Ustad
xanəndə və muğam bilicisi
Bu dünyadan köçdüyü vaxtdan
uzun illər ötsə də, tarixi qədim, ənənələri zəngin
olan milli musiqimizi dərindən öyrənmiş, layiqincə
yaşatmış, öyrətmiş,
inkişaf etdirmiş xanəndələrimizdən biri
kimi Keçəçi
oğlu Məhəmməd
hər zaman xatırlanır, adı Qarabağ muğam məktəbinə mənsub
böyük sənətkarlar
sırasında çəkilir...
Bu il ustad
xanəndənin anadan
olmasının 160 illiyidir.
XIX əsrin ikinci
yarısı idi. Qədim qala şəhərində
keçəçi dükanında
ortaboylu, sağlam görünüşlü bir
gənc keçə təmizləyə-təmizləyə zümzümə edirdi. Şuşada bənzərsiz
ifası ilə dinləyənləri heyran
edən, muğamı
incəliklərinə qədər
bilən xanəndələr
az deyildi. Və bu şəhərdə
xanəndəlik etməsə
də, çoxunun gözəl, məlahətli
səsi vardı. Şuşada, demək olar ki, hər
kəs musiqi vurğunu, muğam xiridarıydı. Odur ki, ifası ilə diqqəti cəlb etmək asan məsələ deyildi. O da Xarrat
Qulu kimi Şuşada xanəndəlik
məktəbi yaratmış
ustad ola...
Ancaq o gün keçəçi dükanının
yanından ötərkən
gəncin ifasını
eşidən Xarrat Qulu ayaq saxladı.
Onu heyranlıqla dinlədikdən sonra dükana girdi... Xarrat Qulu öyrəndi
ki, bu istedadlı
gənc Məhəmməd
Məşədi Xəlil
oğludur. O, 1864-cü ildə
Şuşa şəhərində
dünyaya gəlib. Məhəmməd keçəçilik
peşəsini kiçik
yaşlarından atası
Məşədi Xəlildən
öyrənib. Məşədi
Xəlil şəhərdə
keçə ustası
kimi yaxşı tanınırdı.
Xarrat Qulu gənci öz məktəbinə dəvət
etdi. Və bu dəvət Məhəmmədin həyatını
yeni məcraya yönəltdi. Xanəndəlik
sənətini Şuşada
Xarrat Qulunun məktəbində və
məşhur xanəndə
Məşədi İsidən
öyrənən gənc
çox keçmədi
ki, nəinki Şuşada xanəndə
kimi tanındı, hətta Keçəçi
oğlu Məhəmməd
adı ilə məşhurlaşdı.
Şuşa - Keçəçi
oğlu Məhəmmədin
ruhuna doğma olan bu şəhər
musiqinin, poeziyanın beşiyi idi. Ancaq getdikcə şöhrəti bu şəhərin hüdudlarını
aşırdı. Artıq
Azərbaycanın digər
yerlərində və
hətta sərhədlərini
keçərək konsertlərdə,
toy şənliklərində
çıxış edir,
şan-şöhrəti artırdı...
XX əsrin əvvəllərində
əsrarəngiz Bakı
şəhəri sürətlə
inkişaf edirdi. Neft qoxulu bu
şəhərin diqqət
mərkəzində olmasının
səbəbi yalnız
təbii sərvətləri
və tikilən yeni möhtəşəm
binalarla görkəminin
gündən-günə dəyişməsi
deyildi. Bakı Azərbaycanın açıq
fikirli, qabaqcıl insanlarının toplaşdığı
mərkəzə çevrilmişdi.
Keçəçioğlu Məhəmməd ilk dəfə, 1902-ci ildə
bu şəhərdə
xanəndə kimi çıxış etdi.
Burada təşkil olunmuş konsertdə o,
"Şüştər" muğamını elə oxudu ki, dinləyənlər
heyran qaldılar. O vaxt "Kaspi" qəzeti bu barədə yazırdı:
"Xanəndə Məhəmməd
"Şüştər" muğamını incə
bir səslə və ürəkdən elə gözəl oxudu ki, dinləyicilərin
məhəbbətini daha
çox qazandı".
Həmin konsertdə Məhəmməd Füzulinin
"Leyli və Məcnun" poemasından
bir parça da təqdim olundu. Keçəçioğlu
Məhəmməd və
Cabbar Qaryağdıoğlunun
deyişmələri böyük
uğur qazandı.
Bu konsertdən
sonra Bakının mədəni həyatı
Keçəçi Məhəmmədi
daha çox cəlb etməyə başladı. O, 1904-cü ilin
əvvəllərində Bakıya
köçdü. Burada
xanəndəlik sənətini
davam etdirdi. Bakıda Keçəçi
oğlu Məhəmmədi
məşhur tarzənlərdən
Məşədi Zeynal
Haqverdiyev, Mərdi Canıbəyov, sonralar isə Qurban Primov müşayiət edirdilər.
Xanəndə kimi
bütün Qafqazda məşhurlaşdığı bir vaxtda, 1912-ci ildə Keçəci oğlu Məhəmməd
"Sport-Rekord" Səhmdar
Cəmiyyətinin dəvəti
ilə Varşava səhərinə yollandı.
Varşavada onun ifasında "Rahab",
"Şahnaz", "Qarabağ
şikəstəsi", "Dəşti", "Xuraman",
"Axşam oldu"
muğam və təsnifləri vala yazdırıldı.
Birbaşa vətənə
dönmədi. Yolüstü
bir neçə gün Moskvada qaldı. "Metropol" mehmanxanasının zalında
Keçəci oğlu
Məhəmməd, Cabbar
Qaryağdı oğlu,
Məşədi Məmməd
Fərzəliyev və
Davud Səfiyarovun iştirakı ilə
"Şərq konserti"
verildi.
1914-cü ildə isə
Keçəci oğlu
Məhəmməd Kiyevə
dəvət olundu. Xanəndənin ifasında
bir sıra muğam, təsnif və xalq mahnıları
Kiyevdə "Ekstrafon"
şirkətləri tərəfindən
qrammofon valına yazıldı.
Keçəçi Məhəmmədin repertuarında
klassik muğamlar, təsnif və xalq mahnıları xüsusi yer tuturdu. Xanəndə bütün muğamları
məharətlə oxusa
da, "Hümayun"u,
"Nəva"nə, "Mahur"u, "Zəmın-xarə"ni,
"Bayatı-Qacar"ı xüsusilə fərqli bir duyğu ilə, böyük ustalıqla ifa edirdi. Keçəci oğlu Məhəmmədin
Cabbar Qaryağdıoğlu
ilə birgə Füzulinin "Leyli və Məcnun" poemasından səhnələri
duet şəklində
oxumaları da olduqca məşhur idi.
1921-ci ildə Keçəçi
Məhəmməd "Təşviqat
qatarı" ilə Azərbaycanın bir sıra rayonlarını gəzdi, təşkil olunan konsertlərdə fəal iştirak edən xanəndələrdən
biri oldu.
Dahi həmyerlisi,
professional Azərbaycan
musiqisinin banisi Üzeyir bəy Hacıbəyli onu Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına dəvət
etdi. O, konservatoriyada muğamların tədrisinə
başladı. Keçəçioğlu
Məhəmməd Cabbar
Qaryağdı oğlu
və Seyid Şuşinski ilə birlikdə Azərbaycanda bir cox xanəndə
yetişdirdi, onlara xalq mahnılarımızı,
muğamlarımızı dərindən
öyrətdi.
Azərbaycan xanəndəlik
sənətinin görkəmli
nümayəndələrindən biri, Qarabağ muğam məktəbinə
mənsub ən böyük sənətkarlar
sırasında yer olan Keçəçioğlu
Məhəmməd 1940-cı il noyabrın 20-də Qubada vəfat etdi.
Zöhrə
FƏRƏCOVA,
Azərbaycan.-2024.-
23 iyul (№ 153).- S.19.