turan" sərnişin
gəmilərini, Heydər
Əliyev adına yarımdalma qazma qurğusunun pantonlarını
və üst bloklarını inşa edib. Zavod "Şahdəniz-2"
layihəsi çərçivəsində
bir neçə gəminin, o cümlədən
"İsrafil Hüseynov"
borudüzən, "Tofiq
İsmayılov" dalğıc,
"Gilavar" tədqiqat,
"Azərbaycan" kran,
"Caspian Endeavour" və "Seabed Supporter" təchizat gəmilərinin,
habelə "Dədə
Qorqud" yarımdalma
qazma qurğusunun təmir və yenilənməsini də uğurla həyata keçirib.
Bütün bunlar
"Əsrin müqaviləsi"
imzalandıqdan sonra Azərbaycanın neft-qaz sənayesində yaradılan
və modernləşdirilən
infrastrukturun yalnız
bir hissəsidir.
Bu gün Azərbaycandan Avropaya 3500 kilometrlik qaz dəhlizi uzanır. "Cənub qaz dəhlizi" adlanan bu möhtəşəm layihənin təşəbbüskarı
və aparıcı qüvvəsi məhz ölkəmiz oldu. İndi üç kəmərin birləşməsindən
yaranan "Cənub qaz dəhlizi" ilə Azərbaycan qazı dünyaya yol alır. Dəhliz yeni interkonnektorlarla şaxələndikcə
ölkəmizdən mavi
yanacaq idxal edən dövlətlərin
də sayı artır.
İllər ötəcək,
hazırda ölkəmizdə
həyata keçirilən
neft-qaz yataqlarının
işlənməsi və
karbohidrogenlərin ixracı
layihələri bitəcək,
bu və digər sahələrdə
onları yeni layihələr əvəz
edəcək, yeni perspektivlər yaranacaq. İnfrastruktur isə dövlətin mülkiyyəti,
xalqın sərvəti
kimi yenə də Azərbaycana xidmət edəcək.
Flora SADIQLI,
Azərbaycan.-2024.-
18 iyul (№ 149).- S.7.