Birinci
Türkoloji Qurultay - türk əsrinin təməl daşı
1926-cı ilin 26 fevralından
martın 6-dək Bakı
şəhərindəki İsmailiyyə
sarayında keçirilən
Birinci Türkoloji Qurultay bolşeviklərin əlində pantürkist adlandırdıqları seçmə
şəxsiyyətləri bir
növ küllən tələyəsalma, hədəfəalma,
"ovlama" vasitəsi
oldu. Təsadüfi deyil ki, ali
mərasimin 131 nümayəndəsi
- görkəmli ədəbiyyatşünaslar,
dilçilər, tarixçilər,
şairlər, yazıçılar,
müttəfəkkirlərdən yüzdən çoxu sonralar ən ağır cəzaya məhkum edildilər.
"Qırmızı imperiya"nın adında
"ittifaq" sözü
olsa da, birliyi heç sevmirdi, "parçala və hökm sür!" siyasəti yeridirdi, islami ideyalara tapınan, cihad fəlsəfəsindən
çıxış edərək
kimsəyə baş əyməyən, böyük
dövlətlər və
qədim, zəngin sivilizasiyalar yaratmış
azad, müstəqil türklərin vəhdətindən;
suverenlik, özgürlük
ideyalı türkçülərin
bir araya gəlməsindən bərk
qorxur, ehtiyatlanırdı.
Həmin dövrdə
qurultaya Azərbaycan
SSR Mərkəzi İcraiyyə
Komitəsinin sədri
Səməd Ağamalıoğlu
sədrlik etmiş, Rəyasət Heyətinə
Ruhulla Axundov seçilmiş, SSRİ Mərkəzi
İcraiyyə Komitəsi
Rəyasət Heyətinin
sədri Qəzənfər
Musabəyov təbrik nitqi ilə çıxış edərək
iştirakçıları salamlamışdı. Ünlü
akademiklər Nikolay Marr, Anatoli Lunaçarski,
Vasili Bartold, Sergey Oldenburq, Banq, Avropa alimlərinin
təmsilçiləri professor
F.F.Menşel və Tomsen, Şərqşünaslıq
Assosiasiyasından İlya
Borozdin və M.Pavloviç, Türkiyədən
Mehmed Fuad Köprülü, Qazaxıstandan
Əhməd Baytursunov,
Türkmənistandan Berdiyev, Özbəkistandan
Rahim İnogomov, Qırğızıstandan Tunstanov,
Krımdan Osman Nuri Akçökraklı,
Tatarıstandan Qələmcan
Rahimov, Başqırdıstandan
İdelquzin, Dağıstandan
Cəlaləddin Qorxmazov,
Şimali Qafqazdan Umar Əliyev, Azərbaycandan Əli bəy Hüseynzadə, Mustafa Quliyev fəxri qonaqlar kürsüsündə
əyləşmişdilər...
Beynəlxalq elmi
qurumlardan 20-dən çox
rəsmi qonağın
da qatıldığı
17 iclasda türklərin,
bütövlükdə türk
dünyasının dilinə
və tarixinə, etnogenezisinə və etnoqrafiyasına, ədəbiyyat
və mədəniyyətinə
dair 38 məruzə dinlənildi. Səkkizgünlük
tədbir çərçivəsində
qaldırılan elmi problemlər bir yana qalsın, təkcə məruzələrin
adları xüsusi məmnunluq, eyni zamanda böyük heyrət doğururdu. Belə ki, məşhur
şərqşünas və
türkoloq alimlərin
"Türk xalqlarının
tarixinin müasir vəziyyəti və öyrənilməsinin yaxın
vəzifələri", "Türk xalqları arasında ölkəşünaslıq
işlərinin metodları",
"Türk xalqlarının
təsviri sənəti
haqqında", "Türk
xalqlarının ədəbi
dillərinin inkişafı",
"Türk dillərinin
öyrənilməsinin müasir
vəziyyəti və
yaxın vəzifələri",
"Türk ləhcələrinin
yaxın qohumluğu haqqında", "Qədim
türk dillərinin öyrənilməsinin müasir
vəziyyəti və
perspektivləri" və
digər mövzularda çıxışları mərasimin işinə yeni rəngarəng çalarlar qatmışdı.
Bəs adıçəkilən
toplantının təşkili
daha çox hansı zərurətlə
əlaqələndirilirdi? Bundan
səkkiz ay öncə - 1925-ci ilin avqustunda SSRİ Xalq Komissarları Şurası
Ümumittifaq Türkoloji
Qurultayın çağırılması
haqqında qərar qəbul etmişdi. Ondan da bir
il əvvəl, ilk dəfə belə bir təklif
Azərbaycan SSR hökuməti
tərəfindən ittifaq
rəhbərliyinə təqdim
olunmuşdu. Gündəlikdə
duran əsas məsələ - ərəb
qrafikasından latın
əlifbasına keçid
isə həmin yığıncaq barədə
rəsmi qərara altı ay qalmış
1-ci Yerli Diyarşünaslıq
Konfransında, eləcə
də SSRİ Elmlər
Akademiyası və Ümumittifaq Şərqşünaslar
Birliyində irəli sürülmüşdü. Sonrakı
hadisələr göstərdi
ki, sovet rejimi digər məsələlər kimi,
latın qrafikasında
da səmimi deyilmiş. Doğrudur, türkoloqların
qurultayında qəbul
edilən qərara əsaslanaraq heç 3 il keçməmiş,
1929-cu il yanvarın
1-dən ərəb heroqliflərindən
istifadəni yasaqladı
- bütün respublika
üzrə kitabyandırma
kampaniyası da məhz bu üslubu
unutdurmaqdan ötrü
planlaşdırılmışdı, amma on il
sonra - 1939-cu ildə sərhədləri daxilində
yaşayan bütün
xalqlara kiril əlifbasını tətbiq
elədi. Rəsmi açıqlamaya görə,
latından kiril əlifbasına məcburi
keçid "zəhmətkeşlərin
ümumi istəyi"
adı altında pərdələnmişdi.
Ali məclisin qərarına əsasən,
II Türkoloji Qurultayın
1927-ci ildə Özbəkistanın
Səmərqənd şəhərində
keçirilməsi nəzərdə
tutulsa da, bu, dövlət siyasətinin dəyişməsi
səbəbindən baş
tutmadı. Otuzuncu illərin sonlarında qurultayın bir çox iştirakçısı
millətçilik, pantürkizm,
əks-inqilabi fəaliyyətdə
günahlandırıldı, repressiya olundu və güllələndi.
Onların arasında Salman Mümtaz, Bəkir Çobanzadə,
İsidor Baraxov, Cəlaləddin Qorxmazov, Hənəfi Zeynallı, Əhməd Baytursunov, Osman Akçökraklı,
Hikmət Cevdet-zadə
və başqaları
vardı.
Birinci Türkoloji
Qurultay XX yüzilliyin
ən əhəmiyyətli
hadisəsi səviyyəsində
tarixdə və yaddaşlarda qaldı. O, bir əsr sonra
zamanın diktəsindən
yaranan türk ailəsinin birmənalı
şəkildə bünövrəsi,
təməl daşları
sayılmalıdır. Və
dövlət səviyyəsində
hüquqi qiymətini Azərbaycan ikinci dəfə öz dövlət müstəqilliyini
bərpa etdikdən sonra aldı. 2005-ci il noyabrın 5-də Prezident İlham Əliyev bu mötəbər tədbirin
80 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında
sərəncam imzaladı
və ölkəmizdə
bununla əlaqədar beynəlxalq konfrans keçirildi. 2016-cı ildə
yenə də dövlətimizin başçısının
müvafiq sərəncamı
ilə həmin əlamətdar hadisənin
90 yaşı qeyd olundu. 18 fevral 2016-cı il tarixli Prezident
sərəncamında deyilirdi
ki, qurultaydan ötən dövr ilk növbədə türkologiyaya dair araşdırmalar sahəsində
yeni konsepsiyaların formalaşdırılması, Azərbaycanın
dünyamiqyaslı türkoloji
araşdırmaların nüfuzlu
mərkəzlərindən biri kimi tanınması
və türk xalqlarının mədəni-mənəvi
birliyinin nəzəri-elmi
bünövrəsinin yaradılması
ilə əlamətdardır.
Qazanılan nailiyyətlər
eyni zamanda qurultayın təşkili
işinə töhfələr
verən və az müddət sonra günahsız repressiya qurbanı olan görkəmli türkoloq alimlərin xatirəsinə ehtiramın
ifadəsidir.
Qurban MƏMMƏDOV,
Azərbaycan.-2024.-
28 iyul (№ 158).- S.10.