Məşhur
heykəltaraş Cəlal
Qaryağdının yaradıcılıq
yolu
Azərbaycan heykəltaraşlıq
məktəbinin formalaşmasında
və inkişafında
onun əvəzsiz xidmətləri olub. O, bədii yaradıcılıq
fəaliyyəti ilə
adını Azərbaycan
təsviri sənət
tarixinə əbədi
daxil edib. Bu görkəmli tişə ustası Xalq rəssamı Cəlal Qaryağdıdır
(1914-2001). Bu il heykəltaraşın anadan
olmasının 110 illiyi
qeyd olunur.
Cəlal Məhərrəm
oğlu Qaryağdı
Azərbaycanın qədim
incəsənət beşiyi
və füsunkar təbii gözəllikləri
ilə insanları valeh edən Şuşa şəhərində
dünyaya göz açıb. O, əvvəlcə
ixtisas təhsilinə
Əzim Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Texnikumunda (1928-1932), daha
sonra isə Tbilisi Dövlət Rəssamlıq Akademiyasında
(1932-1935) yiyələnib. Gənc
heykəltaraş sənətin
xüsusi incəliklərini
müəllimi Gürcüstanın
Xalq rəssamı, professor Y.İ.Nikoladzedən
əxz edib. C.Qaryağdı yaradıcılığının
lap erkən dövrlərindən sərgi
və müsabiqələrdə
uğurla iştirak edib. Heykəltaraş
1954-cü ildə Azərbaycanın
Əməkdar incəsənət
xadimi, 1960-cı ildə
isə Xalq rəssamı fəxri adlarına layiq görülüb.
C.Qaryağdı heykəltaraşlığın
müxtəlif sahələrində
- monumental heykəl, portret, büst, qorelyef, barelyef və digər bir-birindən maraqlı əsərlər yaradıb.
Görkəmli tişə
ustasının yaradıcılığının
səciyyəvi xüsusiyyətləri
kimi, obrazların mahiranə plastik həllini, kompozisiya bitkinliyini, yaradıcılıq
manerasının genişliyini,
surətlərin fərdi
xarakterlərinin ustalıqla
açılmasını, heykəltaraşın
özünə qarşı
ciddi yaradıcılıq
tələbkarlığını və digər xüsusiyyətləri qeyd
etmək olar.
C.Qaryağdının monumental heykəltaraşlıq
əsərləri ölkəmizin
paytaxtı Bakı şəhəri ilə yanaşı, bölgələri
də bəzəyir və tamaşaçıların
bədii-estetik zövqünün
formalaşmasına müsbət
təsir göstərir.
Onun monumental heykəltaraşlıq əsərlərinə
nümunə olaraq Molla PənahVaqifin heykəli (1939-40, Bakı,
Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinin qərb fasadının lojası), Mirzə Ələkbər Sabirin heykəli (tunc, qranit, 1958, memarlar Ənvər İsmayılov
və Qəzənfər
Əlizadə, Bakı),
Nəriman Nərimanovun
heykəli (tunc, qranit, 1966-68, memar Tahir Abdullayev, Bakı, açılışı
1972-ci ildə olmuşdur),
həmçinin Qazaxda
Səməd Vurğunun
heykəli (1966), Ordubadda
akademik Yusif Məmmədəliyevin abidəsi
(1977), Lənkəranda Həzi
Aslanovun heykəli
(1983) və başqalarını
göstərmək olar.
Bakı şəhərinin
mərkəzində ucaldılmış
Azərbaycanın satirik
şeirinin ən görkəmli nümayəndələrindən
olan M.Ə.Sabirin heykəlini həmin məkandan kənar təsəvvür etmək
mümkünsüzdür. Oturmuş
halda, başında buxara papaq, sağ
əlində dillər
əzbərinə çevrilmiş
"Hophopnamə"sini tutmuş
vəziyyətdə təsvir
edilmişdir.
Abidənin ətraf
aləmlə və heykəlin postamenti ilə üzvi bağlılığı ustalıqla
tapılıb və son dərəcə uğurlu həll edilib. Azərbaycanın görkəmli maarifçisi
və dövlət xadimi N.Nərimanovun əzəmətli heykəli
C.Qaryağdının cəlbedici
əsərlərindəndir. Lakin bu nəhəng
abidənin postamentlə
uyğunsuzluğu gözə
çarpır. Heykəltaraşın
həyat yoldaşı
Firəngiz Hüseynova
abidə barədə
deyirdi: "Hələ
o vaxt, abidənin açılışına az
qalmış Moskvaya məktub göndərib, azərbaycanlıların Bakıda
Kirovun heykəlindən
hündür heykəl
ucaltmaq istədiklərini
xəbər verdilər.
Heykəl hazır idi. Tuncdan tökülmüş
abidənin kiçildilməsi
mümkün deyildi. Ancaq sovet hökuməti
Nərimanovun öz xalqına Kirovdan uca nöqtədən baxmasına yol vermədi. Heykəlin postamenti kiçildildi. Cəlal o
zaman bundan çox narazı qaldı". Məşhur kimyaçı
alim, akademik Yusif Məmmədəliyevin
Ordubad rayonunun mərkəzində
ucaldılmış abidəsi
şəhərə xüsusi
yaraşıq verir və bu abidə
həmyerlilərinin qürur
mənbəyinə çevirilib.
C.Qaryağdı həmçinin
tanınmış incəsənət
xadimlərinin və hərbçi qəhrəmanların
büst-portretlərinin müəllifidir.
Bunlara misal olaraq Sövet İttifaqı qəhrəmanları
Adil Quliyevin (1945) və
Həzi Aslanovun
(1948-49), snayperçi qadın
Ziba Qəniyevanın (1948), rəssam Bəhruz Kəngərlinin
(1947), vokalçı Bülbülün
(1948), şairə Xurşid
Banu Natəvanın (1949), şair
Mirzə Ələkbər Sabirin (1962), bəstəkar Qara Qarayevin
(1963), bəstəkar Fikrət Əmirovun (1964) büstlərini
və həmçinin
"Tarzən", "Kamançaçı",
"Xanəndə" (hamısı
1967) fiqurlarını qeyd
etmək olar. Tişə
ustasının yaradıcılığında hərbçilərə
və qəhrəmanlara xüsusi yer ayırması təqdirəlayiqdir
və bu tendensiyanın digər sənət adamlarının
da yaradıcılığına sirayət etməsi arzu ediləndir.
Heykəltaraşın dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin" poemasının motivləri əsasında
yaratmış olduğu "Fərhad Bisütun
dağını yararkən" adlı barelyefi (1947) diqqətçəkəndir.
Əsər barəsində sənətşünaslıq
doktoru Nurəddin Həbibov yazır: "Qabartma heykəli dərin
ekspressiya qüvvəsinə malikdir. Gərgin dramatik vəziyyətdə
verilən Fərhadın fiquru Bisütun dağının sərt
cizgiləri fonunda möhtəşəm və əzəmətli
görünür".
Azərbaycan təsviri
sənətinin inkişafına özünün bədii
yaradıcılıq nümunələri ilə töhfələr
bəxş etmiş Cəlal Qaryağdı kimi sənət
ustaları xalqımız və dövlətimiz tərəfindən
həmişə xüsusi ehtiramla anılır.
Əsəd
QULİYEV,
Aəzəpbaycan
Rəssamlar
İttifaqının
üzvü, sənətşünas
Azərbaycan.-2024.-
19 iyul (№ 150).- S.11.