Azərbaycanın
strateji coğrafi mövqeyi onu Çin-Avropa yük qatarı üçün
əsas nəqliyyat qovşağına çevirir
Azərbaycan Çin
üçün, Çin
də Azərbaycan üçün çox önəmli tərəfdaşlardır
və ölkələrimiz
arasında diplomatik əlaqələrin qurulmasından
32 il keçir. Bu illər ərzində
əlaqələrimiz qarşılıqlı
etimad əsasında inkişaf edib, sağlam və sabit inkişaf dinamikasını qoruyub saxlamaqla, son illər həm də geniş vüsət almağa başlayıb. Bu gün Azərbaycan Çinlə demək olar ki, bütün
istiqamətlərdə sıx
əlaqələrə malikdir.
Azərbaycan tərəfi
"Bir kəmər, bir yol"un birgə tikintisində fəal iştirak edir və Çinin
qlobal təhlükəsizlik,
qlobal inkişaf və qlobal sivilizasiya üçün
təşəbbüslərini dəstəkləyir. Azərbaycan
və Çin dövlət başçılarının
arasında olan qarşılıqlı etimad
və dostluq münasibətləri iki ölkə arasındakı
münasibətlərin dinamikasına
xüsusi təkan verir və ölkələrimiz
arasında müxtəlif
sahələrdə əməkdaşlığın
genişlənməsində xüsusi rol oynayır.
Jurnalist T.Məmmədova
AZƏRTAC üçün Çin üzrə ekspert, "The
Europe Today" jurnalının redaktoru Malik Şafiklə
mövzu ilə bağlı müsahibə hazırlayıb.
- Azərbaycan və
Çin arasında iqtisadi əməkdaşlıq
potensialını necə
qiymətləndirirsiniz? Ölkələrimiz
arasında investisiya mühiti hansı səviyyədədir?
- Çin və
Azərbaycan arasında
ikitərəfli münasibətlərin
strateji tərəfdaşlıq
səviyyəsinə yüksəldilməsi
hər iki ölkə üçün
mühüm mərhələ
və yeni başlanğıcdır. Bu
yeni status onların səmimiyyət,
qarşılıqlı etimad,
bərabərlik və
qarşılıqlı fayda
ilə səciyyələnən
dostluğunun dərinliyini
əks etdirir. İkitərəfli əlaqələr
daha da məhsuldar
olub, onların birgə səyləri gücləndirilmiş strateji
xarakter alıb. Bu təşviq öz xalqlarına daha çox fayda gətirmək və həm iqtisadi, həm də siyasi cəbhələrdə tərəfdaşlığı
gücləndirmək üçün
bir-birini dəstəkləməyə
davam etmək öhdəliyini ifadə edir. Prezident İlham Əliyevin çıxışında bu
strateji tərəfdaşlığın
əhəmiyyəti vurğulanır,
onun ikitərəfli münasibətlərin inkişafında
həlledici rolu qeyd olunur. Azərbaycanın
bu mövqeyi iki ölkə arasında siyasi həmrəyliyi və ümumi strateji maraqları vurğulayır.
Hər iki ölkə tərəfdaşlıqlarının
yeni mərhələyə
keçdikcə, onların
əməkdaşlığının müxtəlif sektorlarda əhəmiyyətli irəliləyişlərə
səbəb olacağı
gözlənilir. Bu, onların regional və beynəlxalq səviyyədə mühüm
oyunçular kimi rolunu daha da
gücləndirəcək.
Azərbaycanın COP29-da iştirakı iqlim dəyişikliyinin azaldılması
üzrə qlobal həmrəyliyin və konsensusun gücləndirilməsinə
sadiqliyini əks etdirir. İqlim böhranının aktuallığını
dərk edən Azərbaycan effektiv və hərtərəfli
həll yollarının
hazırlanması üçün
qlobal səylərə
qoşulmağın tərəfdarıdır.
Bu kontekstdə dayanıqlı inkişaf və ətraf mühitin mühafizəsi
baxışını bölüşən
Azərbaycanın Çin
ilə tərəfdaşlığının
mühüm perspektivləri
var. İki ölkə arasında, xüsusilə "yaşıl
texnologiya"lar və
davamlı enerji sahələrində əməkdaşlıq
qlobal ekoloji məqsədlərə nail
olmaq üçün
güclü katalizator
rolunu oynaya bilər. Çinin təcrübəsi, bərpaolunan
enerji mənbələrinə
əhəmiyyətli investisiyalar
və ətraf mühitin bərpası sayəsində Azərbaycan
davamlı enerji mənbələrinə keçidi
sürətləndirmək və ətraf mühitin mühafizəsi
təşəbbüslərini genişləndirmək niyyətindədir.
Bununla da Bakı iqlim dəyişikliyinin təsirlərinin
azaldılması üzrə
qlobal səylərə
daha fəal töhfə verəcək.
Çin və
Azərbaycan arasında
ikitərəfli ticarətin
əhəmiyyətli artımı
və 2023-cü ildə
3,1 milyard dollara çatması iki ölkə arasında möhkəmlənən iqtisadi
əlaqələrin göstəricisidir.
Həm idxalın, həm də ixracın ikirəqəmli
artan bu təsirli artımı onların ticarət əlaqələrinin dinamik
xarakterini vurğulayır.
Çin Türkiyəni
keçərək Azərbaycanın
ikinci ən böyük idxal mənbəyinə çevrilib
və Azərbaycanın
ümumi idxalının
17,5 faizini təşkil
edib. Bu dəyişiklik Çinin
Azərbaycan bazarında
artan təsirindən xəbər verir və iki ölkə
arasında güclü
ticarət əlaqələri,
qarşılıqlı iqtisadi
səmərə ilə
xarakterizə olunan daha geniş strateji tərəfdaşlığı
əks etdirir.
- Üçüncü ölkələrdə Azərbaycan-Çin
birgə layihələrinin
həyata keçirilməsi
üçün hansı
imkanlar mövcuddur?
- Pekinin Orta dəhliz kimi tanınan Trans-Xəzər
Beynəlxalq Nəqliyyat
Dəhlizinin tikintisi və istismarında iştiraka həvəs göstərməsi onun Çin və Avropa arasında əlaqələrin genişləndirilməsində
strateji marağını
əks etdirir. Bu marşrut üzrə Azərbaycan və digər ölkələrlə daha
sıx əməkdaşlığa
can atan Çin bu mühüm
yük qatarı dəhlizinin rahat işləməsini və
genişlənməsini təşviq
etməyə, bununla da regional inteqrasiyanı
gücləndirməyə, istehsal və təchizat zəncirlərini
sabitləşdirməyə çalışır.
Bundan başqa,
Çinin Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının
İqlim Dəyişikliyi
üzrə Çərçivə
Konvensiyasının Tərəflər
Konfransının 29-cu sessiyasına
(COP29) evsahibliyi etməkdə
Azərbaycana dəstəyi
onun iqlim dəyişikliyi ilə mübarizə üzrə
qlobal səylərə
sadiqliyini vurğulayır.
Tərəfdaşlıq təmiz
enerji təşəbbüsləri
sahəsində əməkdaşlığı,
yeni enerji istehsalı və emissiyaların azaldılması
kimi "yaşıl texnologiya"larda irəliləyişləri
təşviq etmək
məqsədi daşıyır.
- İki ölkə
"Bir kəmər, bir yol" və
Orta dəhliz təşəbbüsləri çərçivəsində
bir sıra ikitərəfli və çoxtərəfli layihələr
həyata keçirirlər.
Çinin bu layihələrdən gözləntiləri
və nəticələri
nədən ibarətdir?
"Bir kəmər, bir yol" təşəbbüsünün
həyata keçirilməsində
Azərbaycanın rolunu
necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycanın strateji
coğrafi mövqeyi onu Çin-Avropa yük qatarı üçün əsas nəqliyyat qovşağına
çevirir ki, bu da onun
qlobal logistikadakı rolunu əhəmiyyətli
dərəcədə artırır.
Bu yük qatarına artan tələbat onun etibarlı nəqliyyat həlli kimi rəqabət üstünlüyünü
vurğulayır, xüsusən
də dəniz marşrutlarında nəqliyyat
müddətlərinin və
xərclərin artmasına
səbəb olan Qırmızı dəniz
böhranı fonunda.
Trans-Xəzər Beynəlxalq
Nəqliyyat Dəhlizinin
mühüm komponenti kimi Azərbaycan Avropa və Asiyanın kəsişməsində
dinamik bazar rolunu oynayır. Bu, onu Qafqaz
və Avropa İttifaqı bazarlarına
daxil olmaq istəyən Çin biznesləri üçün
əsas qapı olan "Bir kəmər, bir yol" Təşəbbüsünün
(BRI) mühüm qovşağına
çevirir. Bu strateji mövqe Azərbaycanın regional ticarətdəki əhəmiyyətini
artırmaqla yanaşı,
qlobal ticarətdəki
rolunu gücləndirir.
- Bu gün Çin beynəlxalq iqtisadi arenada güclü oyunçuya çevrilib. Bu necə oldu?
- Çin iqtisadiyyatı
sürətlə böyüyərək
dünyanın ən böyük və ən güclü iqtisadiyyatlarından birinə
çevrildi və bu, əsasən də güclü sənaye istehsalı, istehsal ixracına diqqət yetirməsi sayəsində mümkün
oldu. Bu artım strategiyası Çinə əla iqtisadi göstəricilər
əldə etməyə
imkan verdi: onun ÜDM-i hazırda alıcılıq qabiliyyəti
paritetinə görə
dünyada ən böyükdür. İstehsalın
vurğulanması təkcə
daxili iqtisadi fəallığı stimullaşdırmaqla
kifayətlənmir, həm
də Çini qlobal təchizat zəncirlərində kritik
oyunçuya çevirir,
dünya bazarlarına
və iqtisadiyyatlarına
təsir göstərir.
Bundan əlavə,
Çinin infrastruktura,
texnologiyaya və innovasiyaya strateji sərmayələri onun iqtisadi statusunu daha da gücləndirib,
davamlı artım və inkişafı təmin edib. Çinin iqtisadi təsiri genişlənməyə
davam etdikcə, o, qlobal iqtisadi dinamikada, bütün dünyada ticarət, investisiya və iqtisadi siyasətlərin formalaşmasında getdikcə
daha mühüm rol oynayır. Bu görünməmiş
artım trayektoriyası
Çinin qlobal iqtisadiyyata əhəmiyyətli
təsirini, gələcək
iqtisadi tendensiyaları
və hadisələri
formalaşdırmaq potensialını
vurğulayır.
- Çin bərpaolunan
enerji mənbələri
sahəsində dünya
liderlərindən biridir.
Azərbaycan da öz növbəsində
bu istiqamətdə inkişafını hədəfləyib.
Bu müzakirə olunan sahədə əməkdaşlıq varmı?
- Cari ilin mayında Azərbaycanın
energetika naziri Pərviz Şahbazov
"China Energy Engineering Group Co." şirkətinin
sədri ilə görüşüb. Tərəflər
bərpaolunan enerji və COP29 təşəbbüsləri
sahəsində əməkdaşlığın
genişləndirilməsinə diqqət yetiriblər. Çin nümayəndə
heyəti özünün
qlobal enerji və infrastruktur layihələrindən danışıb,
Azərbaycanın bərpaolunan
enerji mənbələrinin
potensialından istifadəyə
böyük maraq göstərib. Müzakirələr
"yaşıl enerji"
dəhlizlərinin yaradılması,
"yaşıl enerji"nin
ixracı, "yaşıl
hidrogen və ammonyak" istehsalı və saxlama sistemlərinin inkişafına
yönəldilib. Tərəflər
"China Gezhouba Group Overseas Investment" ilə anlaşma memorandumuna uyğun olaraq 60 MVt və
100 MVt günəş-elektrik
stansiyaları da daxil olmaqla 2 QVt bərpaolunan enerji layihəsinin icrasının gedişatını
nəzərdən keçiriblər.
Hər iki tərəf potensial əməkdaşlıq sahələrini
araşdırmaq və
əlaqəli layihələri
təşviq etmək
üçün işçi
qrupunun yaradılması
barədə razılığa
gəlib.
- Ölkələrimiz arasında turizm mübadiləsi perspektivlərini
necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycan Dövlət
Turizm Agentliyinin turizm siyasəti və strategiyası şöbəsinin müdiri
Məhəmməd Muradov
logistika və ticarətin təşviqi mövzusunda keçirilən
konfransda vurğuladığı
kimi, Azərbaycan Çində keçirilən
beynəlxalq turizm sərgilərində iştirakını
gücləndirmək niyyətindədir.
O, cari ilin birinci yarısında Azərbaycana gələn çinli turistlərin 135
faiz artaraq 16 min 609-a çatdığını
bildirib. Dayanıqlı
inkişafı təmin
etmək üçün
Azərbaycan ucqar regionlarda turizmin inkişafına, Çinin
turizm sərgilərində
iştirakının genişləndirilməsinə,
reklam kampaniyalarına
başlanmasına və
sənaye sahəsində
bacarıqların artırılmasına
xüsusi diqqət yetirir. Bundan əlavə, planlara Azərbaycan və Çin arasında birbaşa hava əlaqəsinin inkişafı
və maliyyə xidmətlərinin genişləndirilməsi
daxildir. "Azərbaycan
Respublikası və Çin Xalq Respublikasının Strateji
Tərəfdaşlığın yaradılması haqqında
Birgə Bəyannaməsi"nə
uyğun olaraq, 20 iyul 2024-cü il tarixdən 20 iyul 2025-ci il tarixədək Çin vətəndaşları
Azərbaycana səfər
etmək üçün
viza tələblərindən
azaddırlar. Bu birillik müddət ərzində Çin vətəndaşları Azərbaycana
üç dəfəyə
qədər vizasız
daxil ola bilərlər, hər bir qalma müddəti
30 günə qədərdir.
Qərarın iki ölkə arasında turizmi əhəmiyyətli
dərəcədə artıracağı,
iqtisadi, humanitar və mədəni əlaqələri daha da gücləndirəcəyi
gözlənilir.
- Azərbaycanın işğaldan
azad edilmiş rayonlarının bərpasında
iştirak baxımından
Çin müəssisələrini
daha çox hansı sahələr maraqlandırır?
- 2022-ci ildən Çin
şirkətləri Azərbaycanın
Qarabağ və Şərqi Zəngəzur
iqtisadi rayonlarının
dirçəlişində fəal iştirak etməyə can atırlar. Buna misal olaraq "Huawei" şirkətinin güclü
qarşılıqlı etimad
və əməkdaşlığı
nümayiş etdirən
Zəngilan "ağıllı
kənd"i layihəsində
iştirakını göstərmək
olar. Nəzərdə
tutulan Zəngəzur dəhlizi Azərbaycanla Naxçıvan arasında
birbaşa marşrutu bərpa edəcək,
"Şərq-Qərb" və "Şimal-Cənub"
nəqliyyat əlaqələrini
yaxşılaşdıracaq. Qafqazdan keçən əsas tranzit marşrutu kimi dəhliz Çin və Avropa arasında nəqliyyat müddətlərini qısaldacaq,
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolunu tamamlayacaq, ticarət və biznesi asanlaşdıracaq.
Bu inkişaf Azərbaycan və Çin arasında nəqliyyat və logistika sahəsində əməkdaşlığın genişləndirilməsi üçün
mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Azərbaycan.-2024.-
27 iyul (№ 157).- S.8.