Vatikan
qəzeti Azərbaycan
ərazisindəki Qafqaz
Albaniyası xristian memarlığından yazıb
Müqəddəs Taxt-Tacın
yeganə rəsmi mətbuat orqanı olan “L’Osservatore Romano” qəzetində “Xristianlığın köklərində.
Azərbaycanda Alban Apostol Kilsəsinin izində. Qədim Qafqaz Albaniyasına səyahət” sərlövhəli
məqalə dərc edilib.
AZƏRTAC xəbər verir ki, ölkəmizə
səfər edən qəzetin jurnalisti Rossella Fabiani məqaləsində Azərbaycanda
xristianlıq, qədim
alban irsi, ölkəmizdə yaşayan
dini icmaların vəziyyəti, eləcə
də tarixi faktlara və həqiqətlərə geniş
yer ayırıb. Yazıda 1836-cı ildə
çar I Nikolayın
Alban kilsəsini ləğv edib Erməni Qriqorian kilsəsinə tabe etmək qərarına gəldiyi diqqətə çatdırılıb.
Məqalədə Qafqazda
Alban Apostol Kilsəsinin yaranmasının
eramızın IV əsrinə
təsadüf etdiyi bildirilir. Vurğulanır ki, qədim Qafqaz Albaniyası şimalda dağlardan cənubda Araz çayına, şərqdə
Xəzər dənizindən
qərbdə Gürcüstan
(o zaman İberiya) sərhədlərinə qədər
uzanırdı. Bu gün onun ərazisində
udi icması sayəsində hazırda da mövcud olan bu qədim
kilsənin izlərini
aşkarlamaq üçün
üç min kilometrə yaxın məsafə qət etdiyimiz Azərbaycan yerləşir. Qafqaz Albaniyası dünyada həvari Faddeyin şagirdi vaiz Yeliseyin yaydığı xristian dinini qəbul edən ilk ölkələrdən
biri olub. Qüdsün ilk patriarxı Müqəddəs
Yaqub tərəfindən
Qafqaza göndərilən
Yelisey onun öz sözləri ilə desək, Faddeyin ona nəql
etdiyi kimi, İsanın həyatından
ilhamlanaraq Qafqazda Şərq ayinli qədim Alban Apostol Kilsəsinin “toxumlarını” səpib.
Qeyd olunur ki, Yeliseyin səyahəti
uzun çəkib. O, Qüdsdən yola çıxıb, bir neçə ölkə keçərək müxtəlif
dillər və tayfaların töhfəsi
ilə çoxəsrlik
tarix formalaşdıran,
plüralist, multietnik və multikultural kimlik ərsəyə gətirən diyar olan Şəki rayonundakı Kiş kəndinə gəlib və burada Qafqaz Albaniyasının ilk kilsəsini qurub. Yazılı mənbələr və maddi mədəniyyət nümunələri I əsrdən
başlayaraq burada dominant etnik qrup albanlar olmaqla,
26 tayfadan ibarət böyük bir mozaikanın mövcud olduğunu sübut edir. Bunlara gellər,
leqlər, udilər (albanların birbaşa varisləri hesab olunurlar), qarqarlar, çilblər, silvlər,
lupenlər, sovdelər
və kaspilər daxildir. Müxtəlif mədəniyyətlərə və
dinlərə malik icmalara ev sahibliyi
etdiyi bilinsə də, Azərbaycanın indi süqut etmiş hesab olunmasına baxmayaraq, kilsənin və icmasının hələ
də var olduğu Qafqaz Albaniyası adı ilə tanınan böyük bir krallığın mərkəzində
yaradılan Şərq
ayinli Alban Apostol Kilsəsinin beşiyi olduğu az məlumdur. 1937-ci ildə gürcü dilçisi İliya Abuladze erməni əlyazmasını araşdırarkən
bir sıra qeyri-adi əlifbalar aşkar edənədək
bu sivilizasiya və kilsənin mövcudluğu uzun müddət məlum olmayıb. 1947-ci ildə Azərbaycanın Mingəçevir
şəhərində böyük
bəndin tikintisi zamanı erməni əlyazmasında tapılanlarla
eyni olan yeni yazılar aşkar edilib. Bir neçə il sonra - 1952-ci ildə əvvəlkilərlə
eyni əlifbadan ibarət yeni əlyazma tapılıb.
1975-ci ilin mayında Misirin Sinay dağındakı
Müqəddəs Yekaterina
monastırında bir sıra yerləri məhv edən yanğından sonra çökmüş döşəmənin
altında salamat qalan bir məkan
ortaya çıxıb.
Orada XVIII əsrdən
bəri 140-ı gürcü
mənşəli olmaqla,
1100 əlyazma saxlanılırmış.
Onlardan ikisi həlledici rolu ilə fərqlənirdi: N
Sina 13 və 55, perqament üzərində
yazılmış kodekslər.
X əsrə aid olan iki əlyazma
bütövlükdə hər
birində sözlər
arasında boşluq qoyulmadan iki sütunda düzülmüş
alban dilində mətndən ibarət palimpsestlər idi (əsl mətnin yenisi ilə əvəz olunması üçün istifadə
olunan material). İki palimpsestin yazısını Matenadaran
əlifbası MS, 7117 və
Azərbaycanda 1947-ci və
1952-ci illərdə aşkarlanmış
qəbir daşı yazıları ilə müqayisə etdikdən sonra alman alimləri
Jost Gippert və Volfgang Schulze belə qənaətə gəliblər
ki, iki gürcü
əlyazması N Sina
13 və 55 alban dilində tərtib olunub və günümüzə gəlib
çatmamış əlyazmanın
bir hissəsi olub. Lakin hər
şeydən əvvəl
Sinay palimpsestləri albanların liturgik dili ilə udilərin
müasir dili arasında davamlılığı
sübut edirdi.
Məqalədə, eyni
zamanda, bildirilir ki, bu tapıntılar
əsasında Qafqaz Albaniyasında ilk kilsələrin I əsrə
aid olduğunu iddia edən orta əsr yazılı
mənbələrinin haqlı
olduğunu söyləmək
mümkündür. Bu
xüsusda Musa Kalankatuklunun (VII əsr) “Albaniya tarixi” kitabında yazdığı
fikirlər əvəzsizdir:
“Qüdsdə Yelisey İsanın qardaşı,
Yerusəlimin birinci patriarxı olan Müqəddəs Yaqub tərəfindən təyin
edilib. Yelisey Şərqi bir hədiyyə olaraq qəbul edib. Azərbaycanın şimalında
yerləşən Quis
(Kiş) kəndinə
gəlib, burada kilsə təsis edib, qurban kəsib.
Bu yer kilsələrimizin
ilkin mənbəyi, qədim paytaxtların əsası və əzəmət məkanının
başlanğıcıdır”. Lakin yalnız IV əsrin ortalarında
(313-cü ildə Milan
Fərmanından sonra)
Alban kralları rəsmi olaraq xristianlığı qəbul
edib və Qafqaz Albaniyasının ilk paytaxtı Qəbələdə yerli
pul zərb etməyə başlayıb.
Bu, IV əsrdən VII
əsrə qədər
davam edən xristian memarlığının
inkişafının ikinci
mərhələsinin başlanğıcı
idi. Beləliklə, xristianlıq çoxtayfalı
Alban dövlətinin birləşməsində mühüm
amilə çevrilib.
Qədim inanclara aid abidələrin yerləşdiyi məkanlar
bazilikaların və kilsələrin tikintisi üçün bünövrə
rolunu oynayıb. XII əsrdə isə Alban kilsəsi intibah dövrünü yaşayıb. Bu dövrdə yeni kilsələr tikilib, ən qədimləri bərpa edilib, yeni memarlıq nümunələri yaradılıb.
Buna misal olaraq 1204-cü ildə tikilən və Kəlbəcər rayonunda
yerləşən Xatirəvəng
monastırını, eləcə
də 1214-cü ildə
inşa olunan və UNESCO tərəfindən
ümumdünya əhəmiyyətli
abidə kimi qeydə alınan Xudavəng monastırını
göstərmək olar.
Bundan əlavə, Ağdərə rayonunda yerləşən və əsası 1216-cı ildə
qoyulmuş Gəncəsər
monastırı. Onun epiqraflarından birində
“Alban patriarxının
göstərişi ilə
albanlar üçün
tikilib” yazılıb.
Bu, çar I Nikolayın Alban kilsəsini ləğv edib erməni Qriqorian kilsəsinə tabe etmək qərarına gəldiyi
1836-cı ilə qədər
müstəqil qalan Alban knyazlığının
mənəvi mərkəzi
olan monastırdır.
Vurğulanır ki,
1828-ci ildə Osmanlı
və Fars imperiyalarından gələn
ermənilərin Qarabağ,
İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarının
ərazilərinə köçürülməsini
nəzərdə tutan
Türkmənçay müqaviləsinin
imzalanması ilə artıq yavaş-yavaş alban kilsəsinin tənəzzülü baş
verib. Bundan sonra Qafqaz Albaniyasının
irsinin qreqorianlaşdırılması
prosesi başlayıb.
Lakin 1918-1919-cu illərdə
Qarabağda apardığı
arxeoloji ekspedisiya zamanı sovet Ermənistanı Elmlər
Akademiyasının prezidenti,
şərqşünas İosif
Orbeli Qarabağın kilsə və monastırlarının, xüsusən
də Gəncəsərin
divarlarında həkk
olunmuş mindən çox epiqrafı tədqiq və təsvir edib. Erməni arxeoloqu “Gəncəsar və Havotsptuk kitabələri” kitabında dərc etdirdiyi tədqiqatın nəticələrinə əsasən
belə nəticəyə
gəlib ki, mədəni memarlıq irsi ümumdünya irsinin, xüsusən də xristian irsinin ayrılmaz hissəsi olan Qafqaz Alban Kilsəsinin
irsidir.
“Azərbaycana səfər
onu daha yaxından tanımaq üçün, sadəcə,
başlanğıcdır”, - deyə jurnalist Rossella Fabiani məqaləsində vurğulayıb.
Qeyd edək ki, bu, jurnalistin
ölkəmizə səfərinə
dair yazdığı
silsilə məqalələrin
birincisidir.
Azərbaycan.-2024.-
26 iyul (¹ 156).- S.4.