Özbək
ekspert: "Özbəkistan
Azərbaycanın "Şanxay
ailəsi"nə qoşulmasını
tam dəstəkləyir
"
Azərbaycanın xarici
siyasətində Mərkəzi
Asiya ölkələri,
o cümlədən Özbəkistanla
əlaqələrin inkişafı
mühüm yer tutur. Son illər
Mərkəzi Asiyanın
dinamik inkişaf edən ən böyük dövlətlərindən
biri olan Özbəkistanla Azərbaycan
arasında əlaqələr
durmadan genişlənir.
Şuşada keçirilən
Türk Dövlətləri
Təşkilatının (TDT) Dövlət başçılarının
qeyri-rəsmi Zirvə
görüşündə iştirak edən Özbəkistan Prezidenti Şavkat Mirziyoyev Türk Dövlətləri
Təşkilatı çərçivəsində
nazirlər səviyyəsində
Türk Ətraf Mühit Şurasının
yaradılmasını təklif
edib. Bu kontekstdə bu ilin noyabrında Bakıda keçiriləcək
BMT-nin İqlim Dəyişikliyi üzrə
Çərçivə Konvensiyasının
Tərəflər Konfransının
29-cu sessiyasının - COP29-un bütün TDT ölkələri
üçün əlamətdar
tarixi hadisəyə çevriləcəyi vurğulanıb.
İkitərəfli əməkdaşlığın
cari sahələrinə
dair özbək beynəlxalq əlaqələr
üzrə ekspert Oleq Qolişnikov
AZƏRTAC-ın suallarını
cavablandırıb.
- Özbəkistan Prezidenti
Şavkat Mirziyoyevin Bakıya son səfərinin nəticələrini
necə qiymətləndirirsiniz
və bu, ikitərəfli iqtisadi əlaqələrin inkişafına
necə təsir edəcək?
- Özbəkistan Prezidenti
Şavkat Mirziyoyevin bu yaxınlarda Şuşada keçirilən
TDT-nin Dövlət başçılarının qeyri-rəsmi
Zirvə görüşündə
iştirakı təşkilati
tərəfdaşlarla regional
və beynəlxalq gündəliyin aktual məsələləri üzrə
müzakirə aparmaq üçün daha bir fürsətdir. Bundan əlavə, Özbəkistan üçün
TDT-də iştirak, ilk növbədə, iqtisadi-ticari əməkdaşlıq
məsələlərinin ön
plana çıxdığı
praqmatik xarakter daşıyır. Bunu Özbəkistan liderinin səsləndirdiyi bir sıra təşəbbüslər
sübut edir. Belə ki, sammitdə
Prezident Şavkat Mirziyoyev digər məsələlərlə yanaşı,
Dəmir Yolu İdarələri Şurasının
yaradılmasını, habelə
beynəlxalq marşrutların
imkanlarından daha səmərəli istifadə
etmək üçün
Tədbirlər Kompleksinin
işlənib hazırlanmasını,
avtomobil daşımalarının
tam rəqəmsallaşdırılmasını
və "yaşıl
dəhliz"in yaradılmasını
təklif edib. Bu təşəbbüslərin
həyata keçirilməsi
TDT iştirakçıları arasında, o cümlədən
Özbəkistan və
Azərbaycan arasında
nəqliyyat, logistika və ticarət sahələrində qarşılıqlı
faydalı əməkdaşlığın
genişləndirilməsinə imkan verəcək.
- Türk Dövlətləri
Təşkilatının Şuşada
keçirilən qeyri-rəsmi
Zirvə toplantısında
Qarabağ Bəyannaməsi
imzalanıb. Bu sənəd Türk Dövlətləri Təşkilatının
fəaliyyətinə necə
töhfə verəcək?
- İmzalanmış sənədə əsasən,
tərəflər əməkdaşlığın
prioritet istiqamətləri
üzrə qarşılıqlı
fəaliyyətin, o cümlədən
Trans-Xəzər Beynəlxalq
Nəqliyyat Dəhlizinin
inkişafı, nəqliyyat
və tranzit prosedurlarının optimallaşdırılması
və rəqəmsallaşdırılması,
enerji sahəsində,
ilk növbədə,
bərpaolunan enerji sahəsində fəaliyyətin
gücləndirilməsini davam
etdirmək barədə
razılığa gəliblər.
Onu da vurğulamaq
lazımdır ki, TDT iştirakçıları Çin-Qırğızıstan-Özbəkistan
dəmir yolu layihəsinə dair sazişin imzalanmasını
alqışlayıblar. Onun
həyata keçirilməsi
bütün TDT məkanında
ticarət, iqtisadi, maliyyə, nəqliyyat və logistika sektorlarının inkişafına
müsbət təsir
göstərəcək. Bu
layihə Daşkənd
üçün, o cümlədən
Özbəkistanın iqtisadi
əlaqələrinin şaxələndirilməsi
baxımından çox
vacibdir. Ümumiyyətlə,
Qarabağ Bəyannaməsinin
əsas müddəalarının
həyata keçirilməsi
TDT iştirakçıları arasında münasibətləri
yeni səviyyəyə
qaldıra, həmçinin
TDT-nın beynəlxalq
aləmdə nüfuzunu
gücləndirə bilər.
- Təşkilat bu
gün hansı problemlərlə üzləşir?
- Birincisi, bu, razılaşmaların praktikada
həyata keçirilməsidir.
Mənim fikrimcə, bir çox çoxtərəfli strukturlar
üçün əsas
problemdir və TDT bu mənada istisna deyil. Təşkilatın üzvləri
konseptual səviyyədə
razılaşmaya malik
olduqda belə, icra səviyyəsində razılaşmaların icrası
çox vaxt müəyyən çətinliklərlə,
o cümlədən tənzimləyici,
texniki, texnoloji, maliyyə və bürokratik çətinliklərlə
üzləşir. Bu çətinlikləri, məncə,
TDT ölkələrinin rəhbərliyinin
siyasi iradəsi, eləcə də birgə layihə və təşəbbüslərin
həyata keçirilməsində
iştirak edən məsul nazirlik və idarələrin sistemli və əlaqələndirilmiş işi
ilə aradan qaldırmaq olar. Burada nəzarət və monitorinq mexanizmlərinin yaradılması
da vacibdir.
- Azərbaycan və
Özbəkistan TDT-də
iştirakdan hansı perspektivlər əldə
edir?
- TDT çərçivəsində
iqtisadi-ticari gündəm
Özbəkistan üçün
böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Özbəkistan TDT iştirakçıları,
o cümlədən Azərbaycanla
qarşılıqlı faydalı
əsasda layihələr
həyata keçirməkdə
maraqlıdır. TDT bir
təşkilat olaraq ciddi potensiala malikdir və bunun effektiv həyata keçirilməsi
təşkilatın iştirakçılarına,
o cümlədən Özbəkistan
və Azərbaycana əlavə faydalar gətirəcək. TDT çərçivəsində
irəli sürülən
təşəbbüs və
layihələrin praktiki
şəkildə həyata
keçirilməsindən çox
şey asılı olacaq.
- Prezident Şavkat
Mirziyoyev qeyd etdi ki, TDT-nin
nəqliyyat, qarşılıqlı
əlaqə və iqlim fəaliyyəti vasitəsilə davamlı
gələcəyin qurulması
mövzusunda iclasının
keçirilməsi böyük
əhəmiyyət kəsb
edir. Azərbaycanla Özbəkistan arasında
bu istiqamətdə əməkdaşlığı necə qiymətləndirirsiniz?
- Özbəkistan TDT məkanında qarşılıqlı
əlaqənin, o cümlədən
nəqliyyat, logistika və iqtisadi-ticari sahələr üzrə genişləndirilmiş əməkdaşlığın
gücləndirilməsinin tərəfdarıdır.
Bu baxımdan Özbəkistan və Azərbaycanın oxşar
maraqları var. Məsələn, rəsmi
Daşkənd və Bakının beynəlxalq
marşrutların, o cümlədən
Trans-Xəzər Beynəlxalq
Nəqliyyat Dəhlizinin
inkişafı üzrə
işində müsbət
dinamikanı qeyd etmək olar. Hər iki ölkənin
əməkdaşlıq gündəliyində
iqlim məsələləri
də var. Axı iqlim dəyişikliyi dövlətlərin
həyatının bir
çox sahələrinə
təsir edir və təsir edəcək. İqlim dəyişikliyi və su problemləri arasında sıx əlaqəni nəzərə
alsaq, Mərkəzi Asiya və Yaxın
Şərq ən həssas bölgələr
kimi görünür.
Bu baxımdan, Daşkənd həmin məsələlərdə riskləri
azaltmaq üçün
istənilən çoxtərəfli
formatlara təşəbbüs
göstərir və dəstəkləyir. Maraqlıdır
ki, Şuşa sammitində Prezident Şavkat Mirziyoyev qərargahı Ekoloji fəlakətdən ən
çox əziyyət
çəkən bölgə,
Aral dənizi regionunun böyük şəhəri olan Nukusda olmaqla Türk Ətraf Mühit Şurasının
yaradılmasını təklif
edib. Özbəkistan və Azərbaycan da daxil olmaqla,
TDT çərçivəsində əməkdaşlıq beynəlxalq
ictimaiyyətin iqlim gündəminə dair səylərinin artırılmasına
əlavə töhfə
verə bilər.
- Ölkələrimizin ŞƏT
çərçivəsində əməkdaşlığını necə qiymətləndirirsiniz?
- ŞƏT çoxtərəfli strukturdur. Bundan əlavə, Özbəkistan
və Azərbaycanın
bu təşkilatda müxtəlif iştirak statusları var. Özbəkistan ŞƏT-in
tamhüquqlu üzvüdür
və Azərbaycan hazırda bu təşkilatın dialoq tərəfdaşıdır. Hər
iki ölkənin çoxlu oxşar maraqları var, bir sıra aktual
məsələlər, o cümlədən
ŞƏT-in səlahiyyətlərinə
aid olan məsələlər üzrə
onların mövqeləri
yaxındır. Bu baxımdan Özbəkistan
Azərbaycanın ŞƏT-in işində daha fəal iştirakında maraqlıdır.
Məsələn, Azərbaycan
rəhbərinin Özbəkistan
rəhbərliyinin dəvəti
ilə Səmərqənddə
keçirilən ŞƏT sammitində (2022 il) iştirakı buna sübutdur. Bu yaxınlarda Astanada keçirilən ŞƏT sammitində
Azərbaycan Prezidenti də iştirak edib. Azərbaycanın
"Şanxay ailəsi"nə
təşkilatın tamhüquqlu
üzvü kimi qoşulması ilə Daşkənd, Bakı və təşkilatın
digər üzvləri
arasında ŞƏT-də
daha sistemli əməkdaşlıq yarana
bilər.
- "Şərq-Qərb" və "Şimal-Cənub"
nəqliyyat dəhlizləri
üzrə qarşılıqlı
fəaliyyət Azərbaycan
ilə ŞƏT-ə üzv
dövlətlər arasında
mühüm əməkdaşlıq
sahəsidir. ŞƏT Azərbaycanın
nəqliyyat sektorunun inkişafına necə töhfə verə bilər?
- Bu günə
qədər ŞƏT iştirakçıları
arasında nəqliyyat
və ümumilikdə
ticarət əlaqələri
sahəsində praktiki
əməkdaşlıq təşkilatın
güclü tərəfi
deyil. Bəzi
ŞƏT üzvləri də
bunu açıq şəkildə bəyan
ediblər. Məncə
bu, ilk növbədə,
təşkilat iştirakçılarının
müxtəlif maraqları
ilə bağlıdır.
Bundan əlavə,
ŞƏT daxilində, xüsusən
də təşkilatın
əsas oyunçuları
arasında nüfuz uğrunda rəqabət elementləri qalır. Eyni zamanda ŞƏT regional təhlükəsizliyin
möhkəmləndirilməsi və iqtisadi əməkdaşlığın, o cümlədən "Şərq-Qərb"
və "Şimal-Cənub"
nəqliyyat dəhlizləri
üzrə qarşılıqlı
fəaliyyətin inkişafı
məsələlərinin müzakirəsi
üçün platforma
kimi mühüm rol oynamaqda davam
edir. Dünyanın müxtəlif regionlarında
artan geosiyasi gərginlik və bunun nəticəsində tədarük zəncirlərinin
pozulması fonunda bu məsələlər xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir.
ŞƏT platforma kimi
kiçik dövlətlər
üçün də
öz mövqelərini
bildirmək və müəyyən məsələlərlə
bağlı digər oyunçuların mövqelərini
aydınlaşdırmaq üçün
vacibdir. Bu baxımdan, Azərbaycan üçün ŞƏT təşkilatın
maraqlı iştirakçıları
arasında nəqliyyat
dəhlizlərinin, o cümlədən
Orta dəhlizin inkişafı ilə bağlı müzakirələr
üçün əlavə
platforma rolunu oynaya bilər. Terrorizm, ekstremizm və separatizmlə mübarizə sahəsində
ŞƏT təcrübəsi Azərbaycan üçün
də faydalıdır.
Bu, təşkilatın
iştirakçıları arasında praktiki əməkdaşlığın, ilk növbədə, Daşkənddə yerləşən
ŞƏT Regional Antiterror Strukturu
vasitəsilə ən
səmərəli şəkildə
qurulan prioritet sahədir. Bundan əlavə, ŞƏT çərçivəsində
narkotik vasitələrin
qanunsuz dövriyyəsi
ilə mübarizədə
daha sistemli yanaşma qurulur, bunu təşkilat üzvlərinin Düşənbədə
Narkotiklərlə Mübarizə
Mərkəzinin yaradılması
barədə qərarı
sübut edir. Konseptual olaraq Bakının ŞƏT-də
iştirakı Azərbaycanın
xarici siyasətinin çoxvektorlu və balanslaşdırılmış xarakterini gücləndirməyə
kömək edə bilər.
- Özbəkistan Azərbaycanın
ŞƏT-ə tamhüquqlu üzv olmasına necə töhfə verə bilər?
- Azərbaycanın özünün
mövqeyindən çox
şey asılıdır.
Hər bir ölkə öz milli maraqlarına və prioritetlərinə
əsaslanaraq bu və ya digər
beynəlxalq təşkilatda
iştirak lehinə seçim edir. Biz görürük ki, rəsmi Bakı ŞƏT-in fəaliyyətinə getdikcə
daha çox maraq göstərir. Bu o deməkdir ki, Azərbaycan hakimiyyəti təşkilatlanmada
müəyyən potensial
və Azərbaycanın
inkişafı üçün
imkanlar görür. Əgər Bakı öz statusunu dialoq üzrə tərəfdaşdan ŞƏT-in tamhüquqlu üzvünə yüksəltməyə
çalışırsa, o zaman təşkilat üzvlərinin dəstəyini
almalıdır. Özbəkistanın
köməyinə gəlincə,
mən Azərbaycanın
ŞƏT-ə tamhüquqlu üzv kimi qəbulu
məsələsində Daşkəndin
Bakıya həm siyasi, həm də ekspertlər səviyyəsində dəstək
verməsində heç
bir maneə görmürəm. Özbəkistan
ŞƏT-in həmtəsisçisi
kimi, Azərbaycanın
"Şanxay ailəsi"nə
təşkilatın tamhüquqlu
üzvü kimi qoşulmasını yalnız
alqışlayacaq.
- Bu ilin noyabrında Bakıda keçiriləcək COP29-dan gözləntiləriniz
nədir? Özbəkistan
COP29-a uğurla evsahibliyi
etməkdə Azərbaycana
necə dəstək verəcək? Ölkələrimiz
"yaşıl enerji"nin
inkişafı sahəsində
necə əməkdaşlıq
edə bilər?
- Azərbaycan hakimiyyəti
bu ilin noyabrında
Bakıda keçiriləcək
BMT-nin İqlim Dəyişikliyi üzrə
Çərçivə Konvensiyasının
Tərəflər Konfransının
29-cu sessiyasına (COP29) hərtərəfli
hazırlaşır. Azərbaycanın
belə mühüm beynəlxalq tədbirin təşkilinə nail olmasının özü
artıq diplomatik qələbədir. Bu tədbirin uğurla keçirilməsi Azərbaycanın
dünya ictimaiyyəti
qarşısında nüfuzunu
artıracaq. Daşkənd
Bakının bu istiqamətdə səylərini
tam dəstəkləyir.
Özbəkistan nümayəndə
heyəti bu sammitdə iştirakdan məmnun olacaq. Özbəkistan və Azərbaycan "yaşıl
enerji"nin inkişafı
çərçivəsində əməkdaşlığı gücləndirir. Bu sahədə perspektivli istiqamətlər arasında
Özbəkistan, Azərbaycan
və Qazaxıstanın
Avropaya "yaşıl
enerji" ixracı layihəsinin həyata keçirilməsi üzrə
birgə planını
qeyd etmək olar. "Yaşıl enerji" dəhlizinin həyata keçirilməsi
və gələcək
inkişafı təkcə
qarşılıqlı faydalı
deyil, həm də layihə iştirakçıları arasında
iqtisadi-ticarət əməkdaşlığı
üçün yeni imkanlar açır.
Azərbaycan.-2024.-
19 iyul (№ 150).- S.8.